ЛЕКЦІЯ 7.
Організація торгівлі книгами.
7.1. Об’єкти роздрібної торгівлі книгами
7.2. Торговельно-технологічні процеси у книжкових
магазинах
Ключові слова: торгівля, магазин-книгарня, форми продажу, торговельні процеси,
торговельне обладнання, зберігання та приймання товару
Об’єкти роздрібної торгівлі книгами
Організація
торгівлі книгами являє собою сукупність упорядкованих і взаємодіючих
організаційних елементів (торгівельних підприємств, організацій, підсистем), що
створюють цілісну систему, а також комплекс цілеспрямованих організаційних дій,
що забезпечують функціонування торгівлі книжковими товарами.
Кабінет Міністрів України прийняв розпорядження № 902–р
від 25.06.2008 року «Про вимоги щодо функціонування об’єктів роздрібної
торгівлі книжковою продукцією», в якому встановлено вимоги щодо функціонування
об’єктів роздрібної торгівлі книжковою продукцією (табл. 6.1). Дане
розпорядження прийняте Кабінет
Міністрів України прийняв дане з метою відновлення торговельної мережі з
продажу книжок.
Торгівля
друкованою продукцією в Україні здійснюється: юридичними особами; фізичними
особами; державними, структурними підприємствами торгівлі.
Зберігання
і реалізацію друкованої продукції організовують та проводять через:
– магазин – це підприємство роздрібної торгівлі, яке
реалізує друковану продукцію і надає послуги, що призначаються для остаточного
споживання (використання). Магазин займає окрему споруду або приміщення, для
нього характерна наявність торговельного залу, підсобних і допоміжних
приміщень;
– об’єкти дрібнороздрібної
торгівлі – павільйони, кіоски, ларьки, лотки;
– ринок – це підприємство сфери торгівлі, яке виконує
функції надання послуг із забезпечення умов для здійснення купівлі–продажу
продовольчих і непродовольчих товарів, в т.ч. книг,
за вільними цінами;
Таблиця
7.1
Вимоги щодо
функціонування об’єктів роздрібної торгівлі
книжковою продукцією
Адміністративно-територіальна одиниця |
Мінімальна кількість об’єктів роздрібної
торгівлі |
Площа приміщення, м2 |
|
1 |
Село із загальною чисельністю жителів: |
|
|
до 5 тис. |
Книжковий кіоск |
–»– |
|
від 5 тис. до 10 тис. |
Книжковий прилавок |
Від 20 |
|
2 |
Місто із загальною чисельністю жителів 20
тис. |
Книжковий магазин |
Від 100 |
3 |
Місто (без районного поділу) на кожні 20
тис. жителів |
–»– |
–»– |
4 |
Район міста на кожні 20 тис. жителів |
–»– |
Від 50 |
– гуртова (оптова) база – майновий комплекс,
технологічно оснащений для забезпечення комерційних, торгівельно-оперативних
та торгово-технологічних процесів. Торгівельно-оперативні
та торгівельно-технологічні процеси з друкованою
продукцією проходять на спеціалізованих книжкових базах і в структурі інших
видів гуртових баз;
– гуртово-роздрібне підприємство – займає окрему споруду, до
якої входять торгівельні, складські та допоміжні приміщення. Таке підприємство
багатофункціональне. Воно здійснює гуртову і роздрібну торгівлю товарами, в
тому числі книгами. Характерним представником такого підприємства є
магазин-склад тощо.
Крім
вищенаведених торгівельних підприємств, організацією торгівлі друкованою
продукцією займаються: дистриб’ютори; торгівельні агенти; інші комерційні
посередники та самостійні підприємці.
Книжковий магазин – основний вид підприємств
роздрібної книжкової торгівлі, який відповідно до чинного законодавства веде
культурну діяльність з розповсюдження книг та іншої видавничої продукції шляхом
її роздрібного продажу населенню та юридичним особам.
