Тема 13

Статистична звітність підприємства

 

1. Поняття, мета та принципи статистичної звітності

 

Державна статистична діяльність – сукупність дій, пов'язаних з проведенням державних статистичних спостережень та наданням інформаційних послуг, спрямована на збирання, опрацювання, аналіз, поширення, збереження, захист та використання статистичної інформації, забезпечення її достовірності, а також удосконалення статистичної методології.

Статистична інформація – документована інформація, що дає кількісну характеристику масових явищ та процесів, які відбуваються в економічній, соціальній, культурній та інших сферах життя суспільства

Очікуваним результатом упровадження системи статистики підприємств є отримання якісної, повної та своєчасної статистичної інформації щодо економічного стану, господарської діяльності суб’єктів підприємництва для можливості здійснення комплексного аналізу структури і динаміки економіки країни на макрорівні, за видами економічної діяльності, регіонами та категоріями суб’єктів підприємництва, а також для відповідних міжнародних порівнянь.

Можна виокремити сім рівнів принципів, на яких має базуватись статистика підприємств України:

1) Розвиток ринкових відносин. Підприємство розглядається не тільки як джерело інформації, але і як суб’єкт цивільного та господарського права.

2) Глобальна ефективність статистичної системи. Забезпечення глобальної ефективності статистики, тобто внутрішньої ефективності всього процесу виробництва даних. Головним серед цих принципів є принцип системності.

3) Формування системи національних рахунків в Україні. Побудова та глобальна орієнтація статистики підприємств на потреби системи національних рахунків як її головні методологічні межі, тобто:

-       превалювання інституціонального принципу економічного синтезу статистичних даних по секторах економіки;

-       єдність потреб аналізу кон’юнктури і структури економіки;

-       єдність методології коротко-, середньо- і довгострокового прогнозування;

-       забезпечення міжнародних зіставлень за рахунок використання єдиних для всіх країн статистичних стандартів.

4) Розвиток рівня методології та організації статистики підприємств, а саме:

-       використання узгоджених типів одиниць статистичного спостереження;

-       уніфікація методологічних підходів до формування програми спостережень і визначення їх основних показників;

-       наскрізний характер формування інформації: зв’язок мікроекономічних і макроекономічних даних;

-       принцип «зворотного зв’язку» із респондентами;

-       принцип комплексного використання різних джерел інформації; 

5) Формування, використання й удосконалення інструментів статистики підприємств.

6) Оптимізація організації процесу збирання, обробки та синтезу даних, тобто:

-       децентралізації та координації інформаційних джерел;

-       розмежування функцій центру та регіональних управлінь статистики;

розмежування задач і обсягу узагальнення статистичної інформації для центрального та регіонального рівнів.

7) Підвищення статусу державної статистики і статистики підприємств, у тому числі в суспільстві, а саме:

-       максимального задоволення потреб споживачів статистичної інформації;

-       оптимізації звітного навантаження на респондентів;

-       забезпечення конфіденційності первинної інформації;

-       оптимізації витрат на виробництво інформації за умов обмеженості ресурсів;

-       відкритості методології та джерел статистичної інформації;

-        відповідності прийнятим критеріям якості.

 

 

2. Регламентація статистичної звітності

 

Правовою основою державної статистичної діяльності є Конституція України, Закон України «Про державну статистику», інші закони України та нормативно-правові акти, які регулюють відносини в галузі статистики, інформації, інформатизації, науково-технічної діяльності, стандартизації, а також міжнародні договори України в галузі статистики, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, в тому числі:

1.  Указ Президента України «Про Державну службу статистики України».

2.  Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Програми розвитку державної статистики до 2023 року» від 27.02.2019 р. №222.

3.  Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження плану державних статистичних спостережень на 2021 рік» від 09.10.2020 р. №1258-р. та ін.

