Тема 7. Визначення суми податкових зобов’язань платника податків
контролюючими органами.
Запитання.
1. Поняття податкового та/або грошового зобов’язання та порядок їх
визначення контролюючими органами.
2. Строки сплати податкового
зобов’язання.
3. Податкові повідомлення – рішення контролюючих органів та
процедура їх направлення (вручення) платникам податків.
4. Порядок направлення (вручення) контролюючими органами податкових
вимог платникам податків.
5. Відкликання податкового
повідомлення-рішення і податкової вимоги.
6. Методика встановлення
загрози виникнення, накопичення або непогашення податкового боргу.
7. Розстрочення
(відстрочення) грошових зобов’язань (податкового боргу) платників податків.
8. Списання безнадійного податкового боргу.
Основні поняття: податкове зобов’язання, податкове повідомлення-рішення, податкова вимога, коефіцієнт загрози виникнення податкового боргу, розстрочення
грошових зобов’язань або податкового боргу, відстрочення грошових зобов’язань
або податкового боргу, безнадійний податковий борг.
1. Поняття податкового та/або грошового зобов’язання та порядок їх
визначення контролюючими органами.
Податкове зобов’язання - сума коштів, яку
платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до
відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податок або збір на підставі, в
порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума
коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в
установлений законом строк), та/або сума коштів, сформована за рахунок
податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим
призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим ПКУ чи Митним кодексом України (п. 141.1.156
ПКУ).
Визначення сум податкових та грошових зобов’язань визначає стаття 54 ПКУ.
Крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму
податкового та/або грошового зобов’язання та/або пені, яку зазначає у
податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається
контролюючому органу у строки, встановлені ПКУ. Така сума грошового
зобов’язання та/або пені вважається узгодженою.
Грошове зобов’язання щодо суми податкових зобов’язань з
податку, що підлягає утриманню та сплаті (перерахуванню) до бюджету в разі
нарахування/виплати доходу на користь платника податку - фізичної особи,
вважається узгодженим податковим агентом або платником податку, який отримує
доходи не від податкового агента, в момент виникнення податкового зобов’язання, який
визначається за календарною датою, встановленою розділом
4 ПКУ для граничного строку
сплати податку до відповідного бюджету (п. 54.2 ПКУ).
Контролюючий орган зобов’язаний самостійно визначити суму грошових
зобов’язань, зменшення
(збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від’ємного
значення об’єкта оподаткування податком на прибуток або від’ємного
значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених ПКУ або
іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб,
задекларовану до повернення з бюджету у зв’язку із використанням платником податку
права на податкову знижку, якщо (п. 54.3 ПКУ):
- платник податків не подає в установлені
строки податкову (митну) декларацію, а при здійсненні заходів податкового
контролю встановлено факти здійснення платником податків діяльності, що
призвела до виникнення об’єктів оподаткування, наявності показників, які
підлягають декларуванню, відповідно до вимог ПКУ та наявності діючих (у тому числі
призупинених) ліцензій на право здійснення діяльності з підакцизною продукцією,
яка підлягає ліцензуванню згідно із законодавством;
- дані перевірок результатів діяльності
платника податків, крім електронної перевірки, свідчать про заниження або
завищення суми його податкових зобов’язань та/або іншого зобов’язання, контроль
за сплатою якого покладено на контролюючі органи, суми бюджетного відшкодування
та/або від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток або
від’ємного
значення суми податку на додану вартість платника податків, або завищення суми
податку на доходи фізичних осіб, що підлягає поверненню з бюджету у зв’язку із
використанням платником податку права на податкову знижку, заявлених у
податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках;
- згідно з податковим та іншим
законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов’язань з
окремого податку або збору та/або іншого зобов’язання, контроль за сплатою
якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових)
санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення у сфері
зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган;
- дані перевірок щодо утримання податків у
джерела виплати, в тому числі податкового агента, свідчать про порушення правил
нарахування, утримання та сплати до відповідних бюджетів податків і зборів,
передбачених ПКУ, у тому числі податку на доходи фізичних осіб таким
податковим агентом;
- результати митного контролю, отримані після
закінчення процедури митного оформлення та випуску товарів, свідчать про
заниження або завищення податкових зобов’язань, визначених платником податків у
митних деклараціях (п. 54.3 ст. 54 ПКУ).
