Тема 1. Основні положення сучасної
системи спортивного
тренування
Сучасна
система спортивного тренування характеризується прогресивними принципами,
широким колом взаємозалежних завдань, науково-обґрунтованим підбором засобів і
методів, перспективним багаторічним плануванням, високою організацією контролю,
забезпеченням гігієнічних умов тощо.
Спортивне
тренування в повній мірі має відображати сам процес спортивної підготовки
спортсменів, який характеризується метою, завданнями, засобами, методами, принципами,
сторонами та напрямками спортивної підготовки, а також структурою тренувального
процесу.
1.1. Мета і завдання
спортивного тренування
Спортивне
тренування – детально організований педагогічний процес виховання, навчання та
підвищення рівня фізичної і функціональної підготовленості спортсменів в умовах
правильного гігієнічного режиму, на основі педагогічного та лікарського контролю,
а також самоконтролю.
Мета
спортивного тренування – досягнення фізичного вдосконалення, оволодіння
системою рухів в обраному виді спорту, досягнення високих спортивних
результатів.
Завдання
спортивного тренування:
·
зміцнення здоров’я та всебічний фізичний
розвиток;
·
оволодіння спортивною технікою і
тактикою;
·
розвиток фізичних якостей (сили,
швидкості, витривалості, гнучкості, спритності) у відповідності до обраного
виду спорту;
·
виховання моральних і вольових якостей;
·
оволодіння практичними та теоретичними
знаннями в галузі фізичного виховання і спорту.
Всі
завдання спортивної підготовки вирішуються у комплексі протягом усього процесу
тренування. Сам тренувальний процес складається із шести взаємозалежних сторін
підготовки: фізичної, технічної, тактичної, теоретичної, морально-вольової та
інтегральної.
1.2. Сторони підготовки
спортсмена
Спортивна
підготовка здійснюється за окремими розділами, які мають самостійні ознаки, а
саме сторони підготовки: фізична, технічна, тактична, теоретична, морально-вольова
та інтегральна.
Фізична
підготовка спрямована на виховання фізичних здібностей (силових, швидкісно-силових,
швидкісних, витривалості), необхідних для спортивної діяльності. Фізична підготовка
розподіляється на загальну та спеціальну.
Завданнями
загальної фізичної підготовки є різноманітний розвиток фізичних якостей, які не
обумовлюються специфічними здібностями, що проявляються в обраному виді спорту.
Спеціальна
фізична підготовка вирішує завдання виховання специфічних здібностей, завдяки
яким спортсмен досягає успіху в обраному виді спорту.
У
процесі фізичної підготовки спортсмени підвищують рівень функціональної підготовленості
та спеціальної тренованості.
Технічна
підготовка спрямована на оволодіння спортсменом дій, які виконуються в
змаганні, а також за допомогою яких спортсмен бере участь в тренувальному
процесі. Технічна підготовка здійснюється поетапно, спочатку спортсмени
оволодівають необхідними технічними навичками в обраному виді спорту, потім
вони вдосконалюються та доводяться до автоматизму в тренувальних заняттях і,
нарешті, реалізуються в процесі змагань.
Тактична
підготовка має сприяти спортсмену в реалізації спортивної майстерності в умовах
змагання. В процесі тактичної підготовки відбувається формування у спортсмена
вміння вести спортивну боротьбу з урахуванням своєї підготовленості,
можливостей суперника, зовнішніх умов тощо.
Теоретична
підготовка необхідна спортсмену, щоб озброїтись знаннями теорії та методики
спортивного тренування, змісту і закономірностей підготовки спортсменів,
еволюції розвитку виду спорту тощо.
Досягнення
високого спортивного результату неможливо без належної психологічної
підготовки, в процесі якої виховуються та вдосконалюються морально-вольові
якості, вміння налаштовуватись на спортивну боротьбу. Належна психологічна
підготовка дозволяє сформувати в спортсмена спеціальні психологічні функції,
пов’язані з особливостями змагальної діяльності в обраному виді спорту.
Сутністю
інтегральної підготовки є об’єднання в одне ціле умінь та навичок, фізичних якостей,
знань, досвіду, рівня підготовленості, що дозволяє здійснювати комплексну (інтегральну)
підготовку. Інтегральна підготовка особливо важлива для спортсменів високої
кваліфікації.
Планування
тренувального процесу спортсменів з урахуванням окремих сторін підготовки
дозволяє більш систематизовано підібрати засоби і методи підготовки, а також
визначити критерії контролю за рівнем підготовленості спортсменів.
