Запитання.
1.
Загальні положення адміністрування податків, зборів (обов’язкових платежів).
2.
Система органів податкового контролю.
3.
Права, обов’язки й відповідальність посадових осіб органів державної податкової
служби.
4.
Права та обов’язки платників податків.
Основні поняття: адміністрування податків і зборів,
податки, збори, податковий контроль, контролюючі органи, органи стягнення,
податкові органи, платники податків.
1. Загальні положення адміністрування податків, зборів (обов’язкових
платежів).
В цілому податкове
законодавство України включає:
- Конституція України (ст.67. Кожен
зобов’язаний
сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text;
- Податковий кодекс України (ПКУ) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text;
- Митний кодекс України (МКУ, ввізне
і вивізне мито) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4495-17#Text;
- чинні міжнародні договори з питань
оподаткування, ратифіковані Верховною радою України;
- нормативно-правові акти, прийняті на підставі
та на виконання Податкового кодексу України та законів з питань митної справи;
- рішення органів місцевого
самоврядування з питань місцевих податків та зборів.
ПКУ регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і
зборів та визначає:
- перелік податків та зборів та
порядок їх адміністрування;
- платників податків та зборів, їх
права та обов’язки;
- компетенцію контролюючих органів,
повноваження і обов’язки їх посадових осіб під час здійснення податкового
контролю;
- відповідальність за порушення
податкового законодавства.
Адміністрування податків,
зборів і платежів в Україні регулюється Податковим кодексом України, зокрема
розділом ІІ ПКУ «Адміністрування податків, зборів, платежів» (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text).
Види податків і зборів (ст.
9-10 ПКУ):
1.
Загальнодержавні - податки та збори, що встановлені ПКУ і є
обов’язковими до сплати на усій території України, крім випадків, передбачених
Податковим кодексом:
-
податок на прибуток підприємства;
-
податок на доходи фізичних осіб;
-
податок на додану вартість;
-
акцизний податок;
-
екологічний податок;
-
рентна
плата (рентна плата
за користування надрами для видобування корисних копалин;
рентна
плата за користування надрами в цілях, не пов’язаних з
видобуванням корисних копалин; рентна
плата за користування радіочастотним ресурсом України; рентна плата
за спеціальне використання води; рентна
плата за спеціальне використання лісових ресурсів; рентна плата
за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та
нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами аміаку
територією України);
-
мито.
2. Місцеві - податки
та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів
ставок, визначених ПКУ, рішеннями сільських, селищних і міських рад у межах їх
повноважень,і є обов’язковими до сплати на території відповідних територіальних
громад:
-
податок на майно (податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; транспортний податок; плата
за землю);
-
єдиний податок;
-
збір за місця для паркування транспортних засобів;
-
туристичний збір.
Адміністрування
податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску на загальнообов’язкове
державне соціальне страхування
та інших платежів відповідно до
законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи -
це сукупність рішень та процедур контролюючих органів і дій їх посадових осіб,
що визначають інституційну структуру податкових та митних відносин,
організовують ідентифікацію, облік платників податків і платників єдиного
внеску та об’єктів оподаткування, забезпечують сервісне обслуговування
платників податків, організацію та контроль за сплатою податків, зборів,
платежів відповідно до порядку, встановленого законом (п. 14.1.1-1 ПКУ).
Розділ 2 ПКУ структуровани
за відповідними блоками (глава):
1) загальні положення;
2) податкова звітність;
3) податкові консультації;
4) визначення суми податкових
та/або грошових зобов’язань платника податків, порядок їх сплати та оскарження рішень
контролюючих органів; податковий контроль;
5) податковий
контроль;
6) облік платників податків;
7) інформаційно-аналітичне забезпечення
діяльності контролюючих органів; перевірки;
8) перевірки;
9) погашення податкового боргу платника
податків;
10)
застосування міжнародних договорів та погашення
податкового боргу за запитами компетентних органів іноземних держав;
11)
відповідальність;
12)
пеня.
Завдяки адмініструванню податків,
зборів (обов’язкових платежів) достатньою мірою забезпечується дієвість та
функціонування самої системи адміністрування, яка, у свою чергу є складовою
податкової системи держави.
Об’єктом податкового
адміністрування є процес узгодження й погашення
податкових зобов’язань платників податків.
