ПРАКТИЧНА РОБОТА 9. Умови
праці
Мета: дослідження сутності умов праці, визначення факторів, що їх
формують.
Завдання: визначити сутність поняття
«умови праці» та фактори, що їх формують; дослідити вимоги до забезпечення
сприятливих санітарно-гігієнічних умов праці; проаналізувати категорії важкості
праці та критерії її оцінювання; ознайомитись із правилами створення
раціональних умов праці.
Питання для розгляду та обговорення:
1.Зміст поняття «умови праці».
Фактори, що формують умови праці.
2.Важкість праці та критерії її
оцінювання.
3.Класифікація важкості
праці.
Фізичні та
нервово-психічні навантаження. Психофізіологічні
дослідження.
4. Засоби та методи вивчення
умов праці. Карта умов праці.
5. Показники оцінки умов праці
та потенційні шляхи їх удосконалення.
6. Правила створення
раціональних умов праці.
7. Забезпечення сприятливих
санітарно-гігієнічних умов праці.
8. Естетика праці.
Питання
для самоконтролю:
1.
Визначте поняття “умови праці”.
2. Які
фактори виробничого середовища формують умови праці та впливають на
працездатність людини?
3. Що являє собою важкість праці
та які Ви знаєте критерії її оцінювання?
4. Скільки існує категорій
важкості праці?
5. Назвіть правила створення
раціональних умов праці.
6. Яким чином можна забезпечити
сприятливі умови праці?
7. Дайте визначення поняття
“естетика
праці.
ПРАКТИЧНІ
ЗАВДАННЯ
Приклади
розв’язування типових задач
Приклад
1. На підставі даних про температуру повітря, його запиленість та шум у
трьох цехах підприємства розрахувати часткові показники, загальний та
середньозважений рівні санітарно-гігієнічних умов праці АУП кожного цеху і в цілому
по підприємству. Вихідні дані наведено у табл. 9.1
Розв’язання
1.
Визначаємо для
кожного цеху часткові показники умов праці за формулою:
Якщо коефіцієнт повинен характеризувати
дотримання якого-небудь нормативного параметра, нижче за який починається
відхилення від санітарних норм (наприклад, температура повітря не повинна бути
нижчою певного рівня у градусах; тиск – не меншим визначеного рівня у мм
ртутного стовпчика), то фактичний показник ділиться на нормативний.
Якщо ж Фр рівний чи менший Сн, то показник не може бути більшим за
одиницю.
2. Визначаємо загальний рівень санітарно-гігієнічних умов праці
(АУП) як середню геометричну величину з часткових коефіцієнтів за
формулою:
Ливарний цех:
Механічний цех:
Складальний цех:
3. Визначаємо середньозважений
рівень санітарно-гігієнічних умов праці . За ваги в якості розрахунку приймаємо чисельність робітників кожного
цеху.
Задачі для самостійного
розв’язання на практичних заняттях
Задача
1. При роботі середньої важкості та відносної вологості повітря 75 % норми
температури повітря на робочих місцях від 17о до 23о С.
Фактична температура 26оС. Визначити коефіцієнт за показником температури та розрахувати
вплив відхилення на продуктивність праці, якщо продуктивність праці знижується
на 0,3 % на кожну 0,01 долю коефіцієнта
.
Задача 2. На машинобудівному заводі, відповідно до комплексного плану
вдосконалення організації праці, виробництва, управління та соціального розвитку
колективу було здійснено заходи щодо поліпшення умов праці. У результаті цього
втрати робочого часу за хворобами скоротилися з 6,1 до 3,9 %. Розрахувати умовне
вивільнення чисельності робітників та приріст продуктивності праці, досягнуті
після впровадження заходів. Чисельність робітників заводу становить 5600 чол.,
річний обсяг випуску продукції – 57600 тис. грн,
річний виробіток одного робітника – 10100 грн.