Практичне заняття 1
ОРГАНІЗАЦІЯ ЛЕКЦІЙНИХ ЗАНЯТЬ
План
1.1.
Лекція: поняття, функції, принципи.
1.2.
Методика підготовки лекцій.
1.3.
Методика проведення лекцій.
1.1.
Лекція: поняття, функції, принципи
Розмаїття форм і методів організації навчального процесу,
застосування інноваційних освітніх технологій у вищій школі, пошуки
альтернативних шляхів передачі знань не змогли вплинути на фундаментальність
лекційно-семінарської форми організації занять, що в абсолютній більшості вузів
залишається провідною. Сама назва свідчить про те, що одним з базових
компонентів є лекція.
Цей термін веде походження від латинського
"lectio", що у перекладі означає читання, а похідне
"lector" – читець. Таке значення обумовлено тим, що спочатку
у Давній Греції, Давньому Римі, а потім і в університетах середньовічної Європи
основною формою роботи викладача було коментоване читання текстів книг.
На сучасному етапі
лекція виступає і як організаційна форма навчання - «специфічний спосіб
взаємодії викладача і студентів, у рамках якого реалізується різноманітний
зміст і різні методи навчання», і як метод навчання – «монологічний виклад навчального матеріалу в
систематичній і послідовній формі, сконцентрований в основному навколо фундаментальних
проблем науки».
Разом з тим, у
методичній літературі висловлюються неоднозначні думки з приводу лекції як
форми заняття. Прихильники традиційної дидактики вбачають її переваги в тому,
що лекція допомагає:
1)
у достатньо економній формі сконцентрувати інформацію,
передбачену змістом освіти;
2) набагато швидше
друкованих видань відреагувати на зміни у законодавчій, нормотворчій базі;
3)
деякою мірою компенсувати брак новітніх підручників і
посібників;
4)
класифікувати і прокоментувати тенденції при значній
кількості різних, іноді протилежних, точок зору на певну проблему;
5)
зосередити увагу на найбільш складних питаннях, у яких
важко розібратися самостійно;
6) сформувати у тих, хто навчається, уміння слухати і усвідомлювати побачене і почуте, здійснювати
такі важливі розумові операції як аналіз, синтез, порівняння тощо;
7) здійснювати
безпосередній контакт, емоційний і виховний вплив викладача на студентів, чого
не може дати жодний підручник;
8) втілювати принцип
зв’язку теорії з практикою, висвітлювати результати наукової діяльності як
власні, так і колег;
9) найбільш ефективно
окреслювати напрямки подальшої самостійної роботи.
Опоненти цієї теорії
натомість виставляють протилежні доводи:
1) лекція
не відповідає новітнім тенденціям підготовки фахівця, адже на практиці очікують
спеціалістів, які мають не тільки певні знання, але й більшою мірою – вміння та навички роботи;
2) лекція
провокує репродуктивне навчання, в результаті чого гальмується творче
самостійне мислення, а семінарське заняття потім перетворюється на її переказ;
3) на
сучасному етапі викладач перестав бути єдиним джерелом знань, а тому набагато
ефективнішою є самостійна робота студента із підручниками, Інтернет тощо;
4) лекція
примушує того, хто навчається, залишатися на позиції об’єкта педагогічного
процесу;
5)
одночасне
спілкування з достатньо великою аудиторією не дозволяє здійснювати
диференційований підхід, а тим самим робити лекцію цікавою і корисною як для
відмінника, так і для того, хто не вирізняється особливими здібностями;
6)
лекція
регламентована у часі, а тому далеко не завжди можна висвітлити всі питання
належним чином;
7)
часом
лекції перетворюються на диктант, при якому не всі встигають осмислити сказане
викладачем;
8)
за
відсутності технічних засобів навчання під час лекції задіюються лише слухові
аналізатори, в той час як приблизно 80–90% людей переважно отримують і
запам’ятовують інформацію через канал "око – мозок". Тож за
психологічними чинниками можна констатувати певне порушення законів перцепції;
9)
наявність
затверджених кафедрою фондових лекцій не дозволяє повною мірою реалізувати
індивідуальність викладача.
Усе
перелічене дає підстави окремим вченим стверджувати: «…Прийшов час усвідомити,
що лекція як загальноаудиторна форма роботи є самою неефективною серед інших
форм навчання студентів у вищій школі».