Метою податкового
адміністрування є забезпечення погашення
податкових зобов’язань платників шляхом оптимального втручання в їхню
господарську діяльність через застосування законодавчо встановлених механізмів
і процедур.
Суб’єктами податкового адміністрування є:
1) платники податків, у тому числі ті, на
яких покладено обов’язок утримувати податки (так звані
податкові агенти);
2) органи контролю;
3) органи стягнення.
У межах податкового адміністрування здійснюються такі
дії:
- реєстрація та облік платників податків;
- обробка податкових декларацій;
- облік платежів (визначення податкових зобов’язань);
- сервісне обслуговування платників податків;
- зміна строків виконання
податкових зобов’язань, повернення зайво сплачених податків, стягнення
несплачених податків, застосування забезпечувальних заходів (податкова застава,
податкова порука, адміністративний арешт активів);
- податковий контроль;
- апеляції платників податків;
- адміністрування податковим боргом.
Адміністрування податків, зборів і платежів грунтується на
загальних принципах податкового законодавства України:
- загальність
оподаткування - кожна особа зобов’язана сплачувати встановлені ПКУ,
законами з питань митної справи податки та збори, платником яких вона є згідно
з положеннями ПКУ;
-
рівність усіх платників перед законом, недопущення будь-яких проявів податкової
дискримінації - забезпечення однакового підходу до всіх платників податків
незалежно від соціальної, расової, національної, релігійної приналежності,
форми власності юридичної особи, громадянства фізичної особи, місця походження
капіталу;
- невідворотність настання визначеної законом
відповідальності у разі порушення податкового законодавства;
- презумпція правомірності рішень платника податку
в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на
підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових
актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов’язків
платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість
прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу;
-
фіскальна достатність - встановлення податків та зборів з урахуванням
необхідності досягнення збалансованості витрат бюджету з його надходженнями;
- соціальна справедливість - установлення
податків та зборів відповідно до платоспроможності платників податків;
- економічність оподаткування - установлення
податків та зборів, обсяг надходжень від сплати яких до бюджету значно перевищує
витрати на їх адміністрування;
- нейтральність оподаткування - установлення
податків та зборів у спосіб, який не впливає на збільшення або зменшення
конкурентоздатності платника податків;
- стабільність - зміни до будь-яких елементів
податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку
нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки
та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом
бюджетного року;
-
рівномірність та зручність сплати - установлення строків сплати податків та
зборів, виходячи із необхідності забезпечення своєчасного надходження коштів до
бюджетів для здійснення витрат бюджету та зручності їх сплати платниками;
- єдиний підхід до встановлення податків та
зборів - визначення на законодавчому рівні усіх обов’язкових
елементів податку.
2. Система органів
податкового контролю.
Центральну
роль у процесі адміністрування податків і зборів виконує Державна податкова служба
України, яка здійснює повноваження безпосередньо та через утворені в установленому
порядку територіальні органи.
Податковий
контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються
центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує
державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти
і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з
питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій,
патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням
якого покладено на контролюючі органи
(п. 61. ПКУ).
Податковий
контроль здійснюється контролюючими органами та органами стягнення:
1) контролюючими органами є (ст. 41 ПКУ):
- податкові органи (центральний
орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його
територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування
(крім випадків, визначених ПКУ), законодавства з питань сплати єдиного
внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням
якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну
податкову політику, чи його територіальні органи;
- митні органи (центральний орган виконавчої
влади, що реалізує державну митну політику, його територіальні органи) - щодо
дотримання законодавства з питань митної справи та оподаткування митом,
акцизним податком, податком на додану вартість, іншими податками та зборами,
які відповідно до податкового, митного та іншого законодавства справляються у
зв’язку із ввезенням (пересиланням) товарів на митну територію України або
територію вільної митної зони або вивезенням (пересиланням) товарів з митної
території України або території вільної митної зони.
2) органами стягнення є виключно контролюючі органи, визначені вище,
уповноважені здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу
та недоїмки зі сплати єдиного внеску у межах повноважень, а також державні
виконавці в межах своїх повноважень. Стягнення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного
внеску за виконавчими написами нотаріусів не дозволяється.