Крім друкованої видавничої продукції книгарня
поширює видання на технічних носіях інформації (аудіо-відеокасети, СD, DVD та
інші мультимедіа видання), шкільно-письмові,
канцелярські та інші товари культурно-побутового призначення. Неперіодичні
видання, у тому числі на технічних носіях інформації, а також періодичні
видання, шкільно-письмові та канцелярські товари
повинні становити в загальному обсязі товарообігу книгарні не менше 70%, або
торгова площа, на якій продаються ці видання, повинна становити не менше 70 %
загальної торговельної площі підприємства.
Книжковий магазин може бути або незалежним
книготорговельним підприємством, яке є юридичною особою, або входити до складу
виробничого об'єднання поряд з іншими магазинами та іншими виробничими
підрозділами і функціонувати на внутрішньому госпрозрахунку відповідно до
статуту цього об'єднання. Книжковий магазин може бути як об'єктом державної
(муніципальної), колективної, приватної власності, так і об'єктом власності
споживчого кооперативу, громадської чи релігійної організації.
Основними завданнями книжкового магазину є продаж
видавничої продукції індивідуальним покупцям за готівку, організація
культурного обслуговування населення книгою, пропаганда книг і читання.
Книжковий магазин також може продавати книги та інші товари школам,
бібліотекам, підприємствам як за готівку, так і за безготівковим розрахунком.
Основними форма торговельного обслуговування
населення щодо продажу книг є:
–
продаж книг та
інших товарів в стаціонарному приміщенні;
–
продаж книг та
інших товарів у кіосках, на лотках, за допомогою книгоноші, громадських
розповсюджувачів;
–
організація
книжкових базарів, тематичних виставок-продажів, обслуговування різних заходів;
–
комплектування
книжкових фондів бібліотек;
–
організація
книжкових клубів і продаж книг відповідно до умов їх роботи;
–
посилкова торгівля;
–
скуповування і
продаж антикварних та букіністичних товарів;
–
продаж
неперіодичних видань через Інтернет.
Як правило, книжковий магазин має торговий зал, де
здійснюється реалізація продукції (і внутрішня реклама магазину), а також
складські приміщення для приймання та зберігання книготорговельного
асортименту.
Особлива ознака книгарні – постійна присутність на
ринку, постійна готовність задовольняти запити покупців. Зараз діє чимало
різних «книжкових ярмарків», «розпродажів», «клубів»
та ін. Часто ці заходи розгортаються у відокремлених приміщеннях, на великих
площах, під відповідними вивісками. Однак вони, як правило, мають статус
тимчасових заходів, а магазин повинен працювати постійно, у конкретному місці,
за певним графіком, який повинен влаштовувати більшість покупців.
Торгова точка повинна мати деякі зовнішні ознаки
книгарні: вивіску, книжкову вітрину та ін. Великі відділи книг, розташовані в
торгових центрах, теж можна вважати книжковими магазинами, так як потенційний
покупець знає, що в даному місці здійснюється в тому числі і книжкова торгівля.
Окреме приміщення у великій бібліотеці, віддане під торгівлю книгами, теж може
вважатися книгарнею, так як і в цьому місці клієнт заздалегідь поінформований
про наявність книг, у тому числі продаваних.
Приміщення магазину має бути відокремленим, з
окремим входом. Книжкова торгівля, розгорнута в «куточку», у фойє установи, на
«вигородці», не може вважатися магазинною. Нарешті, в
магазині здійснюється, в першу чергу, торгівля (головним чином роздрібна), а не
тільки прийом замовлень і не виставкова діяльність без продажу і т. д.
