Тема 3. Тренувальні та змагальні навантаження
Спортсменів
Контроль тренувальних і
змагальних навантажень є основною ланкою у складному і багатогранному ланцюзі
управління підготовкою спортсменів.
Ефективне управління
тренувальним процесом, в першу чергу, залежить від знання тренером
закономірностей адаптації організму спортсмена до навантажень. Механізми
адаптації зумовлюють розподіл навантажень за спрямованістю та величиною
протягом певного періоду їх підготовки.
3.1.Загальні поняття про навантаження
Будь-які зміни, що проходять в організмі
людини, як правило, зумовлені навантаженнями, тобто впливом зовнішніх і
внутрішніх чинників. Навантаження може бути розумове, емоційне і фізичне. Кожен
із цих видів навантаження має свою специфіку і певні механізми впливу. У
підготовці спортсменів велике значення має фізичне навантаження.
Під фізичним навантаженням розуміють
величину змін внутрішнього середовища організму спортсмена, зумовлені впливом
фізичних вправ. Фізичні вправи викликають реакцію функціональних систем
організму, що відображається на адаптаційних механізмах його пристосування до
певної діяльності.
Швидкість адаптаційних перебудов в
організмі спортсменів, їх характер і досягнутий рівень адаптації обумовлені
характером, величиною і спрямованістю навантажень, що використовуються.
3.2.Характер навантажень
За
характером навантаження поділяються на тренувальні та змагальні, специфічні і
неспецифічні, локальні, регіональні і глобальні .
Тренувальні
навантаження включають в себе об’єм виконаних вправ в процесі підготовки
спортсменів до змагань.
Змагальні навантаження характеризуються кількісними і якісними показниками змагальних вправ протягом одного змагання або кількох змагань, що закінчують певний цикл підготовки спортсменів. Наприклад, у футболі це може бути
кожна гра, яка проходить згідно з встановленими правилами, а також всі ігри
протягом спортивного сезону.
Специфічні
і неспецифічні навантаження характерні для кожного виду спорту і від їх
поєднання залежить тренувальний ефект.
Специфічне
навантаження викликають вправи, що включають елементи змагальних дій, їх
варіанти, а також дії, що подібні з ними за формою і характером виявлення
здібностей.
Вправи,
що використовуються як засоби загальної фізичної підготовки, характеризують
неспецифічне навантаження. Наприклад, відносно спортивних ігор до специфічних
навантажень можна віднести всі вправи з м’ячем, до неспецифічних – вправи без
м’яча.
Навантаження
розрізняють також за інтегральним і локальним впливом на організм спортсмена.
Інтегральний (глобальний) вплив викликають, як правило, змагальні вправи (в
роботі приймають участь 2/3 загального об’єму м’язів). Наприклад, у спортивних
іграх ці змагальні вправи досить тривалі за часом і з певної інтенсивності.
Локальне
навантаження обмежується певним місцем впливу (в роботі беруть участь до 1/3
всіх м’язів). Наприклад, вправи для покращення рухомості стопи.
Регіональне
навантаження впливає на організм спортсмена в процесі роботи від 1/3 до 2/3
всіх м’язів.
Характер
навантажень розглядають за наступними напрямками [13]: по-перше – за шириною і
вузькістю залучення організму до роботи; по-друге – „за місцем прикладання
вправ” до частин тіла, до м’язової групи, до тих чи інших органів і систем
організму; по-третє – за переважаючим режимом м’язової роботи: статичної, динамічної,
ізокінетичної, ізотонічної, балістичної, змішаної; по-четверте – навантаження
впливу потрібно розрізняти на звичні і незвичні. цілому характер навантажень
зумовлюється метою і завданнями тренувального процесу і залежить від
комплексного підходу до підготовки спортсменів.
3.3.Величина
навантажень
Під величиною
навантажень розуміють кількісну
міру тренувального впливу.
Величину
тренувальних і змагальних навантажень можна охарактеризувати з „зовнішнього” і
„внутрішнього” боку.