Порядок обміну інформацією між центральним
органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його
територіальними органами та центральним органом виконавчої влади, що реалізує
державну митну політику, його територіальними органами для цілей виконання
функцій контролюючих органів визначається центральним органом виконавчої влади,
що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Державні податкові інспекції є структурними
підрозділами територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що
реалізує державну податкову політику, та діють на підставі положень про такі
територіальні органи, затверджених центральним органом виконавчої влади, що
реалізує державну податкову політику, в межах функцій, визначених ПКУ.
Повноваження і функції контролюючих органів
визначаються ПКУ, Митним кодексом України та законами України.
Розмежування повноважень і функціональних
обов’язків контролюючих органів визначається законодавством України.
Інші державні органи (органи Служби безпеки України,
Національної поліції України, прокуратури, інші правоохоронні органи та їх
службові (посадові) особи) не мають права проводити перевірки своєчасності, достовірності, повноти
нарахування та сплати податків і зборів, у тому числі на запит правоохоронних
органів.
Способи здійснення
податкового контролю (ст. 62 ПКУ):
- ведення
обліку платників податків;
- інформаційно-аналітичного
забезпечення діяльності контролюючих органів;
- перевірка та звірка відповідно
до вимог ПКУ, а також перевірка щодо
дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на
контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють
відповідну сферу правовідносин.
- моніторинг
контрольованих операцій та опитування посадових, уповноважених осіб та/або
працівників платника податків відповідно до ПКУ.
3. Права,
обов’язки й відповідальність посадових осіб органів державної податкової
служби.
Посадовою
особою контролюючих органів є особа, яка має постійне, тимчасове чи спеціальне повноваження здійснювати
функції представника влади у відносинах оподаткування.
Посадовою особою органу державної податкової
служби може бути особа, яка має освіту за фахом та відповідає кваліфікаційним
вимогам, установленим Державною податковою адміністрацією України.
Посадові особи органів державної податкової служби мають право здійснювати свою професійну діяльність в межах прав податкових
органів, визначених статею 20.1 ПКУ.
Посадовим особам органів державної податкової служби забороняється вимагати від платника податків надання:
- інформації, що була отримана
контролюючим органом раніше в установленому законом порядку, в тому числі
інформації, що міститься та опрацьовується в інформаційних базах, що ведуться
відповідно до ПКУ;
- документів, у яких містяться
відомості, внесені до відповідних інформаційних баз, що ведуться відповідно
до ПКУ.
Посадові та службові
особи органів
державної податкової служби зобов’язані (ст. 21 ПКУ):
- дотримуватися Констиуції України та діяти виключно у відповідності з ПКУ та іншими законами України, іншими
нормативними актами;
- забезпечувати сумлінне виконання покладених на
контролюючі органи функцій;
- забезпечувати ефективну роботу та виконання
завдань контролюючих органів відповідно до їх повноважень;
- не допускати порушень прав та охоронюваних
законом інтересів громадян, підприємств, установ, організацій;
-
коректно та уважно ставитися до платників податків, їх представників та інших
учасників відносин, що виникають під час реалізації норм ПКУ та інших законів,
не принижувати їх честі та гідності;
- не
допускати розголошення інформації з обмеженим доступом, що одержується,
використовується, зберігається під час реалізації функцій, покладених на
контролюючі органи (не
вважається розголошенням інформації з обмеженим доступом та/або поширенням
персональних даних без згоди суб’єкта персональних даних надання контролюючим
органом на користь органів місцевого самоврядування інформації, передбаченої ПКУ);
- надавати
органам державної влади та органам місцевого самоврядування на їх письмовий
запит відкриту податкову інформацію в порядку, встановленому законом;
-
оприлюднювати на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що
реалізує державну податкову політику, перелік уповноважених осіб контролюючих
органів, визначених ПКУ, та переданих таким особам функцій у випадках, передбачених
ПКУ;
- використовувати дані та
інформацію, отримані через електронний кабінет, необхідні для виконання
покладених на них функцій з адміністрування податків, зборів, митних платежів
та реалізації державної податкової та державної митної політики в межах наданих
їм повноважень;
- вносити до інформаційних баз даних
інформацію з документів, отриманих від платників податків у паперовій формі, а
також інформацію про взаємодію з платниками податків, отриману в іншій формі;
- невідкладно розмістити на офіційному веб-сайті центрального
органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, повідомлення
про виявлення технічних та/або методологічних помилок чи технічного збою в
роботі електронного кабінету із зазначенням дати та часу їх початку, а також
невідкладно вжити всіх необхідних заходів для усунення таких технічних та/або
методологічних помилок чи технічного збою, за результатами яких розмістити на
офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну
податкову політику, повідомлення про їх усунення із зазначенням дати та часу їх
завершення.
