Тема 7. Загальні принципи організації бухгалтерського обліку у торгівлі. Система рахунків обліку та оцінка товарів.

Запитання

1.   Галузеві особливості, що впливають на організацію обліку в торгівлі. Оцінка товарів.

2.   Нормативні та законодавчі акти бухгалтерського обліку на торгівельних підприємствах.

3.   Документальне оформлення операцій з руху товарів, синтетичний та аналітичний облік товарів.

4.   Облік товарів на складі.

5.   Інвентаризація товарів та відображення її результатів в обліку.

6.   Облік псування товарів.

 

1.   Галузеві особливості, що впливають на організацію обліку в торгівлі. Оцінка товарів.

 

Торгівельна діяльність є самостійною діяльністю юридичних та фізичних осіб щодо здійснення операцій купівлі-продажу товарів споживчого призначення з метою отримання прибутків.

Товари – це матеріальні цінності що придбані або отримані, які утримуються підприємством з метою подальшого продажу.

Є два види торгівлі:

1. Оптова – це торгівельна діяльність з придбання та реалізації товарів великими партіями підприємствам роздрібної торгівлі, та іншим суб’єктам підприємницької діяльності.

2. Роздрібна – це торгівельна діяльність з продажу товарів поштучно та дрібним оптом безпосередньо громадянам та іншим споживачам переважно із розрахунком готівкою або через термінал.

3. Змішана - це торгівельна діяльність, яка включає елементи оптової та роздрібної торгівлі.

Оптові підприємства для відшкодування витрат обігу та отримання прибутку встановлюють оптову націнку на купівельну або відпускну вартість товарів придбаних у постачальника.

Підприємства роздрібної торгівлі та інші суб’єкти роздрібної діяльності встановлюють вільні ціни на товари що реалізують на підставі оптових цін і торгівельної націнки призначеної для покриття власних витрат обігу та отримання прибутку.

Суб’єкти торгівельної  діяльності поділяються на:

1.   За місцем знаходження пунктів продажу:

-       Стаціонарні пункти продажу (магазини, універмаги, торгові центри, супермаркети).

-       Пересувні пункти продажу (торгові палатки, автомагазини, розвозка товарів, інтернет-магазини).

2.   За обсягами продажу:

-       Великороздрібна (оптова) мережа магазинів

-       Дрібнороздрібна (оптова) мережа магазинів.

3.   За товарним асортиментом:

-       Спеціалізовані

-       Неспеціалізовані

4.   За товарною спеціалізацією:

-       Продовольчі

-       Не продовольчі

-       Змішані

5.   За формами торгівлі:

-       Пункти звичайного типу

-       Пункти самообслуговування

-       Реалізація за зразками

-       Реалізація за попереднім замовленням

-       Фірмова реалізація

-       Реалізація поштою (звичайною та електронною (інтернет).

Особливості обліку у торгівлі.

1.   На відміну від виробництва у торгівлі нічого не виробляють. Надана послуга не має кількісних характеристик.

2.   У торгівлі відсутній процес виробництва і визначення фактичної собівартості (рахунки  23 і 91 відсутні). Витрати не поділяють на прямі і непрямі, основні і накладні. Відсутній облік готової продукції (рахунок 26 відсутній).

3.   Значна номенклатура товарів у торгівлі впливає на бухгалтерський облік який ведуть лише у вартісному виражені за цінами реалізації. Для отримання прибутків застосовується торгівельна націнка.

4.   Витрати торгівельних підприємств є витратами обігу (рахунки 92-98), що не включаються до вартості товарів, а належать до витрат звітного періоду. Вони обліковуються на відповідних рахунках дев’ятого класу та списуються на фінансовий результат підприємства.

Облік товарних запасів здійснюють за двома показниками: 

-         Кількісно – вартісний облік наявності та руху товарів за купівельними цінами та кожною назвою товарів.

-         Облік загальних транспортно-заготівельних витрат що відносяться на весь обсяг товарних запасів або розподіляються за їх окремими групами.

Придбані товари зараховують на баланс за первісною вартістю. Первісною вартістю товарів внесених до зареєстрованого капіталу є узгоджена засновниками справедлива  вартість. Первісною вартістю безоплатно отриманих товарів є їх справедлива вартість. Первісною вартістю придбаних в обмін на неподібні запаси є їх справедлива вартість (запасів). Не включається до первісної вартості товару а відноситься до витрат періоду понаднормативні витрати, адміністративні витрати, витрати на збут на інші витрати.