Безумовно,
така позиція вирізняється своєю категоричністю, але наведені контрдоводи певною
мірою вказують шляхи вдосконалення лекції як форми організації навчального
процесу.
Знайти альтернативу лекції вкрай важко, адже
вона виконує ряд дуже важливих функцій, серед яких:
1) інформаційна функція – лекція дозволяє у
найбільш концентрованій формі зосередити ту інформацію, що репрезентує зміст
освіти; поряд з передачею системи потрібних знань про предмет допомагає
аудиторії самостійно вибудовувати цю систему в процесі «образ – мислення»;
2) методологічна функція лекції забезпечує вироблення певного наукового підходу до предмета, що
полягає у вивченні предмета у русі й розвитку. При цьому лектор демонструє
творчу лабораторію генези ідеї, закону, принципів, теорії пізнання, явищ
природи і суспільства, культури;
3) виховна функція лекції має свої специфічні особливості,
оскільки, з одного боку, спонукає викладача самоудосконалюватися на
педагогічній ниві, а з іншого – формує ціннісні, моральні орієнтири слухачів, їх громадську активність,
розуміння соціальних і професійних норм поведінки;
4) розвивальна функція лекції пов'язана із завданням формування пізнавальної активності
аудиторії, вимагає ведення лекційного викладання як процесу самостійного
творчого пізнання. Завдання – включити аудиторію в процес наукового пошуку, разом з аудиторією заново
осмислити цей процес, підводячи студентів до самостійного усвідомлення
одержаних висновків.
5) орієнтуюча функція лекції дозволяє спрямувати студента в потоці інформації, одержаної із
різноманітних джерел – лекцій, семінарських
та практичних занять, вивчення навчальної та наукової літератури тощо.
Здійснюючи огляд наукової літератури, розкриваючи сутність наукових шкіл,
аналізуючи теоретичні положення, лектор виділяє основне, істотне, вказує на
правильний шлях вирішення поставлених завдань, допомагає виділити головне і
відкинути зайве, вибудовує одержану наукову інформацію в чітку систему;
6) організуюча функція лекції надзвичайно значуща, саме вона робить лекцію незамінною,
найважливішою ланкою навчального процесу. У всій багатоманітності форм і
методів навчальної діяльності тільки лекція здатна об'єднати всі елементи
складного процесу пізнання, організувати й спрямувати процес для досягнення
поставлених педагогічних цілей;
7) діагностична функція проявляється у тому,
що, читаючи лекцію, викладач водночас при здійсненні зворотного зв’язку
відзначає, які з питань важко сприймалися аудиторією, що у подальшому може
викликати ускладнення на семінарських заняттях; як у подальшому можна
удосконалити виклад даної теми тощо;
8) стимулююча функція виражається в тому,
що після цікакої лекції виникає бажання пізнати ще більше, знайти відповіді на
ті питання, які зацікавили своєю неоднозначністю, проблематичністю;
9) систематизуюча
функція
полягає у тому, що саме лекція дозволяє найбільш наочно продемонструвати місце
навчальної дисципліни у системі наук, виявити міжпредметні й міждисциплінарні
зв’язки, втілювати правило: "Навчай спеціальності, а не окремому
предмету".
Безперечно, всі ці функції лекції можуть бути виділені лише для
зручності дослідження; у живому процесі лекційного викладання вони тісно
пов'язані й взаємозумовлені.
Повною мірою реалізувати перелічені функції, зробити лекцію повноцінною
допомагають такі дидактичні принципи:
1) Спрямованості навчання на реалізацію мети освіти. Готуючи лекцію, викладач повинен не тільки бачити її місце
у навчальній дисципліні, її міжпредметні та міждисциплінарні зв’язки, але й
проектувати специфіку майбутньої діяльності студента, що реалізується через
зміст освіти. Таким чином, матеріалізується одне з головних правил педагогіки
вищої школи: "Навчай не окремому предмету, навчай спеціальності".
2) Науковості та інформативності. Добираючи матеріал, викладач повинен
пам’ятати, що реалізація змісту освіти повинна базуватися на виважених, а
часто, в першу чергу – загальноприйнятих
теоріях. Найбільш складним в цьому плані є втілення діалектичного закону
єдності й боротьби протилежностей, дотримання водночас і стабільності,
фундаментальності наукової думки і динаміки сучасної науки.
3) Логічності й систематичності. Цей принцип проходить наскрізною ниттю
через всю систему навчання, як на етапі його планування, так і в ході
реалізації програм. Знання, що передаються під час лекцій, повинні передаватися
у визначеній послідовності, утворюючи своєрідний фундамент для наступних тем.
