Тема 13.  Бухгалтерський облік у будівництві. Облік витрат і калькулювання собівартості будівельно-монтажних робіт.

Запитання

1. Галузеві особливості, що впливають на організацію обліку у будівництві. Нормативні та законодавчі акти бухгалтерського обліку на будівельних підприємствах.

2. Класифікація витрат у будівництві. Облік витрат за економічними елементами. Облік виробничих витрат за статтями калькуляції.

3. Формування собівартості будівельно-монтажних робіт за будівельним контрактом.

4. Визнання  доходів і витрат за будівельним контрактом.

5. Зведений облік витрат і калькулювання собівартості продукції (робіт, послуг) у будівництві.

6. Облік доходів і результатів діяльності будівельного виробництва.

7. Облік розрахунків із замовником (забудовником) і субпідрядниками.

8. Облік будівництва у замовника.

 

1. Галузеві особливості, що впливають на організацію обліку у будівництві. Нормативні та законодавчі акти бухгалтерського обліку на будівельних підприємствах.

        

Будівництво – спорудження нового об’єкта; реконструкція, розширення, добудова, реставрація і ремонт наявних об’єктів; виконання будівельно-монтажних робіт.

Об’єкт будівництва – сукупність будівель і споруд або окремі будівлі й споруди, будівництво яких здійснюється за єдиним проектом.

Виробничий процес у будівництві відбувається на нерухомих об’єктах за рухливого характеру роботи працівників, будівельних машин і механізмів. Процес будівництва є довготривалим (більше 1 року), що в обліку відображено поступовим нагромадженням витрат за об’єктами через незавершене будівництво до здачі об’єкта замовникові.

Замовник (забудовник) веде будівництво господарським способом (власними силами) або підрядним способом (роботи виконує спеціалізована будівельна організація).

Підрядник – юридична особа, яка укладає будівельний контракт, виконує передбачені будівельним контрактом роботи і передає їх замовнику.  

Облік будівництва ґрунтується на тих самих принципах, що й облік виробництва продукції. За особливістю надання будівельних послуг а виконання робіт, будівництво можна віднести до типу виробництва, в якому застосовують позамовний метод обліку витрат.

До початку будівництва на кожен об’єкт будівництва має бути затверджена проектно-кошторисна документація (ПКД) (із відповідним погодженням  з усіма житлово-комунальними службами: водо-, газо-, теплопостачання, каналізація, геодезична служба тощо).

Згідно розмірів проекту об’єкту будівництва, нормативів витрат та  видів будівельних матеріалів, затверджених у проектно-кошторисній документації, відбувається весь процес будівництва. У разі відхилень від проекту слід вносити зміни до ПКД.

При здійсненні господарської діяльності будівельні підприємства застосовують нормативні акти:

Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності»

Закон України «Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю»

Закон України «Про інвестиційну діяльність»

Інші.

На будівельних підприємствах  при веденні обліку застосовується законодавчі та нормативні акти України:

-       Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність України»

-       Інструкція про застосування плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій.

-       Методичні рекомендації щодо заповнення форм фінансової звітності

-       Методичні рекомендації щодо облікової політики підприємства

-       Методичні рекомендації по застосуванню регістрів бухгалтерського обліку

-       Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності»

-       Податковий кодекс України

-       Положення (стандарти) бухгалтерського обліку

-       Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку

-       Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань

-       План рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій

-       Методичні рекомендації з формування собівартості будівельно-монтажних робіт

-       Інші.

 

2. Класифікація витрат у будівництві. Облік витрат за економічними елементами. Облік виробничих витрат за статтями калькуляції.

 

Витрати у будівництві класифікують за такими ознаками:

-         види діяльності будівельної організації, місце виникнення витрат;

-         подібність складу витрат;

-         способи включення витрат у собівартість будівельно-монтажних робіт;

-         доцільність витрачання;

-         віднесення до вартості будівельного контракту  (будівельно-монтажних робіт).

Класифікація витрат за видами діяльності:

-         витрати основної діяльності – це витрати, пов’язані із виконанням або реалізацією будівельно-монтажних робіт;

-         витрати операційної діяльності - це витрати основної діяльності та інших видів діяльності будівництва, які не є інвестиційною чи фінансовою діяльністю;

-         витрати іншої діяльності - це витрати фінансової й інвестиційної діяльності.