  

2.   Нормативні та законодавчі акти бухгалтерського обліку на торгівельних підприємствах.

 

При здійсненні господарської діяльності підприємства торгівлі застосовують наступні нормативні акти:

1.   Закони України

«Про споживчу кооперацію»

«Про захист прав споживачів»

«Про якість та безпеку харчових продуктів і продовольчої сировини»

«Про Бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні»

«Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»

Інші

2.   Постанови Кабінету Міністрів України

 «Про порядок здійснення торгівельної діяльності і правила торгівельного обслуговування населення»

«Про затвердження правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами, та правил торгівлі в розстрочку фізичним особам»

Інші

3.   Документи  Міністерства економічного розвитку  і торгівлі України:

Положення про штрихове кодування товарів (штрихкод)

Правила комісійної торгівлі непродовольчими товарами

Інструкція про книгу відгуків і пропозицій на підприємствах роздрібної торгівлі та у закладах ресторанного господарства

Інструкція про порядок позначення роздрібних цін на товари  народного споживання на підприємствах роздрібної торгівлі та закладах ресторанного господарства

Методичні рекомендації з формування складу витрат та порядку їх планування в торговельній діяльності

Інші

4.   Інші документи міністерств і відомств:

Положення про форму та зміст розрахункових документів (Міністерство фінансів України)

Порядок подання звітності, пов’язаної із використанням книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок) (Міністерство фінансів України)

Порядок опломбування реєстраторів розрахункових  операцій (Міністерство фінансів України)

Порядок реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги) (Міністерство фінансів України)

Інші нормативно-законодавчі акти.

В тогівлі при веденні обліку застосовується єдині законодавчі та нормативні акти Українизакони, П(С)БО, кодекси, інструкції тощо:

-       Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність України»

-       Інструкція про застосування плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій.

-       Методичні рекомендації щодо заповнення форм фінансової звітності

-       Методичні рекомендації щодо облікової політики підприємства

-       Методичні рекомендації по застосуванню регістрів бухгалтерського обліку

-       Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності»

-       Податковий кодекс України

-       Положення (стандарти) бухгалтерського обліку

-       Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку

-       Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань

-       План рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій

-       Інші.

При здійсненні торгівельної діяльності застосовується найбільше нормативно-правових актів України.

 

3.   Документальне оформлення операцій з руху товарів, синтетичний та аналітичний облік товарів.

 

Придбання товарів між юридичними особами (продавець і покупець)оформляють Договором постачання або купівлі-продажу. Для отримання товарів на склад у постачальника, або у транспортній організації матеріально-відповідальній особі дають дозвіл на отримання товарів.

Під час відпуску товарів у постачальника виписується Накладна на відпуск товарно-матеріальних цінностей. Накладна виписується у трьох примірниках, містить номер, дату, реквізити покупця і підписується особою, яка відпустила товарно-матеріальні цінності та головним бухгалтером.

У випадках, якщо товарно-матеріальні цінності передаються транспортній організації для доставки покупцю виписується Товарно-транспортна накладна. При надходженні товару до складу покупця супровідними документами  постачальника є:  Сертифікат якості товарів, податкова накладна, митні декларації, тощо.

У випадках, якщо обсяг придбаних товарів не відповідає даним супровідних документів складають Акт на приймання матеріалів, який є юридичним документом для висування претензій винуватцю. Акт складається комісією в момент надходження товару. Членів комісії призначає керівник. Якщо товари надійшли без супровідних документів у покупця складають Акт на приймання  товарів. Один примірник акта залишають у покупця, інший передається постачальнику або винуватцю. Придбані товари обліковуються  за чистою їх масою та реєструють в Журналі обліку вантажів що надійшли.

Придбані у населення продукти харчування оформляються Актом закупівлі. 

Бухгалтерський облік товарів ведуть на активному рахунку 28. На цьому рахунку також обліковують покупну тару і тару власного виробництва, крім інвентарної тари, що служить для господарських потреб (рахунок 20 або 11).

Рахунок 28 має наступні субрахунки:

281 – «Товари на складі». Ведуть облік наявності та руху товарів що знаходяться в оптових та роздрібних базах.

282 – «Товари  в торгівлі». Ведуть облік руху та наявності товарів що знаходяться на підприємствах роздрібної торгівлі (кіоски, магазини, буфети).