„Зовнішнє”
навантаження характеризується як фізичне і визначається за тривалістю і
швидкістю виконаних вправ, кількістю повторів, підходів, елементів, піднятої
ваги тощо.
„Внутрішнє”
або фізіологічне навантаження є мірою мобілізації функціональних можливостей
організму під час виконання тренувальної роботи і враховується за такими
показниками, як використання кисню, кисневий борг, частота серцевих скорочень,
артеріальний тиск, рН-крові, лактат крові тощо.
З
точки зору управління підготовки спортсмена „зовнішнє” навантаження
характеризується прямим зв’язком, який спрямований від керуючого об’єкту (тренера)
до керованого об’єкту (спортсмена). Цей зв’язок носить видимий характер і
характеризується такими параметрами навантажень як: зміст вправ, тривалість їх
виконання, інтенсивність, кількість повторів у серії, кількість серій,
тривалість і характер інтервалів відпочинку між вправами і серіями тощо.
„Внутрішнє” навантаження характеризується зворотним зв’язком і проявляється як
видима частина – біомеханічна структура рухів спортсмена і невидима частина –
реакція внутрішнього середовища організму спортсмена (рис. 3.1)
Величина
навантаження визначається за двома основними компонентами – об’ємом та
інтенсивністю.
Об’єм
навантаження характеризується кількісними показниками, такими як число вправ,
серій, годин занять, циклів, етапів, періодів тощо.
Інтенсивність
навантаження визначається кількістю виконаних рухів за одиницю часу.
Інтенсивність є дуже важливим показником визначення величини навантаження.
Однозначного підходу до визначення меж, зон інтенсивності серед спеціалістів
немає. Так, В.С. Фарфель виділив 4 зони інтенсивності (потужності):
·
зона максимальної потужності (тривалість
виконання вправ до 20-30 с);
·
зона субмаксимальної потужності (від
20-30 с до 3-5 хв.);
·
зона великої потужності (від 3-5 хв. до
30-40 хв.);
·
зона помірної потужності (тривалість
виконання вправ більше 40 хв.).
Подібний
підхід до класифікації інтенсивності навантаження запропонував М.В.Зімкін [3],
де за основу віднесення навантаження до відповідних зон була взята величина
термінового тренувального ефекту, який характеризується такими показниками як
використання кисню і енергозатрати. Автор виділив 4 зони інтенсивності
виконаної роботи:
·
„легка” – використання О2 – 0,6 л/хв.,
енерговитрати – до 3 ккал/хв.;
·
„середня” - використання О2 – 0,6-1,0
л/хв., енерговитрати – 3-5 ккал/хв.;
·
„значуща” – використання О2 – 1-2 л/хв.,
енерговитрати – 5-10 ккал/хв.;
·
„суттєва” – використання О2 – 2,0 л/хв.,
енерговитрати – більше10 ккал/хв.;
М.А.Годік,
посилаючись на дані Buskrik (1960), наводить 7 видів роботи, що
характеризуються такими показниками як вентиляція легень (ВЛ), л/хв.;
споживання кисню (О2), л/хв.; енерговитрати (ЕТ), ккал/хв.; частота серцевих
скорочень (ЧСС), уд/хв.,:
·
дуже легка робота – ВЛ – 10, О2 – 0,5,
ЕТ – 2,5, ЧСС – 80;
·
легка робота – ВЛ – 11-12, О2 –0,5-1,0,
ЕТ – 2,5-5,0, ЧСС – 80-100;
·
помірна робота – ВЛ – 21-35, О2 –
1,0-1,5, ЕТ – 5,0-7,5, ЧСС – 100-120;
·
важка робота – ВЛ – 36-50, О2 – 1,5-2,0,
ЕТ – 7,5-10,0, ЧСС – 120-140;
·
дуже важка робота – ВЛ -51-65, О2
–2,0-2,5, ЕТ – 10,0-12,5, ЧСС – 140-160;
·
надзвичайно важка робота – ВЛ – 66-85,
О2 –2,5-3,0, ЕТ –12,5-15,0,ЧСС –160-180;
·
виснажлива робота – ВЛ – 85 і вище, О2 –
3,0 і більше, ЕТ – 15,0 і більше, ЧСС – 180 і більше.