1.3. Закономірності та
принципи спортивного тренування
Спортивне
тренування здійснюється на основі загально педагогічних принципів і принципів
методики фізичного виховання і спорту. Сучасна система підготовки спортсменів здійснюється
на таких основних принципах, що базуються на науково-методичній основі:
·
спрямованість до максимально можливих
досягнень;
·
поглиблена спеціалізація та
індивідуалізація;
·
єдність загальної та спеціальної
підготовки;
·
безперервність тренувального процесу;
·
єдність поступовості та граничного
збільшення тренувальних навантажень;
·
хвилеподібність динаміки навантажень;
·
циклічність тренувального процесу.
Спрямованість
до максимально можливих досягнень. Цей принцип в найбільш повній мірі
відображає сутність спорту – перемога у змаганні. Тому цілком закономірним є
намагання кожного спортсмена пройти шляхом вдосконалення якомога далі, що
стимулюється самою системою спортивних змагань та єдиною спортивною
класифікацією.
Поглиблена
спеціалізація та індивідуалізація. Закономірністю сучасного спорту є
неможливість досягти максимально можливого результату не дотримуючись принципу
поглибленої спеціалізації та індивідуалізації. Використання цього принципу
також пов’язане з природною обдарованістю того чи іншого спортсмена, його
схильністю до певної специфічної діяльності.
Єдність
загальної та спеціальної підготовки. Взаємозалежність загальної та спеціальної
підготовки обумовлена нерозривністю і безумовною необхідністю кожної із сторін
спортивної підготовки. Спеціальна підготовка базується на загальній підготовці,
тобто зміст спеціальної підготовки залежить від передумов, які створюються
загальною підготовкою, а зміст загальної підготовки визначається особливостями
спортивної спеціалізації.
Безперервність
тренувального процесу. Основна сутність цього принципу полягає в тому, що
спортивне тренування будується як цілорічна та багаторічна система занять.
Зв’язок між ланками тренувального процесу забезпечується безперервною
послідовністю термінових відставлених та кумулятивних ефектів тренування.
Інтервал між заняттями визначається на основі закономірностей відновлення та
підвищення працездатності.
Єдність поступовості та граничного збільшення тренувальних навантажень. Принцип відображає закономірності
адаптації до тренувальних змагальних навантажень. В процесі багаторічного
тренування спортсмену на кожному наступному етапі пред’являють більш високі
вимоги. В той же час обсяг тренувальних навантажень обмежується підготовленістю
та кваліфікацією спортсмена.
Хвилеподібність
динаміки навантажень. Принцип обумовлений необхідністю відпочинку після
навантаження. Прогресуюче підвищення навантаження на певних етапах вступає у
певне протиріччя зі змінами в організмі, які викликані процесами пристосування
до навантажень та необхідністю відпочинку і біологічному перевлаштуванню
організму. Виходячи з цього виділяють малі, середні і великі „хвилі”.
Малі
„хвилі” характеризують динаміку навантажень в мікроциклах, які охоплюють
декілька днів.
Середні
„хвилі” відображають загальну тенденцію динаміки навантажень в мікроциклах
декількох малих „хвиль” в межах мезоциклу тренувального процесу.
Великі
„хвилі” відображають загальну тенденцію навантажень в межах середніх „хвиль” в
період великих циклів тренування.
У систематичному повторенні відносно
закінчених структурних одиниць (циклів) тренувального процесу.
·
малі цикли – мікроцикли;
·
середні цикли – мезоцикли;
·
великі цикли – макроцикли (піврічні,
річні, олімпійські).
Дотримання принципу
циклічності тренувального процесу
змушує враховувати наступне:
·
побудова тренувального процесу виходить
із необхідності повторення основних елементів його змісту і послідовної зміни
тренувальних занять у відповідності з логікою підготовки до основних змагань;
·
будь-який фрагмент тренувального процесу
розглядати у взаємозв’язку з формами його циклічної структури (структура і
зміст мікроциклів визначається його місцем в структурі мезоциклу, а структура
мезоциклу визначається мікроциклами, з яких він складається та його місцем в
структурі макроциклу);
·
використання засобів і методів
спортивного тренування призведе лише тоді до позитивних результатів, коли вони
відповідають певному циклу і його завданням;
·
під час побудови циклів тренувань
необхідно враховувати природні, біологічні ритми організму.
Єдність
та взаємозв’язок структури змагальної діяльності та структури підготовленості.
