Тема 2. Управління тренувальною та змагальною діяльністю спортсмена
2.1.
Загальні поняття управління.
Літературних джерелах управління трактується як будь-яка зміна стану якогось
об’єкту, системи чи процесу, що веде до досягнення мети або як впорядкування системи,
тобто приведення її у відповідність з об’єктивною закономірністю, що діє в цій сфері.
У більш вузькому значенні, управлінням називається перевід якої-небудь системи
в бажаний стан або цілеспрямований вплив
органу управління на об’єкт управління з метою його ефективного функціонування.
Структура управління містить дві
системи: керуючої (тренер) та керованої (спортсмен). Керуюча система діє на
керовану систему з метою кількісної та якісної зміни параметрів її діяльності
відповідно до поставлених завдань управління.
Діяльність – це психічна та
рухова активність людини, що регулюється свідомістю та спрямована на досягнення
свідомо поставленої і суспільно значущої мети.
У процесі
спортивної діяльності проходять різні зміни спортсмена як системи на
біологічному, педагогічному, соціальному та психологічному рівнях (рис.1).
|
|
|
|
Спортивна діяльність |
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Мотивація діяльності |
|
Способи діяльності |
|
Результати діяльності |
|||||||
|
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Потреби |
|
|
Спортивні вправи |
|
Біологічний |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Мотиви |
|
Техніка |
|
|
Тактика |
|
Педагогічний |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||
Мета |
|
|
|
|
Соціальний |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Психологічний |
|
|
Рис. 1.
Структура спортивної діяльності |
|
|
|
Досягнення
різноманітних ефектів на кожному з цих рівнів В.І.Воронова розглядає як
інтегральней вираження спортивної діяльності, обумовлене спортивним
результатом.
Ефективне
управління характеризується якістю переробки, збереження і передачі інформації.
В спортивній діяльності важливим фактором є швидкість отримання і відтворення
інформації, що деякою мірою характеризує якість управлінських впливів.
Характер
параметрів інформації обумовлений метою управління процесом підготовки
спортсменів. Під метою варто розуміти стан, рівень або кінцеві результати, яких
бажано досягнути в деякому віддаленому майбутньому
В
системі спорту мета носить складний характер, яка відбиває структуру та
ієрархію системи. На основі ієрархічності виділяють:
Суспільну
мету – масове заняття фізичною культурою та спортом.
Мету
окремих підсистем – наприклад, підготовка талановитих спортсменів до вищих
досягнень.
Мету
окремих організацій та об’єктів – мету спортивних відомств, ДЮСШ, СДЮСШОР.
Мету окремих
спортсменів, груп, спортивних
команд – проявляється в
досягненнях на змаганнях.
У
точки зору управління, окремі спортсмени або команди можуть розглядатися як
системи. А.Г. Рибковський характеризує поняття системи, як сукупність об’єктів
або елементів, які взаємодіють між собою. За ствердженням В.М. Заціорського,
системою називається сукупність будь-яких елементів, що утворюють єдине ціле
(серцево-судинна система людини, організм спортсмена, система
“спортсмен-тренер”, спортивна секція тощо). Найбільш стисло поняття системи визначив
Д.Д. Донськой : система – це ціле, що утворюється з частин.
Одним
з головних завдань управління є переведення системи з одного стану в інший. Це
відбувається за допомогою різноманітних впливів.
У
підготовці спортсменів до них, в першу чергу, відносяться фізичні вправи, а
також чинники зовнішнього середовища, режим харчування, відновлювальні заходи
тощо.
Перед
тим, як вплинути приймаються відповідні управлінські рішення. Більшість
спеціалістів виділяють управлінські рішення за спрямованістю; часом їхньої дії;
складністю виконання; обов’язковістю виконання; ситуацією, в якій приймаються
рішення; масштабом проблем, що вирішуються тощо.
Усфері
спорту рішення приймаються в умовах визначеності, коли результат є визначеним і
в умовах ризику, коли кожний варіант рішення може мати більше, ніж один
наслідок. В першому випадку, керівні рішення спрямовані на реалізацію достатньо
простих завдань та їх вирішення, як правило, не впливає на розвиток системи, у
другому – управлінські рішення приймаються за умови, що поставлена мета може
бути досягнута з тою чи іншою мірою вірогідності. За ступенем ризику
розрізняють управлінські рішення „максимін”, „максимакс”, „мінімакс” .
