МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ
УКРАЇНИ
ЛУЦЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТЕХНІЧНИЙ
УНІВЕРСИТЕТ
ФАКУЛЬТЕТ БІЗНЕСУ ТА ПРАВА
КАФЕДРА ОБЛІКУ І АУДИТУ
ЗАТВЕРДЖУЮ Декан
факультету бізнесу та права _____________
Любов КОВАЛЬСЬКА «___» ______________ 2024 р. |
ЗАТВЕРДЖУЮ Голова НМР ___________ Надія КОВАЛЬЧУК «___» ______________ 2024 р. |
РОБОЧА ПРОГРАМА
з дисципліни «БУХГАЛТЕРСЬКИЙ ОБЛІК
І АУДИТ»
ступінь вищої освіти −
бакалавр
галузь знань – 07 Управління та
адміністрування
спеціальність – 072 Фінанси, банківська
справа, страхування та фондовий ринок
освітня програма – «Фінанси, банківська
справа та страхування»
Форма навчання |
Курс |
Семестр |
Лекції (год.) |
Практичні
(семінарські) заняття (год.) |
Самостійна
робота студентів (год.) |
Разом (год.) |
Залік (сем.) |
Екз. (сем.) |
|
|
Всього |
з них: ІРС (год.) |
|||||||
Денна |
ІІ |
4 |
45 |
45 |
90 |
45 |
180 |
- |
4 |
Заочна |
ІІ |
4 |
8 |
10 |
162 |
45 |
180 |
- |
4 |
Луцьк –2024
Робоча програма
складена на основі ОП підготовки бакалавра галузі знань 07 Управління та
адміністрування, спеціальність – 072 Фінанси, банківська
справа, страхування та фондовий ринок, затвердженої Вченою радою ЛНТУ (протокол
№10 від 27.04.2023 р.).
Робочу програму склала доцент кафедри обліку і аудиту, кандидат економічних наук, Тлучкевич Наталія Володимирівна
Робоча програма затверджена на засіданні кафедри обліку і аудиту, протокол
№___ від ___ ___________ 2024 р.
В.о. завідувача
кафедри,
кандидат економічних наук,
доцент __________________ Оксана НУЖНА
Розглянуто та
схвалено групою забезпечення ОП «Фінанси, банківська справа та
страхування», протокол №___ від ___
___________ 2024 р.
Гарант ОП,
кандидат
економічних наук, доцент _________________ Леся ІЩУК
СТРУКТУРА РОБОЧОЇ ПРОГРАМИ
НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
«БУХГАЛТЕРСЬКИЙ ОБЛІК І АУДИТ»
1. Опис
дисципліни «Бухгалтерський облік і аудит»
Найменування
показника |
Галузь
знань, спеціальність, СВО |
Характеристика
навчальної дисципліни |
|
денна форма навчання |
заочна форма навчання |
||
Кількість кредитів – 6 |
Галузь знань - 07
Управління та адміністрування |
Статус дисципліни - обов’язкова Мова навчання - українська |
|
Кількість залікових модулів –5 |
Спеціальність - 072 Фінанси,
банківська справа, страхування та фондовий ринок |
Рік підготовки: |
|
2-й |
2-й |
||
Семестр: |
|||
4-й |
4-й |
||
Кількість змістових модулів – 2 |
Ступінь вищої освіти – бакалавр |
Лекції: |
|
45
год. |
8
год. |
||
Практичні заняття: |
|||
45
год. |
10
год. |
||
Загальна кількість годин – 180 |
|
Самостійна робота: |
|
90
год. |
162
год. |
||
В т.
ч. індивідуальна робота |
|||
45 год. |
45 год. |
||
Тижневих годин для денної форми
навчання –12, з них аудиторних –6 |
|
Вид
підсумкового контролю - екзамен |
2. Мета і завдання дисципліни
«Бухгалтерський облік і аудит».
2.1. Метою викладання навчальної дисципліни «Бухгалтерський облік і аудит» є
формування базових знань і практичних навичок з ведення бухгалтерського обліку
суб’єктами господарювання, оволодіння
методикою відображення господарських операцій у системі бухгалтерського обліку
та звітності, ознайомлення із основами аудиту, застосування засвоєних
компетенцій у практичній роботі фахівця із фінансів, банківської справи та страхування.
2.2. Завдання вивчення дисципліни:
˗ вивчення методів ведення
бухгалтерського обліку на підприємствах різних форм власності з використанням
національних стандартів;
˗ ознайомлення з методикою
виявлення, вимірювання, реєстрації, систематизації та нагромадження інформації
про діяльність підприємства;
˗ забезпечення зовнішніх та
внутрішніх користувачів достовірною та своєчасною інформацією про господарські
операції, що відбулися на підприємстві, наявність і стан активів, зобов’язань
та капіталу;
˗ застосування професійного
судження при оцінці активів і зобов’язань, а також ефективності діяльності
підприємства;
˗ ознайомлення з методикою
подання облікової інформації у фінансовій звітності у грошовому вимірнику;
˗ ознайомлення із основами
аудиту.
2.3.
Найменування та опис компетентностей, формування яких
забезпечує вивчення дисципліни.
Інтегральна
компетентність
Здатність
розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми в ході
професійної діяльності у галузі фінансів, банківської справи та страхування або
у процесі навчання, що передбачає застосування окремих методів і положень
фінансової науки та характеризується невизначеністю умов і необхідністю
врахування комплексу вимог здійснення професійної та навчальної діяльності.
Загальні
компетентності
ЗК02. Здатністьзастосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК10. Здатність працювати у команді.
ЗК12 Здатність працювати автономно.
Спеціальні
(фахові, предметні) компетентності
СК05. Здатність застосовувати знання законодавства у сфері
монетарного, фіскального регулювання
та регулювання фінансового
ринку.
СК07. Здатність складати та аналізувати фінансову звітність.
СК10. Здатність визначати, обґрунтовувати та братии відповідальність за професійні рішення.