283 – «Товари на комісії». Ведеться облік товарів переданих на комісію. За договорами комісії або іншими актами, які не передбачають перехід права власності на товар для їх продажу. Аналітичний облік товарів ведеться за видами товарів та підприємствами - особами комісіонерами.

284 – «Тара під товарами». Облік наявності та руху тари під товарами й порожньої тари. Торгові підприємства можуть вести облік тари за середніми обліковими цінами, які встановлюються керівництвом підприємства в розрізі  видів або груп тар і цінами на неї. Різниця між цінами придбання і середніми обліковими цінами відноситься на рахунок торгової націнки.

285 – «Торгова націнка». Підприємство роздрібної торгівлі при ведені обліку товарів за продажними цінами відображається по кредиту збільшення суми торгових націнок; за дебетом – їх списання. При реалізації товарів списання торгової націнки по дебету 285 у кореспонденції з рахунком 282 відображається реалізація товарів, або способом сторно зворотнього кореспондуючого за даними рахунка.

286 – «Необоротні активи та групи вибуття утримувані для продажу». Облік необоротних активів з метою продажу або списані необоротні активи для продажу.

У звітності відображається вартість товару за усіма субрахунками 28 рахунку.

Ціна – це грошовий вираз вартості товару чи послуги.

Ціна придбання – за якою одне підприємство купує в іншого товари, які призначені для реалізації.

Оптова ціна – за якою одне підприємство реалізує іншому товари у значній кількості із відповідними знижками.

Роздрібна ціна – за якою товари продаються населенню і підприємцям через роздрібну торгівлю.

 

4.   Облік товарів на складі.

 

Приймання товару на складах торгових підприємств здійснюють матеріально-відповідальні особи на підставі супровідних документів (накладна, товарно-транспортна накладна, сертифікати). На підставі таких документів здійснюють первинний контроль  дотримання умов постачання за найменуванням, масою,  кількістю товарів, асортиментом та їх якістю. Якщо всі ці умови дотримані, матеріально-відповідальна особа має право поставити свій підпис і штамп, що відповідає прийняттю товару.

Між підприємством і матеріально-відповідальною особою укладається договір про матеріальну відповідальність за майно, яке перебуває під її контролем.

Порядок кількісного та якісного приймання товару покупцем залежить від того, надходять вони в тарі чи без неї. За більшістю груп товарів встановлено певний порядок їх приймання.

Приймання товарів, які надійшли без супровідних документів постачальники здійснюють за фактичною наявністю товарів і оформляють актом приймання-передачі без рахунка постачальника. Матеріально-відповідальні особи щоденно складають і подають до бухгалтерії 2 примірники звіту.                

У звіті відображаються  всі найменування товару у кількісному вигляді.

Товарний звіт схожий до звіту касира. Два примірники звіту подаються до бухгалтерії, перевіряються в ній, при цьому головний бухгалтер ставить відповідну позначку (підпис). Після цього один примірник повертається матеріально-відповідальній особі, в якої зберігається протягом року.

Разом із прийманням товару за кількістю та якістю здійснюють контроль за їх надходженням здійснюють за допомогою реєстрації та ретельної перевірки правильності і відповідності всіх супроводжуючих документів.

Бухгалтери провіряють арифметичні підрахунки, і кожен документ фіксується у відповідному регістрі.

 

5.   Інвентаризація товарів та відображення її результатів в обліку.

 

Інвентаризація на торговому підприємстві обов’язково проводиться один раз в рік перед річною фінансовою звітністю.

Інвентаризація проводиться:

-       Якщо є підозра про недостачу, крадіжку товару

-       Заміна матеріально-відповідальної особи

-       В інших випадках на вимогу керівника чи згідно внутрішніх організаційно-розпорядчих документів.

Наказом керівника встановлюються графіки проведення інвентаризації протягом року.

У роздрібній торгівлі відсутній завідувач  складу. Матеріально-відповідальною особами виступають продавці у невеликих місцях продажу.

Інвентаризацію при зміні продавця або одного із них на підприємстві торгівлі здійснюють наказом по підприємству, де вказують обсяг об’єктів інвентаризації, дату проведення інвентаризації, склад комісії.

Перед початком інвентаризації матеріально-відповідальна особа дає розписку в тому, що до проведення інвентаризації передані до бухгалтерії, а цінності оприбутковані або списані.

