ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ 4.

СИСТЕМИ ЛОГІСТИЧНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ

Завдання до теми

 

Завдання 4.1

Машинобудівне підприємство «Електроінструмент» здійснює закупівлю матеріальних ресурсів у 14 постачальників (табл. 4.1). Методом АВС – аналізу потрібно визначити коло найбільш важливих для підприємства постачальників.

Таблиця 4.1.

Дані про постачальників підприємства «Електроінструмент»

Найменування постачальника

Річний обсяг постачання матеріальних ресурсів, грн.

1. ВАТ «Вега»

7944

2. ВАТ «Грант»

24000

3. ПП «Стронг»

14112

4. ВАТ «Мотордеталь»

3846

5. ТОВ «Кабельзбут»

21408

6. ТОВ «Торчдеталь»

54744

7. ВАТ «Титан»

49200

8. ВАТ «Криворіжсталь»

93852

9. ПП «Віват»

10938

10. ПП «Бест»

5544

11. ВАТ «Гумотехніка»

11238

12. ВАТ «Зоря»

7446

13.ВАТ «Полімер»

6618

14. ВАТ «Солар»

12324

 

В основу методу «АВС – аналіз» покладено припущення, що не всі постачальники характеризуються однаковим впливом на ефективність логістичної системи. У зв’язку з цим вважається, що найбільш доцільною є робота з постачальниками, які мають великий обсяг поставок на дане підприємство.

АВС аналіз виконується у такій послідовності:

1. Із даних бухгалтерського або управлінського обліку вибираються дані про річний обсяг ресурсів, отриманих підприємством від кожного постачальника.

2. Розміри обсягу постачань записуються у послідовності від більшого до меншого.

3. Визначається питома вага кожного постачальника у загальному обсязі постачань підприємства.

4. Знаходяться значення обсягу постачань окремих постачальників у загальному обсязі постачань у відсотках.

5. Проводиться класифікація постачальників за групами відповідно до наступних критеріїв.

До групи А відносять постачальників, з яких підприємство здійснює приблизно 80% обсягу постачань. Робота з цими постачальниками суттєво впливає на ефективність логістичної системи підприємства. Саме з цією групою постачальників підприємству доцільно постійно співпрацювати для покращання результатів логістичної діяльності та зменшення логістичних витрат.

До групи Б відносять постачальників, які здійснюють приблизно 15% від загального обсягу постачань. Порівняно із постачальниками групи А, постачальникам групи Б приділяють менше уваги, але обов’язково слід контролювати своєчасність постачань та рівень цін на аналогічні товари у інших постачальників.

До групи С відносять постачальників, обсяг постачань яких складає не більше 5%. Робота із постачальниками групи С полягає у вдосконаленні та спрощенні процедури оформлення замовлення, координації постачань, визначенні максимально можливого рівня запасу (для зменшення кількості та частоти постачання).

Результати проведених розрахунків наведено в табл. 4.2.

Таблиця 4.2.

Результати АВС-аналізу постачальників підприємства «Електроінструмент»

Найменування постачальника

Річний обіг, грн.

Частка у загальному обігу, %

Обіг кумулятивний, %

Група

1. ВАТ «Криворіжсталь»

93852

26,57

26,57

А

2.ТОВ «Торчдеталь»

54744

15,50

42,07

3. ВАТ «Титан»

49200

13,93

56,00

4. ВАТ «Мотордеталь»

3846

9,8

65,5

5. ВАТ «Грант»

24000

6,79

72,37

6. ТОВ «Кабельзбут»

21408

6,06

78,43

7. ПП «Стронг»

14112

4,00

82,43

Б

8. ВАТ «Солар»

12324

3,49

85,92

9. ВАТ «Гумотехніка»

11238

3,18

89,10

10. ПП «Віват»

10938

3,0

92,20

11. ВАТ «Вега»

7944

2,25

94,45

12. ВАТ «Зоря»

7446

2,11

96,56

С

13.ВАТ «Полімер»

6618

1,87

98,43

14. ПП «Бест»

5544

1,57

100

Всього

 

100

100

-

 

Проведений аналіз показує, що найбільший внесок у формування загального обсягу постачань (78,43%) роблять 6 постачальників, які склали групу А. До групи Б увійшли 5 постачальників, на яких припадає 16,02% загального обсягу постачань. До групи С увійшли 3 постачальники, обсяг постачань яких складає 5,55% загального обсягу.

 

Завдання 4.2.

Машинобудівне підприємство здійснює закупки сировини та матеріалів у 14-ти постачальників (табл. 4.3.). Методом АВС – аналізу потрібно визначити постачальників, більш тісне співробітництво з якими, дозволить значно підвищити ефективність логістичної системи.

Таблиця 4.3.