Подібна
класифікація фізичних навантажень має певні недоліки і носить лише приблизний
характер для оцінки виконання роботи.
Більш
оптимальною є класифікація фізичного навантаження, що запропонував М.І.Волков
[1]: він виділив 4 зони відносної потужності (інтенсивності): максимальну,
субмаксимальну, велику і помірну (табл. 3.1) Ця класифікація „внутрішнього”
навантаження побудована на різних фізіологічних механізмах енергозабезпечення –
алактатного, гліколітичного й аеробного.
Однозначної
характеристики навантаження за величиною серед різних спеціалістів не спостерігається.
Так, Л.П.Матвєєв визначає величину навантаження за мірою втоми як невелику,
велику і максимальну.
Невелике
навантаження характеризується легким ступенем втоми, легким почервонінням
шкіри, легким або середнім потовиділенням, помірним виконанням вправ, стійкою
увагою, стійким бажанням продовжити роботу, піднятим настроєм тощо.
Для
великого навантаження характерна сильна втома, сильне потовиділення, постійне
погіршення точності рухів, уваги в заданих пунктах зосередження, наростаюче
прагнення до більш тривалішого відпочинку між вправами, відчуття важкості
роботи, незначний біль в м’язах, відчуття важкості в диханні тощо.
Максимальне
навантаження викликане дуже сильною втомою, дуже сильним почервонінням або
незвичною блідістю (зберігається добу й більше), дуже сильне потовиділення,
порушення координації рухів, порушення деяких функцій уваги, небажання
продовжувати виконання завдань, небажання поновити заняття наступного дня,
поганий настрій, відчуття свинцевої важкості м’язах, біль в суглобах, в печінці
та грудях, а в деяких випадках головокружіння, нудота та інші симптоми
перенавантаження, що супроводжує погіршення загального самопочуття на значні
терміни (доба, дві і більше).
В.М.Платонов
[14, 15], пропонує розрізняти навантаження за величиною як мале, середнє,
значне і велике (табл. 3.1).
|
Класифікація навантаження за
величиною |
|||||||
|
|
|
|
|
||||
Величина |
Критерії величини |
|
Вирішення задач |
|
||||
навантаження |
|
навантаження |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Перша |
фаза |
періоду |
стійкої |
Підтримання |
досягнутого |
|
|
Мала |
працездатності (15-20% об’єму |
рівня |
|
підготовки, |
|
|||
|
роботи,
що виконується до |
прискорення |
процесів |
|
||||
|
настання явної втоми) |
|
відновлення |
після |
|
|||
|
|
|
|
|
навантаження |
|
|
|
|
Друга |
фаза |
періоду |
стійкої |
Підтримання |
досягнутого |
|
|
Середня |
працездатності (40-60% об’єму |
рівня |
підготовленості, |
|
||||
|
роботи,
що виконується до |
вирішення |
приватних |
|
||||
|
настання явної втоми) |
|
завдань підготовки |
|
||||
|
Фаза схованої (компенсованої) |
Стабілізація |
і
подальше |
|
||||
Значна |
втоми (60-75% об’єму роботи, |
підвищення підготовки |
|
|||||
|
що
виконується до настання |
|
|
|
|
|||
|
явної втоми) |
|
|
|
|
|
|
|
Велика |
Явна втома |
|
|
Підвищення підготовки |
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
М.А.Годік [3] класифікує величину
навантаження як малу, середню, велику і максимальну.
До вище сказаного можна додати, що
подібний підхід кваліфікувати тренувальне і змагальне навантаження по величині,
а саме як малу, середню, велику і максимальну, застосовується в теорії і практиці
спортивних ігор.
У табл. 3.3 наведена величина
навантаження з урахуванням спрямованості тренувальної роботи футболістів. Так
само визначає величину навантаження в хокеї В.В.Савін.