За невиконання або неналежне
виконання своїх обов’язків посадові (службові) особи податкових органів несуть відповідальність згідно із
законом (п. 21.2 ПКУ):
- за прийняття неправомірного рішення, яким
визначаються податкові (грошові) зобов’язання платнику податків, посадова
(службова) особа контролюючого органу, яка прийняла таке рішення, а також
безпосередній керівник такої посадової особи несуть відповідальність згідно із
законом (повторне
протягом останніх дванадцяти місяців прийняття неправомірного рішення, яким
визначаються податкові (грошові) зобов’язання платників податків, посадовою (службовою) особою контролюючого органу, яка прийняла таке рішення, є
підставою для застосування до такої посадової (службової) особи дисциплінарного
стягнення у порядку, передбаченому законом);
- незаконна відмова у наданні індивідуальної податкової
консультації є підставою для застосування до винної посадової (службової) особи
контролюючого органу дисциплінарного стягнення у порядку, передбаченому законом.
Шкода, завдана платнику податків неправомірними рішеннями, діями
чи бездіяльністю посадової або службової особи контролюючого органу,
відшкодовується за рахунок коштів державного бюджету, передбачених для
фінансування цього органу, незалежно від вини цієї особи.
Посадова або службова особа контролюючого органу несе перед
державою відповідальність в порядку регресу в розмірі виплаченого з бюджету
відшкодування через неправомірні рішення, дії чи бездіяльність цієї посадової
(службової) особи.
4. Права та
обов’язки платників податків.
Права та обов’язки платників податків визначені статтями 15-17 ПКУ.
Платниками податків визнаються фізичні
особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і
нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують
(передають) об’єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є
об’єктом оподаткування згідно з ПКУ або податковими законами, і на яких
покладено обов’язок із сплати податків та зборів згідно з ПКУ (п. 15.1 ПКУ).
Кожний з платників податків може бути
платником податку за одним або кількома податками та зборами.
Обов’язки платника податків:
- стати
на облік у контролюючих органах в порядку, встановленому законодавством
України;
- вести в установленому порядку облік
доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати
податків та зборів;
- подавати до
контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним
законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов’язані з
обчисленням і сплатою податків та зборів;
- сплачувати податки та збори в строки та у
розмірах, встановлених ПКУ та законами з питань митної справи;
- подавати на
належним чином оформлену письмову вимогу контролюючих органів (у випадках,
визначених законодавством) документи з обліку доходів, витрат та інших
показників, пов’язаних із визначенням об’єктів
оподаткування (податкових зобов’язань), первинні документи, регістри
бухгалтерського обліку, фінансову звітність, інші документи, пов’язані з
обчисленням та сплатою податків та зборів. У письмовій вимозі обов’язково
зазначаються конкретний перелік документів, які повинен надати платник
податків, та підстави для їх надання;
- подавати
контролюючим органам інформацію, відомості про суми коштів, не сплачених до
бюджету в зв’язку з отриманням податкових пільг (суми отриманих пільг) та напрями їх
використання (щодо умовних податкових пільг - пільг, що надаються за умови
використання коштів, вивільнених у суб’єкта господарювання внаслідок надання
пільги, у визначеному державою порядку);
- подавати
контролюючим органам інформацію в порядку, у строки та в обсягах, встановлених
податковим законодавством;
- виконувати
законні вимоги контролюючих органів щодо усунення виявлених порушень законів з
питань оподаткування та митної справи і підписувати акти (довідки) про
проведення перевірки;
- не
перешкоджати законній діяльності посадової особи контролюючого органу під час
виконання нею службових обов’язків та виконувати законні вимоги такої
посадової особи;
- повідомляти
контролюючим органам за місцем обліку такого платника про його ліквідацію або
реорганізацію протягом трьох робочих днів з дня прийняття відповідного рішення
(крім випадків, коли обов’язок здійснювати таке повідомлення
покладено законом на орган державної реєстрації);
- повідомляти
контролюючі органи про зміну місцезнаходження юридичної особи та зміну місця
проживання фізичної особи - підприємця;
- забезпечувати
збереження документів, пов’язаних з виконанням податкового обов’язку,
протягом строків, установлених ПКУ;
- допускати
посадових осіб контролюючого органу під час проведення ними перевірок до
обстеження приміщень, територій (крім житла громадян), що використовуються для