Окремі дослідники книжкового ринку наводять таку
класифікацію книготорговельних організацій:
1) великі книжкові магазини («гіганти») – ці
магазини діють на ринку протягом декількох десятків років і стійко
сприймаються споживачами як основні джерела придбання книг. Вони забезпечують
великий обсяг товарообігу і мають великі торгові площі в зручних і звичних для
покупця місцях. За оцінками Книжкової палати, ця група забезпечує більше
половини (54,8%) загальноміського товарообігу стаціонарної роздрібної
книготоргівлі у великих містах;
2) книжкові магазини книготорговельних мереж;
3) самостійно діючі («незалежні») книжкові магазини
– це найчисленніша група роздрібних
книготорговельних підприємств. Вони реалізують основну соціальну функцію
книжкової торгівлі, забезпечують доступ покупців до досить широкого асортименту
книжкової продукції, в зручному для покупців місці та у зручний для них час;
4) магазини видавництв – за останні роки багато
видавництв відкривають власні книжкові магазини. Як правило, в цих магазинах
представляється досить вузький асортимент «своїх» книг видавництва і «чужих»
видань схожої тематики, придбаних у інших видавництв (шляхом обміну або
звичайної купівлі-продажу). Серед магазинів видавництв висока частка магазинів
гуманітарної («інтелектуальної») книги. Такі магазини, як правило,
спеціалізуються на певній тематиці, і орієнтуються на вузьке коло читачів.
5. Магазини релігійної книги – це нечисленна група
магазинів, розташованих зазвичай при діючих храмах або поблизу від них. У таких
магазинах пропонується, як правило, не дуже широкий асортимент видань
релігійної тематики, випущених редакційно-видавничими відділами монастирів,
храмів, церковних установ або кількома спеціалізованими видавництвами.
6. Магазини шкільно-письмового
приладдя, в яких представлено досить широкий асортимент підручників і
навчально-методичної літератури. Ця група роздрібних торговельних підприємств
також нечисленна. Ці підприємства не є в повному розумінні слова книгарнями,
але забезпечують населенню доступ до книг і в цілому відповідають критеріям,
перерахованим вище.
7. Книжкові інтернет-магазини – все більше число
великих книготорговців сьогодні займається книжковою інтернет-торгівлею, поряд
із звичайною роздрібною. Книга є одним з найзручніших товарів для торгівлі в
Інтернеті. Кількість магазинів, що торгують в мережі книгами, дуже значна.
Інтернет виступає тим збутових каналом, який може вирішити проблему доставки
книг покупцям набагато швидше, ніж звичайні магазини. З іншого боку, настільки
привабливий інструмент вже зараз цікавить тих гравців книжкового ринку, які
працюють тільки в офлайні. Можна сказати, що
книжковий ринок встав перед проблемою затоварення і продукції зараз
випускається більше, ніж можна продати. Тому багато роздрібних торговців
звертаються до ідеї розвитку всіх можливих каналів продажу. Покупці цінують
можливість «зайти» в електронний книжковий
магазин у найзручніший для них час, зручну систему замовлення та
доставки. Нещодавно з'явилася функція «гортання» вподобаного видання. Експерти
оцінюють частку продажів через Інтернет в 2–4% від загального обороту книжкової
торгівлі. Частка книжкових інтернет-магазинів у загальній кількості торгових
точок – близько 3%. Однак учасники ринку пророкують цьому сегменту книжкової
торгівлі зростання до 10,0% обсягу книжкових продажів до 2015 р.
Насьогодні товарознавці та менеджери книжкової торгівлі розглядають такі основні напрямки
покращення книжкової торгівлі.
По-перше, це взаємини зі ЗМІ, які поділяються на
такі категорії:
–
розміщення
інформації в пресі, головним чином, в галузевих виданнях;
–
організація
виступів на радіо;
–
участь у
спеціалізованих програмах на телебаченні.
По-друге, це організація PR-діяльності в мережі
Інтернет, яка включає в себе:
–
організацію масової
комунікації в мережі;
–
взаємовідносини зі
ЗМІ через Інтернет;
–
взаємодія з
цільовими групами;
–
створення Web сайту компанії;
–
організація
книжкової торгівлі в Інтернеті.
