Page 11

Тема 6.  Організація і обслуговування робочих місць

 

 

Цілі та завдання: визначити сутність робочих місць, їх класифікацію; дослідити вимоги до організації робочих місць та обладнання; деталізовано дослідити процес організації обслуговування робочих місць; удосконалення обладнання і технологічного оснащення робочих місць.

 

План

6.1. Сутність організації робочих місць.

6.2. Класифікація робочих місць.

6.3. Вимоги до організації робочих місць та обладнання.

6.4. Організація обслуговування робочих місць.

6.5. Удосконалення обладнання і технологічне оснащення робочих місць.

 

6.1. Сутність організації робочих місць

Робоче місце є первинною ланкою виробничо-технологічної структури підприємства, у якій здійснюється процес виробництва, його обслуговування й управління. Саме тут відбувається з'єднання трьох основних елементів цього процесу, досягається його головна мета –  виробництво предметів праці, надання послуг або техніко-економічне забезпечення і управління цими процесами. Від того, як організовані робочі місця, великою мірою залежить ефективність використання самої праці, знарядь і засобів виробництва та, відповідно, продуктивності праці, собівартість  продукції, підвищення якості та  економічні показники функціонування підприємства.

Робоче місце складається з таких елементів:виробничої площі; основного устаткування; пристроїв для зберігання матеріалів, заготовок, готової продукції,  відходів; пристроїв для зберігання інструментів, оснастки; підйомно-транспортних пристроїв; пристосувань щодо безпеки і зручності роботи.

Кожне робоче місце має специфічні особливості, пов'язані з особливостями організації виробничого процесу, різноманіттям форм конкретної праці. Стан робочих місць, їх організація безпосередньо визначають рівень організації праці на підприємстві. Крім цього, організація робочого місця безпосередньо формує атмосферу, у якій постійно перебуває працівник з виробництва, що впливає на його самопочуття, настрій, працездатність і в кінцевому результаті – на продуктивність праці.

Організація робочого місця є матеріальною основою, що забезпечує ефективне використання устаткування й робочої сили. Головною її метою є забезпечення високоякісного й ефективного виконання праці у встановлені терміни з урахуванням повного використання устаткування, робочого дня, застосування раціональних прийомів і методів праці, створення комфортних умов праці, які забезпечують тривале збереження працездатності працівників.

 

6.2. Класифікація робочих місць

Усі робочі місця класифікують за такими ознаками:

1) За ступенем механізації робочі місця поділяють на: ручні, машинно-ручні, механізовані, автоматизовані і апаратурні.

Робочі місця ручної роботи характеризуються тим, що всі трудові процеси на них виконуються за допомогою трудового зусилля виконавця із застосуванням найпростішого інструменту.

До машинно-ручних робочих місць належить обробка предметів праці механізмами і за рахунок зовнішньої енергії (електричної, теплової), але при безпосередній участі працівника.

Механізовані робочі місця характеризуються тим, що основні технологічні процеси повністю виконуються машинами і механізмами, а за робітником залишається лише функція управління машинами, тобто енергія людини витрачається на управління, а не на безпосереднє перетворення предмета праці.

На автоматизованих робочих місцях весь технологічний процес здійснюється верстатом, машиною або агрегатом автоматичної дії без участі працівника, за яким зберігається функція пуску і зупинки автомату, контролю за його роботою і, за необхідності, наладки. Наприклад, робота машиністів автоматизованих насосних станцій водопроводу.

Апаратурні робочі місця оснащені різними апаратами, впливають ними на предмет праці за рахунок теплової, електричної, хімічної або біологічної енергії.

2) За ознакою спеціалізації робочі місця поділяють на: спеціалізовані і універсальні.

На спеціалізованих робочих місцях, оснащених обладнанням спеціального призначення, можуть виконуватися одні й ті самі або близькі за змістом операції і види робіт (робоче місце штампувальника, бурильника і под.).