Якщо сума грошового зобов’язання розраховується
контролюючим органом, платник
податків не несе відповідальності за своєчасність, достовірність і повноту
нарахування такої суми, проте несе відповідальність за своєчасне та повне
погашення нарахованого узгодженого грошового зобов’язання і має право оскаржити
зазначену суму в порядку, встановленому ПКУ.
2. Строки
сплати податкового зобов’язання.
Строки сплати податкового зобов’язання визначені статтею 57 ПКУ.
Платник податків зобов’язаний самостійно сплатити суму податкового
зобов’язання, зазначену
у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають
за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого ПКУ для
подання податкової декларації, крім випадків, встановлених ПКУ.
Податковий агент зобов’язаний сплатити суму
податкового зобов’язання (суму нарахованого (утриманого) податку), самостійно
визначеного ним з доходу, що виплачується на користь платника податку -
фізичної особи та за рахунок такої виплати, у строки, передбачені ПКУ.
Суму податкового зобов’язання, визначену у
митній декларації, платник податків зобов’язаний сплатити до/або на день
подання митної декларації.
Якщо граничний строк
сплати податкового зобов’язання припадає на вихідний або святковий день,
останнім днем сплати податкового зобов’язання вважається операційний
(банківський) день, що настає за вихідним або святковим днем.
У разі коли відповідно до ПКУ або
інших законів України контролюючий орган самостійно визначає податкове зобов’язання
платника податків з причин, не пов’язаних з порушенням податкового
законодавства, та надсилає (вручає) податкове/податкові повідомлення-рішення
про сплату суми/сум платнику податку, такий платник податків зобов’язаний
сплатити нараховану суму податкового зобов’язання у строки, визначені ПКУ та
в статті 297 Митного кодексу України, а якщо такі строки не визначено, -
протягом 30 календарних днів, що настають за днем отримання податкового
повідомлення-рішення про таке нарахування.
У разі визначення грошового зобов’язання контролюючим
органом за підставами, визначеними п. 54.3 ПКУ, платник податків зобов’язаний
сплатити нараховану суму грошового зобов’язання протягом 10 робочих днів, що
настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків,
коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру
оскарження рішення контролюючого органу.
У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану
суму грошового зобов’язання платник податків зобов’язаний самостійно погасити
узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10
робочих днів, наступних за днем такого узгодження.
Пеня та штрафні санкції, нараховані на суму грошового
зобов’язання (її частку), скасовану за результатами адміністративного чи
судового оскарження, також підлягають скасуванню, а якщо такі пеня та санкції
були сплачені, вони підлягають зарахуванню в рахунок погашення податкового
боргу, грошових зобов’язань або поверненню в порядку, встановленому статтею 43
ПКУ «Умови
повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені».
Фізичні особи - платники податків повинні
сплачувати податки і збори, що встановлені ПКУ, через установи банків (у тому числі із
застосуванням єдиного рахунку в порядку, визначеному статтею 35-1 ПКУ) або
відділення операторів поштового зв’язку.
У разі якщо
зазначені особи проживають у сільській (селищній) місцевості, вони можуть
сплачувати податки і збори через каси сільських (селищних) рад за квитанцією
про прийняття податків і зборів, форма якої встановлюється центральним органом
виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
3. Податкові
повідомлення – рішення контролюючих органів та процедура їх направлення
(вручення) платникам податків.
Податкове повідомлення-рішення - письмове повідомлення
контролюючого органу (рішення) про обов’язок платника податків
сплатити суму грошового зобов’язання, визначену
контролюючим органом у випадках, передбачених ПКУ та іншими законодавчими актами, контроль за виконанням яких покладено на
контролюючі органи, або внести відповідні зміни до податкової звітності (п 14.1.157 ПКУ).
Порядок направлення та вручення податкових повідомлень – рішень
визначені статтею 58 ПКУ.
