ТЕМА 7

СТАТИСТИЧНІ МЕТОДИ ВИМІРЮВАННЯ ЗВ'ЯЗКУ

 

Мета: засвоїти сутність факторного аналізу, як важливого апарату статистичного дослідження соціально-економічних явищ. Оволодіти методикою його проведення.

 

Питання для обговорення:

 

1. Поняття про функціональну та стохастичну залежність між окремими явищами.

2. Кореляційний зв’язок.

3. Метод аналітичного групування.

4. Кореляційно-регресійний аналіз та його етапи. Вибір форми рівняння регресії.

5. Обчислення параметрів рівняння регресії та їх економічна інтерпретація.

6. Оцінка тісноти зв’язку та перевірка суттєвості у кореляційно-регресійному аналізі.

7. Побудова довірчого інтервалу коефіцієнта регресії.

 

Навчальні завдання:

 

1. Робота двох автотранспортних підприємств за звітний рік характеризується такими даними:

Показники

АТП

№1

 

№2

 

Середньорічна кількість машин

 

250

 

200

 

Середня фактична вантажність

однієї машини, тонн

2,00

2,34

Машино-години в русі, тис.

 

400

 

360

 

Загальний пробіг, тис. км

 

8000

 

8100

 

в т. ч. з вантажем, тис. км

 

4800

 

5670

 

Проаналізуйте, в якому з автотранспортних підприємств вища інтенсивність використання вантажного автопарку. Для цього складіть систему середніх, що характеризують залежність середньорічного виробітку однієї середньоспискової машини від факторів, під впливом яких він формувався.

 

2. Є такі дані про роботу двох машинобудівних підприємств за звітний рік:

Показники

Підприємства

 

№1

 

№2

 

Випуск товарної продукції, млн грн.

500

550

Середньоспискова чисельність робітників, осіб

800

860

Відпрацьовано за рік робітниками, тис. людино-днів

180

 

189

 

Відпрацьовано за рік робітниками, тис. людино-годин

1422

1476

Проаналізуйте, на якому з двох підприємств краще використаний робочий час. Для цього складіть систему середніх, що характеризують залежність середньорічного виробітку на одного середньоспискового робітника від факторів, під впливом яких він формувався.

 

3. Є такі дані по десяти підприємствах:

№ підприємства

Виробіток на одного працюючого, тис. грн.

 

Електроозброєність праці, кВт⸳год

1

 

6,3

5

2

 

6,0

4

3

 

7,5

6

4

 

8,5

7

5

 

3,0

3

6

 

6,2

4

7

 

7,5

6

8

 

8,7

7

9

 

6,0

4

10

 

3,7

3

1) Встановіть напрям і характер зв’язку між електроозброєністю та продуктивністю праці.

2) Проведіть кореляційний аналіз цього зв’язку.

3) Визначить тісноту зв’язку і рівень його достовірності.

 

4. За даними аудиторського звіту про діяльність 12 комерційних банків, встановлено залежність між розміром кредитної ставки та доходністю кредитних операцій:

№ банка

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Кредитна ставка, %

59

61

64

66

68

61

64

64

66

67

66

62

Доходність від кредитних операцій, %

18

24

35

31

29

25

36

32

30

31

30

28

Виходячи  з цих даних:

1) визначте функцію, яка описує залежність між розміром кредитної ставки та доходністю віл кредитних операцій, обчисліть параметри рівняння, поясніть їх зміст;

2) оцініть тісноту зв’язку за допомогою коефіцієнта кореляції та рівень його достовірності.

 

5. Є такі дані про роботу десяти машинобудівних підприємств міста за звітний період:

№ підприємства

Валова продукція підприємства,

млн. грн

Середньорічна вартість основного капіталу, млн грн

Середньорічна чисельність робітників, тис. осіб

1

10,2

9,0

2,0

2

10,0

5,4

2,9

3

9,9

8,0

2,2

4

22,0

12,0

4,6

5

2,0

1,0

0,6

6

3,4

1,4

0,9

7

1,7

0,5

0,5

8

2,6

0,6

0,7

9

1,0

0,9

0,8

10

2,2

1,2

0,4

1) Розрахуйте та проаналізуйте часткові коефіцієнти кореляції.

2) Розрахуйте та проаналізуйте коефіцієнт множинної кореляції.

3) Побудуйте рівняння регресії.

 

6. При проведенні підсумків екзаменаційної сесії в групі були отримані такі дані про  залежність  між  кількістю  пропущених  занять  студентом  без поважних причин і середнім балом його успішності по п'яти предметах:

№ з/п

 

Кількість пропущених занять, год

 

Середній бал по всіх предметах

 

з/п

 

Кількість пропущених занять, год

Середній бал по всіх предметах

 

1

 

38

3,8

 

16

 

24

4,3

 

2

 

0

5,0

 

17

 

16

4,7

 

3

 

6

 

4,8

 

18

 

24

4,2

 

4

 

26

 

3,7

 

19

 

34

3,8

 

5

 

18

 

3,4

 

20

 

56

3,0

 

6

 

56

 

3,0

 

21

 

4

5,0

 

7

 

28

4,1

 

22

 

2

3,6

 

8

 

35

 

3,9

 

23

 

38

4,0

 

9

 

14

 

4,6

 

24

 

54

3,2

 

10

 

32

 

3,9

 

25

 

16

4,5

 

11

 

12

 

3,8

 

26

 

14

4,2

 

12

 

38

 

3,9

 

27

 

12

4,7

 

13

 

10

 

4,6

 

28

 

36

3,9

 

14

 

54

 

3,5

 

29

 

52

3,4

 

15

48

3,2

30

60

3,3

Методом дисперсійного аналізу дослідіть, чи впливають пропуски на рівень успішності. Визначте вид залежності, побудуйте рівняння регресії. Визначте тісноту зв'язку та зробіть висновок.