Класифікація витрат за місцем їх виникнення:

-         витрати основного виробництва;

-         витрати допоміжного виробництва;

-         витрати другорядних виробництв.

Витрати основного виробництва та допоміжних і другорядних виробництв, продукцію яких у подальшому використовують на будівельно-монтажних роботах, є виробничими витратами основної діяльності будівельних підприємств, включають у виробничу собівартість будівельно-монтажних робіт або у собівартість за будівельним контрактом.

Класифікація витрат за подібністю складу витрат:

-         елемент витрат –сукупність однорідних за економічним змістом витрат;

-         стаття витрат – складові будь-якого елемента або кількох елементів витрат.

Класифікація витрат за способами включення до собівартості будівельно-монтажних робіт:

-         прямі витрати, які безпосередньо пов’язані із виконанням будівельно-монтажних робіт і включаються  у виробничу собівартість будівельно-монтажних робіт відповідних об’єктів витрат за прямою ознакою (будівельні конструкції й деталі, використані для будівництва, основна заробітна плата, витрати на експлуатацію машин та обладнання, інші прямі витрати);

-         непрямі виробничі (загальновиробничі витрати) – витрати, пов’язані з управлінням, організацією й обслуговуванням будівельного виробництва, які не можна безпосередньо віднести до конкретного об’єкта  витрат.  Їх розподіляють між об’єктами витрат пропорційно базі розподілу, обраної будівельним підприємством самостійно.

Класифікація витрат за доцільністю витрачання їх:

-         продуктивні – витрати, передбачені раціональною організацією й технологією виробництва;

-         непродуктивні – витрати, зумовлені недосконалістю організації виробництва, порушенням технології тощо.

Класифікація витрат за ознакою віднесення до вартості будівельного контракту:

-         витрати за будівельним контрактом;

-         витрати звітного періоду (адміністративні, витрати на збут, інші операційні витрати).

Класифікують витрати за економічними елементами з метою визначення загальних обсягів використаних матеріальних, трудових,  та інших виробничих ресурсів, а також організації контролю за рівнем цих витрат загалом за  будівельним підприємством.

Класифікують витрати за статтями калькуляції з метою планування й обліку виробничої собівартості будівельно - монтажних робіт, організації синтетичного й аналітичного обліку витрат, визначення вартості будівельно-монтажних робіт.

Витрати операційної діяльності у будівництві групують за такими економічними елементами:

-         Матеріальні витрати -  вартість сировини і матеріалів, будівельних конструкцій, води, енергії усіх видів та ін., вартість виробів і напівфабрикатів, виготовлених у допоміжних та другорядних виробництвах, вартість  робіт і послуг виробничого характеру, виконуваних сторонніми організаціями тощо.

-         Витрати на оплату праці -  витрати на основну і додаткову  заробітну плату, будь-які види грошових виплат працівникам, зайнятим на виконання будівельно-монтажних робіт і в допоміжних виробництвах будівельного підприємства, нараховану згідно з формами й системами оплати праці, застосовуваними у будівельному підприємстві.

-         Відрахування на соціальні заходи – належать суми відрахувань на обов’язкове соціальне  страхування згідно із законодавством України, страхування персоналу будівельного підприємства у випадках, передбачених законодавством, інші соціальні заходи, передбачені законодавством України.

- Амортизація – включають суми амортизаційних відрахувань на основні засоби, нематеріальні активи та інші необоротні матеріальні активи, нараховані згідно з порядком, нормами й умовами, встановленими законодавством.

-         Інші операційні витрати - витрати будівельного підприємства, що не ввійшли до складу попередніх елементів витрат, а саме: витрати на службові відрядження, із контролю за дотриманням технології виконання  будівельно-монтажних робіт, із протипожежної та сторожової охорони, вартість спецодягу тощо.

Фактичні витрати на будівельно-монтажні роботи групують за статтями калькуляції: прямі матеріальні витрати, прямі витрати на оплату праці, експлуатація будівельних машин та механізмів, відрахування на соціальні заходи, інші прямі витрати, загальновиробничі витрати.

До статті «Прямі матеріальні витрати» включають: вартість сировини, матеріалів, будівельних конструкцій, комплектувальних виробів і напівфабрикатів, паливних і мастильних матеріалів, води, енергії усіх видів, запасних частин тощо.