Залежно
від характеру ігрових ситуацій, управлінські рішення підрозділяють на шість
груп:
1
група – єдиноборства в нападі та захисті;
2
група – дефіцит часу та напруженість у рахунку;
3
група – тактична складність;
4
група – психічна складність;
5
група – рівень підготовленості та стан команди;
6
група – особливості суддівства, персональні помилки, реакція глядачів.
Якість
управлінських рішень у процесі спортивного тренування залежить від багатьох
чинників, особливо таких:
рівня
компетентності та професіоналізму тренера;
наявності інформації
(повна інформація, неповна
інформація, відсутність інформації);
У
наявність часу на розробку та прийняття рішення (дефіцит часу збільшує
вірогідність помилки у прийнятті рішення);
У
емоційний стан (у збудженому емоційному стані збільшується ступінь ризику в
прийнятті невірного рішення) ;
У
інтуїція тренера (прийняття вірного рішення на основі несвідомої інформації та
досвіду);
Управління
може відбуватися за дотримання відповідних умов: а) наявності управляючої
системи; б) наявності каналу прямого зв’язку;
в)
наявності каналу зворотного зв’язку (інформація передається про результати дії,
зміни стану об’єкта, що управляється після управлінського сигналу);
г)
необхідної швидкості і частоти передачі інформації.
У
процесі управління керуючий та керований об’єкти завжди з’єднані зв’язками. Прямим
називається зв’язок, який іде від керуючого об’єкта (тренера) до керованого
об’єкта (спортсмена), а зворотним – зв’язок, що йде від керованого об’єкта до
керуючого об’єкта.
Управління
буде успішним, лише за умови якісного зворотного зв’язку, що дозволяє порівняти
дійсний стан системи із запрограмованим. Зворотній зв’язок може бути позитивним
або негативним.
Позитивний
зворотній зв’язок посилює роботу органа управління, стимулює його активність та
підвищує ефективність функціонування.
Негативний
зворотній зв’язок гальмує діяльність керуючої системи, примушує її шукати нові
шляхи впливу, що на деякий час зменшує ефект розвитку і самої керованої
системи.
Виникає
завдання виявлення реакцій керованої системи на впливи, що надходять від
керуючого об’єкта. У цьому випадку визначається кількісна оцінка, яка
складається з трьох вимірів – вихідного стану, результату впливу, кінцевого
стану. У вихідному – визначається стан системи і її можливості. Як вона реагує
на подразники або елементи навантаження в процесі впливу. Післядія відображує
слідові процеси, що відбуваються в організмі спортсмена після навантаження,
величину зсувів фізіологічних реакцій, які дозволяють визначити тенденцію
розвитку системи.
2.2.Тренувальні ефекти
Тренувальний ефект
буває трьох різновидів: терміновий , відставлений та кумулятивний.
Терміновий тренувальний
ефект – зміни в організмі, які настають під час виконання фізичних вправ і
відразу ж після їх закінчення. Відставлений тренувальний ефект – зміни, які
настають в організмі на наступний день після тренувального заняття (занять) або
змагань. Кумулятивний тренувальний ефект – зміни в організмі, які відбуваються
в процесі сумування слідів багатьох тренувальних занять.
а)
збір інформації про стан спортсменів, враховуючи показники фізичної,
техніко-тактичної, психічної підготовленості, реакції різноманітних
функціональних систем на тренувальні та змагальні навантаження, параметри
змагальної діяльності тощо;
б)
аналіз цієї інформації на основі співставлення фактичних та заданих параметрів,
розробка шляхів планування та корекції характеристик тренувальної та змагальної
діяльності у напрямку, який би забезпечував досягнення заданого
ефекту;
в) прийняття
та реалізація рішень
шляхом розробки та
впровадження мети та завдань, планів та програм, засобів та методів, що
забезпечувалиб досягнення заданого ефекту тренувальної та змагальної діяльності
.
Перераховані операції можливі лише за умови цілеспрямованого контролю.
2.3.Педагогічний
контроль у спортивному тренуванні
У
практиці спортивного тренування контроль в першу чергу проводиться тренером.
Такий контроль називається педагогічним.
Доцільність педагогічного контролю розглядається з позицій п’яти основних компонентів:
об’єму та характеру
тренувальних навантажень, що виконуються, функціонального стану,
техніки виконання вправ, особливостей поведінки на змаганнях, спортивних
результатів.
Предметом
педагогічного контролю в спорті прийнято вважати оцінку, облік та аналіз стану
рухової функції, психічних процесів, технічної майстерності, норм тренувальних
навантажень, змагальної діяльності, спортивних результатів тих, хто займається.