одержання доходів чи пов’язані з утриманням об’єктів
оподаткування, а також для проведення перевірок з питань обчислення і сплати
податків та зборів у випадках, встановлених ПКУ;
- використовувати електронний кабінет для листування з контролюючими
органами в електронній формі у разі подання звітності в електронній формі, а
також після проходження електронної ідентифікації он-лайн в електронному
кабінеті, крім платників податків, які відмовилися від використання
електронного кабінету в порядку, встановленому ПКУ, та платників податків, які не визначили
спосіб взаємодії із контролюючим органом;
- забезпечувати надання посадовими
(службовими) особами платника податку письмових пояснень на письмовий запит контролюючого
органу з питань, що стосуються предмета перевірки, та їх документального
підтвердження;
- визначати, змінювати уповноважених осіб
платника податків, які мають право користуватися електронним кабінетом, зокрема
щодо підписання, подання, отримання ними документів та інформації через
електронний кабінет, та визначати їхні повноваження.
Обов’язки платника податків (ст. 16 ПКУ):
- стати на облік у контролюючих
органах в порядку, встановленому законодавством України;
- вести в установленому порядку облік
доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати
податків та зборів;
- подавати до контролюючих органів у порядку,
встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та
інші документи, пов’язані з обчисленням і сплатою податків та
зборів;
- сплачувати податки та збори в строки та у
розмірах, встановлених ПКУ та законами з питань митної справи;
- подавати на належним чином оформлену
письмову вимогу контролюючих органів (у випадках, визначених законодавством)
документи з обліку доходів, витрат та інших показників, пов’язаних із
визначенням об’єктів оподаткування (податкових зобов’язань), первинні документи, регістри
бухгалтерського обліку, фінансову звітність, інші документи, пов’язані з
обчисленням та сплатою податків та зборів. У письмовій вимозі обов’язково
зазначаються конкретний перелік документів, які повинен надати платник
податків, та підстави для їх надання;
- подавати контролюючим органам інформацію,
відомості про суми коштів, не сплачених до бюджету в зв’язку з
отриманням податкових пільг (суми отриманих пільг) та напрями їх використання
(щодо умовних податкових пільг - пільг, що надаються за умови використання
коштів, вивільнених у суб’єкта господарювання внаслідок надання
пільги, у визначеному державою порядку);
- подавати контролюючим органам інформацію в
порядку, у строки та в обсягах, встановлених податковим законодавством;
- виконувати законні вимоги контролюючих
органів щодо усунення виявлених порушень законів з питань оподаткування та
митної справи і підписувати акти (довідки) про проведення перевірки;
- не перешкоджати законній діяльності
посадової особи контролюючого органу під час виконання нею службових обов’язків та
виконувати законні вимоги такої посадової особи;
- повідомляти контролюючим органам за місцем
обліку такого платника про його ліквідацію або реорганізацію протягом трьох
робочих днів з дня прийняття відповідного рішення (крім випадків, коли обов’язок
здійснювати таке повідомлення покладено законом на орган державної реєстрації);
- повідомляти контролюючі органи про зміну
місцезнаходження юридичної особи та зміну місця проживання фізичної особи -
підприємця;
- забезпечувати збереження документів, пов’язаних з
виконанням податкового обов’язку, протягом строків, установлених ПКУ;
- допускати посадових осіб контролюючого
органу під час проведення ними перевірок до обстеження приміщень, територій
(крім житла громадян), що використовуються для одержання доходів чи пов’язані з
утриманням об’єктів оподаткування, а також для проведення перевірок з питань обчислення і
сплати податків та зборів у випадках, встановлених ПКУ;
- використовувати електронний кабінет для
листування з контролюючими органами в електронній формі у разі подання
звітності в електронній формі, а також після проходження електронної
ідентифікації он-лайн в електронному кабінеті, крім платників податків, які
відмовилися від використання електронного кабінету в порядку, встановленому ПКУ, та
платників податків, які не визначили спосіб взаємодії із контролюючим органом;
- забезпечувати надання посадовими
(службовими) особами платника податку письмових пояснень на письмовий запит
контролюючого органу з питань, що стосуються предмета перевірки, та їх
документального підтвердження;
- визначати, змінювати уповноважених осіб
платника податків, які мають право користуватися електронним кабінетом, зокрема
щодо підписання, подання, отримання ними документів та інформації через
електронний кабінет, та визначати їхні повноваження.
