Тема 11. Бухгалтерський облік на автотранспортних підприємствах.

Запитання

1.   Галузеві особливості, що впливають на організацію обліку на автотранспортних підприємствах. Нормативні та законодавчі акти бухгалтерського обліку на автотранспортних підприємствах.

2.   Облік наявності та руху транспортних засобів.

3.   Облік запасних частин та автомобільних шин.

4.   Облік паливно-мастильних матеріалів.

 

1.   Галузеві особливості, що впливають на організацію обліку на автотранспортних підприємствах. Нормативні та законодавчі акти бухгалтерського обліку на автотранспортних підприємствах.

 

Особливістю діяльності автотранспортних підприємств є:

1. Використання основних засобів для надання автотранспортних послуг.

2. Використання трудових ресурсів для надання автотранспортних послуг.

Автотранспортні послуги надаються лише при одночасному використанні основних засобів та трудових ресурсів (машина не може їхати без водія).

При цьому, відповідальність за рух автомобіля і безпечне перевезення пасажирів і вантажу несе водій.

Обов’язковою вимогою при цьому є справність автомобіля і здоровий стан водія.

При обліку на автотранспортних підприємствах  використовується рахунок 23, без використання рахунку 26.

На автотранспортних підприємствах відсутнє незавершене виробництво,  а всі витрати відносяться на собівартість реалізованих послуг.

Особливістю обліку в транспортних  підприємствах є наявність великої частки в основних засобах рухомого складу – транспорту, навантажувально-розвантажувальних  машин, а також необхідність постійного обліку і контролю їх технічного стану, необхідності технічного обслуговування та ремонту.

Обліковують специфічні запаси: паливно-мастильні матеріали, шини, запасні частини та агрегати.  

Автотранспортні підприємства надають послуги з:

-         транспортування вантажів

-         перевезення пасажирів

-         транспортно-експедиційні послуги

-         гаражне обслуговування і  зберігання рухомого складу

-         технічне обслуговування і ремонт автомобілів

-         попутне завантаження транспорту

-         перегін нового рухомого складу

-         утримання та експлуатація  транспортних агентств, станцій технічного обслуговування

-         інші види діяльності.

При здійсненні господарської діяльності автотранспортні підприємства застосовують наступні нормативні акти:

Закон України «Про автомобільний транспорт»

Закон України «Про транспортно-експедиторську діяльність»

Закон України «Про транзит вантажів»

Положення про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту

Порядок організації перевезень пасажирів і багажу автомобільним транспортом

Правила надання послуг пасажирського автомобільного транспорту

Правила перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні

На автотранспортних підприємствах при веденні обліку застосовується єдині законодавчі та нормативні акти України – закони, П(С)БО, кодекси, інструкції тощо:

-       Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність України»

-       Інструкція про застосування плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій.

-       Методичні рекомендації щодо заповнення форм фінансової звітності

-       Методичні рекомендації щодо облікової політики підприємства

-       Методичні рекомендації по застосуванню регістрів бухгалтерського обліку

-       Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності»

-       Податковий кодекс України

-       Положення (стандарти) бухгалтерського обліку

-       Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку

-       Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань

-       План рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій

-       Методичні рекомендації з формування собівартості перевезень (робіт, послуг) на транспорті

-       Інші.

 

2.     Облік наявності та руху транспортних засобів.

 

Виробничою базою автотранспортних підприємств є:

Вантажні автомобілі

Легкові автомобілі

Спеціальні автомобілі

Автобуси

Причепи

Напівпричепи

Автотранспортні засоби належать до окремої групи основних засобів. Одиницею обліку є об’єкт основних засобів із необхідними предметами комплектації. До них відносяться:

Агрегати (двигун, кузов, шасі)

Автошини

Акумулятор, комплект інструментів тощо.

Окремо здійснюють облік рухомого складу за окремими моделями транспорту. Всі об’єкти підлягають обов’язковій реєстрації  в державних органах (МВС), та нумерації інвентарними номерами під - час здачі в експлуатацію.

При оприбуткуванні об’єкта автотранспорту складають Акт приймання – передачі основних засобів, який використовується і при їх внутрішньому переміщенні. Аналітичний облік ведуть за кожним об’єктом в інвентарних картках.

Синтетичний облік ведуть на субрахунку 105 «Транспортні засоби» рахунка 10 «Основні засоби».

Ліквідацію автотранспортних засобів оформлюють актом на списання автотранспортних засобів, в якому зазначають усі реквізити, а основне причину ліквідації, суму зносу  та витрати і доходи при ліквідації.

Для нарахування амортизації (зносу) автотранспортних засобів підприємство може використовувати один із методів нарахування. Найбільш оптимальним є виробничий метод.

Основним первинним документом для обліку роботи автомобілів є Подорожній лист, який є:

1.        для вантажного автомобіля у міжнародному сполучені

2.        вантажного автомобіля в межах України

3.        для службового легкового автомобіля

4.        перевезення пасажирів автобусами.

Подорожні листи легкового автомобіля виписують підприємства, які надають службові автомобілі для транспортного обслуговування юридичних осіб  на комерційних засадах або власних потреб.

Подорожні листи виписуються переважно на один день, або зміну після обов’язкової здачі Подорожнього листа за минулий день.

Видані Подорожні листи реєструються у диспетчерському журналі, який відкривається на рік. Заповнення листа до видачі його водієві здійснює диспетчер або обліковець.

Якщо транспортний засіб працює на лінії, то його виписує вантажовідправник або вантажоотримувач.