На універсальних робочих місцях здійснюються різнорідні роботи, вони оснащені універсальним обладнанням, що дозволяє швидко переходити від одного виду робіт до іншого (наприклад, в умовах ремонтно-механічних майстерень).

3) За ознакою розподілу праці виділяють два типи робочих місць — індивідуальні, де постійно зайнятий один виконавець і колективні, де трудові процеси здійснюються групами працівників (при обслуговуванні крупних машинних агрегатів тощо).

4) За кількістю обладнання, що обслуговують, робочі місця поділяються на: одноверстатні (одноапаратурні, одноагрегатні) та багатоверстатні (багатоапаратурні, багатоагрегатні).

5) За місцеположенням робочі місця поділяються на: стаціонарні, розташовані і обладнані на одному місці (наприклад, робочі місця верстатників, апаратників) та пересувні, які постійно пересуваються у просторі (робочі місця будівельників, ремонтного персоналу).

Можуть вводитися і інші класифікації робочих місць. Дня успішного виконання виробничих завдань необхідно, щоб кожне робоче місце було належним чином організоване.

 

6.3. Вимоги до організації робочих місць та обладнання

Для забезпечення тривалого збереження працездатності працівників до організації робочих місць пред'являються технічні, організаційні, економічні та ергономічні вимоги.

З технічною боку робоче місце має бути оснащене прогресивним устаткуванням, необхідним технологічним та організаційним оснащенням, інструментом, контрольно-вимірювальними приладами, передбаченими технологією, підйомно-транспортними засобами.

З організаційного боку те, що на робочому місці обладнання має раціонально знаходитись у межах робочої зони; знайдено варіант оптимального обслуговування робочого місця сировиною, матеріалами, заготовки, деталями, інструментом, ремонтом устаткування й оснастки, прибиранням відходів; забезпечені безпечні безневинні здоров'ю робочих умови праці.

З економічного боку організація робочого місця має забезпечити оптимальну зайнятість працівників, максимально високий рівень продуктивність праці і якість роботи.

Ергономічні вимоги мають місце під час проектування устаткування, технологічної та організаційної оснастки, плануванні робочого місця. Ергономіка досліджує вплив, який здійснюється на функціональний стан і працездатність людини різними чинниками виробничого середовища. Останні беруться до уваги при проектуванні устаткування, організаційної і технологічної оснастки, при обґрунтуванні планування робочих місць. Правильне планування має передбачати таке розміщення працівника у зоні робочого місця та таке розташування у ній предметів, які у процесі роботи, повинні  забезпечити найзручнішу робочу позу; найкоротші і зручні зони руху; найменш виснажливі становища корпусу, рук, ніг і голови при повторенні певних рухів.

 

6.4. Організація обслуговування робочих місць

Організація робочого місця — це система заходів щодо його планування, оснащення засобами і предметами праці, розміщення в певному порядку, обслуговування й атестації.

У системі заходів із організації робочого місця суттєве значення має його раціональне планування. Правильне планування робочого місця дозволяє усунути зайві трудові рухи і непродуктивні витрати енергії працівника, ефективно використати виробничу площу при забезпеченні належними умовами праці робітників.

Під плануванням робочого місця розуміється взаємне просторове розташування на відведеній виробничій площі основного і допоміжного устаткування, технологічної та організаційної оснастки і самого робітника (чи групи робітників).

Раціональне планування робочого місця забезпечує зручну робочу позу, можливість застосування передових прийомів і методів праці, мінімальні траєкторії рухів предметів праці.

Під час проектування планування робочих місць розрізняють зовнішнє і внутрішнє планування. Зовнішнє планування робочого місця полягає у встановленні його місцеположення стосовно суміжних робочих місць в підрозділі, до робочого місцевого керівника (бригадира, майстра, відділу тощо). Проектування зовнішнього планування є доцільним відразу для всіх робочих місць, які входять у підрозділ. Як вихідні дані для такого планування служить виробнича площа, відведена для розташування персоналу підрозділу.

