Тема 6. Управлінська (внутрішньогосподарська) звітність.

 

1.   Поняття управлінської (внутрішньогосподарської) звітності.

2.   Види та форми управлінської (внутрішньогосподарської) звітності.

Основні поняття: звітність, управлінська (внутрішньогосподарська) звітність, внутрішня звітність, управлінський облік.

 

1. Поняття управлінської (внутрішньогосподарської) звітності.

 

Управлінська (внутрішня) звітність – це комплекс взаємопов’язаних даних і розрахункових показників, що відображають функціонування підприємства як суб’єкта господарської діяльності, згрупованих в цілому по підприємству та у розрізі структурних підрозділів.

Звітність є найважливішим джерелом інформації для аналізу та прийняття рішень.

Система управлінської звітності – це сукупність відповідних форм звітності у взаємопов’язаних показниках за об’єктами обліку для прийняття управлінських рішень. Основою для її складання є первинні і зведені облікові документи та внутрішні положення підприємства.

Внутрішня звітність формується відповідно до характеру діяльності підприємства, цілей і завдань управління в цілому та його рівнів. Тому форма її повинна максимально розкривати зміст представлених показників. Вимоги до змісту висувають безпосередньо її користувачі, які повинні пояснити працівникам, що її складають, яка інформація, у якому вигляді, обсязі і у які терміни необхідна.

Принципи підготовки управлінської звітності, як елемента методу управлінського обліку:

- адресності – звітність повинна складатися для відповідних її користувачів;

- достовірності – інформація, представлена у звітності, повинна бути підтвердженою відповідними документами та викликати довіру у її користувача;

- повного відображення – повинна містити всю необхідну інформацію, але не бути перенавантажена лишньою інформацією;

- періодичності – використання різних періодів часу;

- оперативності – повинна складатися в міру її необхідності;

- конкретності – повинна містити лише ту інформацію, яка передбачена метою її складання;

- варіативності – повинна містити декілька варіантів подій, які можуть впливати на рішення, що приймається на її основі та сприяти вибору найкращого;

- аналітичності – повинна містити детальну аналітичну інформацію по відповідних її об’єктах;

- корисності – витрати на складання звітності не повинні перевищувати ефекту (вигоди), від її використання;

- «психології людини» – повинна враховувати психологічні особливості і рівень підготовки її користувачів.

 

2. Види та форми управлінської (внутрішньогосподарської) звітності.

 

Склад управлінської звітності:

- накопичувальні звіти (оперативні) – складаються окремо по видах виробництва, продукції (р., п.), структурних підрозділах, центрах відповідальності, сегментах підприємства за короткі проміжки часу (тиждень, місяць тощо);

- зведені звіти (поточні) - складаються на основі накопичувальних форм звітності та містять систематизовані дані по видах виробництва, об’єктах обліку, про діяльність підрозділів (показники сегменту) на певну дату (місяць, квартал);

- підсумкові звіти - відображають результати діяльності структурних підрозділів, центрів відповідальності (сегментів) та підприємства в цілому за певний період (квартал, рік).

Форми подання управлінської звітності:

- текстова - письмове пояснення;

- таблична - забезпечує швидке сприйняття інформації;

- графічна - забезпечує наочність представлення інформації при обмеженості відповідних показників;

- комбінована - включає аналітичні таблиці, графіки та відповідні пояснення.

Періодичність складання внутрішньої звітності визначається потребами її користувачів.

Реквізити внутрішньої звітності:

- назва;

- номер;

- дата;

- об’єкт складання;

- місце складання;

- основна частина, яка має бути заповнена;

- ПІБ особи, яка складає і перевіряє звітність.