Контролюючий орган
надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення, якщо сума грошового зобов’язання платника
податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за
дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим
органом відповідно до ст. 54 ПКУ (крім декларування товарів,
передбаченого для громадян) або якщо за результатами перевірки контролюючим
органом встановлено факт (п. 58.1 ПКУ):
- невідповідності суми бюджетного
відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації;
- завищення розміру задекларованого
від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток або від’ємного
значення суми податку на додану вартість, розрахованої платником податків
відповідно до розділу 5 ПКУ;
- заниження або завищення суми
податкових зобов’язань, заявленої у податковій
(митній) декларації, або
суми податкового кредиту, заявленої у податковій декларації з податку на додану
вартість, крім випадків, коли зазначене заниження або завищення враховано при
винесенні інших податкових повідомлень-рішень за результатами перевірки;
- завищення сум податку на доходи
фізичних осіб, що підлягає поверненню з бюджету, заявлених податкових деклараціях, зокрема при використанні права на
податкову знижку відповідно до розділу 4 ПКУ;
- наявності
помилок при визначенні обов’язкових реквізитів податкової накладної та/або
відсутності реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до
податкової накладної протягом граничних строків, передбачених ПКУ.
Податкове
повідомлення-рішення містить (п. 58.1.1 ПКУ):
1) суму та підставу для визначення
(нарахування/зменшення) грошового зобов’язання та/або податкового зобов’язання,
що повинен сплатити платник податків, та/або суму та підставу для зменшення
бюджетного відшкодування та/або зменшення від’ємного значення об’єкта оподаткування
податком на прибуток або від’ємного значення суми податку на додану вартість,
та/або зменшення податку на доходи фізичних осіб, задекларованого до повернення
з бюджету, зокрема при використанні права на податкову знижку, та/або
збільшення/зменшення суми податкових зобов’язань, заявленої у податковій
декларації, або
суми податкового кредиту, заявленої у податковій декларації з податку на додану
вартість, та посилання на норми ПКУ та/або іншого закону, контроль за
виконанням якого покладено на контролюючі органи, відповідно до яких здійснено
їх розрахунок;
2) попередження про необхідність складення
та реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування до неї або про необхідність виправлення помилок,
допущених під час зазначення реквізитів податкової накладної (у випадках,
передбачених ПКУ);
3) граничні строки сплати грошового зобов’язання та/або строки
виправлення платником податків показників податкової звітності та/або
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової
накладної/розрахунку коригування до неї або виправлення помилок, допущених під
час зазначення реквізитів податкової накладної;
4) попередження про наслідки невиконання
податкового повідомлення-рішення в установлений строк;
5) граничні строки, передбачені ПКУ для
оскарження податкового повідомлення-рішення.
У податковому повідомленні-рішенні
зазначається або додається до нього детальний розрахунок податкового
зобов’язання (за наявності) та штрафних фінансових санкцій.
У разі якщо податкове повідомлення-рішення прийнято за результатами
документальної перевірки та є процесуальною підставою притягнення особи до
фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення, воно додатково повинно містити інформацію, визначену п. 58.1.2 ПКУ.
Форма та порядок
надіслання податкового повідомлення-рішення визначаються центральним органом виконавчої влади, що
забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (п. 58.2 ПКУ).
Податкове повідомлення-рішення надсилається (вручається) за кожним окремим
податком, збором та/або разом із штрафними санкціями, передбаченими ПКУ, а
також за кожною штрафною (фінансовою) санкцією за порушення норм іншого
законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий
орган, та/або пенею за порушення строків розрахунків у сфері
зовнішньоекономічної діяльності.
У разі зменшення (збільшення) контролюючим
органом суми бюджетного відшкодування та/або зменшення від’ємного значення
об’єкта оподаткування податком на прибуток або від’ємного значення суми податку
на додану вартість платнику податків надсилаються (вручаються) окремі податкові
повідомлення-рішення.
Контролюючий орган веде реєстр виданих
податкових повідомлень-рішень щодо платників податків.
У Єдиному реєстрі податкових повідомлень-рішень контролюючих органів,
надісланих (вручених) платникам податків, міститься інформація про (п. 58.2 ПКУ):
1) дати складання, надіслання (вручення) та
отримання платником податків податкового повідомлення-рішення;
2) дату відкликання або зміни податкового
повідомлення-рішення;
3) визначену суму (нарахування/зменшення)
грошового зобов’язання та/або податкового зобов’язання, що повинен сплатити
платник податків, та/або зменшення суми бюджетного відшкодування та/або
зменшення від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток або
від’ємного значення суми податку на додану вартість, та/або зменшення податку на
доходи фізичних осіб, задекларованого до повернення з бюджету, зокрема при
використанні права на податкову знижку, та/або заниження чи завищення суми
податкових зобов’язань, заявленої у податковій декларації, або суми податкового кредиту, заявленої у
податковій декларації з податку на додану вартість, та дати настання граничного
строку їх сплати;
4) стан узгодження сум, зазначених у пункті
3;
5) строки сплати сум, зазначених у пункті
3;
6) виникнення податкового боргу платника
податків, дату та номер податкової вимоги;
7) оскарження податкового
повідомлення-рішення в адміністративному або судовому порядку.