Визначаючи місце розташування конкретного робочого місця у рамках підрозділу, слід керуватися будівельними нормами і правилами, санітарними нормами проектування,стандартами безпеки праці.

Внутрішнє планування робочого місця має забезпечити такий оперативний простір, у якому робітник вільно може формувати робочі зони з урахуванням зон досяжності як і горизонтальній, і у вертикальної площинах.  Внутрішнє планування робочого місця означає розміщення на його площі всіх предметів, обладнання, їх раціональне розміщення відносно один до одного і до працівника.

Велике значення в організації праці має обслуговування робочих місць, тобто забезпечення їх протягом робочої зміни сировиною, матеріалами, заготівками, транспортними засобами, послугами ремонтного характеру тощо.

Обслуговування робочих місць здійснюється за такими функціями:

*енергетична — забезпечення робочих місць електроенергією, стисненим повітрям, парою, водою, а також опалення виробничих приміщень;

*транспортно-складська — доставка предметів праці до робочого місця, вивезення готової продукції і відходів виробництва, зберігання, облік і видача матеріалів, сировини та інших цінностей;

*підготовчо-технологічна — розподіл робіт за робочими місцями; комплектування технічної документації; підготовка інструменту та допоміжних матеріалів; інструктаж виконавців щодо передових методів праці;

*інструментальна — зберігання, застосування, комплектування і видача на робочі місця всіх видів інструменту, пристроїв, технологічного оснащення;

*налагоджувальна — налагодження і регулювання технологічного устаткування;

*міжремонтна — профілактичне обслуговування;

* контрольна — контроль якості сировини, напівфабрикатів і готових виробів;

*облікова — облік бракованої продукції та аналіз причин браку, профілактичні заходи для підвищення якості продукції та ін.

Всі ці функції можуть виконуватися різноманітними системами — централізованою, децентралізованою і змішаною.

При централізованій системі — обслуговування здійснюється єдиними функціональними службами підприємства.

Децентралізована система передбачає, що функції обслуговування виконуються або виробничими підрозділами або допоміжними робітниками, які є у даних підрозділах (цех, ділянка, лінія).

При змішаній (комбінованій) системі одні функції обслуговування виконуються централізовано, інші —децентралізовано.

На вибір системи обслуговування впливають масштаб і тип виробництва, виробнича та організаційна структура підприємства, якісний рівень наявного устаткування, складність виготовленої продукції, вимоги до її якості, планування виробничих площ та ін. Проте завжди критерієм вибору оптимальної системи обслуговування є мінімум витрат робочого часу й матеріальних ресурсів.

Система обслуговування є комплексом регламентованих за обсягом, періодичністю, термінами і методами заходів, які є визначальними у сфері діяльності окремих груп допоміжних робітників щодо забезпечення основних робітників матеріалами, інструментами, документацією і комплексом послуг та виконання робіт, необхідних для безперервної високопродуктивної праці.

Загалом  розробка системи обслуговування робочих місць включає:

• вибір форм організації;

• визначення професійного складу обслуговуючого персоналу;

• встановлення її регламентації;

• забезпечення обслуговуючого персоналу відповідною технікою та інструктивною документацією;

• розрахунок норм обслуговування;

• організацію праці та оснащення робочих місць допоміжних робітників;

• організацію регулярного і надійного зв'язку між робітниками основного виробництва та обслуговуючого персоналу.

 

6.5. Удосконалення обладнання і технологічне оснащення робочих місць

Велике значення має раціональне технологічне й організаційне оснащення робочих місць, що, в свою чергу, складається із сукупності засобів праці, необхідних для виконання конкретних трудових функцій. Сюди відносяться: основне технологічне і допоміжне обладнання; організаційне оснащення (оргтехніка, засоби зв'язку і сигналізації, робочі меблі, тара тощо); технологічна оснастка (робочі та вимірювальні інструменти, запасні частини тощо); робоча документація; засоби комунікації для подачі на робоче місце енергії, інформації, матеріалів, сировини та ін.