Відсутність логіки і системи при викладенні матеріалу не дозволяє зрозуміти
послідовність, взаємозв’язки, причинно-наслідкові зв’язки у предметі, значно
знижує ефективність сприйняття, призводить до перетворення навчання на
схоластику.
4) Наступності. Кожна лекція передбачає органічний
зв'язок із попереднім матеріалом і точний вихід на наступний. При відборі і
викладі занять слід спиратися на одержані раніше знання і можливий досвід
діяльності. Слід ураховувати, що виклад матеріалу в цілком закінченій формі
(всі проблеми вирішені, все цілком зрозуміло, немає питань) з позицій дидактики
не ідеальний, у той час як деяка проблематичність, запланована неясність,
недомовленість викликає пізнавальний інтерес.
5) Доступності викладеного матеріалу. Готуючись до лекції, викладач повинен
дати собі відповіді на питання: "Хто мій слухач? Який його рівень
підготовленості, загальних знань? Який він за віком?". Звісно, це призведе до диференційованого підходу
у відборі матеріалів. Цілком зрозуміло, що лекція на одну і ту ж саму тему,
прочитана для студентів, які ще не мають досвіду практичної діяльності, для
слухачів факультету післядипломної освіти або студентів-заочників, повинні
відрізнятися за принципом доступності з урахуванням фактору адресата.
Як гадають багато хто з лекторів, науковість і доступність навчання – принципи, що завжди
розглядаються разом і в єдності. Складність в тому, що нерідко підвищення
доступності веде до зниження науковості, а в більш широкому розумінні – до неприпустимого
зниження науковості, відставання від розвитку науки, економічного й соціокультурного
розвитку. Завдання лектора полягає в тому, щоб, утримуючи наукову
"планку", пам’ятати, що в аудиторії знаходяться люди, які тільки
вивчають предмет, майбутні, а не теперішні колеги.
6) Проблемності навчання. Відхід від схоластики у навчанні передбачає
відмову від такої подачі матеріалу, коли залишається лише тільки переказати
зміст лектора. В умовах розвиваючого навчання особливого значення набуває
створення проблемних ситуацій, стимулювання самостійних пошуків вирішення
питань.
Слід звернути увагу на характер матеріалу в лекції з точки зору його
проблемності. В даному випадку можна говорити про наукову проблемність і
про так звану методичну (навчальну) проблемність. У першому випадку
йдеться про аналіз у лекції явищ, недостатньо розкритих сучасною наукою. У
цьому випадку в лекції подається аналіз наукових гіпотез, шляхів дослідження і
можливих висновків. Такі лекції читаються, в основному, на старших курсах
найчастіше у вигляді спецкурсів (спеціальних дисциплін).
Методична (навчальна) проблемність передбачає постановку в лекції
питань, що дозволяють студентській аудиторії вести самостійний аналіз питань,
відомих науці, але необхідних тим, хто навчається для усвідомлення процесу
пізнавальної діяльності. Лектор спонукає тим самим аудиторію до самостійної
розумової діяльності, спрямовує їх пізнавальну активність на основі матеріалу,
невідомого ще студентам.
7) Історичності. Викладений матеріал повинен
співвідноситись не тільки із сучасністю, але і з тією епохою, конкретним часом,
коли зародилася ідея, розглядалося явище, з'явився той чи інший факт. Це
допомагає студентам осмислити історію ідей, гіпотез, наукових відкриттів – те
багатство, яке накопичили попередні покоління людей.
8) Зв'язку теорії з практикою, навчання з життям. Кожне теоретичне положення повинно пов'язуватися з
перспективами подальшої професійної діяльності, з виходом у повсякденне життя.
Цей принцип стає базисним для формування мотивації навчання слухача, оскільки
наочно демонструє, чому не можна спиратися лише на емпіричний досвід, а обов’язково
треба знати теорію.
9) Єдності навчання й виховання. Одне з головних правил дидактики проголошує:
"Навчаючи, виховуй, а виховуючи – навчай". На жаль, іноді трапляється, що викладач, зосереджуючись
на певній інформації, випускає з виду той аспект, як вона впливатиме на
особистість студента. Тож сама поведінка лектора, всі приклади й аргументи, що
наводяться під час лекції, повинні проектуватися на кінцеві виховні цілі
процесу навчання.