Таблиця 3.3
Класифікація навантаження за величиною підготовки футболістів [4]
Величина |
|
Спрямованість вправ, хв. |
|
|||||
|
|
|
Швидкісної |
|
|
|
|
|
навантаження |
|
Швидкісно-силові |
|
Витривалості |
Змішані |
|||
|
|
витривалості |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Мала (помірна) |
|
30 |
|
40 |
|
60 |
|
50 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Середня |
|
40 |
|
60 |
|
80 |
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Велика |
|
60 |
|
80 |
|
150 |
|
120 |
|
|
|
|
|
|
|
||
Максимальна |
|
Навантаження змагальних ігор |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
3.4. Спрямованість навантаження |
|
|||||
Спрямованість |
навантаження |
характеризується, |
з одного |
боку, |
педагогічними критеріями, які виходять з мети
тренувального процесу, і з іншого – фізіологічним механізмом забезпечення
рухової діяльності спортсменів. В цьому плані спрямованість навантаження, з
педагогічної точки зору, буде скерована на вирішення завдань розвитку рівня
фізичних якостей (атлетизму, швидкості, швидкісно-силових якостей,
витривалості, гнучкості і спритності) і удосконалення техніко-тактичної
майстерності спортсменів. Фізіологічна спрямованість навантаження
характеризується, в першу чергу, механізмами енергетичного забезпечення рухів
спортсменів з наступними структурними змінами внутрішніх систем організму.
Спрямованість навантаження
характеризують компоненти навантажень, що забезпечують величину і спрямованість
термінового тренувального ефекту (ТТЕ). Для оцінки спрямованості навантаження
запропоновано 5 компонентів:
·
тривалість вправ (довжина відрізків, що
долаються);
·
інтенсивність вправ (або швидкість руху
під час виконання вправ);
·
тривалість інтервалів відпочинку між
вправами;
·
характер відпочинку (наповненість пауз
відпочинку іншими видами діяльності);
·
число повторення вправи.
Ці компоненти забезпечують контроль і
регулювання навантажень в циклічних видах спорту. Для контролю навантаження в
спортивних іграх пропонується також реєструвати:
·
координаційну складність вправ, що
виконуються;
·
кількість гравців, що виконують вправи;
·
розмір майданчика, на якому виконуються
вправи.
Тривалість окремих вправ. Тривалість
вправ визначається специфікою виду спорту і завданнями, які вирішуються на
конкретному занятті. У процесі підвищення рівня анаеробної продуктивності,
пов’язаної з використанням макроергічних зв’язків, що знаходяться в м’язах
протягом вправи, тривалість вправ не повинна перевищувати 10-15 с, збільшення
її призводить до мобілізації інших шляхів ресинтезу АТФ, так як інтенсивність
енергоутворення за рахунок макроергічних зв’язків м’язів знижується приблизно
до 30-ї секунди роботи. В той самий час, під час вирішення завдання підвищення
аеробних можливостей, робота може продовжуватися до 2-3 годин.
Варіюючи тривалість вправ можна
вибірково розвивати різні якості. Для розвитку швидкісно-силових можливостей
застосовуються короткочасні (5-10 с) вправи, які також використовуються у
процесі удосконалення швидкісної техніки. Довготривалі вправи необхідні для
вирішення завдань розвитку витривалості, економного виконання роботи,
утилізації кисню в м’язах.
Тривалість вправи тісно пов’язана з
інтенсивністю її виконання. Чим вище інтенсивність виконання вправи, тим менша
її тривалість.
Інтенсивність вправ. Інтенсивність вправ
обумовлює величину і характер фізіологічних зрушень. За помірної інтенсивності
поглинання кисню повністю задовольняє потреби організму. Робота з такою
інтенсивністю називається „субкритичною”. Енерговитрати під час такої роботи
невеликі. У процесі збільшення інтенсивності виконання вправи в такий момент
роботи запит кисню і його використання прирівнюються. Робота з такою
інтенсивністю отримала назву „критичної”.
„Надкритична” інтенсивність характеризується умовами значного підвищення кисневого
запиту над використанням кисню.
Тривалість і характер інтервалів відпочинку між вправами.
Тривалість і характер інтервалів
відпочинку між вправами визначає здебільшого спрямованість тренувальної роботи.