До статті «Прямі витрати на оплату праці» включають витрати на основну й додаткову заробітну плату та інші виплати працівникам. Нарахування заробітної плати здійснюють за  нарядами на відрядну роботу, табелями робочого часу, акордними нарядами, сигнальними  документами  на відрядні роботи.

До статті «Експлуатація будівельних машин і механізмів» включають витрати на утримання і експлуатацію будівельних машин і механізмів, які можна віднести до конкретного об’єкта витрат за прямою ознакою.

Роботу будівельних машин і механізмів відображають у первинних документах, до яких належать: Рапорт на роботу будівельної машини (ф. № ЕБМ -1).

До статті «Відрахування на соціальні заходи» належать передбачені законодавством України відрахування із заробітної плати.

До статті «Інші прямі витрати» включають усі інші виробничі витрати, що не  включені  до попередніх статей витрат.

До невиробничих витрат у будівництві належать адміністративні  витрати, витрати на збут, інші операційні витрати, фінансові витрати, втрати від участі в капіталі, інші витрати.

Невиробничі витрати в кінці звітного періоду не відносять на собівартість будівельно – монтажних робіт, а відносять на фінансові результати діяльності.

 

3. Формування собівартості будівельно-монтажних робіт за будівельним контрактом.

 

Єдині методологічні засади формування собівартості будівельно-монтажних робіт можуть застосовуватися з метою планування, бухгалтерського обліку й калькулювання собівартості будівельно-монтажних робіт як будівельними підприємствами та їх структурними підрозділами, так і структурними підрозділами підприємств і організацій, які належать до інших видів економічної діяльності, що виконують загальнобудівельні, спеціальні, монтажні, пусконалагоджувальні та ремонтно-будівельні роботи під час спорудження нових об’єктів, розширення, реконструкції й технічного переоснащення підприємств, ремонту будівель і споруд, реставрації пам’яток архітектури.

Забудовник і підрядник укладають будівельний контракт (угоду) про будівництво. За будівельним контрактом на будівництво підрядник зобов’язується власними силами та коштами побудувати й у встановлений термін здати замовникові передбачений планом об’єкт відповідно до затвердженої проектно-кошторисної документації.

Розрізняють два види організації обліку витрат за контрактами:

-         контракт із фіксованою ціною – підрядник погоджується на фіксовану ціну;

-         контракти із приєднанням витрат – підрядникові відшкодовують витрати.

До методів обліку витрат за контрактами, які використовують підрядники належать:

-         метод виконання відсотка робіт – дохід відображають мірою виконання контракту. Витрати на відповідній стадії виконання порівнюють із доходами і відображають у Звіті про результати виконаної роботи.

-         метод виконання контракту – витрати й одержані авансові надходження від замовників нагромаджують у процесі виконання контракту,  але дохід не відображають доти, доки  роботи за контрактом не завершені.

Собівартість реалізованих будівельно-монтажних робіт складається із виробничої собівартості будівельно-монтажних робіт, що були реалізовані впродовж звітного періоду, нерозподілених постійних загальновиробничих та наднормативних виробничих витрат звітного періоду.

До наднормативних виробничих витрат належать витрати на матеріальні ресурси, обсяг яких розраховують на підставі норм, збільшених, як виняток, порівняно із прийнятими у будівельній організації нормами.

Виробнича собівартість будівельно-монтажних робіт за будівельним  контрактом складається з прямих витрат на виконання будівельно-монтажних робіт, які можна віднести до об’єкта витрат безпосередньо, та загальновиробничих витрат,  які відносять до собівартості продукції.

При  формуванні виробничої собівартості будівельно-монтажних робіт за будівельним контрактом до складу витрат, безпосередньо пов’язаних із його виконанням, включають також вартість робіт, виконаних субпідрядниками.

Не включають до виробничої собівартості будівельно-монтажних робіт за будівельним контрактом витрати, пов’язані з операційною діяльністю будівельної організації: адміністративні витрати, витрати на збут, витрати на утримання (амортизація, охорона тощо) незадіяних будівельних машин, механізмів та інших необоротних активів, які не використовують під час виконання будівельного контракту, інші операційні витрати.

 

4. Визнання  доходів і витрат за будівельним контрактом.

 

До витрат за будівельним контрактом належать витрати на період від дати укладення будівельного контракту до дати завершення цього контракту.

Доходи й витрати, здійснені впродовж періоду виконання будівельного контракту, визнаються на дату складання балансу (на останнє число місяця) залежно від рівня завершеності будівельно-монтажних робіт, якщо кінцевий фінансовий результат цього контракту можна достовірно оцінити.