Цей принцип обумовлений закономірностями, що відображають структуру і
взаємозв’язок змагальної та тренувальної діяльності спортсмена. В першу чергу
це стосується побудови тренувального процесу, яка має бути спрямована на
формування оптимальної структури змагальної діяльності.
Цим
принципом необхідно керуватися при розробці програми підготовки спортсменів на
довготривалий період.
Єдність
і взаємозв’язок тренувального процесу і змагальної діяльності позазмагальними
чинниками. Цей принцип передбачає врахування можливостей росту спортивних
досягнень за рахунок: використання засобів відновлення і стимуляції
працездатності спортсмена; використання спеціальних дієт, що
відповідають специфіки виду спорту і особливостям підготовки спортсменів,
використання тренувань в середніх та високих горах, а також штучних гіпоксичних
тренувань; оптимізація підготовки в умовах високих і низьких температур
оточуючого середовища; подолання порушення циркарних ритмів внаслідок дальніх
перельотів до місць підготовки і змагань, використання високоточної
діагностичної апаратури, ефективного тренажерного обладнання.
Взаємообумовленість
ефективності тренувального процесу і профілактик спортивного травматизму.
Дотримання цього принципу в процесі підготовки спортсменів вимагає поряд із
вирішенням завдань фізичної, техніко-тактичної, психологічної підготовки
передбачати постійну роботу з профілактики спортивного травматизму. При цьому
акцент повинен бути зроблений на покращення матеріально-технічного і
організаційного забезпечення тренувальної та змагальної діяльності,
раціональній побудові багаторічної та річної підготовки, врахуванні погодних та
кліматичних умов, раціональному харчуванні та засобах відновлення і стимуляції
працездатності, активізації адаптаційних процесів.
Дидактичні принципи
Впроцесі
підготовки спортсменів окрім специфічних принципів використовуються також
загально дидактичні принципи: систематичності та послідовності, свідомості, активності
та самостійності, наочності, доступності, індивідуалізації. Однак, для практики
спорту важливими є дидактичні принципи, що відповідають запитам сучасного
спорту (Ю.К. Гавердовський, 1991; В.М. Платонов, 2004).
Принцип
доцільності та практичності. Дотримання цього принципу дозволяє не лише
цілеспрямовано засвоювати програмний матеріал, але й досягнення відповідної
межі при техніко-тактичному та фізичному удосконаленні. При цьому в самому
процесі навчання і тренування відкидається все зайве і безперспективне. Процес
засвоєння всієї системи рухів має носити практичний та прикладний характер.
Принцип готовності. Принцип вимагає, щоб
до проведення навчально-тренувального процесу були готові як тренер, так і
спортсмен. Тренер має володіти професійними вміннями та навичками практичної
роботи, а спортсмен повинен мати попередню базову готовність для досягнення
успіху в подальшій спортивній підготовці.
Принцип
керованості та підконтрольності. Принцип обумовлює зворотній зв’язок між
тренером та спортсменом. Особливо увага приділяється поточному контролю, що
дозволяє вносити відповідні корекції в тренувальний процес.
Принцип
позитивної мотивації. Цей принцип дозволяє за рахунок психологічної стимуляції
постійно підтримувати у спортсменів орієнтацію не лише на заняття певним видом
спортом, але й досягнення відповідних спортивних результатів.
Принцип
систематичності. Дотримання цього принципа дозволяє не лише раціонально
побудувати тренувальну роботу з урахуванням стимуляційних та відновлювальних
фаз, але й враховувати закономірності адаптації організму спортсменів до
тренувальних і змагальних навантажень.
Принцип
смислової та перцептивної «наочності». Основною сутністю цього принципу є
аналіз смислової та сенсомоторної інформації в процесі виконання рухів спортсменом.
Принцип
планомірності та поступовості. Принцип передбачає стратегічно сплановану
програму засвоєння рухів, розвитку фізичних якостей та удосконалення спортивної
майстерності. Така програма має бути розроблена за кроками і носити
алгоритмізований характер. При цьому планується поступове ускладнення виконання
тренувальних завдань.
Принцип
методичного динамізму і прогресування. Важливо в процесі навчання та тренування
досягати позитивної динаміки. Тобто, процес навчання та тренування має активно
просуватися вперед, що обумовлює правильно вибрані засоби та методи та їх
ротацію у відповідності з поточними завданнями.
