Тема 11. Організація
професійної підготовки робітничих кадрів
Цілі та
завдання:
ознайомитись із методами розрахунку планової чисельності працівників, профорієнтацією та її структурними елементами;
дослідити процеси підготовки та підвищення кваліфікації робітників на виробництві, перепідготовки та навчання
робітників іншим професіям.
План
11.1.
Планова чисельність працівників.
11.2.
Підготовка та підвищення кваліфікації робітників на виробництві. Перепідготовка
та навчання робітників іншим професіям.
11.3.
Профорієнтація та її структурні елементи.
11.1. Планова чисельність
працівників
На
основі окреслених цілей та напрямів діяльності підприємство планує потребу в
трудових ресурсах. Планування трудових ресурсів на діючому підприємстві починається з
оцінки їхньої наявності та складу. Планування чисельності працівників залежить
від специфіки діяльності підприємств і факторів впливу зовнішнього середовища
(кон'юнктура ринку, сезонність попиту, державні програми, юридичні аспекти
регулювання трудових відносин тощо).
Під час
планування чисельності працівників будь-якого підприємства слід виходити з руху
кадрів, який описується балансовою формулою:
За
наявності конкретних норм явочна чисельність працівників (Чяв) при однозмінній роботі розраховується
за формулою:
де Nом – кількість обслуговуваних місць (зона
обслуговування) підприємства;
Нп
– норма обслуговування місць одним працівником.
При незмінному режимі роботи
підприємства явочна чисельність працівників, які обслуговують робочі місця, може
розраховуватися за даними одного тижня:
де Nрм – кількість робочих
місць на підприємстві;
Кзм – кількість робочих
змін;
tзм – тривалість зміни в годинах;
Дтиж – кількість робочих днів за
тиждень;
tтиж – тривалість робочого тижня одного явочного працівника в
годинах.
При безперервному режимі
роботи на основі явочної чисельності визначається середньооблікова планова
чисельність персоналу, в якій враховується потреба в заміні працівників на час
святкових і вихідних днів, відпусток, днів хвороби і навіть прогнозних прогулів.
Тому при розрахунку загальної потреби в працівниках на плановий період враховується коефіцієнт збільшення явочної
чисельності працівників на заміну відсутніх. При розрахунках
використовується формула:
Коефіцієнт збільшення
розраховується як відношення кількості номінальних робочих днів (годин) у
плановому періоді (Дном) до кількості
планових днів (годин) роботи (Дпл):
Кількість номінальних днів
(годин) роботи одного працівника за період визначається за формулою:
11.2.
Підготовка та підвищення кваліфікації робітників на виробництві. Перепідготовка та навчання робітників іншим
професіям
Види професійного навчання
кадрів:
—
первинна професійна підготовка робітників;
—
перепідготовка робітників;
—
підвищення кваліфікації робітників;
—
підвищення кваліфікації
керівних працівників та фахівців.
Первинна професійна підготовка робітників проводиться для осіб, які
зараховані на роботу на підприємство учнями та раніше не мали робітничої
професії. Таке професійно-технічне навчання забезпечує рівень професійної
кваліфікації нових працівників, потрібний для продуктивної професійної
діяльності.
Перепідготовка робітників
— це професійно-технічне навчання, спрямоване на оволодіння іншою
професією працівниками, які здобули первинну професійну підготовку.
Перепідготовка передбачає професійні зміни та проводиться задля навчання
робітників, що вивільнюються у зв’язку з перепрофілюванням чи реорганізацією
підприємства тощо; задля розширення їх професійного профілю; якщо треба змінити
професію через брак роботи, яка відповідає професії робітника, або в разі
втраченої здатності виконувати роботу за попередньою
професією.
Між процесом підготовки нових
робітників і перепідготовкою тих, що мають стаж роботи на виробництві, є суттєві
відмінності. Якщо підготовка передбачає навчання професійно-кваліфікаційним
знанням і навичкам, то перепідготовка
— розширення і
поглиблення професійно-кваліфікаційних навичок і знань, які робітники набули за
період підготовки і вдосконалили в процесі трудової
діяльності.