Дані про постачальників машинобудівного підприємства

Найменування постачальника

Річний обсяг, грн.

Найменування постачальника

Річний обсяг, грн.

1. ВАТ Альфа

5324

8. ВАТ Сталь

65642

2. ВАТ Метал

20000

9. ВАТ Хіммаш

10023

3. ТОВ Омега

10352

10. ПП Бест

424

4. ВАТ Мотор

35641

11. ВАТ Гумотехніка

10873

5.ТОВ Кабель

1568

12. ВАТ Зоря

5241

6. ТОВ Деталь

49124

13.ВАТ Полімер

5103

7. ВАТ Титан

40200

14. ВАТ Солар

12054

 

Завдання 4.3.

З метою зміцнення позиції на ринку керівництво фірми прийняло рішення розширити торговий асортимент. Вільних фінансових коштів, необхідних для кредитування додаткових товарних ресурсів, фірма не має. Перед службою логістики було поставлено завдання посилення контролю товарних запасів з метою скорочення загального обсягу грошових коштів, відмерлого в запасах. Необхідно провести аналіз асортименту за методом АВС, в результаті чого розподілити асортиментні позиції по групах і сформулювати відповідні рекомендації з управління запасами.

Таблиця 4.4.

Номер позиції

Середній запас за рік, по позиції, грн.

1

4900

2

150

3

200

4

1900

5

150

6

450

7

900

8

2500

9

3800

10

690

 

Завдання 4.4.

В табл. 4.5 наведені відомості про надходження замовлень на підприємство. Визначте послідовність виконання замовлень згідно з правилом пріоритетів FIFO та LIFO.

Таблиця 4.5.

Відомості про замовлення, що надійшли на підприємство

Замовлення

Дата надходження замовлення

Дата виконання замовлення

Обсяг замовлення, од.

Трудомісткість замовлення, роб. днів

№ 1

1.8

12.12

200

20

№ 2

12.8

15.11

100

10

№ 3

5.8

25.11

100

10

№ 4

27.8

24.12

150

15

№ 5

18.8

29.10

50

5

 

Завдання 4.5.

В табл. 4.6. наведені відомості про надходження замовлень на підприємство. Визначте послідовність виконання замовлень згідно з правилом пріоритетів:

1.SPT.

2.MST.

3.EDD.

Підприємство працює цілодобово без вихідних.

Таблиця 4.6.

Відомості про замовлення, що надійшли на підприємство

Замовлення

Дата надходження замовлення

Дата виконання замовлення

Обсяг замовлення, од.

Трудомісткість виготовлення

1 деталі, хв.

№ 1

11.05

12.07

700

12

№ 2

2.05

10.07

800

10

№ 3

5.05

7.07

300

25

№ 4

24.05

4.07

250

15

№ 5

10.05

9.07

500

17

 

Завдання 4.6.

Проведіть АВС-аналіз закупівельної діяльності підприємства. Вихідні дані представлені в табл.4.7.

Таблиця 4.7.

Вихідні дані

Матеріали

Загальна частка в загальній кількості наймену-вань, %

Річна потреба, од.

Ціна, грн.

Витрати на закупівлю матеріалів, грн.

Частка у витратах на закупівлю матеріалів, %

Клас матеріалу

1

 

1000

280

 

 

 

2

 

350

110

 

 

 

3

 

140

65

 

 

 

4

 

200

100

 

 

 

5

 

300

20

 

 

 

6

 

400

40

 

 

 

7

 

300

30

 

 

 

Всього

 

 

 

 

 

 

 

Результати розрахунку представте в таблиці наступного виду та побудуйте криву Лоренца.

Таблиця 4.8.

Клас матеріалу

Кількість найменувань матеріалів

Частка в загальній кількості найменувань, %

Частка в загальній кількості найменувань, % (з наростаючим підсумком)

Витрати на закупівлю, гр. н

Частка у витратах на закупівлю матеріалів, %

Частка у витратах на закупівлю матеріалів, % (з наростаючим підсумком)

А

 

 

 

 

 

 

В

 

 

 

 

 

 

С

 

 

 

 

 

 

Всього

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 4.7.

Підприємство використовує 200 найменувань різних матеріалів. В табл. 4.9. наведені дані про інтенсивність витрат по 7 найменуваннях матеріалів. Проведіть XYZ – аналіз, побудуйте криву Лоренца.

Таблиця 4.9.

Вихідні дані

 

Матеріали

1

2

3

4

5

6

7

1.Частка в загальній кількості найменувань, %

 

 

 

 

 

 

 

2.Середньомісячна потреба, од.

500

3333

7917

667

2917

6833

54167

3.Варіація споживання, %

120,6

24,17

17,72

0,86

0,79

0,36

0,29

4.Клас матеріалу