Тема
13 |
Статистична звітність
підприємства |
1. Поняття, мета та принципи статистичної звітності
Державна статистична діяльність – сукупність дій, пов'язаних з проведенням
державних статистичних спостережень та наданням інформаційних послуг, спрямована
на збирання, опрацювання, аналіз, поширення, збереження, захист та використання
статистичної інформації, забезпечення її достовірності, а також удосконалення
статистичної методології.
Статистична інформація – документована інформація, що дає кількісну
характеристику масових явищ та процесів, які відбуваються в економічній,
соціальній, культурній та інших сферах життя суспільства
Очікуваним результатом упровадження системи статистики
підприємств є отримання якісної, повної та своєчасної статистичної інформації
щодо економічного стану, господарської діяльності суб’єктів підприємництва для
можливості здійснення комплексного аналізу структури і динаміки економіки
країни на макрорівні, за видами економічної діяльності, регіонами та
категоріями суб’єктів підприємництва, а також для відповідних міжнародних
порівнянь.
Можна виокремити сім рівнів принципів, на яких має базуватись
статистика підприємств України:
1) Розвиток ринкових відносин. Підприємство розглядається не тільки як джерело інформації, але і як
суб’єкт цивільного та господарського права.
2) Глобальна ефективність статистичної системи. Забезпечення
глобальної ефективності статистики, тобто внутрішньої ефективності всього
процесу виробництва даних. Головним серед цих принципів є принцип системності.
3) Формування системи національних рахунків в Україні. Побудова та глобальна орієнтація
статистики підприємств на потреби системи національних рахунків як її головні
методологічні межі, тобто:
- превалювання інституціонального принципу економічного синтезу
статистичних даних по секторах економіки;
- єдність потреб аналізу кон’юнктури і структури економіки;
- єдність методології коротко-, середньо- і довгострокового
прогнозування;
- забезпечення міжнародних зіставлень за рахунок використання
єдиних для всіх країн статистичних стандартів.
4) Розвиток рівня методології та організації статистики підприємств,
а саме:
- використання узгоджених типів одиниць статистичного
спостереження;
- уніфікація методологічних підходів до формування програми
спостережень і визначення їх основних показників;
- наскрізний характер формування інформації: зв’язок
мікроекономічних і макроекономічних даних;
- принцип «зворотного зв’язку» із респондентами;
- принцип комплексного використання різних джерел інформації;
5) Формування, використання й удосконалення інструментів статистики
підприємств.
6) Оптимізація організації процесу збирання, обробки та синтезу даних,
тобто:
- децентралізації та координації інформаційних джерел;
- розмежування функцій центру та регіональних управлінь
статистики;
розмежування задач і обсягу узагальнення статистичної інформації
для центрального та регіонального рівнів.
7) Підвищення статусу державної статистики і статистики підприємств, у
тому числі в суспільстві, а саме:
- максимального задоволення потреб споживачів статистичної
інформації;
- оптимізації звітного навантаження на респондентів;
- забезпечення конфіденційності первинної інформації;
-
відкритості методології та джерел
статистичної інформації;
- відповідності
прийнятим критеріям якості.
2. Регламентація статистичної звітності
Правовою основою державної статистичної
діяльності є Конституція України, Закон України «Про державну статистику», інші
закони України та нормативно-правові акти, які регулюють відносини в галузі
статистики, інформації, інформатизації, науково-технічної діяльності,
стандартизації, а також міжнародні договори України в галузі статистики, згода
на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, в тому числі:
1. Указ Президента України «Про Державну службу статистики
України».
2. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Програми
розвитку державної статистики до 2023 року» від 27.02.2019 р. №222.
3. Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження плану
державних статистичних спостережень на 2021 рік» від 09.10.2020 р. №1258-р. та
ін.
З метою складання статистичної інформації органи державної
статистики можуть використовувати такі джерела інформації:
- первинні та статистичні дані щодо респондентів, які підлягають
статистичним спостереженням;
- адміністративні дані державних органів, органів місцевого
самоврядування, інших юридичних осіб;
- дані банківської, фінансової і митної статистики, статистики
платіжного балансу тощо;
- статистична інформація міжнародних організацій та статистичних
служб інших країн тощо;
- оцінки та розрахунки, що здійснюються на основі зазначених вище
даних.