10) Свідомості й активності.
На етапі підготовки до лекції викладач повинен знайти ті важелі впливу, які б
сприяли виробленню мотивів навчання. Передача матеріалу не є самоціллю,
необхідно донести до свідомості всіх, хто слухає лекцію, чому вона важлива,
чого може досягти студент, опанувавши дану тему. Цей принцип має, крім всього,
величезне виховне значення, адже завдяки ньому відбувається підготовка
свідомих, ініціативних фахівців.
11) Наочності. Використання
наочних об’єктів, макетів, муляжів, схем, графіків розвиває спостережливість,
увагу, мислення, дозволяє викладачеві позбавитися монотонності, а слухачу
(курсанту, студенту) – найбільш ефективно засвоїти
матеріал. Так, за даними ЮНЕСКО, той, хто навчається, на слух запам’ятовує
приблизно 15% інформації, зором – 25%, при одночасному впливі на слуховий і зоровий апарат – 65%. При цьому значно
збільшується швидкість сприйняття інформації.
12) Міцності знань. Це
своєрідний вінець всієї навчальної діяльності. Відповідно до цього принципу,
матеріал має бути не просто зрозумілим і засвоєним, але і утримуватися в
пам’яті надовго, формувати світогляд особистості. Це абсолютно несумісне зі
схоластикою, механічним заучуванням, оскільки інформація в наш час поповнюється
у геометричній прогресії. Міцні знання у поєднанні з елементами творчого,
проблемного навчання, вмінням створювати власний алгоритм дій на підставі
набутого в процесі аудиторних занять і самостійної роботи дозволяють
максимально наблизити нашого випускника до моделі фахівця.
2.
Методика підготовки лекцій
Форми і методи підготовки до виступу
різноманітні. Тут багато залежить від особливостей пам’яті, досвіду, складу
розуму лектора, характеру виступу, особливостей аудиторії. Однак є і загальні
моменти підготовчого процесу, які майже однакові, що для початківця, що для
обізнаного лектора.
1. Звернення до
тематичного плану і програми навчальної дисципліни.
Діяльність
викладача, не зважаючи на її творчий характер, регламентована
навчально-методичними документами. Укладаючи тематичні плани і програми,
кафедра враховує наявний досвід викладання дисципліни, вирішує складні
проектувальні проблеми, а саме: в якому співвідношенні повинні бути лекції,
семінарські та практичні заняття; в якій послідовності має подаватися матеріал;
який сегмент інформаційного поля науки увійде до змісту курсу.
2. Ознайомлення з
фондовими матеріалами кафедри за даною темою. Ті кафедри, що
працюють за стабільними програмами, вже мають певні наробки, які створюються
для того, щоб не починати все з нуля, а зорієнтувати на можливий варіант. Це
абсолютно не означає, що достатньо скопіювати наявний текст і закінчити
підготовку ознайомленням з ним. Крім того, необхідно мати на увазі, що текст
лекції обов’язково повинен відповідати характеристикам адресату. Так, лекція по
одній тій самій темі, призначена для студентів і для студентів-заочників, не
може бути однаковою. Навіть якщо лекція готувалася для студентської аудиторії,
слід враховувати специфіку кожного Інституту чи факультету університету.
3. Визначення
дидактичних цілей.
Приступаючи до підготовки лекції, викладач повинен чітко з’ясувати для себе
питання: "Чого я прагну досягти? Яку мету я маю?". Мета – це основний
конструктивний елемент лекції. Лектору-початківцю можна порекомендувати
сформулювати мету лекції письмово у вигляді речення, дуже чітко і конкретно, і
в процесі підготовчої роботи постійно мати її перед собою.
4. Складання плану
лекції.
Цей етап роботи базується на двох попередніх етапах. З одного боку, питання, що
відображаються у плані лекції, не повинні виходити за межі змісту навчального
предмету, відображеного у навчальній програмі. З іншого боку, їх вибір
детермінується фактором адресату і цілями, які ставить перед собою викладач. На
цьому етапі необхідно продумати, чітко сформулювати питання теми, розмістити їх
в суворо визначеній, логічній послідовності.
В
найбільш абстрактному виді такі плани складаються з трьох-чотирьох груп питань:
1. Загальні поняття,
теоретичні положення, закономірності.
2. Історія предмету,
питання, проблематика.
3. Суспільна практика,
її аналіз, здійснення.