Податкове повідомлення-рішення надсилається (вручається) платнику податків
у порядку, визначеному статтею 42 ПКУ (листування).
Податкове повідомлення-рішення про
визначення суми грошового зобов’язання
платника податків або будь-яке інше рішення контролюючого органу може бути
скасоване контролюючим органом вищого рівня під час проведення процедури його
адміністративного оскарження та в інших випадках у разі встановлення
невідповідності таких рішень актам законодавства (п.55.1 ПКУ).
4. Порядок
направлення (вручення) контролюючими органами податкових вимог платникам
податків.
Порядок направлення та вручення податкових вимог визначені
статтею 59 ПКУ.
Податкова вимога - письмова вимога контролюючого органу
до платника податків щодо погашення суми податкового боргу (п.14.1.153 ст. 14
ПКУ).
У разі коли у платника податків виник податковий
борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому
податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
Податкова вимога може надсилатися (вручатися) контролюючим органом за місцем обліку
платника податків, в якому обліковується податковий борг платника податків.
Податкова вимога не надсилається (не вручається), а заходи, спрямовані на погашення
(стягнення) податкового боргу, не застосовуються, якщо загальна сума податкового
боргу платника податків не перевищує ста вісімдесяти неоподатковуваних
мінімумів доходів громадян. У разі збільшення загальної суми податкового боргу
до розміру, що перевищує сто вісімдесят неоподатковуваних мінімумів доходів
громадян, контролюючий орган надсилає (вручає) податкову вимогу такому платнику
податків (п. 59.1 ПКУ).
Строк
давності, визначений п. 102.4 ПКУ (строки давності) для стягнення податкового
боргу, у такому випадку розпочинається не раніше дня виникнення податкового
боргу у сумі, що перевищує сто вісімдесят неоподатковуваних мінімумів доходів
громадян.
Податкова вимога разом з детальним розрахунком суми податкового боргу
надсилається не раніше першого робочого дня після закінчення граничного строку сплати суми
грошового зобов’язання.
Податкова
вимога повинна містити відомості про факт виникнення податкового боргу та права
податкової застави, розмір податкового боргу, який забезпечується податковою
заставою, обов'язок погасити податковий борг та можливі наслідки його
непогашення в установлений строк, попередження про опис активів, які відповідно
до законодавства можуть бути предметом податкової застави, а також про можливі
дату та час проведення публічних торгів з їх продажу.
Податкова вимога надсилається (вручається)
також платникам податків, які самостійно подали податкові декларації, але не
погасили суми податкових зобов’язань у встановлені ПКУ строки,
без попереднього надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
У разі якщо у платника податків, якому
надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується
(зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника
податку, що існує на день погашення.
У разі якщо після направлення (вручення)
податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був
погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не
вручається).
5. Відкликання
податкового повідомлення-рішення і податкової вимоги.
Порядок відкликання податкового
повідомлення-рішення і податкової вимоги визначені
статтею 60 ПКУ.
Податкове повідомлення-рішення або податкова вимога вважаються
відкликаними, якщо (п. 60.1 ПКУ):
- сума
податкового боргу самостійно погашається платником податків або органом
стягнення (податкова вимога вважається відкликаною у
день, протягом якого відбулося погашення суми податкового боргу в повному
обсязі);
-
контролюючий орган скасовує раніше прийняте податкове повідомлення-рішення про
нарахування суми грошового зобов’язання або податкову вимогу (податкове повідомлення-рішення або
податкова вимога вважаються відкликаними з дня прийняття контролюючим органом
рішення про скасування такого податкового повідомлення-рішення або податкової
вимоги);
-
контролюючий орган зменшує нараховану суму грошового зобов’язання раніше
прийнятого податкового повідомлення-рішення або суму податкового боргу,
визначену в податковій вимозі (податкове повідомлення-рішення або податкова вимога вважаються відкликаними
з дня надходження до платника податків податкового повідомлення-рішення або
податкової вимоги, які містять зменшену суму грошового зобов'язання або
податкового боргу);
- рішенням
суду, що набрало законної сили, скасовується повідомлення-рішення контролюючого
органу або сума податкового боргу, визначена в податковій вимозі (податкове повідомлення-рішення або
податкова вимога вважаються відкликаними у день набрання законної сили
відповідним рішенням суду);
- рішенням
суду, що набрало законної сили, зменшується сума грошового зобов’язання,
визначена у податковому повідомленні-рішенні контролюючого органу, або сума
податкового боргу, визначена в податковій вимозі (податкове повідомлення-рішення або
податкова вимога вважаються відкликаними з дня надходження до платника податків
податкового повідомлення-рішення або податкової вимоги, які містять зменшену
суму грошового зобов'язання або податкового боргу) (п. 60. 1, 60.2-60.5 ст. 60 ПКУ).
