ПРАКТИЧНА РОБОТА №7
Специфіка продажу книг
Мета заняття: вивчити конструкцію книг; вивчити основні внутрішні
елементи конструкції книжкових товарів.
Тривалість роботи: 1
година.
Матеріальне забезпечення:
1.
Каталоги основних книговиробників.
2.
Зразки книжкових товарів.
3.
Прайси на книжкові товари.
Контрольні запитання
1.
Через які торговельні заклади здійснюється книготоргівля?
2.
Яке торговельне обладнання використовується в книжкових
магазинах?
3.
Які способи продажу використовуються у книгарнях?
4.
Які переваги та недоліки
має інтернет-торгівля книгами?
Теоретичні відомості
Організація торгівлі книгами являє собою сукупність
упорядкованих і взаємодіючих організаційних елементів (торгівельних
підприємств, організацій, підсистем), що створюють цілісну систему, а також
комплекс цілеспрямованих організаційних дій, що забезпечують функціонування
торгівлі книжковими товарами.
Торгівля друкованою продукцією в Україні здійснюється:
юридичними особами; фізичними особами; державними, структурними підприємствами
торгівлі. Крім вищенаведених торгівельних підприємств, організацією торгівлі
друкованою продукцією займаються: дистриб’ютори; торгівельні агенти; інші
комерційні посередники та самостійні підприємці.
Книжковий магазин – основний вид
підприємств роздрібної книжкової торгівлі, який відповідно до чинного
законодавства веде культурну діяльність з розповсюдження книг та іншої
видавничої продукції шляхом її роздрібного продажу населенню та юридичним
особам.
Основними форма торговельного
обслуговування населення щодо продажу книг є:
–
продаж
книг та інших товарів в стаціонарному приміщенні;
–
продаж
книг та інших товарів у кіосках, на лотках, за допомогою книгоноші, громадських
розповсюджувачів;
–
організація
книжкових базарів, тематичних виставок-продажів, обслуговування різних заходів;
–
комплектування
книжкових фондів бібліотек;
–
організація
книжкових клубів і продаж книг відповідно до умов їх роботи;
–
посилкова
торгівля;
–
скуповування
і продаж антикварних та букіністичних товарів;
–
продаж
неперіодичних видань через Інтернет.
В книжковому магазині діє такий порядок приймання друкованих
видань:
1)
перевірка супровідних документів (накладних, рахунків-фактур,
сертифікатів відповідності тощо);
2)
приймання продукції за кількістю (кількість пакувальних одиниць,
кількість екземплярів звіряється з даними наведеними у супровідних документах);
3)
перевірка стану упакування та маркування (цілісність, чистота
упаковки, повне і чітке маркування);
4)
відповідність найменувань книг, зазначеним у супровідних
документах;
5)
приймання за якістю друкованих видань (зовнішній вигляд, формат
видання, розміри (правильність форми), ілюстративність, контрастність тексту,
відповідність призначенню, естетичні показники, експлуатаційний ресурс,
правильність і міцність зшивання тощо);
6)
наявність допустимих та недопустимих дефектів.
У разі виявлення допустимих дефектів, які не псують товарний
вигляд книги і не впливають на
експлуатацію видання (читання, замальовування, писання в посібниках) їх
реалізують без обмежень. Власник може дещо знизити ціну на такі примірники.
У разі виявлення недопустимих дефектів складається акт, що
фіксує дані дефекти, про цей випадок повідомляється виробник (постачальник) і
така продукція повертається виробнику (постачальнику) для можливої заміни.
Книжкові товари зберігають у сухих, провітрених, чистих
приміщеннях на стелажах, столах, піддонах. Стелажі, столи та піддони повинні
бути встановлені на відстані не менше 1 метра від теплонагрівальних приладів. На книги не повинно потрапляти
пряме сонячне проміння. Відносна вологість повітря не повинна перевищувати 80%.
Температура повітря повинна становити від 5 до 35о С. Не
допускається зберігання книжок насипом.
Хід
роботи
Завдання1. Вивчити
особливості роботи книжкового магазину.
Опишіть роботу найближчого книжкового магазин, визначивши такі
показники:
–
назва та місце розміщення;
–
інтер’єр магазину;
–
загальна площа;
–
виставочна площа;
–
структура асортименту за різними показниками (призначення,
видавництво, ціна та ін.);
–
основні постачальник;
–
способи продажу книг;
–
додаткові послуги у магазині;
–
торговельне обладнання у магазині;
–
умови продажу та зберігання книг;
–
перспективи розвитку магазину;
–
ваші рекомендації щодо покращення роботи магазину.
Завдання 2. Вивчити
асортимент книжкового магазину.
Дайте повний аналіз асортименту обраного книжкового магазину.
Визначте широту, повноту, стабільність та оновлюваність
асортименту. Визначте, книги яких видавництв переважають в асортименті.
Результат практичної роботи оформити у вигляді звіту та
представити на захист викладачу.
Питання для самопідготовки
1.
Які основні
класифікаційні ознаки закладів торгівлі книгами?
2.
Які форми продажу книг
використовують у книгарнях?
3.
Які оптимальні умови
зберіганні книжкових товарів у торговельному залі та на складах?
4.
Які методи покращення
книготоргівлі є найефективнішими?
5.
Особливості
торговельних процесів у книгарнях.