2.4.
Передумови для вивчення дисципліни:
-
Економіка підприємства;
-
Економікс.
2.5.
Результати навчання:
Після завершення вивчення навчальної дисципліни «Бухгалтерський облік і аудит» здобувачі
вищої освіти повинні:
знати:
ПР01.
Знати та розуміти економічні категорії, закони, причинно-наслідкові та
функціональні зв’язки, які існують між процесами та явищами на різних рівнях
економічних систем.
вміти:
ПР09. Формувати і аналізувати фінансову звітність та правильно інтерпретувати отриману інформацію.
ПР16. Застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань та змістовно інтерпретувати отримані результати.
ПР19. Виявляти навички самостійної роботи, гнучкого мислення, відкритості до нових знань.
3. Програма
навчальної дисципліни «Бухгалтерський облік і аудит».
Змістовний модуль 1. Теорія бухгалтерського
обліку та бухгалтерський облік активів підприємства
Тема 1. Загальна характеристика, предмет і метод бухгалтерського обліку
Нормативно-правове забезпечення
здійснення бухгалтерського обліку в Україні. Види обліку. Мета, завдання, функції та принципи бухгалтерського обліку. Елементи методу бухгалтерського обліку. Предмет, об’єкт та суб’єкти бухгалтерського обліку. Класифікація
об’єктів бухгалтерського обліку.
Література: базова [1;3;4;7], допоміжна
[12;13].
Тема 2. Бухгалтерський баланс
Сутність бухгалтерської
збалансованості. Поняття та функції балансу. Структура та основи побудови балансу. Види балансу. Типи змін в балансі.
Література: базова [1;3;4;6;7], допоміжна
[12;13].
Тема 3. Рахунки бухгалтерського обліку і подвійний запис
Поняття бухгалтерських рахунків, їх побудова. Подвійний запис та його значення. Класифікація рахунків бухгалтерського обліку. Узагальнення даних поточного бухгалтерського обліку.
Література: базова [1;3;4;6;7], допоміжна
[12;13].
Тема 4. Оцінка та калькуляція
Сутність та значення вартісної оцінки.
Види облікових оцінок. Первісна,
справедлива, ліквідаційна вартість.
Оцінка необоротних активів. Оцінка запасів. Оцінка дебіторської заборгованості. Калькулювання в системі бухгалтерського обліку. Види калькуляцій. Позамовний,
попередільний метод калькулювання.
Облікова оцінка в процесі постачання, виробництва та реалізації.
Література: базова [1;3;4;6;7], допоміжна
[12;13].
Тема 5. Документація та інвентаризація,
техніка і форми бухгалтерського обліку
Документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку. Облікові регістри. Виправлення помилок у первинних документах та облікових регістрах. Інвентаризація в системі бухгалтерського обліку. Форми ведення бухгалтерського обліку.
Література: базова [1;3;4;6;7], допоміжна
[12;13].
Тема 6. Облік
необоротних активів
Нормативно-правове забезпечення, економічна суть, класифікація,
оцінка основних засобів і нематеріальних активів. Способи надходження необоротних активів. Облік
капітальних
інвестицій. Первинний облік необоротних активів. Синтетичний
та аналітичний облік, амортизація необоротних активів. Облік
ремонту і поліпшення основних засобів. Облік
вибуття необоротних активів. Відображення необоротних активів у звітності.
Література: базова [1;2;4;5-8], допоміжна
[12;13].
Тема 7. Облік
запасів
Нормативно-правове забезпечення обліку запасів. Визнання та класифікація
запасів. Первинний,
синтетичний і аналітичний облік запасів. Відображення запасів у звітності.
Література: базова [1;2;4;5-8], допоміжна
[12;13].
Тема 8. Облік грошових коштів та дебіторської заборгованості
Загальні положення обліку
касових операцій та нормативно-правове забезпечення їх здійснення. Ліміт каси та обмеження
щодо використання готівкових коштів. Облік
готівкових коштів з використанням
РРО. Документальне оформлення надходження та вибуття готівки. Синтетичний
та аналітичний облік касових операцій. Інвентаризація каси. Загальні положення обліку
операцій на рахунку в банку
та нормативно-правове забезпечення
їх здійснення. Порядок відкриття
і закриття рахунку в банку. Документальне оформлення операцій на рахунку
в банку, форми розрахунків.
Синтетичний та аналітичний облік операцій на рахунку в банку. Облік дебіторської заборгованості. Відображення грошових
коштів та дебіторської заборгованості у
звітності.
Література: базова [1;2;4;5-8], допоміжна
[12;13].
Змістовний модуль 2.
Бухгалтерський облік пасивів, доходів, витрат та фінансова звітність. Основи
аудиту
Тема 9. Облік власного капіталу та зобов’язань
Визначення власного капіталу та його складові. Формування та облік статутного капіталу. Облік неоплаченого та вилученого капіталів. Формування та облік додаткового та резервного капіталів. Облік нерозподіленого прибутку. Облік розподілу нерозподіленого прибутку, дивіденди. Облік збитку. Відображення
капіталу у звітності. Економічний зміст та класифікація зобов’язань. Облік розрахунків
з постачальниками та підрядниками.
Облік кредитів банків. Облік розрахунків
за податками і платежами. Відображення зобов’язань у
звітності.
Література: базова [1;2;4-8], допоміжна
[12;13].
Тема 10. Облік праці, її оплати та соціального
страхування персоналу
Нормативно-правове регулювання обліку
оплати праці. Первинний
облік праці та заробітної плати. Аналітичний та синтетичний облік оплати праці. Облік відпусток. Облік допомоги з тимчасової непрацездатності. Оподаткування заробітної плати. Виплата заробітної плати.
Література: базова [1;2;4-8], допоміжна
[12;13].
Тема 11. Облік витрат
діяльності
Нормативно-правове забезпечення
обліку витрат. Класифікація витрат підприємства. Формування витрат в системі
рахунків. Відображення витрат у
звітності.