Якщо нарахована сума
грошового зобов’язання або податкового боргу збільшується внаслідок їх
адміністративного оскарження, раніше надіслане (вручене) податкове
повідомлення-рішення або податкова вимога не відкликаються. На суму збільшення
грошового зобов’язання надсилається окреме податкове повідомлення-рішення, а на
суму збільшення податкового боргу окрема податкова вимога не надсилається (не
вручається).
6. Методика встановлення загрози виникнення, накопичення або
непогашення податкового боргу.
У плаників податків
може внникати загроза виникнення, накопичення або непогашення податкового
боргу.
При цьому, для оцінки
фінансово-господарського стану підприємств з метою прийняття рішення про
розстрочення (відстрочення) грошових зобов’язань (податкового
боргу) користуються положеннями
Методичних рекомендацій щодо
встановлення загрози виникнення, накопичення або непогашення податкового боргу
та проведення аналізу фінансового стану підприємств,
які звертаються до органів Міндоходів для розстрочення (відстрочення) грошових
зобов’язань (податкового боргу) та Методичних рекомендацій щодо встановлення загрози виникнення
(накопичення) податкового боргу та проведення аналізу фінансового стану фізичних осіб, які звертаються до
органів Міндоходів для розстрочення (відстрочення) грошових зобов’язань
(податкового боргу) (https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v7017810-13#Text).
Загроза виникнення, накопичення або
непогашення податкового боргу - характеристика фінансового стану підприємства на
момент настання граничного терміну сплати грошових зобов’язань або на
момент звернення із завою
про розстрочення (відстрочення) податкового боргу, яка свідчить про неспроможність
підприємства розрахуватися у повному обсязі за грошовими зобов’язаннями та
погасити наявний податковий борг.
Платоспроможність - спроможність
підприємства у визначені терміни самостійно виконувати зобов’язання, у тому
числі перед бюджетом зі сплати податків і зборів (обов’язкових платежів).
Дя
встановлення загрози виникнення, накопичення або непогашення
податкового боргу проводиться аналіз
фінансового стану платників податків, показники якого рекомендуються вище
наведеними Методичними рекомендаціями (розділ 3).
Після проведення аналізу фінансово-господарської
діяльності підприємства-заявника органом ДПС складається висновок, який повинен мати
такі основні розділи:
- загальна
характеристика діяльності підприємства (назва, статус та інші реєстраційні
дані, структура власників, основні узагальнюючі показники діяльності
підприємства за поточний та минулий роки тощо);
- висновок щодо існування загрози
виникнення, накопичення або непогашення податкового боргу з наведенням
обґрунтувань;
- оцінка фінансово-господарського
стану (фінансова, виробнича та інвестиційна діяльність) та висновок щодо
платоспроможності або неплатоспроможності підприємства;
- оцінка
резервів поліпшення ефективності функціонування підприємства та висновок про
фінансову стійкість підприємства;
- оцінка забезпечення податкового
кредиту;
- узагальнюючий висновок про
доцільність застосування режиму розстрочення (відстрочення).
Оцінка загрози виникнення, накопичення або
непогашення податкового боргу базується на аналізі звітних даних підприємства
на момент звернення до органу ДПС із заявою
про розстрочення (відстрочення) грошових зобов’язань (податкового боргу) та окремих
прогнозних показників фінансово-господарської діяльності.
