Тема 6. Управлінська (внутрішньогосподарська) звітність.
1. Поняття управлінської
(внутрішньогосподарської)
звітності.
2. Види та форми управлінської (внутрішньогосподарської) звітності.
Основні поняття: звітність, управлінська (внутрішньогосподарська) звітність, внутрішня звітність, управлінський
облік.
1. Поняття управлінської (внутрішньогосподарської)
звітності.
Управлінська (внутрішня) звітність – це комплекс
взаємопов’язаних даних і розрахункових показників, що відображають
функціонування підприємства як суб’єкта господарської діяльності, згрупованих в
цілому по підприємству та у розрізі структурних підрозділів.
Звітність є найважливішим джерелом інформації для аналізу та
прийняття рішень.
Система управлінської звітності – це сукупність відповідних форм
звітності у взаємопов’язаних показниках за об’єктами обліку для прийняття
управлінських рішень. Основою для її складання є первинні і зведені облікові
документи та внутрішні положення підприємства.
Внутрішня звітність формується відповідно до характеру
діяльності підприємства, цілей і завдань управління в цілому та його рівнів.
Тому форма її повинна максимально розкривати зміст представлених показників.
Вимоги до змісту висувають безпосередньо її користувачі, які повинні пояснити
працівникам, що її складають, яка інформація, у якому вигляді, обсязі і у які
терміни необхідна.
Принципи підготовки управлінської звітності, як елемента методу
управлінського обліку:
- адресності – звітність повинна складатися для відповідних її
користувачів;
- достовірності – інформація, представлена у звітності, повинна
бути підтвердженою відповідними документами та викликати довіру у її
користувача;
- повного відображення – повинна містити всю необхідну інформацію,
але не бути перенавантажена лишньою інформацією;
- періодичності – використання різних періодів часу;
- оперативності – повинна складатися в міру її необхідності;
- конкретності – повинна містити лише ту інформацію, яка
передбачена метою її складання;
- варіативності – повинна містити декілька варіантів подій, які
можуть впливати на рішення, що приймається на її основі та сприяти вибору
найкращого;
- аналітичності – повинна містити детальну аналітичну інформацію
по відповідних її об’єктах;
- корисності – витрати на складання звітності не повинні
перевищувати ефекту (вигоди), від її використання;
- «психології людини» – повинна враховувати психологічні
особливості і рівень підготовки її користувачів.
2. Види та форми
управлінської (внутрішньогосподарської)
звітності.
Склад управлінської звітності:
- накопичувальні звіти (оперативні) –
складаються окремо по видах виробництва, продукції (р., п.), структурних
підрозділах, центрах відповідальності, сегментах підприємства за короткі
проміжки часу (тиждень, місяць тощо);
- зведені звіти (поточні) - складаються на
основі накопичувальних форм звітності та містять систематизовані дані по видах
виробництва, об’єктах обліку, про діяльність підрозділів (показники сегменту)
на певну дату (місяць, квартал);
- підсумкові звіти - відображають результати
діяльності структурних підрозділів, центрів відповідальності (сегментів) та
підприємства в цілому за певний період (квартал, рік).
Форми подання управлінської звітності:
- текстова - письмове пояснення;
- таблична - забезпечує швидке сприйняття
інформації;
- графічна - забезпечує наочність
представлення інформації при обмеженості відповідних показників;
- комбінована - включає аналітичні таблиці, графіки та відповідні пояснення.
Періодичність складання внутрішньої звітності визначається
потребами її користувачів.
Реквізити внутрішньої звітності:
- назва;
- номер;
- дата;
- об’єкт складання;
- місце складання;
- основна частина, яка має бути заповнена;
- ПІБ особи, яка складає і
перевіряє звітність.