Дохід за будівельним контрактом оцінюють за справедливою вартістю активів, які вже отримані або підлягають отриманню. Оцінку доходу впродовж виконання будівельного контракту переглядають у разі:

-         погодження із замовниками відхилень та/або претензій, які змінюють ціну будівельного контракту в періоди після його укладання;

-         зміни узгодженої ціни будівельного контракту із фіксованою ціною за наявності умов, що передбачають її зміни.

Рівень завершеності робіт за будівельним контрактом визначають за одним із методів:

-         вимірювання й оцінки виконаної роботи;

-         співвідношення обсягу завершеної частини робіт до їх загального обсягу за будівельним контрактом у натуральному вимірюванні (м. кв., м. куб. тощо).

-         співвідношення фактичних витрат від початку виконання будівельного контракту до дати балансу й очікуваної (кошторисної) суми загальних витрат за контрактом.

Будівельні контракти залежно від способу визначення ціни поділяють на контракти із фіксованою ціною та контракти за ціною „витрати плюс”.

Контракт із фіксованою ціною передбачає фіксовану (тверду) ціну всього обсягу робіт за будівельним контрактом або фіксовану ставку за одиницю кінцевої  продукції (роботи, послуги), що виробляється (надається) на об’єкті будівництва.

Контракт за ціною „витрати плюс” передбачає ціну, як суму фактичних витрат підрядника на виконання будівельного контракту та погодженого у контракті прибутку (у вигляді відсотка від витрат або фіксованої величини).

Кінцевий фінансовий результат за будівельним контрактом із фіксованою ціною може бути достовірно оцінений за одночасної наявності таких умов:

-         можливості достовірного визначення суми загального доходу від виконання будівельного контракту;

-         ймовірного отримання підрядником економічних вигод від виконання будівельного контракту;

-         можливості достовірного визначення й оцінки суми витрат, необхідних для завершення будівельного контракту, та рівня завершеності робіт за будівельним контрактом на дату балансу.

Кінцевий фінансовий результат за будівельним контрактом за ціною «витрати плюс»  може бути достовірно оцінений за одночасної наявності таких умов:

-         ймовірного отримання підрядником економічних вигод від виконання будівельного контракту;

-         можливості достовірного визначення витрат, пов’язаних із виконанням будівельного контракту, незалежно від імовірності їх відшкодування замовником.

Якщо кінцевий фінансовий результат за будівельним контрактом не може бути  оцінений достовірно, тоді:

-         дохід визнають як суму фактичних витрат від початку виконання будівельного контракту, щодо яких існує ймовірність відшкодування;

-         витрати за будівельним контрактом визнають витратами того періоду, впродовж якого їх було понесено.

До доходу від будівельного контракту генпідрядник включає всю вартість виконаних за будівельним контрактом робіт. Вартість робіт, виконаних субпідрядниками, генпідрядники визнають як інші прямі витрати, пов’язані з виконанням будівельного контракту. Субпідрядники  включають до доходу вартість будівельно-монтажних робіт, виконаних власними силами.

Доходи і витрати за кожним будівельним контрактом відображають у  бухгалтерському обліку окремо, за принципом нарахування.

Не визнаються доходами аванси, одержані від замовників для фінансового забезпечення виконання будівельного контракту. Ці суми підрядник відображає у складі його зобов’язань. Вони зменшуються  по завершенні виконання робіт, визнання доходу й заліку заборгованості.

Валову заборгованість замовників за роботи за будівельним контрактом підрядник відображає у складі незавершеного виробництва.

Валову заборгованість замовникам за роботи за будівельним контрактом підрядник відображає у складі інших поточних зобов’язань.     

 

 

5. Зведений облік витрат і калькулювання собівартості продукції (робіт, послуг) будівництві.

 

Основним методом обліку витрат на виконання будівельно-монтажних робіт  є облік за будівельними контрактами (замовленнями) (позамовний метод обліку витрат).

Облік витрат за контрактами здійснюють наростаючим підсумком до завершення виконання контракту. Витрати за будівельним  контрактом,  які підлягають відображенню у собівартості звітного періоду, включають  лише ті витрати, які пов’язані із обсягом конкретно виконаної на цьому об’єкті роботи, визнаної доходом.

Витрати, пов’язані із виконанням робіт, які ще не визнано доходом, підрядник відображає у складі незавершеного виробництва.

