Тема 1.
ПРЕДМЕТ ФІЛОСОФІЇ
1.1
Поняття філософії, її вивчення в
системі вищої освіти
Слово
"філософія" давно увійшло до нашого буденного мовлення. Філософією
зараз називають не тільки відповідну науку чи навчальну дисципліну, а й
загальнотеоретичні засади та сукупність принципів будь-якої діяльності,
наприклад: "філософія рекламної кампанії", "філософія управління
підприємством", "моя життєва філософія" і т.п.
Таке вживання слова "філософія", хоч і не відповідає тому значенню,
яке вкладають в нього сьогодні професійні філософи, має певні підстави. З
виникненням в Європі системи освіти і встановленням відповідної останньої
системи наук, філософія набула статусу головної (і довгий час єдиної)
теоретичної дисципліни, без оволодіння якою вважалось неможливим отримання
вищої освіти взагалі. Тодішня філософія була наукою взагалі, вона включала в
себе інші науки, і поділялась на такі розділи:
1. Раціональна філософія – логіка –
наука про правильне мислення, яка вчила керувати діями розуму.
2. Моральна філософія – наука про правильні вчинки, яка поділялась
на монастику, тобто етику – науку про управління діями окремої людини,
економіку – науку про управління державою.
3. Натуральну філософію – науку про
природу речей, що поділялась на фізику –
науку про якісну природу матеріальних речей, математику – науку про кількісну природу матеріальних
речей та метафізику – науку про нематеріальні речі.
До ХVІІІ століття європейські університети мали тільки три факультети та
спеціальності, і, для того, щоб отримати диплом доктора теології, права чи
медицини, потрібно було спочатку отримати диплом доктора філософії. З того часу
кількість спеціальностей, які отримують випускники вищих учбових закладів
значно зросла, від філософії відокремились ряд наук, проте чільне місце в
системі теологічної підготовки у вищій і особливо університетській освіті
зберігається за філософією. Сьогодні філософія, як навчальна дисципліна,
покликана прищепити студентові ВУЗу:
а) здатність до проблематизації – вміння
ставити питання, розглядати парадокси, альтернативи, протиріччя;
б) здатність давати визначення – переходити від семантичного до
концептуального аналізу понять;
в) здатність формулювати, впорядковувати, послідовно продумувати свої думки.
Виконання філософією цих завдань витікає із методологічної функції філософії,
яка полягає в тому, що вона не дає готових відповідей на запитання, які стоять
перед людиною чи окремими науками, а дає зразки форм, способів, прийомів
мислення, що дозволяють самостійно розв’язати ці питання.
Виходячи із значення, яке відіграє філософія як наука в житті та діяльності
людини можна виділити, поруч із методологічною, такі її функції:
а) світоглядну – філософія дозволяє
людині осмислити проблеми сенсу людського життя: чому і для чого живе людина?
Яке її місце та призначення в світі? і т.п.
б) аксіологічну – філософія дозволяє людині осмислити природу
та значення власних життєвих цінностей.
1.2. Поняття та типи світогляду
Для того, щоб
зрозуміти значення філософії та її функцій, потрібно розглянути структуру
відношення людини до світу в цілому. Можна виділити
такі форми освоєння світу людиною:
а) практична діяльність – полягає
в безпосередньому перетворенні предметів матеріального світу, внаслідок чого
створюється навколишнє середовище придатне для життя людини, прикладом чого
може служити сучасна цивілізація;
б) практично-духовна діяльність полягає в такому перетворенні дійсності в
уявленні людини, внаслідок якого створюється суб’єктивне бачення світу, світу
для людини;
в) теоретична діяльність полягає в такому перетворенні дійсності в уявленні
людини, внаслідок якого створюється об’єктивне бачення світу, світу незалежно
від людини.
Будь-яка діяльність людини, незалежно від форми, є цілеспрямованою
– вона передбачає уявлення про
мету, сенс і засоби цієї діяльності. Людина в кінцевому рахунку завжди діє
осмислено – в основі її окремих дій, вчинків, думок лежать
загальні, цілісні уявлення, сукупність яких називається світоглядом.