Література: базова [1;2;4-8], допоміжна
[12;13].
Тема 12. Облік доходів та фінансових результатів
Нормативно-правове забезпечення
обліку доходів. Формування доходів в системі рахунків. Облік формування
фінансових результатів. Відображення
доходів, витрат і фінансових результатів у звітності.
Література: базова [1;2;4-8], допоміжна
[12-13].
Тема 13. Фінансова звітність підприємств
Сутність бухгалтерської
звітності. Склад фінансової звітності та загальні вимоги. Поняття та принципи
побудови звітності. Класифікація звітності та її користувачі. Порядок складання, подання й оприлюднення фінансової звітності. Форми фінансової звітності. Порядок складання і подання бухгалтерської звітності. Відповідальність за неподання звітності.
Література: базова [1;2;5-8], допоміжна
[12;13].
Тема 14. Аудит як вид економічної діяльності
Поняття та завдання
аудиту. Місце аудиту в системі економічного контролю. Класифікація аудиту. Предмет та об’єкти аудиту.
Література: базова [5;9-11].
Тема 15. Управління аудиторською діяльністю
Регулювання
аудиторської діяльності. Поняття про аудиторську діяльність і її складові.
Загальна характеристика управління
аудиторською діяльністю. Аудиторська палата
України. Підприємства, що підлягають обов’язковому аудиту.
Література: базова [5;9-11].
Тема 16. Організація аудиторської
діяльності
Аудитор, його статус
і сертифікація. Аудиторська фірма. Реєстр суб’єктів аудиторської діяльності. Аудитори, що мають право проводити аудит фінансової звітності.
Література: базова [5;9-11].
4. Структура навчальної
дисципліни «Бухгалтерський облік і аудит».
Назви змістових модулів і тем |
Кількість годин |
Контрольні заходи |
|||||||
денна форма |
заочна форма |
||||||||
усього |
у тому числі: |
усього |
у тому числі: |
||||||
лекції |
практичні заняття |
самостійна робота |
лекції |
практичні заняття |
самостійна робота |
||||
Змістовий модуль 1. Теорія бухгалтерського обліку
та бухгалтерський облік активів підприємства |
|||||||||
Тема 1. Загальна
характеристика, предмет і метод бухгалтерського обліку |
9 |
2 |
3 |
4 |
11 |
0,5 |
0,5 |
10 |
МО2,
МО4, МО7,
МО9 |
Тема 2. Бухгалтерський баланс |
13 |
4 |
3 |
6 |
11,5 |
0,5 |
1 |
10 |
МО2,
МО4, МО7,
МО9 |
Тема 3. Рахунки бухгалтерського обліку і подвійний
запис |
13 |
4 |
3 |
6 |
12,5 |
0,5 |
1 |
11 |
МО2,
МО4, МО7,
МО9 |
Тема 4. Оцінка та
калькуляція |
9 |
3 |
2 |
4 |
11 |
0,5 |
0,5 |
10 |
МО2,
МО4, МО7,
МО9 |
Тема 5. Документація та інвентаризація, техніка і форми
бухгалтерського обліку |
10 |
2 |
2 |
6 |
11 |
0,5 |
0,5 |
10 |
МО2,
МО4, МО7,
МО9 |
Тема 6. Облік необоротних
активів |
11 |
2 |
3 |
6 |
11 |
0,5 |
0,5 |
10 |
МО2,
МО4, МО7,
МО9 |
Тема 7. Облік запасів |
11 |
2 |
3 |
6 |
11 |
0,5 |
0,5 |
10 |
МО2,
МО4, МО7,
МО9 |
Тема 8. Облік грошових
коштів та дебіторської заборгованості |
13 |
4 |
3 |
6 |
11 |
0,5 |
0,5 |
10 |
МО2,
МО4, МО7,
МО9 |
Змістовий модуль 2. Бухгалтерський
облік пасивів, доходів, витрат та фінансова звітність. Основи аудиту |
|||||||||
Тема 9. Облік власного капіталу та зобов’язань |
13 |
4 |
3 |
6 |
11 |
0,5 |
0,5 |
10 |
МО2,
МО4, МО7, МО9 |
Тема 10. Облік праці, її оплати та соціального страхування персоналу |
12 |
3 |
3 |
6 |
11 |
0,5 |
0,5 |
10 |
МО2,
МО4, МО7,
МО9 |
Тема 11. Облік витрат діяльності |
8 |
2 |
2 |
4 |
11 |
0,5 |
0,5 |
10 |
МО2,
МО4, МО7,
МО9 |
Тема 12. Облік доходів та фінансових результатів |
12 |
3 |
3 |
6 |
11,5 |
0,5 |
1 |
10 |
МО2,
МО4, МО7,
МО9 |
Тема 13. Фінансова звітність |
16 |
4 |
6 |
6 |
12,5 |
0,5 |
1 |
11 |
МО2,
МО4, МО7,
МО9 |
Тема 14. Аудит
як вид економічної діяльності |
10 |
2 |
2 |
6 |
11 |
0,5 |
0,5 |
10 |
МО2,
МО4, МО7,
МО9 |
Тема 15. Управління аудиторською діяльністю |
10 |
2 |
2 |
6 |
11 |
0,5 |
0,5 |
10 |
МО2,
МО4, МО7,
МО9 |
Тема 16. Організація аудиторської діяльності |
10 |
2 |
2 |
6 |
11 |
0,5 |
0,5 |
10 |
МО2,
МО4, МО7,
МО9 |
Всього |
180 |
45 |
45 |
90 |
180 |
8 |
10 |
162 |
МО1 |
5. Теми
практичних занять.
Практичне заняття №1 (3 год.).
Тема 1. Загальна характеристика, предмет і метод
бухгалтерського обліку
Мета: вивчити теоретичні та нормативні засади бухгалтерського обліку в Україні та предмет, об’єкти і методологію
бухгалтерського обліку.
Питання для
обговорення:
1. Нормативно-правове забезпечення здійснення бухгалтерського обліку в Україні.