Встановити загрозу
непогашення грошових зобов’язань
(податкового боргу) можливо при порівнянні наявних у підприємства
високоліквідних оборотних активів з сумою грошових зобов’язань
(податкового боргу).
Для цого розраховуютть коефіцієнт
загрози:
1) для юридичних
осіб
Коефіцієнт загрози виникнення податкового боргу (Кз)
(розраховується при розстроченні (відстроченні) грошових зобовяязань):
- Ал -
високоліквідні активи (поточні фінансові інвестиції, грошові кошти та їх
еквіваленти), наявні у платника податків на дату наданої заявником звітності
(офіційної або оперативно розрахованої). Вираховується як сума активів на цю
дату, що відповідають рядкам балансу (офіційного або оперативно розрахованого)
1160 та 1165 (форми
№ 1 або № 1-к). У разі коли кошти підприємства
заблоковані на рахунках банком, ця сума коштів може не враховуватися у
сумі Ал за
наявності належно оформленого банківського підтвердження;
- Кн - грошові
кошти, які надійдуть з дати наданої заявником звітності (офіційної або
оперативно розрахованої) до настання граничного терміну сплати грошових зобов’язань;
- Зпб - загальна
сума поточних грошових зобов’язань платника податків з усіх податків,
зборів (обов’язкових платежів), термін сплати яких припадає на той же податковий період,
що і грошове зобов’язання, яке платник просить розстрочити
(відстрочити), та сума податкового боргу (у тому числі розстроченого
(відстроченого)), за яким терміни сплати припадають на період дії нового
розстрочення (відстрочення) на момент звернення (у разі якщо підприємство є
платником податків у різних районах, необхідно за даними платника враховувати
суми грошових зобов’язань та боргу в усіх цих районах), а також
сума заборгованості по зарплаті.
2) для фізичних осіб
Встановити
загрозу непогашення грошових зобов’язань або
несплати податкового боргу можливо при порівнянні наявних у фізичної особи
коштів з сумою грошових зобов’язань
(податкового боргу).
Коефіцієнт
загрози виникнення, накопичення або непогашення податкового боргу (Кз):
де Ал - високоліквідні активи (готівкові кошти та
залишки коштів на банківських рахунках), наявні у платника податків на дату
наданої заявником звітності (офіційної або оперативно розрахованої) або на дату
звернення. У разі коли кошти заблоковані на рахунках банком, ця сума коштів не
може враховуватися у сумі Ал за наявності
належно оформленого банківського підтвердження;
Зпб - загальна
сума поточних грошових зобов’язань платника податків з усіх податків,
зборів (обов’язкових платежів), термін сплати яких припадає на той же податковий період,
що і грошове зобов’язання, яке платник просить розстрочити
(відстрочити), та сума податкового боргу (у тому числі розстроченого
(відстроченого)), за яким терміни сплати припадають на період дії нового
розстрочення (відстрочення) на момент звернення (у разі якщо фізична особа є
платником податків у різних районах, необхідно за даними платника враховувати
суми податкових зобов’язань та боргу в усіх цих районах), а також
сума заборгованості із зарплати (для фізичних осіб - підприємців).
При значенні Кз більше одиниці планик податків забезпечений ресурсами для погашення грошових зобов’язань, загроза накопичення або непогашення податкового
боргу відсутня.
Значення Кз менше одиниці свідчить про
недостатність таких активів і відповідно про наявність загрози виникнення,
накопичення або непогашення податкового боргу.
Інформація
згідно з вимогами Методичних рекомендацій (у тому числі аналітичні таблиці,
додаткові матеріали та розрахунки) платниками податків надається у
добровільному порядку і використовується органом ДПС для встановлення загрози
виникнення, накопичення або непогашення податкового боргу, проведення аналізу
фінансового стану та формування висновку щодо доцільності застосування режиму
розстрочення (відстрочення).
Здійснення
органом ДПС аналізу загрози виникнення, накопичення або непогашення податкового
боргу та аналізу фінансового стану проводиться на підставі оригіналів
документів (засвідчених підписом керівника та проставленням печатки
підприємства), які надано у пакеті документів у вигляді додатків.
7. Розстрочення (відстрочення) грошових зобов’язань (податкового
боргу) платників податків.
Порядок розстрочення та відстрочення грошових зобов’язань або податкового боргу платника податків визначені статтею 100 ПКУ.