Світогляд – це система уявлень людини про світ, місце
людини у світі, відношення людини до світу та до самої себе. Світогляд містить
знання, переконання, цінності, ідеали, організовані в єдину систему, центром
якої завжди виступають уявлення людини про себе. Можна виділити кілька основних
типів світогляду, за способом розуміння людиною свого місця в світі:
1. Міфологічний світогляд є результатом практично-духовної діяльності людини. В
міфологічному світогляді людина не відділяє себе від речей природного світу, а
окрема людина не відділяє себе від суспільства в цілому. В міфологічному
світогляді не існує чіткої межі між мисленням та мовленням, свідомістю та
реальністю, предметом та думкою про предмет. Міфологічні оповідання
розповідають нам про людиноподібних істот – богів
та героїв, що уособлюють різні природні начала, оскільки в міфологічному
світогляді світ і людина були єдиним, нерозривним цілим. Розрив цієї єдності
призвів до роздвоєння людини, втрати нею гармонії з світом, що зробило можливим
теоретичне відношення до світу і виникнення таких форм світогляду як наука, релігія,
філософія.
2. Науковий світогляд є теоретичною формою відношення до світу, в ньому світ
розглядається об’єктивно, таким, яким він є незалежно від людини. Людина
розглядається в ньому тільки як частина світу – природи
чи суспільства. Теоретичне відношення до світу дозволило людині поставити
закони природи собі на службу і створити комфортний світ цивілізації.
Проте визначення людини, як тільки частини світу дається взнаки не лише в
світоглядному, а й практичному аспекті діяльності науки, що тісно пов’язані.
Прикладом може служити сучасні недовіра та песимізм по відношенню до науки та
науково-технічного прогресу, оскільки виявилось, що наукові відкриття не завжди
є благом для людини. Теперішні екологічні проблеми, загроза ядерних аварій та
вибухів, що ставлять під загрозу саме життя людства, є наслідком дегуманізації
науки, усунення нею людини як центральної ланки системи світу. Ця особливість
науки властива її з моменту зародження, про що свідчить відома фраза
"батьки" європейської науки Арістотеля "Платон мені друг та
істина дорожча".
Таким чином, наука не спроможна подолати світоглядну дисгармонію
– досягнути єдності людини зі
світом. Цю функцію виконують
мистецтво, релігія та філософія.
3. Мистецтво є практично-духовною діяльністю. Мистецький світогляд дає
суб’єктивний образ світу, в якому художник досягає гармонії зі світом, тому
навіть сучасне художнє бачення світу близьке до міфологічного.
4. Релігійний світогляд чітко розділяє світ та людину, природне та надприродне,
поцюстороннє та поту стороннє. Людина, створена за образом та подобою Бога,
займає головне, центральне місце у створеному Богом світі. В релігійному
світогляді, через віру в поту стороннє, надприродне Божественне начало, людина
виробляє власне ставлення до світу, надає йому смислової завершеності і таким
чином досягає гармонії з ним.
5. Філософія є теоретичною формою ставлення людини до світу. Її особливість, порівняно з
наукою в тому, що вона дозволяє об’єктивно, в теоретичній формі осмислити світ,
як світ людини, розглянути місце і положення людини у світі, її смисложиттєві
проблеми. Філософський світогляд дозволяє виробити таке бачення світу яке є
одночасно і суб’єктивним,
і теоретичним і таким чином досягнути людині гармонії із собою, своїм баченням
світу і самим світом. З цим пов’язані такі особливості філософії ,як те, що вона будучи за формою
діяльності наукою, не є наукою за своїми функціями та значенням для людини, в
філософії на відміну від інших наук не існує єдиних , загальновизнаних теорій – образно
кажучи філософій є стільки, скільки філософів, проте існує єдиний теоретичний
апарат, уявлення про предмет, завдання, функції, які постійно знаходяться в процесі
становлення і осмислення.