2. Види обліку.
3. Мета,
завдання та функції бухгалтерського обліку. Вимірники
в обліку.
4. Принципи бухгалтерського обліку та вимоги до його ведення.
5. Предмет, об’єкти та суб’єкти
бухгалтерського обліку. Класифікація об’єктів бухгалтерського обліку.
6.
Елементи методу бухгалтерського обліку.
Література: базова [1;3;4;7], допоміжна
[12;13].
Практичне заняття №2 (3 год.).
Тема 2.
Бухгалтерський баланс
Мета: вивчити
сутність і призначення бухгалтерського балансу, типи змін, зумовлених
господарськими операціями.
Питання для
обговорення:
1. Сутність
та призначення бухгалтерського балансу.
2. Види балансових
змін, зумовлені господарськими операціями.
Література: базова [1;3;4;6;7], допоміжна [12;13].
Практичне заняття №3 (3 год.).
Тема 3. Рахунки бухгалтерського обліку та подвійний запис
Мета: вивчити сутність та призначення плану рахунків
бухгалтерського обліку та подвійного запису.
Питання для
обговорення:
1.
Поняття
бухгалтерських рахунків, їх призначення та структура.
2.
План
рахунків бухгалтерського обліку: принципи його побудови та класифікація.
3.
Сутність
подвійного запису та його значення в бухгалтерському обліку.
4.
Синтетичні
й аналітичні рахунки, їх взаємозв’язок.
5.
Зв’язок
форм фінансової звітності і плану рахунків бухгалтерського обліку.
Література: базова [1;3;4;6;7], допоміжна [12;13].
Практичне заняття №4 (2 год.).
Тема 4.
Оцінка та калькуляція
Мета: вивчити
основи вартісної оцінки об’єктів обліку та калькулювання собівартості.
Питання для
обговорення:
1. Оцінка об’єктів бухгалтерського обліку.
2. Основи калькулювання.
Література: базова [1;3;4;6;7], допоміжна
[12;13].
Практичне заняття №5 (2 год.).
Тема 5. Документація та інвентаризація, техніка і форми
бухгалтерського обліку
Мета: вивчити
вимоги до первинних документів, види та значення інвентаризації; ознайомитись
із технікою і формами бухгалтерського обліку.
Питання для
обговорення:
1.
Поняття документів та їх класифікація.
2.
Основні вимоги до змісту й оформлення документів.
3.
Інвентаризація, її види та значення.
4. Господарські процеси.
5. Техніка і форми бухгалтерського обліку.
Література: базова [1;3;4;6;7], допоміжна
[12;13].
Практичне заняття №6 (3 год.).
Тема 6. Облік необоротних активів
Мета: вивчити загальні засади обліку
необоротних активів.
Питання для обговорення:
1.
Нормативне
забезпечення, економічна суть, класифікація, оцінка основних засобів.
2. Первинний облік
основних засобів.
3. Синтетичний та
аналітичний облік основних засобів.
4. Амортизація основних
засобів.
5. Нормативне забезпечення,
сутність, визнання та класифікація нематеріальних активів.
6. Первинний облік нематеріальних активів.
7. Синтетичний та аналітичний облік нематеріальних активів.
8. Відображення у
звітності основних засобів і нематеріальних активів.
Література: базова [1;2;4;5-8], допоміжна
[12;13].
Практичне заняття №7 (3 год.).
Тема 7. Облік запасів
Мета: вивчити загальні засади обліку
запасів.
Питання для
обговорення:
1. Економічний зміст, оцінка та нормативне
забезпечення обліку виробничих запасів.
2. Документування господарських операцій
з руху виробничих запасів.
3. Аналітичний та синтетичний облік виробничих запасів.
4. Відображення інформації про запаси у
звітності.
Література: базова [1;2;4;5-8], допоміжна
[12;13].
Практичне
заняття №8 (3 год.).
Тема 8. Облік грошових
коштів та дебіторської заборгованості
Мета: вивчити загальні засади обліку грошових коштів та
дебіторської заборгованості.
Питання для
обговорення:
1.
Нормативно-правове забезпечення
здійснення
готівкових розрахунків.
2. Ліміткаси та обмеження щодо використання готівкових коштів.
3. Документальне оформлення надходження
та вибуття готівки.
4. Синтетичний та аналітичний
облік касових операцій.
5. Нормативно-правове
забезпечення обліку безготівкових операцій.
6.
Первинний, аналітичний і синтетичний облік безготівкових розрахунків.
7.
Облік дебіторської заборгованості за видами в системі рахунків.
8.Відображення
у звітності грошових коштів та дебіторської заборгованості.
Література: базова [1;2;4;5-8], допоміжна
[12;13].
Практичне заняття №9 (3 год.).
Тема 9. Облік власного капіталу та зобов’язань
Мета: вивчити загальні засади обліку власного
капіталу та зобов’язань підприємства.
Питання для
обговорення:
1.
Визначення власного капіталу та його складові
елементи.
2.
Облік складових капіталу в системі рахунків.
3.
Формування та облік статутного капіталу різних
організаційних форм господарювання.
4.
Відображення капіталу підприємства у звітності.
5.
Економічний
зміст та класифікація зобов’язань.
6.
Облік
довгострокових зобов’язань в системі рахунків.
7.
Облік
поточних зобов’язань в системі рахунків.
8.
Відображення
зобов’язань у звітності.
Література: базова [1;2;4-8], допоміжна
[12;13].
Практичне
заняття №10 (3 год.).
Тема 10. Облік праці, її
оплати та соціального страхування персоналу
Мета: вивчити загальні засади обліку
нарахування заробітної плати та її оподаткування.
Питання для
обговорення:
1. Нормативно-правове регулювання обліку
оплати праці.
2. Первинний облік
праці та заробітної плати.
3. Аналітичний та синтетичний
облік оплати праці.
4. Облік відпусток.
Облік допомоги з тимчасової непрацездатності.