Відомо, що під час інтервалів відпочинку між вправами проходить відновлення
працездатності, що характеризується трьома особливостями:
·
швидкість відновлення процесів
неоднакова: спочатку відновлення йде швидко, а потім уповільнюється;
·
різні показники відновлюються через
різний час;
·
в процесі відновлення спостерігаються
фазові зміни працездатності окремих показників, що залежать як від класу
спортсменів, так і від рівня їх тренованості.
Регулювати тривалість інтервалів
відпочинку особливо необхідно під час проведення інтервальної підготовки, в
якій потрібно враховувати як суб’єктивні відчуття спортсменів, так і
закономірності відновлювальних процесів, виходячи з характеру та інтенсивності
вправ, що виконуються.
У процесі планування тривалості
відпочинку за показниками працездатності рекомендується розрізняти наступні
типи інтервалів:
·
повні інтервали – тривалість пауз
гарантує відновлення працездатності до початку наступної вправи;
·
неповні інтервали – вправи виконуються
повторно в момент, коли працездатність ще не відновилася, але уже близька до
робочого рівня. Неповні інтервали складають приблизно 60-70% часу необхідного
для відновлення працездатності;
·
скорочені інтервали – повторне виконання
вправ приходиться на фазу значного зниження працездатності;
·
подовжені інтервали – вправи
повторюються через проміжок часу, що 1,5-2 рази перевищує тривалість
відновлення працездатності.
Повні і подовжені інтервали
використовуються під час розвитку швидкісних і швидкісно-силових якостей, а
також у процесі засвоєння нових прийомів техніки.
Скорочені і неповні інтервали значною
мірою застосовуються під час розвитку спеціальної витривалості і удосконалення
техніко-тактичних дій в умовах спортивної боротьби.
Характер відпочинку в паузах між
вправами певною мірою впливає на відновлювальні процеси. Відпочинок може бути
пасивним (спортсмен не виконує ніякої роботи) і активним (наприклад, включення
бігу „підтюпцем” між ігровими вправами). Малоінтенсивна робота дає можливість
підтримувати дихальні процеси на вищому рівні та уникати внаслідок цього різких
переходів від спокою до роботи і назад.
Число повторення вправ (тривалість
роботи). Число повторення вправ визначає ступінь дії навантаження на організм.
Під час роботи в аеробних умовах, збільшення числа повторювань заставляє
тривалий час підтримувати високий рівень діяльності серцево-судинної і
дихальної систем. В анаеробних умовах збільшення повторювань рано чи пізно
призводить до вичерпання безкисневих механізмів або до їх блокування
центральною нервовою системою. Тоді робота або зупиняється, або її інтенсивність
різко знижується.
Кількість спортсменів, що виконують
вправи і розмір площадки також є специфічними компонентами, за допомогою яких
можна контролювати і регулювати навантаження в спортивних іграх. Зміни цих
компонентів призводять до підвищення або зниження координаційної складності рухових
завдань.
Координаційна складність вправ – чинник,
що впливає на показники функціональних систем організму у процесі виконання
роботи.
Варіюючи компонентами навантаження можна
забезпечити потрібну величину спрямованості термінового тренувального ефекту.
Взаємодія вправ різної спрямованості
проявляється в тому, що біохімічні зрушення, викликані такою вправою, будуть
залежати від того, виконується вправа на „чистому” фоні, тобто після досить
тривалого відпочинку або йому передує інша вправа, наслідки якої відображаються
на ТТЕ вправи, що виконується.
Розрізняють три типи взаємодії, під час
яких навантаження попередньої вправи впливають на зрушення, що викликані навантаженням
наступних вправ:
·
позитивний (підсилює зрушення);
·
негативний (зменшує зрушення);
·
нейтральне (мало впливає на зрушення).
Необхідно враховувати взаємодію ТТЕ
вправ різної спрямованості, тому що за невдало обраній послідовності виконання
вправ кінцевий результат тренування може бути протилежним запланованому.