Перепідготовка здійснюється на
спеціальних курсах з відривом або без відриву від виробництва. Така система має
забезпечити відповідність між професіонально-кваліфікаційною структурою робочих
кадрів та досягненнями науки і технології, які впроваджуються у
виробництво.
Підвищення кваліфікації робітників — це професійно-технічне навчання працівників, що дає можливість
розширювати й поглиблювати раніше здобуті професійні знання, уміння і навики на
рівні вимог виробництва чи сфери послуг.
Підвищення кваліфікації робітників може здійснюватися за такими
формами:
— виробничо-технічні
курси — призначені для підвищення кваліфікації, поглиблення та
розширення знань робітників, їх навиків та вмінь до рівня, що відповідає вимогам
виробництва за професією, якою вони вже володіють. Успішне закінчення курсів є
доконечною умовою для присвоєння робітникам вищого кваліфікаційного розряду
(класу, категорії, групи) та професійного зростання.
— курси
цільового призначення — тут робітники вивчають нове обладнання,
вироби, товари, матеріали, послуги, сучасні технологічні процеси, засоби
механізації та автоматизації, що використовуються на виробництві, правила та
вимоги їх безпечної експлуатації, технічну документацію, ефективні методи
організації праці тощо.
Підвищення кваліфікації керівних працівників та
фахівців проводиться для вдосконалення знань, умінь та навиків за наявною
спеціальністю, оволодіння функціональними обов’язками, основами менеджменту,
маркетингу, вдосконалення навиків управління сучасним виробництвом, раціональної
та ефективної організації праці тощо.
Підвищення кваліфікації
керівних працівників та фахівців може відбуватися як:
спеціалізація; довгострокове підвищення кваліфікації; короткотермінове
підвищення кваліфікації; стажування.
Спеціалізація проводиться з метою отримання
працівником додаткових спеціальних знань, умінь та фахових навиків в межах
спеціальності, якою він уже володіє. Як звичайно, спеціалізація здійснюється у
відповідних навчальних закладах за професійним спрямуванням виробничої
діяльності працівника без присвоєння кваліфікації та зміни
освітньо-кваліфікаційного рівня. Тривалість спеціалізації становить не менше 500
год., після завершення якої працівникові видається диплом
про перепідготовку.
Довгострокове підвищення кваліфікації здійснюється передусім для
керівних працівників та фахівців, щойно прийнятих на роботу, або в разі їх
переміщення по службі. У загальному порядку для керівних працівників та фахівців
таке навчання має проводитися залежно від виробничої потреби, але не рідше
одного разу на п’ять років. Зазвичай навчання здійснюється в закладах
післядипломної освіти, а його тривалість установлюється від 72 до 500 год.
Довгострокове підвищення кваліфікації підтверджується відповідним свідоцтвом.
Короткотермінове підвищення кваліфікації — це поглиблене
вивчення керівними працівниками та фахівцями підприємства певного напряму
діяльності. Проводиться періодично залежно від виробничої потреби, а саме:
модернізації, перепрофілювання чи структурної перебудови підприємства, значних
змін у нормативно-правовій базі, яка регулює його діяльність, тощо. Тривалість
навчання становить не більше 72 год. Підтвердженням такого навчання є
посвідчення
або довідка.
Стажування — проводиться на підприємствах
як в Україні, так і за її межами задля того, щоб працівники засвоїли вітчизняний
і зарубіжний досвід та набули практичних умінь і навиків для виконання
обов’язків на займаній посаді або на посаді вищого рівня. Тривалість стажування
залежить від мети й виробничої потреби та становить не більше 10 місяців. Після
закінчення стажування працівникові видається довідка
довільної форми.