4. Завдання,
перспективи, пропозиції, висновки.
Складання
попереднього плану – необхідний етап в розробці теми: це крок прояву творчої
ініціативи, те, що до звернення до книг і інших джерел визначає власну лінію
лектора в роботі. Попередній план – це методичний інструмент, компас при
відборі матеріалу.
Не
виключено, що в процесі подальшої роботи можуть статися деякі зміни, план може
коригуватися. Разом з тим, без нього вкрай важко приступати до наступного
етапу.
5. Робота з науковою та
навчальною літературою, інформаційними та довідковими матеріалами.
Незалежно
від наявності чи відсутності фондових лекцій кафедри викладачеві обов’язково
слід опрацювати всю необхідну літературу, що висвітлює тему, на яку буде
читатися лекція. Пошукова робота певною мірою полегшується за рахунок того, що
у навчально-методичних комплексах вказується вся обов’язкова і рекомендована
література. Безумовно, бажано, щоб викладач не обмежувався тільки тим, що
призначається для студентів, а мав у своєму арсеналі значно більший обсяг
матеріалу за рахунок бюлетенів передового досвіду, авторефератів дисертацій,
публікацій періодики, наукових видань, користування Інтернету.
6. Систематизація матеріалів і підготовка моделі тексту
лекції. Це
один з самих відповідальних моментів підготовки.
Роботу
з систематизації можна порівняти з діяльністю селекціонера, адже серед всього
зібраного слід відібрати найкраще. Зазвичай матеріалу завжди буває більше, ніж
необхідно для однієї лекції. Тому велику роль відіграє попередній відбір. Тут
необхідно бути прискіпливим і відкинути все другорядне або слабо пов’язане з
темою. Спроба так чи інакше “втиснути” в лекцію як можна більше фактичного
матеріалу – характерна помилка молодих лекторів. Часто це приводить до того, що
лекція перетворюється в зведення фактів, в ній не залишається місця для головного
– для аналізу, узагальнень, висновків.
7. Вибір остаточного
варіанта плану лекції. Робота над формою викладу.
Якість
лекції визначається, в першу чергу, багатством змісту, теоретичним рівнем,
зв’язком з життям, з практикою, композиційно-логічною побудовою і
переконливістю викладу. Однак для якісної лекції має значення і форма викладу:
правильність мови, її виразність, емоційність, використання засобів наочності.
8.
Підготовка наочних матеріалів. Лекція може вважатися повноцінно
підготовленою не тоді, коли наявний її текст, а тоді, коли продумано
застосування наочності та підготовлені відповідні матеріали. Класифікація
наочності представлена:
–
звукові засоби - це спеціально записані механічним, магнітним,
лазерним способом фонограми;
–
екранні засоби - це діафільми,
діапозитиви, транспаранти до графопроектора, епіпроекції до епіпроектора,
кінофільми, та кінофрагменти;
–
екранно-звукові засоби - це всі
вищеназвані екранні засоби, що мають відповідні фонограми з поясненнями
диктора або ведучого;
– відеозасоби - це засоби трансляції відеоряду;
– мультимедійні засоби.
Підбір цих засобів відбувається за принципом урахування
їх інформаційних, виражальних та зображувальних можливостей
для оперативного виконання загальних дидактичних завдань лекції та окремих її
етапів.
9. Оформлення тексту
лекції за існуючою формою. Затвердження тексту.
Якщо
на попередньому етапі лектор утворює продуману, композиційно виважену,
відредаговану “модель” майбутньої лекції, то на останньому він оформлює її за
встановленими зразками.
За
мірою можливості текст лекції повинен бути віддрукованим, але в окремих
випадках припускається і рукопис.
Досвідченим
лекторам дозволяється замість змістовної частини тексту мати тезисний план,
який фіксує базові положення, що будуть розглядатися. Викладачі-початківці
повинні мати повний текст. При цьому оформлення титульної сторінки і
реквізитів, що передують змісту, – визначення виду лекції, дидактичних цілей,
міжпредметних і міждисциплінарних зв’язків, навчально-методичних матеріалів,
наочності, засобів навчання, плану, рекомендованої літератури – залишається
обов’язковим для всіх.
10. Підготовка до лекції
як до акту публічного виступу.
Даний
етап має на меті безпосередню підготовку викладача до реалізації підготовленої лекції в процесі виступу перед
слухачами (курсантами, студентами).
Розглянемо
послідовно елементи цих етапів.