5. Оподаткування заробітної плати.
6. Виплата заробітної плати.
Література: базова [1;2;4-8], допоміжна
[12;13].
Практичне заняття №11 (2 год.).
Тема 11. Облік витрат
діяльності
Мета: вивчити загальні засади обліку витрат
діяльності та їх списання на фінансові результати.
Питання для
обговорення:
1. Нормативно-правове
забезпечення обліку витрат.
2. Класифікація витрат
підприємства.
3. Формування витрат в системі
рахунків.
4. Відображення витрат у
звітності.
Література: базова [1;2;4-8], допоміжна
[12;13].
Практичне заняття №12 (3 год.).
Тема 12. Облік доходів та фінансових результатів
Мета: вивчити загальні засади обліку доходів та фінансових
результатів підприємства.
Питання для
обговорення:
1. Нормативно-правове забезпечення обліку доходів.
2. Класифікація доходів підприємства.
Формування доходів в системі рахунків.
3. Облік формування фінансових результатів.
4. Відображення доходів і фінансових результатів у звітності.
Література: базова [1;2;4-8], допоміжна
[12-13].
Практичне заняття №13 (6год.).
Тема 13. Фінансова
звітність
Мета: вивчити
загальні засади формування, призначення форм фінансової звітності та подання у
контролюючі органи.
Питання для
обговорення:
1. Сутність фінансової звітності та загальні
вимоги щодо її формування.
2. Класифікація звітності та її користувачі.
3. Порядок складання, строки подання й
оприлюднення фінансової звітності.
4. Відповідальність за неподання звітності.
Література: базова [1;2;5-8], допоміжна
[12;13].
Практичне заняття №14(2год.).
Тема 14: Аудит як вид економічної діяльності
Мета: ознайомитись
із загальними засадами аудиту та аудиторської діяльності в Україні.
Питання для
обговорення:
1. Поняття та завдання аудиту.
2. Місце аудиту в системі
економічного контролю.
3. Класифікація аудиту.
4. Предмет та об’єкти аудиту.
Література: базова [5;9-11].
Практичне заняття №15(2год.).
Тема 15: Управління аудиторською діяльністю
Мета: ознайомитись
із загальними засадами регулювання аудиторської діяльності в Україні.
Питання для
обговорення:
1. Регулювання
аудиторської діяльності.
2. Поняття про аудиторську діяльність і її складові.
3. Загальна характеристика управління аудиторською діяльністю.
4. Аудиторська палата
України.
5. Підприємства, що підлягають обов’язковому аудиту.
Література: базова [5;9-11].
Практичне заняття №16(2год.).
Тема 16: Організація аудиторської
діяльності
Мета: ознайомитись із загальними засадами організації
аудиторської діяльності в Україні.
Питання для
обговорення:
1. Аудитор, його статус і сертифікація.
2. Аудиторська фірма.
3. Реєстр суб’єктів аудиторської діяльності.
4. Аудитори, що мають право проводити аудит фінансової звітності.
Література: базова [5;9-11].
6.Самостійна
робота.
Самостійна
робота здобувача є формою його індивідуальної позааудиторної
роботи, метою якої є самостійне засвоєння частини програмного матеріалу,
систематизація, поглиблення, узагальнення, закріплення та практичне
застосування знань. Навчальний матеріал для самостійної роботи виноситься на поточний, модульний і підсумковий контроль
разом з навчальним матеріалом,
який опрацьовувався під час аудиторних занять.
Самостійна
робота здобувачів з даної навчальної дисципліни може включати наступні форми:
поглиблене опрацювання теоретичних основ лекційного матеріалу; пошук інформації
в бібліотеках, мережі Інтернет, використання відкритих баз даних,
інформаційно-пошукових та довідникових систем; підготовка до виконання занять,
опрацювання інструкцій і методичних рекомендацій; підготовка доповідей, фінансової
звітності, презентацій; виконання індивідуальних завдань; самооцінювання
знань і умінь; творча робота здобувача (підготовка наукової публікації, тез
доповідей) тощо. Самостійну роботу здобувач може виконувати у бібліотеці, навчальних аудиторіях, комп’ютерних класах тощо.
Система оцінювання знань
здобувачів з виконання самостійної роботи здійснюється шляхом проведення
кредитно-модульних контрольних
заходів, які включають:
Форма контролю |
Напрямки контролю |
Об’єкти
контролю |
Результат |
Оцінювання виконання самостійної роботи |
Виконується кожним здобувачем індивідуально в письмовійта/або електронній формі. |
Пізнавальна діяльність
здобувачів, їх творчість, аналітичність, критичність і самостійність;
формування навичок первинної обробки інформації, роботи із документами;
уміння узагальнювати і інтегрувати отриману інформацію; робота із
першоджерелами; рівень оволодіння навичками самостійної роботи. |
Оцінюється за 100-бальною шкалою за критеріями виконання теоретичного, практичного або тестового завдання. |
Комплексне
практичне індивідуальне завдання / індивідуальне заняття.
Виконання
КПІЗ є одним із обов’язкових модулів залікового кредиту з дисципліни
«Бухгалтерський облік і аудит». КПІЗ виконується самостійно кожним здобувачем
освіти. Метою виконання КПІЗ є розвиток навичок самостійної роботи,
систематизація знань, поглиблене вивчення основ обліку і аудиту, закріплення
теоретичних знань та практичне застосування знань здобувача освіти з
навчального курсу.
При
виконанні КПІЗ здобувачі освіти повинні показати належний рівень оволодіння
навичками відображення в обліку і звітності об’єктів обліку та аудиту.
Завдання
КПІЗ з дисципліни «Бухгалтерський облік і аудит»: теоретичні аспекти
бухгалтерського обліку і аудиту (реферати, тези, презентації, володіння
категоріальним апаратом) і практичні аспекти бухгалтерського обліку і аудиту
(відображення на рахунках бухгалтерського обліку господарських операцій та
складання фінансової звітності).