По-третє, це організація і проведення заходів
ситуаційного характеру, покликаних привернути увагу громадськості до фірми, її
діяльності та продукції:
–
проведення
презентацій компанії, які поділяються на заходи «закритого» і «відкритого»
типу;
–
проведення
зустрічей з відомими людьми, авторами, автографічні сесії;
–
організація
унікальних заходів, властивих тільки конкретному книготорговельному
підприємству (всілякі свята, естафети, марафони, фестивалі і т. д.);
–
організація днів
відкритих дверей;
–
участь організації
в різних виставках і ярмарках;
–
участь організації
у конкурсах.
З метою покращення книготоргівлі також здійснюється
постійна підготовка персоналу книгарні;
застосовуються новітні PR-технологій:
–
суміщення книгарні
із закладами для проведення дозвілля (кав'ярнею, ігровою кімнатою для дітей,
сценою, залом для виступів, кінотеатром та ін.);
–
організація клубів
за різноманітним інтересам, з метою зацікавити і залучити різні групи цільових
аудиторій;
–
надання всіляких
знижок, проведення дисконтних акцій;
–
здійснення
стратегії social branding,
заснованої на благодійну діяльність та соціальної відповідальності компанії.
7.2. Торговельно-технологічні процеси
в книжковому магазині
Книга є специфічним товаром, тому і торгівля нею,
торговельно-технологічні процеси продажу мають свої особливості. Важливе
значення у торгівлі книжковою продукцією мають:
–
ділові якості
спеціалістів (продавців, менеджерів, директора, товарознавця тощо);
–
професійна
культура бізнесової діяльності;
–
сучасні форми
продажу друкованої продукції;
–
чітко і вірно
організована рекламна компанія;
–
організація
торгово-технологічного процесу в магазині (приймання, зберігання, викладка,
пропозиція і реалізація товарів);
–
формування
асортименту продукції та управління ним у магазині (корегування асортименту
попиту споживачів, договірні поставки продукції від постачальників тощо);
–
технологічне
планування і облаштування магазину (розміщення торгівельних приміщень,
облаштування торговим обладнанням – немеханічним, РРО, допоміжним обладнанням,
інструментами тощо).
Найоптимальніше торгове обладнання для зберігання та демонстрації друкованої продукції, яке
застосовується у книжковому магазині:
–
стелаж – пристрій
для зберігання предметів і штучних матеріалів, що складається з полиць
(настилів), закріплених у кілька ярусів на стійках
каркасів. Залежно від призначення стелажі поділяються на універсальні і
спеціальні;
–
гірки – найбільш розповсюджений тип обладнання. За
розташуванням поділяються на пристінні, острівці та привітринні,
а за товарним профілем – на універсальні та спеціалізовані. Один з основних
видів немеханічного обладнання торгових залів магазинів для розміщення
виставкового, робочого й резервного запасів товарів поряд з корпусними виробами
торгового обладнання, автономного обладнання.
Застосовують в торговому залі й інші види немеханічного
обладнання: прилавки, столи, вітрини, стенди та ін.
Традиційний продаж
книжкової продукції – відпуск товарів безпосередньо продавцями покупцям.
Сучасні
форми продажу книг, які застосовуються у книжковому магазині наведено у табл.
7.2.