а) Психологічна підготовка. Викладач повинен
виробити у себе розуміння значущості своєї діяльності, впевненості у своїх
знаннях. Певною мірою цьому сприяє осмислення дидактичних цілей, міжпредметних
і міждисциплінарних зв’язків, розуміння місця даної навчальної дисципліни і
даної теми у підготовці фахівця.
б) Попереднє вимірювання часу на висвітлення
кожного питання (хронометраж). Цей етап дозволяє внести певні корективи у
час, відведений для висвітлення кожної композиційної частини. За необхідності
визначається, чим можна пожертвувати, залишити поза лекцією або внести до
плану-конспекту семінарського заняття, а які з питань слід висвітлити більш
детально.
в) Риторична підготовка. Конспект лекції
можна порівняти з нотною партитурою, адже в ньому міститься не тільки текст,
але й спеціальні позначки лектора: де слід уповільнити темп, щоб дати матеріал
під запис, а де можна темп прискорити; де поставити логічний наголос; з
якою інтонацією розповісти той чи інший фрагмент матеріалу. Особливу увагу слід
звернути на дикцію, принаймні на ті слова, що потребують специфічної вимови,
наприклад, терміни-запозичення з інших мов.
Не
слід нехтувати і таким знаряддям праці лектора, як сила голосу. Тому на етапі
підготовки слід змоделювати різні можливі ситуації читання лекції, наприклад, з
мікрофоном, без нього, в аудиторії з поганими акустичними властивостями тощо.
Перед
тим як вийти на трибуну, корисно попередньо ще раз перечитати весь конспект,
уважно проглянути і, якщо необхідно, скоректувати цифри, імена, дати, назви.
Більшість лекторів, щоб краще засвоїти підготовлений матеріал, попередньо
проговорюють його подумки за планом, конспектом або повним текстом, проводячи
свого роду прискіпливий контрольний огляд всієї лекції.
Лише
провівши ретельну підготовку, лектор вправі вважати, що він готовий до зустрічі
зі студентами. Однак робота над лекцією на цьому етапі не закінчується. Удосконалення
лекторської майстерності, підвищення якості лекції залежить не лише від
підготовчої, але й від подальшої роботи лектора над прочитаною лекцією.
3. Методика проведення лекції
Приступаючи
до проведення лекції, викладач повинен пам’ятати, що психологи виділяють 4
фази, які характеризують динаміку лекції.
а) Початок сприйняття – 4–5 хвилин. На
цьому етапі слід зосередитися на трансформації мимовільної уваги у довільну.
б) Оптимальна активність сприйняття –
20–30 хвилин. Саме на цей час приходиться пік працездатності, тому слід
спланувати свою діяльність таким чином, щоб саме на цей період прийшовся
найбільш складний для розуміння матеріал.
в) Фаза зусиль – 10–15 хвилин. Це
передвісник стомлення, але слухач ще в змозі керувати своєю діяльністю.
г) Фаза стомлення. Саме у цей період слід
дати можливість трохи перепочити, розповісти цікавий випадок, якщо дозволяє
ситуація, а то і пожартувати. Навіть невеличкий відпочинок дозволяє повернути
аудиторію до активного сприйняття матеріалу.
Діяльність
викладача під час лекції є поліфункціональною. Певною мірою, її можна порівняти
з театром, але в даному випадку одна та й сама особа виступає і сценаристом
(вона сама готує для себе текст виступу), і режисером, і актором. З іншого
боку, лектор водночас є науковцем (разом з аудиторією він досліджує складні
проблеми науки), і практиком (він враховує власний досвід практичної діяльності
), і педагогом, і психологом.
Найбільш
типовими діями лектора є:
- повідомлення теми лекції;
- повідомлення плану лекції (основні вузлові
питання);
- ознайомлення зі списком літератури;
- нагадування змісту попередньої лекції,
пов’язання його з новим матеріалом;
- реалізація тез лекції (змістовна частина
лекції) з підведенням підсумків кожного питання;
- підведення підсумків лекції, відповіді на
питання;
- рекомендації щодо підготовки до
семінарських і практичних занять;
- повідомлення теми наступного заняття.