КПІЗ захищається під час семестру у години,
виділені для індивідуальної роботи.
КПІЗ
оцінюється за 100-бальною шкалою.
8. Методи
навчання та оцінювання.
Методи навчання:
МН1 –
словесний метод (лекція, дискусія);
МН2 –
практичний метод (лабораторні та практичні заняття);
МН3 –
наочний метод (метод ілюстрацій і метод демонстрацій);
МН4 –
робота з навчально-методичною літературою (конспектування, тезування, складання
реферату);
МН5 –
відеометод у сполученні з новітніми інформаційними
технологіями та комп’ютерними засобами навчання (дистанційні, мультимедійні);
МН6 –
самостійна робота (розв’язання завдань);
МН7 –
індивідуальна науково-дослідна робота здобувачів вищої освіти.
Методи оцінювання:
МО1 –
екзамен;
МО2 –
усне або письмове опитування;
МО4 –
тестування;
МО7 –
презентації результатів виконаних завдань та досліджень;
МО8 –
презентації та виступи на наукових заходах;
МО9 – захист практичних робіт.
9.
Критерії, форми поточного та підсумкового контролю.
Видами оцінювання навчальних досягнень здобувача освіти є поточний, модульний та підсумковий
контроль. 100 балів може отримати здобувач освіти за виконання конкретних завдань за кожним із видів
контролю.
Перед початком вивчення дисципліни здобувачі
освіти мають бути ознайомлені з тривалістю вивчення теми (кількість занять);
кількістю й тематикою обов’язкових робіт і термінами їх проведення; критеріями
оцінювання.
Поточний контроль
Поточний контроль – це оцінювання роботи
здобувачів освіти на практичних заняттях, самостійної, індивідуальної роботи, що передбачені
навчальним планом (оцінюється
в балах, максимально – 100 балів).
Об’єкт поточного контролю – процес
встановлення рівня досягнень програмних результатів в оволодінні змістом предмету, уміннями та навичками. Поточний контроль якості знань здобувачів
освіти здійснює викладач, який проводить практичні заняття.
Ліквідація заборгованостей
щодо поточних контрольних заходів може здійснюватися впродовж усього періоду вивчення навчальної дисципліни (освітньої компоненти) у семестрі.
Критерії оцінки теоретичних
завдань:
90–100 балів отримує
здобувач освіти, який повно та ґрунтовно розкриває теоретичне питання; вільно
висловлює власні думки і відчуття; визначає програму особистої пізнавальної
діяльності; самостійно оцінює різноманітні факти, явища, ідеї, виявляючи
особисту позицію щодо них; переконливо аргументує відповіді на додаткові
питання;
85–89 балів отримує
здобувач освіти, який розкриє теоретичне питання з неточностями;
припускається окремих незначних помилок, але самостійно виправляє їх; оцінює
окремі нові факти, явища, ідеї; обґрунтовує та аргументує свою думку;
75–84 балів отримує
здобувач освіти, який відтворює значну частину теоретичного матеріалу; виявляє
знання і розуміння основних положень; припускається помилок, серед яких є
суттєві, виправляє їх з допомогою викладача; неповно обґрунтовує власну думку;
65–74 балів отримує
здобувач освіти, який правильно визначає сутність питання, але недостатньо або
поверхнево розкриває більшість його окремих положень і допускає при цьому
помилки, які частково впливають на загальне розуміння проблеми;
60–64 балів отримує
здобувач освіти, який володіє теоретичним матеріалом на рівні фрагментів, що
становлять незначну його частину; частково та поверхово розкриває лише окремі
положення питання; допускає значних суттєвих помилок, котрі значно вплинули на
загальне розуміння проблеми;
35–59 балів отримує
здобувач освіти, який володіє теоретичним матеріалом на елементарному рівні
засвоєння, викладає його уривчастими реченнями; не дає відповіді на додаткові
питання (навіть з допомогою викладача);
0–34 балів отримує
здобувач освіти, який володіє теоретичним матеріалом на рівні елементарного
розпізнавання і відтворення окремих фактів, елементів, об’єктів або взагалі не
дає відповіді на питання.
Критерії оцінки практичних завдань:
90–100 балів отримує здобувач
освіти, який застосовує системні знання практичного матеріалу, передбачені навчальною програмою;
85–89 балів отримує здобувач
освіти, який застосовує узагальнені знання практичного матеріалу, передбачені навчальною програмою;
75–84 балів отримує здобувач
освіти, який виконує практичні завдання в цілому правильно, але з незначними неточностями;
65–74 балів отримує здобувач
освіти, який припускається помилок через недостатнє розуміння програмного матеріалу;
60–64 балів отримує здобувач
освіти, який припускається значних помилок; виконання завдань викликає значні труднощі; потребує допомоги викладача;
35–59 балів отримує здобувач
освіти, який має фрагментарні знання щодо виконання
практичного завдання.
0–34 балів отримує здобувач
освіти, який не може виконати практичні
завдання. Критерії
оцінки тестових завдань:
90–100 балів отримує здобувач
освіти, який вирішив більше, чим 90% із запропонованого
набору тестових завдань;
85–89 балів отримує здобувач
освіти, який вирішив 85-89% із запропонованого набору тестових завдань різного рівня складності;
75–84 балів отримує здобувач
освіти, який вирішив 75-84% із запропонованого набору тестових завдань різного рівня складності;
65–74 балів отримує здобувач
освіти, який вирішив 65-74% із запропонованого набору тестових завдань різного рівня складності;
60-64 балів отримує здобувач
освіти, який вирішив 60-64% із запропонованого набору тестових завдань різного рівня складності;
35–59 балів отримує здобувач
освіти, який вирішив 35-59% із запропонованого набору тестових завдань різного рівня складності;
0–34 балів отримує
здобувач освіти, який вирішив менше, аніж 34% із запропонованого набору
тестових завдань різного рівня складності.
Поточний контроль враховує виконання завдань за кожною темою за узгодженням
викладача і здобувача. Виконання завдань за кожною темою
оцінюється за 100-бальною шкалою.