Позитивна взаємодія ТТЕ проявляється
тоді, коли на тренувальному занятті виконуються:
·
спочатку алактатні анаеробні
(швидкісно-силові), а потім гліколітичні вправи (вправи на швидкісну
витривалість);
·
спочатку алактатні анаеробні, а потім
аеробні вправи (вправи на загальну витривалість);
·
спочатку
анаеробні гліколітичні (в невеликому об’ємі),
а потім аеробні вправи .
3.5. Зони спрямованості тренувальних і змагальних
навантажень
На сучасному етапі
розроблені критерії за якими класифікують спрямованість тренувальних і
змагальних навантажень.
Посилаючись на дані
сучасних дослідників Ж.К. Холодов, В.С. Кузнецов, виділяють 5 зон спрямованості
тренувальних і змагальних навантажень, що мають певні фізіологічні межі та
педагогічні критерії.
1 зона – аеробна
відновна. Найближчий тренувальний ефект навантажень цієї зони пов’язаний з
підвищенням ЧСС до 140-145 уд/хв. Лактат крові знаходиться на рівні спокою і не
перевищує 2 ммоль/л. Споживання кисню досягає 40-70% від МСК. Забезпечення
енергією здійснюється за рахунок окислення жирів (50% і більше), м’язового
глікогену і глюкози крові. Робота забезпечується повністю повільно
скорочувальними м’язовими волокнами (ПМВ), які мають властивості повторної
утилізації лактату, і тому він не збирається у м’язах і крові. Верхнею межею
цієї зони є швидкість (потужність) аеробного порогу (лактат 2 ммоль/г). Робота
в цій зоні може виконуватися від декількох хвилин до декількох годин. Вона
стимулює відновлювальні процеси, жировий обмін в організмі і удосконалює аеробні
здібності (загальну витривалість).
Навантаження спрямовані
на розвиток гнучкості і координації рухів також виконуються в цій зоні.
Основний метод – нерегламентованих вправ.
Об’єм роботи протягом
макроциклу в цій зоні в різних видах спорту складає від 20 до 30%.
2 зона – аеробна
розвиваюча. Найближчий тренувальний ефект навантажень цієї зони пов’язаний з
підвищенням ЧСС до 160-175 уд/хв. Лактат крові – 4 ммоль/л., споживання кисню
досягає 60-90% від МСК. Забезпечення енергією проходить переважно за рахунок
окислення вуглеводів (м’язового глікогену і глюкози) і меншою мірою – жирів.
Робота забезпечується ПМВ і швидко скорочувальними м’язовими волокнами (ШМВ)
типу „а”, які включаються у процесі виконання навантаження у верхніх межах зони
– швидкість (потужність) анаеробного порогу.
ШМВ типу „а”, що
вступають у роботу спроможні меншою мірою окислити лактат і він повільно та
поступово наростає від 2 до 4 ммоль / л.
Загальна і тренувальна
діяльність в цій зоні може проходити також декілька годин і пов’язана з
марафонськими дистанціями, спортивними іграми. Вона стимулює розвиток
спеціальної витривалості, що потребує високих аеробних здібностей, силової
витривалості, а також забезпечує роботу з розвитку координації і гнучкості.
Основні методи – безперервних та інтервальних екстенсивних вправ.
Об’єми роботи в цій
зоні в макроциклі у різних видах спорту складають від 40 до 80%.
3 зона – змішана
аеробно-анаеробна. Найближчий тренувальний ефект навантажень цієї зони
пов’язаний з підвищенням ЧСС до 180-185 уд/хв. Лактат крові до 8-10 ммоль/л,
споживання кисню досягає 80-100 % від МСК. Забезпечення енергією проходить
переважно за рахунок окислення вуглеводів (глікогену і глюкози). Робота
забезпечується ПМВ і ШМВ. У верхній межі зони
– критичній швидкості
(потужності), що відповідає МСК, підключаються ШМВ типу „б”, які не спроможні
окисляти нагромаджений в результаті роботи лактат, що призводить до його
швидкого підвищення в м’язах і крові (до 8-10 ммоль/л), це рефлекторно викликає
збільшення легеневої вентиляції і утворення кисневого боргу.