Принцип
функціональної надлишковості та надійності. Цей принцип передбачає
функціональні резерви організму спортсмена в процесі засвоєння та удосконалення
спеціалізованих рухів, що дозволяє ефективно виконувати тренувальні та
змагальні дії в умовах стомлення та різних чинників, які збивають.
Принцип
міцності та пластичності. Процес засвоєння рухів передбачає формування рухової
навички. В той же час при досягненні рухової навички необхідно зберігати за нею
певну пластичність, тобто відповідну варіативність у виконанні.
Принцип
доступності та стимулюючої трудності. Вправи, що виконуються спортсменом не
лише повинні бути доступні, але в певній мірі вони мають бути достатньо
складними, що стимулює спортсмена до повної мобілізації психічних та фізичних
можливостей.
Принцип
індивідуалізованого навчання в колективі. Індивідуалізоване навчання в
колективі є достатньо ефективним в силу порівняння результатів різних
спортсменів, обміну досвідом, взаємодопомоги, атмосфері суперництва тощо.
Принцип
формально-евристичної єдності. Принцип передбачає діалектичний баланс між
традиційними підходами до процесу навчання і тренування та новаторством.
Принцип науково-раціонального та
інтуїтивно-емпіричної єдності.
Принцип
передбачає не лише дотримуватись достовірних наукових даних щодо
закономірностей засвоєння рухів, але й необхідність враховувати евристичний
підхід як тренерів практиків, так і самих спортсменів.
Наведені
дидактичні принципи підготовки спортсменів, викладені В.М. Платоновим дозволяють раціональніше будувати процес
підготовки спортсменів високої кваліфікації.
1.4. Засоби та методи
спортивного тренування
Засоби
спортивного тренування розподіляються на загально-підготовчі,
спеціально-підготовчі, спеціальні вправи відносно обраного виду спорту [3, 5,
6].
Загально-підготовчі
вправи. Засоби, що служать всебічному функціональному розвитку організму
спортсмена. Засоби загальної фізичної підготовки мають бути:
·
різнобічними, що дозволяють в комплексі
зі спеціальними вправами забезпечити всебічний розвиток фізичних здібностей;
·
вони повинні відображати специфіку
спортивної спеціалізації та забезпечувати позитивне перенесення тренованості та
рухових навичок.
Спеціально-підготовчі
вправи включають в себе елементи змагальних дій, їх варіанти, а також дії, що
мають суттєву подібність з обраним видом спорту, як за формою, так і за
характером прояву здібностей.
Спеціально-підготовчі
вправи в свою чергу поділяються на підвідні, імітаційні та підготовчі вправи.
Підвідні
вправи сприяють засвоєнню форми, техніки рухів.
Імітаційні
вправи відповідають координаційній та кінематичній структурі характеру
виконання обраного виду спорту.
Підготовчі
вправи спрямовані на розвиток спеціальних рухових якостей. Спеціальні вправи
відносно обраного виду спорту. Цілісні рухові дії чи їх сукупність, які є
засобом ведення спортивної боротьби і виконуються у відповідності з правилами
змагань обраного виду спорту.
1.5. Методи спортивного
тренування
Методи
спортивного тренування розподіляються на загально-педагогічні, специфічні,
додаткові методи, що спеціально розроблені до запитів спортивної практики.
Загально-педагогічні
методи спрямовані на оволодіння знаннями. Вони розподіляються на методи, що
забезпечують:
·
сенсорну передачу та засвоєння
інформації (натуральний показ, демонстрація тощо);
·
друковану передачу, засвоєння та
відтворення інформації (робота з документальною інформацією);
·
усну передачу, засвоєння та відтворення
інформації (лекція, розповідь, пояснення тощо).
Специфічні
методи використовуються з метою оволодіння руховими вміннями та навичками, а
також для вдосконалення рухових навичок і розвитку фізичних якостей.
Для
оволодіння руховими вміннями та навичками використовуються методи, що
передбачають формування цілісної рухової навички (цілісні вправи), а також
методи, передбачаючи формування цілісної рухової навички по частинам з
наступним їх з’єднанням в одне ціле (розчленовані вправи).
Для
вдосконалення рухових навичок і розвитку фізичних якостей використовуються
методи, які передбачають точне нормування та регулювання навантаження в процесі
виконання вправи: рівномірний, перемінний, повторний, інтервальний, колового
тренування.
Додаткові
методи спеціально розробляються відносно запитів спортивної практики. Ними є
аутогенне тренування, психомоторне тренування, тренування в екстремальних
умовах тощо.