Зведений облік витрат на виконання будівельно-монтажних робіт ведуть на субрахунками рахунка 23 «Виробництво». На рахунку 23 «Виробництво» витрати групують відповідно до визначених об’єктів калькулювання за статтями витрат. Замовник здійснює контроль і технічний нагляд за обсягами.

На собівартість будівельно-монтажних робіт  відносять розподілені загальновиробничі витрати.

Витрати відокремлених допоміжних і другорядних  виробництв ведуть на окремих аналітичних субрахунках 232 «Допоміжні виробництва».

Калькуляційною одиницею у будівництві є окремий будівельний об’єкт, на який є кошторис або кошторисно-фінансовий розрахунок.

Прямі матеріальні, трудові та інші прямі витрати, загальновиробничі розподілені витрати відображають за дебетом рахунка 23, за кредитом  рахунка 23 відображають суми фактичної виробничої собівартості виконаних робіт (у дебет рахунка 90 «Собівартість   реалізації»).

 

 

6. Облік доходів і результатів діяльності будівельного виробництва.

 

Передання готових об’єктів будівництва забудовникові оформляють залежно від встановленої між сторонами форми розрахунків: Актом приймання виконаних робіт по завершеному будівництвом об’єкту (ф.№ КБ-2) або Довідкою про вартість виконаних робіт і витрат за технологічними етапами й комплексними  роботами (типова форма №3). Ці регістри складають згідно з Журналом обліку виконаних робіт (типова форма № КБ-6).

Розрахунки здійснюють на підставі підписаної замовником довідки про вартість виконаних підрядних робіт і витрат за формою № КБ -3.  Довідку за формою № КБ-3 щомісяця складають фахівці будівельного підприємства для визначення вартості виконаних обсягів підрядних робіт та витрат і проведення розрахунків за виконані підрядні роботи на будівництві.

Актами здачі робіт за формою КБ-2 оформляють розрахунки за виконані будівельні роботи за окремими конструктивними елементами.

Роботи, виконані за договором субпідряду, приймає генпідрядник у присутності представника замовника на підставі складеної субпідрядником довідки за формою № КБ-3. Наявність довідки є обов’язковою умовою для здійснення розрахунків за виконані роботи.

Собівартість реалізованих будівельно-монтажних робіт, виконаних власними силами, списують наприкінці місяця на рахунок 903 «Собівартість реалізованих робіт і послуг» таким бухгалтерським записом:  903-23.

Доходи від будівельного контракту відображають на субрахунку  703 «Дохід від реалізації робіт і послуг» таким бухгалтерським записом: нараховано дохід:  36     -703, нараховано податкове зобов’язання за ПДВ: 703-641.

 

 

7. Облік розрахунків із замовником (забудовником) і субпідрядниками.

 

Розрахунки за виконані роботи, порядок здійснення яких визначає договір (контракт), можуть бути проведені повністю за виконані роботи за контрактом (угодою) або частково, шляхом проміжних платежів (за етапи, комплекси, окремі види робіт і послуг, конструктивні елементи).

Замовник може переказати підрядникові передбачені угодою аванси – грошові кошти або інші активи, отримані підрядником у рахунок оплати робіт, що виконуватимуться за будівельним контрактом.

Підрядник може пред’являти замовникові для оплати проміжні рахунки за виконані роботи за будівельним контрактом.

Передання готових об’єктів будівництва замовникові оформляють залежно: актом приймання виконаних робіт по завершеному будівництвом об’єкту (ф. № КБ-2) або довідкою про вартість виконаних робіт та витрат за технологічними етапами й комплексними роботами (типова форма №3).

Оплату робіт здійснюють на підставі підписаних замовником довідок про вартість виконаних підрядних робіт і витрат за формою № КБ-3 або актів приймання виконаних підрядних робіт за формою № КБ-2, у яких зазначають вартість завершених технологічних етапів і комплексів робіт. У тих випадках, коли об’єкти будуються „під ключ”, розрахунки із замовниками, здійснюють лише за остаточно завершені й здані замовникові об’єкти в розмірі їх повної вартості.

Роботи, виконані за договором субпідряду, приймає генпідрядник у присутності представника замовника на підставі складеної субпідрядником довідки за формою № КБ-3.