Поточний
контроль |
Кількість тем |
|||||||||||||||
Т1 |
Т2 |
Т3 |
Т4 |
Т5 |
Т6 |
Т7 |
Т8 |
Т9 |
Т10 |
Т11 |
Т12 |
Т13 |
Т14 |
Т15 |
Т16 |
|
Максимальний бал за підсумками кожного контрольного заходу |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
Ваговий коефіцієнт, % |
20 % |
Підсумкова оцінка
з поточного контролю визначається як середня арифметична оцінка з усіх навчальних
занять та розраховується при оцінюванні
після проведення останнього у семестрі навчального заняття.
Модульний
контроль передбачає проміжне оцінювання якості засвоєння здобувачем освіти
теоретичного і практичного матеріалу за певним змістовим модулем навчальної
дисципліни (освітнього компонента), передбачених її робочою програмою (оцінюється в балах, максимальний – 100 балів). Модульний контроль якості знань здобувачів освіти здійснює викладач-лектор.
Модульний контроль проводиться у терміни згідно з графіком освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання (тестування (в тому числі у системі дистанційного навчання Moodle)). Модульний контроль передбачає проведення 2 контрольних заходів: виконання тестових завдань різного рівня складності за темами змістового модуля 1 та змістового
модуля 2.
На модульний контроль у формі тестування виносяться не менше 20 тестових завдань без групування за рівнями складності, кожне з яких містить
5 варіантів відповідей, з яких тільки одна відповідь є правильною. Кількість
балів, які можна отримати за виконання одного тестового завдання
визначається шляхом ділення
максимальної оцінки (100 балів) на кількість тестових завдань. Підсумкова оцінка з модульного
контролю визначається як середня
арифметична оцінка з двох контрольних заходів.
Результати модульного контролю (оцінки/бали) фіксуються
викладачем у електронних
журналах обліку успішності
та відображаються в електронному
кабінеті здобувачів вищої освіти не пізніше трьох днів
з часу його проведення.
Підсумковий контроль проводиться у формі екзамену в період екзаменаційної сесії згідно з сформованим розкладом іспитів, здійснює його викладач-лектор.
Підсумковий контроль може проводитися в наступних формах (або їх поєднанні):
з використанням комп’ютерних
технологій; в письмовій формі; в усній формі (у виключних випадках).
Результати підсумкового контролю
оцінюються за 100-бальною шкалою і включаються в підсумкову оцінку з навчальної
дисципліни (освітньої компоненти) як окремий заліковий модуль з відповідним
ваговим коефіцієнтом (як передбачено у робочій програмі навчальної дисципліни).
Підсумкова оцінка (за 100-бальною
шкалою) з дисципліни «Бухгалтерський облік і аудит» визначається як
середньозважена величина, залежно від питомої ваги кожної складової залікового
кредиту:
Вид контролю |
Поточний контроль |
Модульний контроль |
Підсумковий контроль |
Разом підсумкова (семестрова) оцінка |
||
Заліковий модуль |
Заліковий модуль 1 |
Заліковий модуль 2 |
Заліковий модуль 3 |
Заліковий модуль 3 (КПІЗ) |
Заліковий
модуль 4 (екзамен) |
|
Максимальна кількість балів |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
Ваговий коефіцієнт, % |
20% |
15% |
15% |
10 |
40% |
100% |
Оцінювання знань
здобувачів освіти здійснюється відповідно до загальних критеріїв паралельно за:
· 4-бальною національною шкалою (позитивні оцінки – «відмінно», «добре», «задовільно»,
негативні оцінки – «незадовільно»);
· 100-бальною накопичувальною
шкалою ЄКТС.
Шкала оцінювання:
Бали
за шкалою Університету |
За
шкалою ЄCTS |
За
державною (національною) шкалою |
Критерії оцінювання знань |
90-100 |
А (відмінно) |
відмінно |
здобувач освіти вільно володіє програмним обсягом матеріалу, виявляє і демонструє особисті творчі здібності, вміє самостійно здобувати нові знання, демонструє ґрунтовні знання, вміння та практичні навички; без допомоги викладача знаходить та опрацьовує необхідну інформацію, використовує набуті знання і вміння для прийняття рішень у нестандартних ситуаціях, переконливо аргументує відповіді, використовує методи наукового обґрунтування власних
рішень, самостійно розкриває власні обдарування й нахили |
85-89 |
В (дуже добре) |
добре |
здобувач освіти вільно володіє програмним обсягом матеріалу, застосовує його на практиці, вільно розв’язує вправи і задачі у стандартних ситуаціях, самостійно виправляє допущені помилки, кількість яких є незначною, обґрунтовує та аргументує свою
думку |
75-84 |
С
(добре) |
здобувач освіти вміє: зіставляти, узагальнювати, систематизувати інформацію під керівництвом викладача, в цілому, самостійно застосовувати її на практиці; контролювати власну діяльність;
виправляти помилки, серед яких є суттєві; добирати окремі аргументи для підтвердження своїх думок |
|
65-74 |
D (задовільно) |
задовільно |
здобувач освіти відтворює значну частину теоретичного матеріалу, демонструє знання і розуміння основних положень з допомогою викладача; поверхнево відтворює і аналізує навчальний матеріал, виправляє
помилки, серед яких є значна кількість суттєвих |
60-64 |
E (достатньо) |
здобувач освіти володіє навчальним матеріалом на рівні, вищому за початковий, значну його частину відтворює на репродуктивному рівні
або володіє матеріалом на рівні окремих фрагментів, що становлять незначну частину навчального матеріалу |
|
35-59 |
FX (незадовільно з можливістю
повторного складання) |
незадовільно |
здобувач освіти володіє матеріалом на рівні окремих фрагментів, що становлять незначну частину навчального матеріалу |
0-34 |
F (незадовільно з обов’язковим повторним курсом) |
здобувач освіти володіє
матеріалом на рівні елементарного розпізнавання і відтворення окремих фактів, елементів, об’єктів |
10. Інструменти, обладнання та програмне забезпечення,
використання яких передбачає навчальна дисципліна.