У
процесі тренування прийнято розрізняти три типи стану спортсмена: перманентне,
поточне, оперативне.
Перманентні
стани є результатом кумулятивного тренувального ефекту, охоплюють довгий
проміжок часу при становленні та підтриманні спортивної форми на тому чи іншому
етапі підготовки.
Поточні
стани змінюються щоденно під впливом різних за об’ємом, інтенсивністю,
спрямованістю тренувальних, змагальних навантажень, відпочинку та інших
чинників.
Оперативні
стани змінюються в процесі тренувальних навантажень різноманітного об’єму,
інтенсивності, спрямованості, що входять до їхньої структури.
Відповідно
до типів стану спортсмена розрізняють три види педагогічного контролю –
етапний, поточний, оперативний як складові.
2.4.Етапне управління
Метою етапного управління є діагностика
та зміна стану спортсмена під впливом відносно довгого періоду тренування.
Ефективність етапного управління
визначається такими чинниками: наявністю чітких уявлень про рівень тренованості
та підготовленості, якого повинні були досягнути спортсмени в кінці визначеного
етапу підготовки; відбором та раціональним застосуванням у часі засобів та
методів вирішення завдань інтегральної підготовки; наявністю об’єктивної
системи контролю за ефективністю процесу підготовки і його корекції.
Етапне управління (керівництво) процесом
підготовки пов’язано з встановленням кількісних характеристик структури
тренованості і змагальної діяльності, діагностикою стану спортсменів, розробкою
та корекцією планів підготовки тощо; всі ці операції відбуваються у визначеній
послідовності
Під час поточного управління оцінюється
реакція організму на навантаження окремих тренувальних занять, їх серій та
мікроциклів, реєструються щоденні зміни в показниках підготовленості
спортсменів, які обумовлені систематичними тренувальними заняттями.
У числі основних умов ефективного
поточного управління В.М. Платонов виділяє: забезпечення оптимального
співвідношення в тренувальному процесі занять з різноманітними за величиною
навантаженнями, що, з одного боку, дозволяє відповідно стимулювати адаптаційні
процеси, а з іншого – створює умови для протікання цих процесів; раціональне
співвідношення в мезоциклах навантажувальних та відновлювальних мікроциклів як
основи для ефективної адаптації; оптимальне співвідношення в мікроциклах та
мезоциклах роботи різноманітної спрямованості, тренувальних та змагальних
навантажень; спрямоване керування працездатністю, відновлювальними та
адаптаційними процесами шляхом комплексного застосування педагогічних та
додаткових засобів (фізичних, фармакологічних, психологічних, кліматичних,
матеріально-технічних).
У процесі поточного управління поряд з
педагогічними аспектами планування та здійснення тренувального процесу –
раціональним поєднанням тренувальних навантажень за величиною та спрямованістю,
важливе значення має постійний контроль за зміною психофізіологічних та
біохімічних показників реакції організму спортсменів на тренувальні та
змагальні навантаження.
2.5.Оперативне
управління
Основною метою
оперативного управління є визначення адаптаційних реакцій організму спортсменів
на тренувальні та змагальні навантаження.
Оперативний контроль
дозволяє визначити терміновий тренувальний ефект. В оперативному управлінні
оцінюється реакція організму спортсмена на окремі вправи, і корегуються
управлінські впливи з метою досягнення заданого тренувального ефекту.
На етапі оперативного
управління доводиться до спортсменів оперативна інформація і через зворотні
зв'язки тренер отримує і аналізує інформацію про хід виконання тренувального
завдання, що дозволяє вносити необхідні корективи в наступні впливи.
В кожному виді спорту
існує своя система оперативного управління. В спортивних іграх вона в основному
формується з двох рівнів – оперативного управління тренувальною та змагальною
діяльністю спортсменів.
2.6.Комплексний контроль
У сучасних умовах
ефективне управління підготовкою спортсменів неможливе без використання засобів
та методів комплексного контролю.
Комплексний контроль –
одна з найважливіших ланок системи підготовки спортсменів високої кваліфікації.
Будь який спортивний результат характеризується проявом інтегральної
підготовленості спортсменів, а змагальні завдання, вирішуються лише у комплексі
функціональної, технічної, тактичної та інших видів підготовленості. Інакше
кажучи, керуючій системі (тренеру) необхідна повна інформація про стан
керованої системи (спортсмена) найбільш екстремальних режимах функціонування. І
якщо, наприклад, у тренера буде відсутня інформація про реакцію організму
спортсмена на значне навантаження, а будуть лише відомості про кількісні та
якісні показники цього навантаження, то у цьому випадку можна говорити про
розрив одного з шляхів зворотного зв'язку. Отже, система управління
тренер-спортсмен стає розімкнутою, а тому неможлива її ефективна робота.