Залежно від визнання сум витрат і прибутку від будівельних робіт у розрахунках за виконані роботи застосовують два види заборгованості між підрядником і замовником:

1)       валова заборгованість замовників за роботи за будівельним контрактом – сума перевищення витрат підрядника і визнаного ним прибутку над сумою проміжних рахунків (без непрямих податків) на дату балансу від початку виконання будівельного контракту. Відображається підрядником у складі незавершеного будівництва;

2)       валова заборгованість замовникам за роботи за будівельним контрактом – сума перевищення проміжних рахунків (без непрямих податків) над витратами підрядника і визнаним ним прибутком на дату балансу від початку виконання будівельного контракту. Відображається підрядником у складі інших поточних зобов’язань.

Розрахунки підрядника із забудовником (субпідрядника із генпідрядником) здійснюють за переданими для оплати рахунками за виконані роботи. 

Для накопичення даних про виконані роботи, переданих для оплати рахунків, і залишок незавершеного виробництва про валову заборгованість забудовників (замовників)  або забудовникам (замовникам), до рахунка 23 «Виробництво» відкривають субрахунки 238 «Незавершені будівельні контракти» і 239 «Проміжні рахунки». Суми проміжних рахунків відображають одночасно за дебетом субрахунку 238 і кредитом субрахунку 239. Записи на цих субрахунках здійснюють на суму рахунка до оплати  за виконані будівельні роботи (проміжний рахунок оплати) у тому періоді, в якому цей рахунок передано для оплати й відображено в обліку таким бухгалтерським записом: 36-703.

Після завершення будівельного контракту сальдо на зазначених субрахунках списують зворотною кореспонденцією рахунків: 239-238.

 

8. Облік будівництва у замовника.

 

Підприємство – забудовник може здійснювати будівництво власними силами (господарським способом).

Облік витрат будівельного виробництва за господарського способу виконання робіт здійснюють на субрахунку 151 «Капітальне будівництво» замість рахунка 23.  Це пов’язане з необхідністю виявлення загального обсягу капітальних вкладень незалежно від способу виконання робіт. На субрахунку 151 також ведуть облік устаткування, що підлягає монтажу в процесі будівництва, та авансових платежів для фінансування цього будівництва.

Субрахунок 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів» призначений для обліку витрат на придбання або виготовлення власними силами матеріальних активів, облік яких здійснюють на рахунку 10 „Основні засоби”.

На субрахунку 205 «Будівельні матеріали» підприємства – забудовники відображають рух будівельних матеріалів, конструкцій і деталей, обладнання і комплектуючих виробів, що належать до монтажу, та інших матеріальних цінностей, необхідних для виконання будівельно-монтажних робіт, виготовлення будівельних деталей і конструкцій.

Устаткування й будівельні матеріали, передані підрядникові для монтажу й виконання будівельних робіт, списують із субрахунку 205 на субрахунок 152 після підтвердження монтажу й використання їх.

Забудовники по завершенні будівництва і введення в експлуатацію окремих об’єктів мають визначити їхню інвентарну вартість, тобто сукупність витрат на будівництво або придбання об’єктів.

Вартість проектно-кошторисної документації, розробленої проектними організаціями, оплачують замовники із коштів, асигнованих на капітальні вкладення, що обліковуються на рахунку 151. По завершенні будівництва об’єкта витрати на оплату проектно – кошторисної документації разом з іншими витратами переносять на рахунок 10.

Встановлене обладнання, що потребує монтажу, беруть на облік також за інвентарною вартістю. Вартість цього обладнання складається з ціни придбання, включно із транспортними витратами на доставку його на об’єкт, витратами на монтажні й будівельні роботи, пов’язані із побудовою фундаментів і встановленням обладнання.

Величина інвентарної вартості основних засобів, які передають в експлуатацію залежить не лише від рівня витрат, а й від способу виконання капітальних робіт. За господарського способу будівництва на баланс основної діяльності приймають об’єкти за фактичною собівартістю їх, а за підрядного способу – за їхньою кошторисною вартістю.

Кошторисну вартість об’єктів капітального будівництва визначають на підставі кошторисних норм на будівельно – монтажні роботи, цін і тарифів на матеріали, воду, енергію, витрат на оплату праці та інших витрат будівельного виробництва.

Інвентарну вартість забудовник розраховує у момент завершення об’єктів спеціальною комісією. По завершенні будівництва об’єкта й здачі його в експлуатацію складають такий бухгалтерський запис: 10     -15.