Розстроченням, відстроченням грошових зобов’язань або
податкового боргу є перенесення строків сплати
платником податків його грошових зобов’язань або податкового боргу під
проценти, розмір яких дорівнює розміру 120 відсотків річних облікової ставки
Національного банку України, діючої на день прийняття контролюючим органом
рішення про розстрочення, відстрочення грошових зобов’язань або податкового
боргу (п. 100.1 ПКУ).
Якщо до
складу розстроченої (відстроченої) суми входить пеня, то для розрахунку
процентів береться сума за вирахуванням суми пені.
Платник податків має право звернутися до
контролюючого органу із заявою про розстрочення та відстрочення грошових зобов’язань або
податкового боргу. Платник податків, який звертається до контролюючого органу
із заявою про розстрочення, відстрочення грошових зобов’язань,
вважається таким, що узгодив суму такого грошового зобов’язання.
Підставою для розстрочення грошових зобов’язань або податкового
боргу платника податків є надання ним достатніх
доказів існування обставин, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів
України, що свідчать про наявність загрози виникнення або накопичення податкового
боргу такого платника податків, а також економічного обґрунтування, яке
свідчить про можливість погашення грошових зобов’язань та податкового боргу
та/або збільшення податкових надходжень до відповідного бюджету внаслідок
застосування режиму розстрочення, протягом якого відбудуться зміни політики
управління виробництвом чи збутом такого платника податків (п. 100.4 ПКУ).
Підставою для відстрочення
грошових зобов’язань або податкового боргу платника податків є надання ним доказів, перелік
яких визначається Кабінетом Міністрів
України, що свідчать про наявність дії обставин непереборної сили, що
призвели до загрози виникнення або накопичення податкового боргу такого
платника податків, а також економічного обґрунтування, яке свідчить про
можливість погашення грошових зобов’язань або податкового боргу та/або
збільшення податкових надходжень до відповідного бюджету внаслідок застосування
режиму відстрочення, протягом якого відбудуться зміни політики управління
виробництвом чи збутом такого платника податків (п. 100.5 ПКУ).
Перелік обставин, що свідчать про
наявність загрози виникнення або накопичення податкового боргу, і доказів
існування таких обставин визначений
Постановою № 1235 «Про затвердження переліку обставин, що свідчать
про наявність загрози виникнення або накопичення податкового боргу, і доказів
існування таких обставин (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1235-2010-%D0%BF#Text).
Розстрочені суми грошових зобов’язань або податкового боргу (в тому числі окремо - суми штрафних (фінансових) санкцій)
погашаються рівними частками починаючи з місяця, що настає за тим місяцем, у
якому прийнято рішення про надання такого розстрочення.
Відстрочені суми грошових
зобов’язань або податкового боргу погашаються
рівними частками починаючи з будь-якого місяця, визначеного відповідним
контролюючим органом чи відповідним органом місцевого самоврядування, який
згідно із п. 100.8 ПКУ затверджує рішення про розстрочення або відстрочення
грошових зобов’язань або податкового боргу, але не пізніше закінчення 12
календарних місяців з дня виникнення такого грошового зобов’язання або
податкового боргу, або одноразово у повному обсязі.
Рішення про розстрочення, відстрочення грошових зобов’язань чи податкового
боргу, а також про перенесення строків сплати розстрочених, відстрочених сум
або їх частки приймається у такому порядку (п.
100.8 ПКУ):
- стосовно загальнодержавних податків
та зборів - керівником (його заступником або уповноваженою особою)
контролюючого органу з урахуванням особливостей, визначених п. 100.9 ПКУ;
- стосовно
місцевих податків та зборів - керівником (його заступником або уповноваженою особою)
контролюючого органу та затверджується фінансовим органом місцевого органу
виконавчої влади, до бюджету якого зараховуються такі місцеві податки та збори.
Рішення про розстрочення, відстрочення грошових зобов’язань чи
податкового боргу, а також про перенесення строків сплати розстрочених,
відстрочених сум або їх частки щодо загальнодержавних податків та зборів
на строк, що виходить за межі одного та/або більше бюджетних років, крім
випадків, передбачених цим пунктом, приймається керівником (його заступником
або уповноваженою особою) центрального органу виконавчої влади, що реалізує
державну податкову політику, про що повідомляється центральний орган виконавчої
влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (п.
100.9 ПКУ).