№ |
Найменування |
Номер теми |
1. |
Мультимедійний
проектор, комп’ютер, програмне забезпечення Microsoft PowerPoint, Internet. |
1-16 |
11.
Методичне забезпечення.
1. Бухгалтерський облік і
аудит. Конспект лекцій для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої
освіти освітньої програми «Фінанси, банківська справа та страхування» галузі
знань 07 Управління та адміністрування спеціальності 072 Фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок,
денної та заочної форм навчання / уклад. Н.В. Тлучкевич.
Луцьк: ЛНТУ, 2024. 164 с.
2.
Бухгалтерський облік і аудит. Методичні вказівки до
практичних занять для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти
освітньої програми «Фінанси, банківська справа та страхування» галузі знань 07
Управління та адміністрування спеціальності
072 Фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок, денної та
заочної форм навчання / уклад. Н.В. Тлучкевич. Луцьк:
ЛНТУ, 2024. 44 с.
3.
Бухгалтерський облік і аудит. Методичні вказівки до
виконання самостійної роботи для
здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти освітньої програми
«Фінанси, банківська справа та страхування» галузі знань 07 Управління та
адміністрування спеціальності 072 Фінанси,
банківська справа, страхування та фондовий ринок, денної та заочної форм
навчання / уклад. Н.В. Тлучкевич. Луцьк: ЛНТУ, 2024.
40 с.
12.
Рекомендована література.
Базова
1. Бухгалтерський облік: навчальний посібник / В.М. Краєвський, О.П. Колісник, Н.В. Гуріна
та ін. Ірпінь: Університет ДФС України, 2021. 388 с.
2. Бухгалтерський облік II: навч. посібник / А.П. Косяк, А.В. Зубенко. Харків: ХНУМГ
ім. О.М. Бекетова, 2020. 326 с. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/287725638.pdf
3. Бачинський В.І., Куцик
П.О. Бухгалтерський облік (загальна теорія):
навч. посібник. Львів. 2023. 360с.
4. Гевлич Л.Л., Гевлич І.Г. Бухгалтерська справа: навчальний посібник.
Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2022. 132 с. URL: https://cutt.ly/S39g5PC
5. Давидюк Т.В.
Облік, аудит і оподаткування: теорія та практика: навч.
посібник / Т. В. Давидюк [та ін.]. Нац. техн. ун-т «Харків. політехн. ін-т». Харків, 2021. 607 с.
6. Рязанова Н.О. Бухгалтерський
облік: навчально-методичний посібник. Старобільськ: ДЗ «ЛНУ імені Тараса
Шевченка», 2022. 287 с.
7. Лобода
Н.О., Чабанюк О.М. Бухгалтерський облік: навчальний
посібник. Київ: Алерта, 2022. 224 с. URL: https://alerta.kiev.ua/img/cms/PDF/Chabanuk_Buh_oblik_22_Zmist.pdf
8. Панасюк
В.М., Мельничук І.В., Мужевич Н.В. Бухгалтерський
облік: навчальний посібник. Тернопіль, 2020. 328 с. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/37678
9. Про аудит
фінансової звітності та аудиторську діяльність: Закон України від 21.12.2017 р.
№ 2258-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2258-19#Text)
10.
Про сертифікацію аудиторів: Положення від 31.05.2007 № 178/6 URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/vr8_6230-07#Text
11.
Аудиторська Палата
України. URL: https://www.apu.com.ua/
Допоміжна
12. Панасюк
В.М., Ковальчук Є.К., Мельничук І.В., Мужевич Н.В.
Бухгалтерський облік: від знань до компетентностей:
навчальний посібник для дистанційного навчання. Тернопіль, 2020. 363 с. URL: http://dspace.tneu.edu.ua/handle/316497/37773
13. Чабанюк О. М., Лобода Н. О. Бухгалтерський облік: у
схемах і таблицях: навч. посіб.
Київ: Алерта, 2023. 212 с.
14. Тлучкевич Н.В., Нужна О.А. Управлінський
аспект собівартості у будівництві. Економічний форум. Наук. ж-л. Луцьк: ІВВ Луцького НТУ, 2022.
№2. 158 с. С.87-94. URL: http://e-forum.lntu.edu.ua/index.php/ekonomichnyy_forum/article/view/310/298
15. Жураковська І.В., Тлучкевич
Н.В., Тлучкевич Ю.Ю. Алгоритм обліку собівартості
міжнародних вантажних перевезень: фактори впливу та інформаційне
забезпечення. Галицький економічний вісник. 2023. № 3(82). С.52-62
URL: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.03
16. Valerii Zhuk, Oleg Kantsurov, Iryna Sadovska, Kateryna Melnyk, Anna Safarova, Olga Starenka, Kateryna Nahirska, Oksana Nuzhna, Nataliia Tluchkevych. Calculation of the efficiency of
involving the institute of audit in sustainable development of rural areas in
Ukraine. AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research. 2021.
Vol. 11. Iss. 2. Spicial
Issue XXI. 2021. P. 128-135. URL: http://www.magnanimitas.cz/ADALTA/110221/PDF/110221.pdf (Web of Science).
Інформаційні ресурси
1.
Бухгалтер
911. URL: https://buhgalter911.com/.
2.
Вісник:
офіційно про податки. URL: http://www.visnuk.com.ua/.
3.
Дебет-Кредит:
Український бухгалтерський портал. URL: https://dtkt.com.ua/.
4. Сайт
Верховної Ради України. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws.
5.
Сайт
Державної податкової служби України. URL: https://tax.gov.ua/.
6. Сайт
Міністерства фінансів України. URL: https://mof.gov.ua/uk.
7. Сайт Аудиторської палати України.
URL: http:// www.apu.com.ua
8. Податковий
кодекс України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text