Таблиця 7.2
Характеристика форм продажу книжкових
товарів в магазині
Форма продажу |
Характерні особливості |
Самообслуговування
|
Книжкові
товари відкрито розміщені на обладнанні, покупець самостійно здійснює
огляд та доставку товарів до вузла розрахунку |
Продаж товарів з відкритою викладкою |
Товари відкрито розміщені на обладнанні,
покупець самостійно оглядає і відбирає необхідні товари, продавець упаковує
та видає товари покупцю |
Продаж товарів за зразками |
У торговельному залі викладено зразки
товарів із цінниками, на яких дається коротка характеристика товару. Покупець
самостійно або за допомогою продавця-консультанта ознайомлюється зі зразками
і вибирає необхідний товар, аналогічний вибраному зразку, після оплати видають покупцю через стіл
видачі покупок |
Продаж
товарів за попередніми замовленнями |
Покупець здійснює попереднє замовлення
товарів безпосередньо на об'єктах торгівлі або через торговельного агента, або за телефоном або з допомогою персонального
комп'ютера чи інших технічних засобів зв'язку й одержує товари в обумовленому
місці та в зазначений час |
В
книжковому магазині діє такий порядок приймання друкованих видань:
1) перевірка супровідних документів (накладних,
рахунків-фактур, сертифікатів відповідності тощо);
2) приймання продукції за кількістю (кількість
пакувальних одиниць, кількість екземплярів звіряється з даними наведеними у
супровідних документах);
3) перевірка стану упакування та маркування (цілісність,
чистота упаковки, повне і чітке маркування);
4) відповідність найменувань книг, зазначеним у
супровідних документах;
5) приймання за якістю друкованих видань (зовнішній
вигляд, формат видання, розміри (правильність форми), ілюстративність,
контрастність тексту, відповідність призначенню, естетичні показники,
експлуатаційний ресурс, правильність і міцність зшивання тощо);
6) наявність допустимих та недопустимих дефектів.
У разі
виявлення допустимих дефектів, які не псують товарний вигляд книги і не
впливають на експлуатацію видання
(читання, замальовування, писання в посібниках) їх реалізують без обмежень.
Власник може дещо знизити ціну на такі примірники.
У разі
виявлення недопустимих дефектів складається акт, що фіксує дані дефекти, про
цей випадок повідомляється виробник (постачальник) і така продукція
повертається виробнику (постачальнику) для можливої заміни.
Книжкові
товари зберігають у сухих, провітрених, чистих приміщеннях на стелажах, столах,
піддонах. Стелажі, столи та піддони повинні бути встановлені на відстані не
менше 1 метра від теплонагрівальних
приладів. На книги не повинно потрапляти пряме сонячне проміння. Відносна
вологість повітря не повинна перевищувати 80%. Температура повітря повинна
становити від 5 до 35о С. Не допускається зберігання книжок насипом.
Раціональна
організація зберігання товарів передбачає:
–
створення режиму
зберігання, основаного на обліку фізико-хімічних властивостей та особливостей
кожного товару, в тому числі друкованої продукції;
–
розробку схем
розміщення окремих товарів;
–
визначення
способів укладання товарів;
–
забезпечення
контролю їх якості.
Вимоги
до організації процесу зберігання друкованої продукції наведені на рис. 6.5.
Завдання організації зберігання товарів у
магазині – це доведення до споживачів усіх товарів, що надійшли до магазину,
без зниження якості, з найменшими товарними втратами.
Особливості
зберігання книжкових товарів у магазині це:
–
нетривалий період
зберігання;
–
на невеликих
площах зберігається велика кількість;
–
можлива наявність
товарів одного найменування з різними цінами (від різних виробників);
–
у торговому залі
зберігається значна кількість товарів;
–
товарні запаси
швидко оновлюються.
На рис.
7.1 наведені заходи щодо забезпечення зберігання книжкових видань у магазині.
Рис . 7.1. Заходи щодо забезпечення зберігання книжкових
видань у магазині
Якість
друкованих видань прямо залежить від чіткої організації процесу зберігання
друкованих видань в магазині.
Питання для самопідготовки
1. Які основні класифікаційні ознаки закладів торгівлі книгами?
2. Які форми продажу книг використовують у книгарнях?
3. Які оптимальні умови зберіганні книжкових товарів у торговельному залі та
на складах?
4. Які методи покращення книготоргівлі є найефективнішими?
5. Особливості торговельних процесів у книгарнях.