Рішення про розстрочення, відстрочення
грошових зобов’язань чи податкового боргу, а також про перенесення строків
сплати розстрочених, відстрочених сум або їх частки щодо загальнодержавних
податків та зборів на строк, що виходить за межі одного та/або більше бюджетних
років, у разі, якщо сума, заявлена до розстрочення, відстрочення, або сума
розстрочених, відстрочених грошових зобов’язань чи податкового боргу, щодо яких
переносяться строки сплати, становить 10 мільйонів гривень та більше,
приймається керівником (його заступником або уповноваженою особою) центрального
органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за
погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та
реалізує державну фінансову політику.
Центральний орган
виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, формує та веде у
відкритому доступі Реєстр заяв про
розстрочення, відстрочення грошових зобов’язань чи податкового боргу, який
щодня опубліковує на своєму офіційному веб-сайті.
Заяви про розстрочення,
відстрочення грошового зобов’язання чи податкового боргу вносяться до Реєстру
заяв про розстрочення, відстрочення грошового зобов’язання чи податкового боргу
протягом операційного дня їх отримання у хронологічному порядку їх надходження.
Розстрочення, відстрочення
грошового зобов’язання чи податкового боргу надається окремо за кожним податком
і збором.
Договори про
розстрочення (відстрочення) можуть бути достроково розірвані (п. 100.12 ПКУ):
1) з ініціативи платника податків - при достроковому погашенні
розстроченої суми грошового зобов’язання та податкового боргу або відстроченої
суми грошового зобов’язання або податкового боргу, щодо яких була досягнута
домовленість про розстрочення, відстрочення;
2) з
ініціативи контролюючого органу в разі, якщо:
- з’ясовано, що
інформація, подана платником податків при укладенні зазначених договорів,
виявилася недостовірною, перекрученою або неповною;
- платник податків визнається таким, що має
податковий борг із грошових зобов’язань, які виникли після укладення
зазначених договорів;
- платник податків порушує умови погашення
розстроченого грошового зобов’язання чи податкового боргу або
відстроченого грошового зобов’язання чи податкового боргу.
Розстрочення, відстрочення
податкового боргу не звільняють майно
платника податків з податкової застави.
8. Списання
безнадійного податкового боргу.
Умови та порядок списання безнадійного податкового
боргу визначає стаття 101 ПКУ.
Списанню підлягає безнадійний податковий
борг, у тому числі пеня та штрафні санкції, нараховані на такий податковий
борг.
Під терміном «безнадійний» розуміється (п. 101.2 ПКУ):
1) податковий
борг платника податку, визнаного в установленому порядку банкрутом, вимоги щодо
якого не були задоволені у зв’язку з недостатністю майна банкрута;
2) податковий
борг фізичної особи, яка:
- визнана у
судовому порядку недієздатною, безвісно відсутньою або оголошена померлою, у
разі недостатності майна, на яке може бути звернуто стягнення згідно із
законом;
- померла, у
разі недостатності майна, на яке може бути звернуто стягнення згідно із
законом;
- понад 720
днів перебуває у розшуку;
3) податковий
борг платника податків, у тому числі податкового агента, стосовно якого минув
строк давності, встановлений п. 102.4;
4) податковий
борг платника податків, що виник внаслідок обставин непереборної сили
(форс-мажорних обставин);
5) податковий
борг платника податків, щодо якого до Державного реєстру внесено запис про його
припинення на підставі рішення суду;
6) податковий борг банку, щодо якого наявне
рішення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб про затвердження звіту про
завершення ліквідації банку або рішення Національного банку України про
затвердження ліквідаційного балансу, ухвалення остаточного звіту ліквідатора і завершення
ліквідаційної процедури.
У разі якщо
фізична особа, яка у судовому порядку визнана безвісно відсутньою або оголошена
померлою, з’являється або якщо фізичну особу, яка перебувала у розшуку понад 720 днів,
розшукано, списана заборгованість таких осіб підлягає відновленню та стягненню
у загальному порядку з дотриманням строків позовної давності починаючи з дня
відновлення такого податкового боргу.
Органи стягнення відкликають розрахункові
документи, якими передбачено стягнення пені, штрафних санкцій та безнадійного
податкового боргу, списаних відповідно до ПКУ.
Контролюючі органи щокварталу здійснюють
списання безнадійного податкового боргу. Порядок такого списання встановлюється центральним
органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну
фінансову політику.