Окрім перелічених форм
підвищення кваліфікації, підприємства в разі виробничої потреби можуть
застосовувати й інші форми, такі як: семінари-практикуми, семінари-наради,
«круглі столи», тренінги тощо.
11.3.
Профорієнтація та її
структурні елементи
Професійна орієнтація – це
комплексна науково обґрунтована система форм, методів та засобів впливу на особу
з метою оптимізації її професійного самовизначення на основі врахування
особистісних характеристик кожного індивідуума та потреб ринку праці. Вона
спрямована на досягнення збалансованості між професійними інтересами і
можливостями людини та потребами суспільства в конкретних видах професійної
діяльності.
Професійна орієнтація включає такі елементи:
професійна інформація, професійна консультація, професійний добір, професійний
відбір та професійна адаптація.
Професійна
інформація
– система заходів щодо накопичення і
розповсюдження відомостей про зміст і перспективи сучасних професій та вимоги,
що висуваються до особи, яка бажає їх набути, форми й умови оволодіння різними
спеціальностями, можливості професійно-кваліфікаційного зростання, стан та
потреби ринку праці, формування професійних інтересів, намірів та мотивацій
особи.
Професійна
консультація
– науково організована система
взаємодії психолога-професійного консультанта та особи, що потребує допомоги у
виборі або зміні професії чи виду діяльності, на основі вивчення
індивідуально-психологічних характеристик, особливостей життєвих ситуацій,
професійних інтересів, нахилів, стану здоров'я особи та з урахуванням потреб
ринку праці.
Професійний
добір – система професійного діагностичного
обстеження особи, спрямована на визначення конкретних професій, найбільш
придатних для оволодіння нею.
Професійний
відбір – система професійного діагностичного
обстеження особи, спрямована на визначення ступеня її придатності до окремих
видів професійної діяльності згідно з нормативними
вимогами.
Професійна
адаптація
– комплексна система заходів,
покликана сприяти процесу пристосування особи до психологічних та
організаційно-технічних особливостей професійної діяльності на виробництві,
успішному професійному становленню працівника.
Основними науково-методичними
засобами, що
використовуються у професійній орієнтації, є професіографія (інформаційна, діагностична, коригуюча, формуюча) та професійна діагностика (комплекс
психологічних, психофізіологічних, медичних та інших методів вивчення
особи).
Резюме.
Таким чином, основними видами професійного навчання
кадрів
є: первинна професійна підготовка робітників; перепідготовка
робітників; підвищення кваліфікації робітників; підвищення кваліфікації
керівних працівників та фахівців. Важливим елементом в організації професійної підготовки робітничих
кадрів є профорієнтація, яка, в свою чергу, включає наступні елементи: професійна інформація,
професійна консультація, професійний добір, професійний відбір та професійна
адаптація.
Питання для
самоперевірки:
1. Як
розраховується планова чисельність працівників?
2.
Охарактеризуйте основні загальні етапи планування кадрів підприємства будь-якої
сфери діяльності.
3. Як
здійснюється підготовка та перепідготовка робітників на
виробництві?
4. Як
проводиться підвищення кваліфікації робітників на
виробництві?
5. Хто
займається організацією професійного навчання робітників іншим професіям?
6. Дайте
визначення поняття “професійна орієнтація”.
7. Хто
займається процесом профорієнтації?
8.
Назвіть та охарактеризуйте складові профорієнтації.
Рекомендована та використана
література до теми
11:
3. Петюх В.М. Управління персоналом:
навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни / В.М. Петюх.
– К.: КНЕУ, 2000.
4. Трудове право України:
підручник / За ред. Н.Б. Болотіної, Г.І. Чанишевої.
– К.: Т-во "Знання", КОО, 2000. – 564
с.
5.Управління трудовим потенціалом:
навч. посіб / Васильченко
В.С., Гриненко А. М., Грішнова О. А., Керб Л. П. — К.:
КНЕУ, 2005. — 403 с.