У листі зазначають рух палива тобто залишок на початок дня (при виїзді), кількість виданого палива та залишок палива при поверненні автомобіля в гараж.

Дозвіл на виїзд автомобіля з гаража як правило повинен давати лікар і механік (щодо технічної придатності автомобіля).

Для контролю за використанням вантажних автомобілів оформлюють Картку обліку вантажного автомобіля (для кожного з них), яка складається на кожен місяць і відображає рух палива та витрати його за нормами і фактично. Вона є накопичувальним регістром про роботу автомобіля за звітний місяць

За усіма вантажними автомобілями на основі Карток обліку складають Зведену відомість обліку роботи вантажних  автомобілів.

 

3.     Облік запасних частин та автомобільних шин.

 

Запасні частини – це окремі деталі, вузли, агрегати транспортних засобів для заміни зношених частин об’єктів під час технічного їх обслуговування або ремонту.

Аналітичний облік запасних частин на складах здійснюють за місцями зберігання (матеріально – відповідальними особами), однорідними групами (механічна група, електрична група тощо), марками автомобілів та номенклатурними номерами.

Аналітичний облік обладнання, двигунів, вузлів та агрегатів обмінного фонду ведуть за такими групами:

-         Придатні до експлуатації

-         Підлягають ремонту

-         Перебувають в ремонті

-            Не придатні до експлуатації.

Непридатні до експлуатації обладнання, двигуни та агрегати після їх списання у встановленому порядку розбирають на запасні частини і оприбутковують на склад.

Облік руху запасних частин ведуть у спеціальних картках обліку.

Автомобільні шини, встановлені на колесах та наявні у запасі при автомобілі, включають до його первісної вартості й обліковують у складі основних засобів.

Відпуск зі складу автомобільних шин у разі їх заміни проводять за обов’язкової здачі шини, знятої з автомобіля.

Облік автомобільних шин в експлуатації та ремонті ведуть у Картках обліку роботи шин.

Заміна зношеної шини, що вибула через непридатність її для подальшої експлуатації, відбувається лише за умови здачі її на склад.

Синтетичний облік наявності та руху придбаних і виготовлених  запасних частин, готових деталей, вузлів, агрегатів, що використовуються для проведення ремонтів і заміни зношених частин автотранспортних засобів, а також автомобільних шин у запасі та в обороті, здійснюють на субрахунку 207 «Запасні частини».

 Облік обмінного фонду устаткування, двигунів, вузлів, агрегатів, створюваних у ремонтних підрозділах підприємства ведуть на рахунку 207.

4.     Облік паливно-мастильних матеріалів.

 

Основну частину витрат автотранспортних підприємств становлять паливно-мастильні матеріали. При надходженні матеріально – відповідальна особа оприбутковує їх на склад як нафтопродукти.

При видачі палива зі складу використовують лімітно – забірні картки, які відкриваються на місяць для кожного автомобіля. Кількість фактично виданого водіям палива фіксують у Відомості обліку видачі нафтопродуктів та Подорожньому листі автомобіля.

Паливо зі складу може видаватися  безпосередньо у бак автомобіля (якщо  автозаправна станція (АЗС) на території підприємства) або через спеціальні талони на заправку автомобіля  на АЗС.

Матеріально – відповідальна особа на основі первинних документів по обліку руху палива складає Звіт про рух нафтопродуктів.

При виїзді і поверненні водія в дорожньому листі механік проставляє дані пробігу автомобіля за спідометром, а також залишки пального у баках автомобіля під час виїзду  й при поверненні.

Фактичні витрати пального за кожним подорожнім листом зіставляють із витратами, розрахованими за нормами, й визначають економію або перевитрати палива за кожною маркою автомобіля.

Списання  паливно-мастильних матеріалів із підзвіту водія здійснюють з урахуванням чинних норм їх витрат. Для автомобілів норми встановлюють з урахуванням:

-         Базової норми на пробіг автомобіля (100 км).

-         На поїздку з вантажем

-         На пробіг у разі виконання спецзамовлення

-         На роботу спеціального обладнання

-         На роботу незалежного обігрівача

Крім того, враховують особливості дорожніх умов руху:

-         Період експлуатації автомобіля (збільшення витрат палива в зимовий період експлуатації, у гірській місцевості тощо)

-         Вид палива

-         Термін експлуатації автотранспортного  засобу.

Придбання палива в дорозі на сторонніх АЗС відображають в автотранспортному звіті водія (за відповідним чеком або квитанцією).

Підставою для списання палива є Відомість обліку видачі нафтопродуктів і Подорожній лист.

За результатами інвентаризації залишків палива та звітів про рух палива, обліковець по паливно – мастильних матеріалах складає Звіт про витрати палива за місяць, в якому відображають рух палива за видами, фактичні витрати палива та результат (економія або перевитрати) проти встановлених норм.

Перевитрати палива водіями за рішенням керівника відносять на відшкодування ними витрат або на витрат діяльності.

Облік палива ведуть на рахунку 203 (також і оплачені талони на нафтопродукти і газ).

Аналітичний облік палива ведуть за такими рахунками:

203.1. – нафтопродукти на складі

203.2. – нафтопродукти у талонах

203.3. – нафтопродукти у баках автотранспортних засобів

203.4. – газоподібне паливо на складі

203.5. – газоподібне паливо в талонах

203.6. – газоподібне паливо у баках

Аналітичний облік палива ведуть за його видами місцями зберігання тощо.