Система комплексного
контролю включає в себе всі основні підсистеми контролю – педагогічного,
медико-біологічного, біохімічного та психологічного. Ці підсистеми забезпечують
контроль всіх основних компонентів тренувального процесу, а також інтегральні
характеристики змагальної та тренувальної діяльності, стану здоров’я, рівня
функціональної, спеціальної фізичної, техніко-тактичної та психологічної
підготовленості, а також ефективності відновлювальних заходів.
Зміст системи
комплексного контролю має наступну спрямованість:
а) педагогічний та
біомеханічний контроль – параметри техніко-тактичної підготовленості (ефективність,
різноманітність, об’єм чи кількість ігрових дій); параметри спеціальної сили,
швидкості, спритності, швидкісної витривалості, технічності виконання ігрових
прийомів; параметри тренувального навантаження, сила удару; швидкість
(дальність польоту м’яча, траєкторія польоту м’яча, швидкість польоту м’яча);
кутові переміщення в суглобах; “вибухова” сила; параметри міжм’язової
координації; параметри розвитку спеціальних якостей у контрольних вправах (з
м’ячем або без м’яча); максимальна швидкість бігу. Методи: хронометрія,
динамометрія, акселерометрія, подометрія, дистанціометрія, відеомагнітоскопія,
кінематографія, гоніометрія.
б) медико-біологічний
контроль – ЧСС, ЕКГ, АТ, шуми (тони) серця, коливання стінок судин та інших
частин тіла, зміни кровенаправлення печінки, МОК, СОК, об’ємна швидкість
кровотоку; параметри анатомічних структур серця; ГД; МВЛ; МСК; ЖЄЛ; ЛВН – ЛВР;
упругов’язкі властивості м'язів, вестибулярна стійкість; біопотенціали м'язів,
фосфен. Методи: пульсометрія, ритмовазометрія, сфігмоманометрія,
електрокардіографія, векторкардіографія, полікардіографія, фонокардіографія,
плетизмографія, тетраполярна реографія, оксигемометрія, ехокардіографія,
пневмотахометрія, спірометрія, електроміографія, електрофосфонометрія,
стабіографія, велоергометрія.
в) біохімічний контроль
– лактат; сечовина; глюкоза; креатин; неорганічний фосфор у крові; КЩР крові;
катехоламіни у сечі;
г) психологічний
контроль – параметри, що характеризують психомоторні якості (перцептивні,
психомоторні, психологічна витривалість); швидкість та точність реакції вибору
з 2-4 альтернатив; точність антиципальної реакції на рух об’єкту в інтервалах
часу від 0,3 до 0,5 с; “відчуття” часу; точність ймовірного прогнозу під час
реагування на рівновірогідні сигнали; властивості особистості; квазістаціонарна
різниця потенціалів; ЕКС; КГССМ; тремер; здатність до самоконтролю та
саморегуляції; параметри психофізіологічної сумісності у команді; здатність до
оперативного мислення. Методи: хронорефлексометрія; мультиметрія;
потенціометрія (біометрія); частотометрія; віброметрія; РДО; анкетні методи.
Управління тренувальним
процесом спортсменів високої кваліфікації пов’язане з вибором оптимальних
тренувальних впливів на організм спортсменів (вправ, методів, програм
тренування), які були б адекватні стану і допомагали зростанню тренованості.
Тому ефективне управління станом спортсменів і переведення їх на більш високий
рівень працездатності можливе лише при комплексному обстеженні всіх сторін їх
підготовленості.
Комплексний контроль
здійснюється на різних етапах тренувального процесу спортсменів.
2.7.Управлінська діяльність тренера
Спортивний
тренер – це педагог, який не тільки займається навчанням техніки
рухів і розвитком фізичних здібностей, але й формує особистість майбутнього громадянина, а основу цієї діяльності складають педагогічні здібності. Всі ці здібності вимагають як
теоретичної підготовки так і практичних навичок. Кожна з них конкретна й
оцінюється тільки у діяльності за цілим рядом компонентів.
Перцептивні здібності відбиваються у
педагогічній спостережливості і перш за все, в умінні концентрувати свою увагу
як на окремому учні, так і на всьому колективі спортсменів.