1.3. Предмет філософії та
особливості філософського мислення
Авторство слова
"філософія" приписують давньогрецькому мислителю Піфагору ( 6
– 5 ст. до н.е.). Він був проти,
щоб його називали мудрецем, і вважав себе філософом ( любителем мудрості, від
грецького філіа – любов, і софія – мудрість ), бо мудрим, на його думку, є тільки
Бог, оскільки під мудрістю давні греки мали на увазі не просто мислення, а
єдність способу мислення та способу життя. Тим самим, з часів Піфагора в
понятті філософії фіксується прагнення людини до самовдосконалення, до
досягнення ідеалу. Ідеал традиційно включає три найвищих цінності – Істину,
Доброту і Красоту. Філософи Давньої Греції займались вивченням начал та
закономірностей світобудови, а під філософією малась на увазі наука взагалі.
Фундатором європейської філософської традиції є давньогрецький мислитель Сократ
( 470-399 р. до н.е.) який визначив подальший хід філософії своїм знаменитим
питанням: чи можемо ми досягнути істину не знаючи що таке істина ? чи можемо ми
вважати щось красивим, не знаючи що таке краса ? чи можемо ми бути добрими не
знаючи що таке добро ? Цим Сократ дав поштовх розвиткові трьох основних
дисциплін:
а) гносеології
– теорії
пізнання – вчення проте, що таке істинне знання
і шляхи його досягнення ;
б) етиці
– вченню про те, що таке добро і
зло і як людина повинна оцінювати свої вчинки;
в) естетиці – вченню
про прекрасне.
Заслуга Сократа в тому, що він показав , що предмет філософії вимагає
осмислення самого способу його пізнання. Тому, по мірі того, як окремі науки,
що входили раніше до складу філософії отримували
свій, відмінний від філософського метод пізнання, вони відгалужувались від
філософії: в кінці 18
ст. німецький філософ І. Кант
окреслив предмет філософії такими питаннями: що я можу знати? що я повинен
робити? Чого я смію
сподіватись?
Для того щоб відповісти на ці запитання, мало знати, що таке світ і що таке
людина. Тому філософія вивчає не тільки сутність "речей, світу,
людини", а сам
спосіб їхнього існування. Філософська дисципліна, що вивчає буття у всіх його
аспектах, називається онтологією (від грецького онтос – суще та логос – вчення). Предметом філософії є загальні,
граничні засади людського мислення, пізнання, буття людини у світі.
Таке розуміння предмету мислення зумовлює особливості філософського мислення,
які відмежовують філософію як від буденного, так і від природничо-наукового
мислення. Першою особливістю є те, що будь-яке філософське питання охоплює
проблематику філософії в цілому, тому філософію не можна викладати як інші
науки, від більш простого до більш складного. Другою – те, що будь-яке філософське питання охоплює не
тільки філософію в цілому, а й ставить під питання того, хто запитує, тобто
філософське мислення вимагає не тільки осмислення своїх власних підвалин та
можливостей пізнання, а й зміни того, хто мислить – зміни світоглядних, життєвих здібностей і
самого способу мислення.
Предметом філософії є виявлення найбільш загальних закономірностей розвитку
світу, виражених в принципах, філософських законах та категоріях. Предметом
філософії є не тільки вивчення наявного і минулого, але й можливого і
майбутнього. Тому її називають наукою мудрості /слово "філософія" – з грецької мови – любов до мудрості /. Крім цього,
предмет філософії характеризується своїм гуманістичним характером, бо в центрі
його змісту перебуває людина.
Якщо простежити історію розвитку різних філософських систем, то неважко
помітити, що вся її тематика фактично зосереджена навколо центральної
багатопланової проблеми "людина – світ", яка має багато проявів,
модифікацій: "суб’єктивне – об’єктивне",
"матеріальне – духовне",
"природа – суспільство"
тощо. Проблема "людина – світ"
виступає як універсальна і може розглядатися як загальна формула, смислова
направленість, з орієнтованість практично кожної філософської системи. Тому
вона і виступає основним питанням філософії. "Велике основне питання
всієї, особливо новітньої філософії є питання про відношення мислення до
буття..." Філософи поділилися на два великі табори залежно від того, як
відповідали вони на це питання /Див. Ф. Енгельс. Людвіг Фейербах і кінець
класичної німецької філософії // Маркс К., Енгельс Ф. Твори. 2-е вид. – Т. 21, - С. 270 – 271 і далі/.