 Інвентаризаційна комісія за кожною відповідальною особою складає інвентаризаційний опис, а також фіксує фактичну наявність об’єктів інвентаризації підрахуванням, зважуванням або виміром.

Матеріально-відповідальна особа надає пояснення з наявних відхилень фактичних даних від облікових.

Робоча інвентаризаційна комісія розробляє пропозиції щодо врегулювання результатів інвентаризації.

Центральна інвентаризаційна комісія і керівник підприємства затверджують результати інвентаризації.

Результати інвентаризації відображають у бухгалтерському обліку.

Товарні втрати можливі під час транспортування, приймання, зберігання, відпуску товарів вони поділяються на:

1.Нормовані  втрати:

- втрати від биття і пошкодження товару у межах встановлених норм;

- природні втрати.

2.Ненормативні втрати:

- нестачі та інші понаднормові втрати.

Якщо матеріально-відповідальна особа не надає письмового зобов’язання щодо погашення встановлених нестач і псування товару, матеріали інвентаризації можуть передаватися до суду, відшкодовуватись на підставі його рішення.

Результати інвентаризації регулюються таким чином:

-       За результатами пересортиці проводять залік нестач у межах одного виду товару.

-       Втрати цінностей в межах встановлених норм відносять до витрат періоду.

-       Понаднормативні нестачі цінностей відшкодовуються матеріально-відповідальними особами. Якщо конкретних винуватців не встановлено, а суд відмовив у позові до винуватця, витрати списують на результати діяльності.

-       Виявлені лишки оприбутковують відповідно із збільшенням групи товару.

Суми нестач і втрат від псування цінностей до ухвалення рішення стосовно конкретних винуватців відображають на позабалансових рахунках. Після встановлення осіб які мають відшкодувати втрати належно до відшкодувань суму зараховують до складу іншої дебіторської заборгованості, або інших доходів відповідного періоду.

Відображення в обліку результатів інвентаризації:

1.Пересортиця:

Дт 28 – Кт 28 в розрізі аналітичних рахунків відповідно до груп товарів.

2. Лишки товарів:

Відображається їх оприбукування одночасно із збільшенням інших операційних доходів Дт 28 – Кт 719.

3. Недостача товарів:

Відображається в складі інших операційних витрат одночасно із зменшенням вартості товарів Дт 947 – Кт 28.

У разі встановлення винних осіб і можливості відшкодування збитків на підприємстві визнається інший операційний дохід  Дт 375 – Кт 716.

 

6.   Облік псування товарів.

 

Неякісними та небезпечними товарами вважаються товари які:

1.  Не відповідають вимогам законодавчо-нормативних актів України щодо їх споживчих властивостей.

2.  Не відповідають обов’язковим вимогам щодо безпеки для життя і здоров’я людей, майна та довкілля.

3.  Яким з метою збуту продавці навмисно надають зовнішнього вигляду або окремих властивостей певного виду товару, або які не можуть бути ідентифіковані як товар за який він видається.

4.  При маркуванні яких порушено встановлені законодавством вимоги щодо мови або змісту маркування та інформації яка має бути при цьому наведена.

5.  Строк придатності яких до споживання або використання скінчився.

6.  На які немає передбачених законодавством відпускних документів що підтверджують їх якість та безпеку.

Вилучення з обігу продовольчих товарів, здійснюється за рішенням  органів виконавчої влади, які проводять державний контроль і нагляд за якістю і безпекою харчових продуктів, на які відсутні документи які підтверджують їх якість.

Вилучаються з обігу товари, які не мали позитивного висновку державної санітарної гігієнічної експертизи та сертифікату відповідності якості або строку придатності.

Вилучені товари підлягають обов’язковій санітарно-гігієнічній, ветеринарно-санітарній та товарній експертизі для визначення шляхів їх подальшого використання, утилізації або знищення (згідно нормативних актів).

Результати експертиз відносяться на адміністративні витрати. Витрати по знищенню товару на інші операційні витрати. Витрати по утилізацію та використання товарів як вторинних ресурсів списуються на рахунки 209 або 203.

Вилучення товарів з обігу  Дт 281 – Кт 282

Із застосуванням торгової націнки  Дт 281 – Кт 285

У разі передачі товарів на переробку вони списуються на рахунок 20, субрахунок 206, і після доведення їх до стану відповідності оприбутковуються на рахунок 281.