Комплексне оснащення робочого місця є необхідною передумовою ефективної організації процесу праці. Однак іншою важливою умовою є раціональне просторове розміщення засобів оснащення на робочому місці так, щоб забезпечити зручність їх обслуговування, вільний доступ до механізмів, економію рухів і пересувань працівника, зручну робочу позу, хороший огляд робочої зони, безпеку праці, економію виробничої площі, зручний взаємозв'язок із суміжними робочими місцями, з підлеглими і керівниками.

Оснащення робочих місць масових професій може здійснюватися за типовими проектами, в яких ураховані необхідні рекомендації щодо оснащення і планування робочих місць даного виду. Використання типових проектів сприяє впровадженню досягнень науки і передового досвіду в процесі організації робочих місць, знижує трудомісткість роботи, дозволяє підвищити рівень організації трудових процесів.

Резюме. Отже, робоче місце є первинною ланкою виробничо-технологічної структури підприємства, у якій здійснюється процес виробництва, його обслуговування й управління. Відповідно, від того, як організовані робочі місця, великою мірою залежить ефективність використання самої праці, знарядь і засобів виробництва та, відповідно, продуктивності праці, собівартість  продукції, підвищення якості та  економічні показники функціонування підприємства. Тому дослідження процесу організації та обслуговування робочих місць є надзвичайно важливим та актуальним завданням, від вирішення якого залежить ефективність роботи будь-якого підприємства, незалежно від розміру та форми власності.

 

Питання для самоперевірки:

1.  Що являє собою робоче місце?

2.   За якими параметрами класифікуються робочі місця?

3.   Дайте визначення поняття організація робочих місць.

4.   Назвіть вимоги до організації робочих місць та обладнання.

5.    За якими функціями здійснюється обслуговування робочих місць?

6.   Дайте визначення поняття обслуговування робочих місць.

7.   У чому полягає суть і значення карт організації праці на робочих місцях?

 

Рекомендована та використана література до теми 6:

1. Васильков В.Г. Організація виробництва: навчальний посібник / В.Г. Васильков. — К.: КНЕУ, 2003. — 524 с.

2. Гриньова В.М. Організація виробництва: підручник / В.М. Гриньова, М.М.Салун. — К.: Знання, 2009. — 582 с.

3. Грішнова О.А. Економіка праці та соціально-трудові відносин: підручник / О.А. Грішнова. –  К.: Знання, 2004. – 535 с.

4. Економіка праці і соціально-трудові відносини: навчальний посібник / В. М. Ковальов, В. С. Рижиков, О. Л. Єськов та ін; Мін-во освіти і науки України, Донбаська державна машинобудівна академія. К.: Центр навчальної літератури, 2006. – 255 с.

5. Економіка праці і соціально-трудові відносини: Навчальний посібник / Черчик Л.М., Коленда Н.В. Авраменко С.З., Турчик І.В., Шубалий О.М. – Луцьк: Луцький НТУ.

6. Єсінова Н.І. Економіка праці та соціально-трудові відносин: навч. посібник / Н.І. Єсінова. – К.: Кондор, 2004. – 432 с.

7. Завіновська Г.Т. Економіка праці: навчально-методичний посібник / Г.Т. Завіновська. — К.: КНЕУ, 2001. — 158 с.

8. Качан Є. П. Економіка праці та соціально-трудові відносини: навч. посіб. / Є. П. Качан та ін. – К. : Знання, 2008. – 407 с.

9. Мельник В.І. Економіка праці: навчально-методичний посібник / В.І. Мельник. – К.: КІБіТ, 2004.

10. Пашуто В.П.. Організація, нормування і оплата праці на підприємстві: навчально-практичний посібник / В.П. Пашуто. – М.: КНОРУС, 2005  – 320 с.

11. Червінська Л.П. Економіка  праці: навчальний посібник / Л.П. Червінська. — К.: Центр учбової літератури,  2009. — 216 с.