Тема 7. Проектування системи управлінського обліку.
Основні поняття: управлінський облік, організація управлінського обліку, план організації управлінського
обліку, облікова політика управлінського обліку, управлінська звітність.
Згідно
Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність»
внутрішньогосподарський управлінський облік не є обов’язковим для ведення на
підприємства. Рішення щодо його функціонування приймає безпосередньо керівник,
і воно залежить від потреб управління в інформації такого обліку.
Управлінський облік буде мати індивідуальний характер для
кожного суб‘єкта господарювання
так як буде враховувати методику галузі
до якої відноситься підприємство, технологію та умови виробництва продукції потреби споживачів.
Для внутрішньої регламентації управлінського обліку використовують діючі закони та стандарти бухгалтерського обліку, методичні рекомендації з планування обліку і калькулювання собівартості продукції в різних галузях економіки та внутрішні розпорядчі документи підприємства (Положення, технологічні карти, розрахунки, тощо).
Загальні риси організації управлінського обліку можуть наводитись
в наказі про облікову політику, але так як інформація управлінського обліку є комерційною таємницею підприємства, то необхідно основні положення щодо його ведення
відображати в окремому документі (Положення про організацію управлінського обліку).
Організація управлінського обліку - сукупність принципів і елементів побудови облікового апарату з метою своєчасного отримання достовірної інформації про виробничу, фінансову та інвестиційну діяльність підприємства, здійснення аналізу і контролю за господарськими процесами планування та прийняття управлінських рішень.
Організація управлінського обліку повинна забезпечувати розподіл загальних завдань управління підприємства між всіма його рівнями
таким чином, щоб керівник
кожного з них відповідав за свою ділянку
та за вирішення визначених йому завдань.
У практичній діяльності підприємств необхідною є розробка плану організації управлінського обліку, який характеризує системний підхід до його впровадження і передбачає такі кроки:
1) виділення структурних підрозділів та сегментів;
2) вибір форми обліку та способів обробки і представлення інформації;
3) документування операцій та документообіг;
4) виокремлення рахунків управлінського обліку;
5) уточнення класифікації витрат і методів калькулювання;
6) обґрунтування найбільш вагомих показників аналізу витрат, видів планування
та контролю;
7) формування ефективної системи внутрішньої управлінської звітності;
8) розподіл обов’язків між виконавцями облікових робіт на всіх рівнях
управління.
Організація управлінського обліку передбачає послідовність відповідних етапів (рис. 1) зокрема: підготовчий. методичний (облікова політика управлінського
обліку), технічний, організаційний.
Рис. 1.
Комплексна модель організації
управлінського обліку на підприємстві.
Для ведення
управлінського обліку можна окремо виділити в складі бухгалтерської служби
спеціалізовану службу – відділ управлінського обліку. Ця служба буде займатись
обліком, аналізом, контролем, бюджетуванням, прогнозуванням витрат, доходів і
інших об’єктів управлінського обліку та складанням на їх основі відповідної
внутрішньогосподарської звітності на чолі з її керівником та спеціальними
бухгалтерами (наприклад, бухгалтером-аналітиком, бухгалтером-контролером та
економістом). Повинні бути розроблені посадові обов’язки для таких працівників.
Для організації управлінського обліку можна використовувати наказ про облікову політику підприємства або окремий наказ для управлінського обліку.
В управлінському обліку можливе використання трьох систем
рахунків:
1. Загальна система обліку -
передбачає періодичний облік запасів без відображення на рахунках обліку їх
зміни та проведення в кінці періоду інвентаризації запасів, на підставі
результатів якої визначають величину списання витрат за період (використовують
малі підприємства, які виготовляють 1 вид продукції).
2. Інтегрована система обліку –
безперервний облік запасів та використання рахунків фінансового і
управлінського обліку в межах єдиного плану рахунків (одного принципу,
однорядний підхід).
3. Переплетена система обліку -
окреме ведення рахунків фінансового і управлінського обліку, які не
кореспондують між собою (автономний підхід).
При впроваджені управлінського обліку в практику вітчизняних підприємств виникають проблеми, які пов’язані з:
1. Уявленням про сутність і зміст управлінського обліку серед вітчизняних
спеціалістів (з роками ця
проблема зникає).
2. Відсутністю рекомендацій щодо впровадження управлінського обліку в практику
3. Відсутністю спеціалістів – практиків, що пов’язані
з обмеженням використання управлінського обліку на вітчизняних підприємствах (ця проблема починає зникати).
Як правило, управлінський
облік ведуть на великих підприємствах.
Найбільші організації в світі: Організація бухгалтерів і аналітиків США та Великобританії. Найбільша професійна організація в світі – Федерація професійних
бухгалтерів і аудиторів. В США з 1919р. існує Американський інститут
управлінських бухгалтерів.