Під
час проведення лекції викладач повинен враховувати наступне:
1) Однією з
найголовніших запорук успіху є контакт з аудиторією. Він втрачається, коли
викладач дослівно розуміє вислів "читати лекцію". Можна дозволити
собі звернення до конспекту в разі необхідності надати точні визначення, певну
статистику, окремі цитати. Решту часу слід віддати безпосередньому спілкуванню
з аудиторією. Викладач, який дозволяє собі відтворювати текст дослівно, залишає
враження професійно некомпетентної особи і не має морального права потребувати
від студентів вільного володіння матеріалом.
2) Авторитет лектора
значно знижується, якщо він займається переказом одного якогось підручника чи
посібника. Слід пам’ятати, що з розвитком друкарства, комп’ютерних технологій
викладач перестав бути єдиним джерелом знань, тож і лекція повинна бути
оригінальною і викликати інтерес до предмету.
3) Досвідченість лектора
проявляється в його вмінні трансформувати заздалегідь підготовлений текст в
залежності від рівня підготовленості, настрою аудиторії, її готовності
сприймати матеріал. Втомленість на останніх парах чи після занять фізичною
підготовкою або, навпаки, неналаштованість на заняття після вихідних або свят
стають особливим випробуванням педагогічної майстерності викладача, який попри
все повинен зацікавити аудиторію матеріалом лекції.
4) Рівень навичок конспектування
у різних студентів не однаковий. Тому під час лекції слід знайти правильний
темп, а іноді й зосередити увагу на матеріалі, який слід обов’язково записати.
5) Лекція і доповідь на
науковій конференції є різними жанрами наукової діяльності. Викладач має справу
з майбутніми, а не теперішніми колегами, тож іноді слід більш детально
зупинитися на складних питаннях, ґрунтовніше проаналізувати поняття,
розтлумачити терміни.
6) Для того, щоб
викликати інтерес і підтримувати його протягом всієї лекції слід створити чітку
мотивацію навчання, продемонструвати, наскільки важливим у професійній
діяльності або у формуванні світогляду особистості є тема, що розглядається,
сприяти само удосконаленню кожного, хто її слухає, вчити критичному мисленню,
знаходити зв’язок із емпіричним життєвим досвідом кожного.
Часто
молодий лектор, перейнятий проблемою швидкого завоювання авторитету,
намагається йти шляхом збільшення вимог, збільшення дистанції між собою і
своїми підлеглими, вважаючи: чим більше суворості, заборон, обмежень, тим
краще.
Студент,
який відчуває тиск, займає частіше всього пасивно-захисну позицію. Така
установка негативно впливає на його формування як спеціаліста і людини. Для
того, щоб змінити установку студентів, лектору необхідно змінити власні
установки по відношенню до них.
Можна
виділити три етапи по формуванню нової
установки на співпрацю. На першому етапі, при знайомстві зі студентами,
лектор може повідомити їм, як будуть проходити лекції. Успіх першого етапу
полягає у тому, що у студента виникає бажання спілкуватися з лектором як з
людиною і професіоналом. В основі другого етапу лежить відношення
співробітництва, що передбачає, що всі проблеми вирішуються разом викладачами і
студентами. Співпрацюючи, сторони разом думають над проблемою і шукають вихід. Тому
для лектора продемонструвати співробітництво – це означає щиро розповісти
студенту про свої переживання з приводу заняття, а не заковуватися в броню
недоступності і холодності. На третьому етапі дії студентів ще не досить
впевнені, вони нерідко допускають помилки. Важливо не оцінювати дії студентів,
а показувати їх можливості, використовувати цікаве в подальшій роботі. До
висловлювань студента рекомендується відноситись як до думки співробітника.
Передусім
необхідно торкнутися мистецтва оволодіння увагою присутніх, уміння
перетворювати масу студентів на аудиторію, що слухає. Для цього існують різні
способи. Не слід, наприклад, починати лекцію “з ходу”, краще зачекати кілька
секунд, а потім оглянути всіх присутніх, ніби збираючи їх в одне ціле. Це дає можливість
студентам придивитися до лектора, психологічно, внутрішньо приготуватися.
Повідомлення
основних питань теми певним чином “заціплює” і утримує протягом всієї лекції
увагу студентів. Так, з самого початку програмується студентів, формується їх
інтерес і очікування відповідей на поставлені питання. Починати лекцію
необхідно не поспішаючи, впевнено і переконливо, усвідомлювати себе силою і
авторитетом у даній галузі знань, тобто без сумнівів у словах, але й без
будь-якої амбіційності.
Розмова
повинна починатися одразу ж з суті справи і бути проникнута свідомістю
серйозності всього того, про що говориться.