1.4. Основні питання, методи і
функції філософії
Основне
питання філософії має різне вирішення: матеріалістичне, ідеалістичне,
моністичне, дуалістичне, плюралістичне. Потрібно зазначити, що в рамках
основного питання філософії по-різному вирішується і питання, що саме розуміти
під матеріалістичним, а що під ідеалістичним. Саме цим пояснюється те, що
існують різні форми матеріалізму /наприклад, вульгарний, споглядальний,
метафізичний тощо/ та ідеалізму /об’єктивний, суб’єктивний /.
По-різному філософи відповідають і на питання про можливість пізнання світу.
Послідовний матеріалізм доводить, що світ в принципі можна пізнати. Найвищим
критерієм і гарантом цього є практика. Об'єктивні ідеалісти зосереджують увагу
на пізнанні людської свідомості через пізнання відчуттів, понять тощо. Течія,
представники якої в принципі заперечують можливість пізнання сутності речей і
закономірностей розвитку дійсності, дістала назву агностицизму.
Основне питання філософії дає можливість правильно орієнтуватись в історико-філософському
процесі, визначати сутність будь-якої філософської системи. Основне питання
філософії підкреслює, що всі явища світу умовно поділяються на дві основні
сфери – матеріальну і духовну. Вони утворюють єдність
/дихотомію/, якою характеризується все, що існує в світі. Ці сфери нерозривні,
але, кожна має свою специфіку і займає своє місце, відіграє свою роль.
Матеріальній сфері належить вирішальна роль лише в кінцевому розумінні, в
гносеологічному плані. Значення основного питання філософії і в тому, що
поширюючи його на розуміння суспільного життя, воно дає основу для
матеріалістичного розуміння історії.
Якщо матеріалізм та ідеалізм виражають два протилежні підходи до розуміння
природи світу і людської сутності, то не менш важливим питанням філософського
світогляду є питання про те, в якому стані знаходиться світ, чи розвивається
він і людська сутність, чи вони незмінні. Це питання про рух і розвиток. В
залежності від вирішення цього питання теж виникають дві протилежні концепції – діалектика як вчення про розвиток, і
метафізика, яка заперечує або спотворює розвиток. Був час, коли деякі філософи
/наприклад, Парменід/ вважали буття абсолютно нерухомим. Але пізніше, з
розвитком науки і практики, коли рух і розвиток стало неможливо заперечувати,
поширення набули метафізичні підходи, які спрощено, однобічно їх тлумачили.
Тому звичайно говорять про дві концепції розвитку – діалектичну та метафізичну.
Поділ філософських систем в залежності від вирішення питання про розвиток не
збігається поділом на матеріалізм і
ідеалізм. Відомо, що серед матеріалістів було багато метафізиків /Л. Фейєрбах та інш./, а серед
ідеалістів - діалектиків /Гегель/. Але ці питання тісно пов’язані, можна навіть
у повному розумінні сказати, що питання про розвиток, рух органічно входить до
основного питання філософії.
Коли поставлене питання про пізнання світу, його сутність, то при цьому не менш
важливим є питання про вибір правильного методу пізнання як способу вивчення,
явищ світу, як набір засобів, прийомів, що роблять пізнання успішним. Кожна
наука має свої методи. Філософія озброює всі науки знанням найбільш загального
методу пізнання: метафізичного та діалектичного. Вище ми визначили діалектику
як теорію розвитку, а тут говоримо про діалектику як про метод пізнання.
Протиріччя тут немає. Теорія стає методом тоді, коли вона спрямовується на
пояснення практики, на здобуття нового знання, необхідного для теоретичного
освоєння світу.
Тільки глибоко засвоївши весь цей матеріал, можна зрозуміти суть кожної з
функцій філософії, через які проявляється відношення філософії до конкретних
наук. Основні функції філософії: світоглядна, гносеологічна, методологічна,
логічна,
критична, практично-перетворювальна та інші.