Змагальна і тренувальна
діяльність в безперервному режимі у цій зоні може продовжуватися до 1,5-2
годин. Така робота стимулює виховання спеціальної витривалості, що
забезпечується як аеробними так і анаеробно-гліколітичними здібностями, силовою
витривалістю. Основні методи – безперервних та інтервальних екстенсивних вправ.
Об’єм роботи у
макроциклі в цій зоні у різних видах спорту складає від 5 до 35%.
4 зона –
анаеробно-гліколітична. Найближчий ефект навантажень цієї зони пов’язаний з
підвищенням лактату крові від 10 до 20 ммоль/л. ЧСС стає менш інформативною і
знаходиться на рівні 180-200 уд/хв. Споживання кисню постійно знижується від
100 до 80% від МСК. Забезпечення енергією проходить за рахунок вуглеводів (як з
участю кисню, так і анаеробним шляхом). Робота виконується всіма трьома типами
м’язових одиниць, що веде до значного підвищення концентрації лактата,
легеневої вентиляції і кисневого боргу. Сумарна тренувальна діяльність в цій
зоні не перевищує 10-15 хв. Вона стимулює розвиток спеціальної витривалості і
особливо анаеробно-гліколітичних можливостей.
Змагальна діяльність
в цій зоні
продовжується від 20
с до 6-10
хв.
Основний метод –
інтервальні інтенсивні вправи.
Об’єм роботи в цій зоні
в макроциклі у різних видах спорту складає від 2 до 7%.
5 зона – анаеробна
алактатна. Найближчий тренувальний ефект з показниками ЧСС і лактата, так як
робота короткочасна і не перевищує 15-20с. одному повторенні. Тому лактат в
крові, ЧСС і легенева вентиляція не встигає досягнути високих показників.
Споживання кисню значно спадає. Верхньою межею зони є максимальна швидкість
(потужність) вправи. Забезпечення енергією проходить анаеробним шляхом за
рахунок АТФ і КФ, після 10 с до енергозабезпечення починає підключатися
гліколіз і в м’язах накопичується лактат. Робота забезпечується всіма типами
м’язових одиниць. Сумарна тренувальна діяльність в цій зоні не перевищує
120-150 с за одно тренувальне заняття. Вона стимулює розвиток швидкісних,
швидкісно-силових,максимально-силових здібностей.
Об’єм роботи в
макроциклі складає в різних видах спорту від 1 до 5%. Різні автори класифікуючи
вправи за спрямованістю виділяють також зону анаболічних навантажень;
педагогічна спрямованість – розвиток сили і силової витримки; тривалість вправ:
а) 1,5-2 хв.; б) до відказу, інтенсивність – від великої до субмаксимальної;
час відпочинку – від 1,5 до 4 хв.; кількість повторів – серія з 5-6 вправ
повторюється 3-6 разів. Виконання таких вправ призводить до значного підвищення
синтезу білку в м’язах і в результаті до збільшення м’язової маси, абсолютної
сили і силової витривалості.
Планування
тренувального процесу з урахуванням спрямованості навантаження дозволяє
оптимально керувати підготовкою спортсменів.
3.6. Координаційна складність навантаження
Характеристика навантаження з точки зору складності
виконання вправ необхідна більшою мірою в таких видах спорту, як гімнастика,
акробатика, спортивні ігри, єдиноборства тощо. Це обумовлено тим, що в цих
видах спорту використовується багато специфічних вправ і спостерігається велика
варіативність під час виконання тренувальних завдань. Особливо це стосується
спортивних ігор, де вправи виконуються в простих, ускладнених і складних
умовах. Наприклад, футболіст виконує удар по м’ячу з місця, на великій
швидкості бігу, в момент активних перешкод з боку суперника.
Перші дві групи – це
вправи, складність яких рівна або перевищує змагальну. Третя група – вправи
середньої складності. Четверта – прості вправи.
Облік ступеня
складності вправ, що виконуються дозволяє більш цілеспрямовано планувати
тренувальні та змагальні навантаження.
Спеціалістами в області
теорії і практики спорту координаційна складність навантажень характеризується
як мала, середня, підвищена.