З метою складання статистичної інформації органи державної статистики можуть використовувати такі джерела інформації:

-       первинні та статистичні дані щодо респондентів, які підлягають статистичним спостереженням;

-       адміністративні дані державних органів, органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб;

-       дані банківської, фінансової і митної статистики, статистики платіжного балансу тощо;

-       статистична інформація міжнародних організацій та статистичних служб інших країн тощо;

-       оцінки та розрахунки, що здійснюються на основі зазначених вище даних.

Відбір сукупностей респондентів за визначеними критеріями для проведення статистичних спостережень здійснюється з Реєстру респондентів статистичних спостережень, що є автоматизованою інформаційною системою збирання, накопичення та опрацювання статистичних даних про респондентів, яка забезпечує.

Звітно-статистична документація включає в себе програми статистичних спостережень, форми звітності та інструкції щодо їх заповнення (в тому числі у сфері закупівель), що затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері статистики, а також анкети, переписні (опитувальні) листи, інші статистичні формуляри, необхідні для проведення статистичних спостережень, які затверджуються органами державної статистики, державні класифікатори техніко-економічної та соціальної інформації тощо.

Первинні дані, отримані органами державної статистики від респондентів під час проведення статистичних спостережень, а також адміністративні дані щодо респондентів, отримані органами державної статистики від органів, що займаються діяльністю, пов'язаною із збиранням та використанням адміністративних даних, є конфіденційною інформацією, яка охороняється Законом і використовується виключно для статистичних цілей у зведеному знеособленому вигляді.

Поширення статистичної інформації, на підставі якої можна визначити конфіденційну статистичну інформацію щодо конкретного респондента, забороняється.

 

 

3. Діяльність статистичних організацій

 

Державна служба статистики України (далі – Держстат України) є спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі статистики.

Держстат України у межах своїх повноважень, на основі та на виконання Конституції та законів України, актів і доручень Президента України, актів Кабінету Міністрів України видає накази, які підписує його керівник, організовує та контролює їх виконання.

Накази Держстату України, видані у межах його повноважень, є обов'язковими до виконання органами державної влади та їх територіальними підрозділами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями всіх форм власності, громадянами.

Гранична чисельність державних службовців і працівників Держстату України затверджується Кабінетом Міністрів України.

На території Волинської області діє Головне управління статистики у Волинській області.

 

 

4. Основа та напрямки проведення статистичних спостережень

 

Основою для проведення статистичних спостережень є Єдиний державний реєстр підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) – це автоматизована система збирання, накопичення та опрацювання даних про юридичних осіб всіх форм власності та організаційно-правових форм господарювання, відокремлені підрозділи юридичних осіб, що знаходяться на території України, а також відокремлені підрозділи юридичних осіб України, що знаходяться за її межами.

Суб’єкти ЄДРПОУ – це юридичні особи та відокремлені підрозділи юридичних осіб всіх форм власності та організаційно-правових форм господарювання, що знаходяться на території України та провадять свою діяльність на підставі її законодавства.

Підставою для внесення до ЄДРПОУ або виключення з нього даних щодо суб’єктів, а також внесення змін до ЄДРПОУ є надходження від державного реєстратора до органу державної статистики інформації про вчинення реєстраційних дій.

Одним з основних показників стратифікації статистичної інформації при організації суцільних та вибіркових обстежень є код виду економічної діяльності суб'єкта, який зазначається за КВЕД. Ця класифікація базується на стандартній міжнародній класифікації видів діяльності Європейського Союзу. Об’єктами класифікації в КВЕД є види економічної діяльності статистичних одиниць (юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців тощо), які на вищих рівнях класифікації групуються в галузі.

Наказом Держстату України від 08.12.2020 р. № 344 затверджено загальний табель (переліку) форм державних статистичних спостережень на 2021 рік, який передбачає наступні напрямки статистичних спостережень:

1.  Демографічна та соціальна статистика.

2.  Економічна статистика.

3.  Навколишнє середовище та статистика багатьох галузей