Відбір сукупностей респондентів за визначеними критеріями для
проведення статистичних спостережень здійснюється з Реєстру респондентів
статистичних спостережень, що є автоматизованою інформаційною системою
збирання, накопичення та опрацювання статистичних даних про респондентів, яка
забезпечує.
Звітно-статистична документація включає в себе програми
статистичних спостережень, форми звітності та інструкції щодо їх заповнення (в
тому числі у сфері закупівель), що затверджуються
центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної
політики у сфері статистики, а також анкети, переписні (опитувальні) листи,
інші статистичні формуляри, необхідні для проведення статистичних спостережень,
які затверджуються органами державної статистики, державні класифікатори
техніко-економічної та соціальної інформації тощо.
Первинні дані, отримані органами державної статистики від
респондентів під час проведення статистичних спостережень, а також
адміністративні дані щодо респондентів, отримані органами державної статистики
від органів, що займаються діяльністю, пов'язаною із збиранням та використанням
адміністративних даних, є конфіденційною інформацією, яка охороняється Законом
і використовується виключно для статистичних цілей у зведеному знеособленому вигляді.
Поширення статистичної інформації, на підставі якої можна
визначити конфіденційну статистичну інформацію щодо конкретного респондента,
забороняється.
3. Діяльність статистичних організацій
Державна служба статистики України (далі – Держстат
України) є спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у
галузі статистики.
Держстат України у межах своїх
повноважень, на основі та на виконання Конституції та законів України, актів і
доручень Президента України, актів Кабінету Міністрів України видає накази, які
підписує його керівник, організовує та контролює їх виконання.
Накази Держстату України, видані у
межах його повноважень, є обов'язковими до виконання органами державної влади
та їх територіальними підрозділами, органами місцевого самоврядування,
підприємствами, установами та організаціями всіх форм власності, громадянами.
Гранична чисельність державних службовців і працівників Держстату України затверджується Кабінетом Міністрів
України.
На території Волинської області діє Головне управління
статистики у Волинській області.
4. Основа та напрямки проведення статистичних спостережень
Основою для проведення статистичних спостережень є Єдиний державний реєстр підприємств та організацій України
(ЄДРПОУ) – це автоматизована система збирання, накопичення та опрацювання даних
про юридичних осіб всіх форм власності та організаційно-правових форм
господарювання, відокремлені підрозділи юридичних осіб, що знаходяться на
території України, а також відокремлені підрозділи юридичних осіб України, що
знаходяться за її межами.
Суб’єкти ЄДРПОУ – це юридичні особи та відокремлені підрозділи
юридичних осіб всіх форм власності та організаційно-правових форм
господарювання, що знаходяться на території України та провадять свою діяльність
на підставі її законодавства.
Підставою для внесення до ЄДРПОУ або виключення з нього даних
щодо суб’єктів, а також внесення змін до ЄДРПОУ є надходження від державного
реєстратора до органу державної статистики інформації про вчинення
реєстраційних дій.
Одним з основних показників стратифікації статистичної
інформації при організації суцільних та вибіркових обстежень є код виду
економічної діяльності суб'єкта, який зазначається за КВЕД. Ця класифікація
базується на стандартній міжнародній класифікації видів діяльності
Європейського Союзу. Об’єктами класифікації в КВЕД є види економічної
діяльності статистичних одиниць (юридичних осіб, відокремлених підрозділів
юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців тощо), які на вищих рівнях
класифікації групуються в галузі.
Наказом Держстату України від 08.12.2020 р. № 344 затверджено
загальний табель (переліку) форм державних статистичних спостережень на 2021
рік, який передбачає наступні напрямки
статистичних спостережень:
1. Демографічна та соціальна статистика.
2. Економічна статистика.
3. Навколишнє середовище та статистика багатьох галузей