Під час спостереження необхідно
дотримуватися правила – спостерігаємо, аналізуємо і робимо висновки, які будуть
залежати від професійних знань.
Проектувальні та конструктивні здібності
значною мірою залежать від професійних знань тренера в галузі теорії спорту, а
також відомостей про юного спортсмена, на якого буде спрямований педагогічний
вплив.
Проектування, або точніше планування
навчально-тренувальних занять здійснюється на основі розв’язання трьох основних
завдань – оздоровчої, освітньої та виховної. У плануванні передбачається
відповідність всіх заходів рівня підготовленості кваліфікованих спортсменів,
їхнім психологічним особливостям. Адже планується як річна, так і багаторічна
підготовка спортсменів.
Під час розробки програми тренування для
спортсменів тренер повинен потурбуватися про те, щоб вона включала елементи
нового, а не була «традиційною» з року у рік. Успіх у підготовці кваліфікованих
спортсменів може бути забезпечений тільки нестандартним підходом до організації
тренувального процесу, постійним пошуком нового, свого – у методиці тренування,
техніці.
Організаційні здібності проявляються в
умінні організовувати навчально-тренувальні заняття, провести і брати участь у
змаганнях, а також організувати діяльність спортсмена поза спортивних занять.
Важливе значення мають організаційні здібності у проведенні спортивних зборів і
робота у спортивно-оздоровчому таборі. життєвих ситуаціях ця здібність
оцінюється за такими якостями, як вміння спілкуватися, здібність притягувати до
себе людей, розумові та вольові якості, вміння розбиратися і мати підхід до
людей тощо.
Дидактичні здібності проявляються у
методах передачі знань з галузі теорії та методики спортивного тренування
спортсменам, проведенні занять творчо, з урахуванням всіх особливостей учнів.
Відомий педагог А.С. Макаренко говорив,
що учні вибачать своїм вчителям і суворість, і сухість, і навіть ускіпливість,
але не вибачать поганого знання своєї справи. Ці слова мають пряме відношення і
до тренерської діяльності.
Варто пам’ятати, що більшість
спортсменів не намагаються «викладатися» на тренуваннях, якщо їх наставники слабо
цікавляться своїм видом спорту (практикою і методикою), погано володіють
технологією тренувального заняття, не рахуються з інтересами спортсменів.
Експресивні здібності проявляються у
найбільш ефективному, з педагогічної точки зору, висловлюванні своїх думок,
знань, переконань, відчуттів за допомогою мови, міміки та пантоміміки.
Вся діяльність тренера будується на
різному спілкуванні – діловому, навчальному, вихованому, професійному. Кожний
раз це вимагає різних форм зовнішньої виразності.
Мова спортивного тренера завжди повинна
відрізнятися внутрішньою силою, переконливістю. Важливе значення має темп мови
і голосність, а також погляд, міміка, жести, які збарвлюють мову. Укорочені
жести рухів замінюються інтонацією голосу, мімікою.
Комунікативні здібності допомагають
спортивному тренеру встановлювати з вихованцями гармонійні взаємовідносини.
Комунікативність проявляється у педагогічному такті, умінні уникати конфліктів
та попереджувати їх, емоційно відкликатися на переживання інших людей.
Основою найбільш плідного спілкування
між тренером і вихованцями служить їх творча захопленість обраним видом спорту,
яка ґрунтується на високих професійно-етичних установках тренера, а також на
його відношенні до тренерської діяльності в цілому.
Форма спілкування з тренером
проявляється у відношенні вихованців до свого виду спорту, загальному настрою
спортсменів, в емоційній атмосфері команди. Набуття тренером власного стилю
спілкування зі спортсменами – складний процес, тісно пов’язаний з формуванням
творчої тренерської індивідуальності у цілому. Вірно знайдена форма
тренерського спілкування, яка відповідає особистості тренера, сприяє
розв’язанню багатьох завдань: тренерський вплив стає адекватним
індивідуальності наставника, спрощується сам процес спілкування з командою,
спілкування стає приємним, органічним для самого тренера, суттєво полегшується
налагодження взаємовідносин, підвищується ефективність такої важливої функції
тренерського спілкування, як передача інформації.
Тренерський авторитет заслуговується
через взаєморозуміння у процесі тренування або життєвих ситуаціях.
Академічні і спеціальні здібності є
основою будь якої професійної діяльності. Академічні здібності свідчать про
загальну ерудицію тренера, а спеціальні визначають його професійні успіхи у
побудові системи і організації спортивної підготовки дітей та молоді.