Успішне
прочитання лекції залежить від багатьох об’єктивних і суб’єктивних факторів,
від таких, наприклад, як вміння себе правильно і з гідністю тримати,
переборюючи скутість і не впадаючи в розкутість. Вражають скупий виразний жест,
простий і пристойний костюм без відволікаючих деталей, розумно жвава міміка.
Але
більш всього допомагає успіху мова, коли вона проста, зрозуміла і виразна, не
перевантажена цитатами і цифрами, зарозумілими термінами. Якісна лекція
передбачає індивідуалізований (свій) стиль мовлення, вільний від шаблонів і
граматичної сухості, гарно інтонований.
Лектор
повинен проводити лекційний процес таким чином, щоб не лише для себе, але і для
студентів перетворити його в своєрідну інтелектуальну діяльність.
Дякуючи
лекторському красномовству в доказах, почуттю і знанням, розуму і дотепності у
студентів прокидається і весь час підтримується увага. В результаті всього
досягається повний контакт, злиття аудиторії з лектором, тиша в залі, атмосфера
загальної зацікавленості. Цієї кульмінації може досягти і досягає лише сам
лектор, але велика роль і студентів, увага яких надихає, емоційно “підхльостує”
його. Тому, не випускаючи з виду всю аудиторію, корисно знайти двох-трьох
найбільш старанних і доброзичливих студентів і час від часу звертатися
безпосередньо до них. Це також надає лекції неповторні фарби і ту гарячу
задушевність тону, котра робить її по-справжньому переконливою і яскравою.
В
кінці лекції необхідно пов’язати закінчення з початком, щоб підкреслити
вичерпність змісту даної теми.
Важливою
складовою частиною всього лекційного процесу є відповіді на запитання. Саме
питання є показником того, наскільки лекція захопила студентів. Чіткі і короткі
відповіді на них мають велику смислову цінність. Вони не лише доводять і
уточнюють матеріал лекції, але мають також самостійне значення. Не сковані
теоретичною схемою, відповіді на запитання дають лектору можливість вийти, так
би мовити, на широкий “оперативний” простір або ж значно розширити тематичні
межі лекції, а також ще більше повернути її до життя. Ось чому іноді буває, що
відповіді на питання виявляються цікавішими самої лекції, якщо, звичайно,
лектор чудово володіє матеріалом. Необхідно розуміти всю важливість цієї
процедури і внутрішньо до неї готуватися ще до початку лекції.
Головна
умова повноцінного засвоєння – це розуміння. Керувати процесом засвоєння –
означає своєчасно виявляти ускладнення студента і допомагати йому швидше їх усувати.
Тому необхідно одразу ж поставити перед собою завдання домогтися розуміння
студентами лекційного матеріалу. З цією метою бажано поставити себе на місце
студента і проаналізувати сприйняття ним матеріалу.
Робота
лектора, направлена на досягнення студентами розуміння, вимагає значних затрат
лекційного часу, необхідного для викладення всього матеріалу програми. На
різних потоках затраченим часом можна варіювати в залежності від швидкості
переробки інформації, обумовленої властивостями нервової системи студентів.
Використання
емоційних прийомів викладання – це засіб, що посилює сприйняття лекції
студентами, що заглиблює їх розуміння і запам’ятовування. Атмосфера лекції
залежить також від того, як лектор відноситься до свого предмету.
Досить обґрунтованою є порада досвідчених
лекторів: необхідно вивчити напам’ять початок і кінець лекції, щоб не збитись в
ці особливо відповідальні моменти виступу, а також мати можливість справитись з
хвилюванням, зняти з себе надмірне психологічне напруження, котре може бути
згубним. Тоді досягається само оволодіння, яке необхідне при всій напрузі
свідомості, необхідно для того, щоб говорити впевнено і викладати матеріал,
розмірковуючи, а не просто “випалюючи” завчені положення. Лише ця внутрішня
розкутість і “роздуми вголос” по ходу лекції робить її по-справжньому творчою,
живою і яскравою.
Практичне завдання до теми
Обговорення зі студентами вибору теми
для розробки лекції, методики проведення лекції, виступу студента із своїм варіантом лекції, аналіз змісту, проблемні
питання, відповідні дидактичні засоби, орієнтація студентів в часі виступу, елементи педагогічної техніки
тощо. Бажано, щоб на занятті були присутні викладачі тих дисциплін, теми з яких
студенти будуть читати лекції.