Платник податків має
право (ст. 17
ПКУ):
- безоплатно
отримувати у контролюючих органах, у тому числі і через мережу Інтернет,
інформацію про податки та збори і нормативно-правові акти, що їх регулюють,
порядок обліку та сплати податків та зборів, права та обов'язки платників
податків, повноваження контролюючих органів та їх посадових осіб щодо
здійснення податкового контролю;
- представляти
свої інтереси в контролюючих органах самостійно, через податкового агента або
уповноваженого представника;
- обирати
самостійно, якщо інше не встановлено ПКУ, метод ведення обліку доходів і витрат;
- користуватися
податковими пільгами за наявності підстав у порядку, встановленому ПКУ;
- одержувати
відстрочення, розстрочення сплати податків або податковий кредит в порядку і на
умовах, встановлених ПКУ;
- бути
присутнім під час проведення перевірок та надавати пояснення з питань, що
виникають під час таких перевірок, та за власною ініціативою пояснення з
питань, що не запитувалися контролюючим органом, ознайомлюватися та отримувати
акти (довідки) перевірок, проведених контролюючими органами, перед підписанням
актів (довідок) про проведення перевірки, у разі наявності зауважень щодо
змісту (тексту) складених актів (довідок) підписувати їх із застереженням та
подавати контролюючому органу письмові заперечення в порядку, встановленому ПКУ;
- оскаржувати в порядку, встановленому ПКУ,
рішення, дії (бездіяльність) контролюючих органів (посадових осіб), у тому
числі надану йому у паперовій або електронній формі індивідуальну податкову
консультацію, яка йому надана, а також узагальнюючу податкову консультацію;
- вимагати від контролюючих органів
проведення перевірки відомостей та фактів, що можуть свідчити на користь
платника податків;
- на
нерозголошення контролюючим органом (посадовими особами) відомостей про такого
платника без його письмової згоди та відомостей, що становлять конфіденційну
інформацію, державну, комерційну чи банківську таємницю та стали відомі під час
виконання посадовими особами службових обов’язків, крім випадків, коли це прямо
передбачено законами;
- на залік чи
повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів,
пені, штрафів у порядку, встановленому ПКУ;
- на повне
відшкодування шкоди, заподіяної незаконними діями (бездіяльністю) контролюючих
органів (їх посадових осіб), у встановленому законом порядку;
- самостійно
обирати спосіб взаємодії з контролюючим органом в електронній формі через
електронний кабінет, якщо інше не встановлено ПКУ;
- реалізовувати через електронний кабінет права та обов’язки, передбачені ПКУ та які
можуть бути реалізовані в електронній формі засобами електронного зв’язку;
- подавати декларацію та інші документи в
паперовій формі у разі виникнення технічних та/або методологічних помилок чи
технічного збою в роботі електронного кабінету (наявність помилки/збою має бути
підтверджена технічним адміністратором та/або методологом електронного
кабінету, або згідно з повідомленням на офіційному веб-сайті центрального
органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, або рішенням
суду), якщо подання таких документів в електронній формі не є обов’язковим
відповідно до ПКУ;
- надавати за власною ініціативою письмові
пояснення та/або документи щодо обставин, які підтверджують відсутність його
вини у вчиненому податковому правопорушенні, в порядку, встановленому ПКУ;
- відкрито застосовувати технічні прилади і
технічні засоби, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, засоби фото-
і кінозйомки, відеозапису; відкрито здійснювати звукозапис, фото-,
відеофіксацію (відеозйомку), накопичувати та використовувати таку мультимедійну
інформацію (фото, відео-, звукозапис) під час проведення перевірок.