Тема 5. АРХІТЕКТУРНІ СТИЛІ
5.1.
Основні архітектурні стилі.
5.2.
Формування архітектурних стилів в Україні.
5.1. Основні архітектурні стилі
Основні
архітектурні стилі формувались в різні історичні періоди і в різних народів. Вони
віддзеркалюють культурний рівень населення, його соціальні та духовні потреби і
через естетичне переосмислення по різному відображаються у конструкціях та
формах будівель і споруд.
Зародження
архітектурних стилів відносять до часів Стародавнього Єгипту та Греції (IX-І
ст. до н.е.). Так, Єгипетський ордер
(в переводі із латини слово «ордер» означає порядок, устрій) базується на стояково-балочній
конструкції, найважливішими елементами якої є колони з капітелями і
перекриттями з карнизами [8, с.11]. Стародавньогрецькі
ордери (доричний, іонічний, корінфський) виникли в результаті прагнення
до раціональної і художньо досконалої композиції стояково-балочної конструкції.
Вони відображають канонізований порядок розташування елементів будівлі,
виконаних в певних пропорціях [8, с.23]. Окрасою будівель є колонади.
Класичний стиль стародавнього Риму (ІІІ ст.
до н.е. – V ст. н.е.) сформувавсь в результаті подальшого розвитку
стародавньогрецьких ордерів. Але на відміну від Греції тут отримали розвиток
п’ять видів ордерів: тосканський, римсько-доричний,
римсько-іонічний, корінфський та композитний [8, с.37]. Зародилися і
отримали поширення нові тектонічні структури – ордерна аркада, стояково-арочна
композиція (аркади на колонах), розкріпований ордер (стіни з
виступами колон і балок над ними – пілястрами
і антаблементами) [8, с.38]. Поширилась (з ІІ ст. до н.е.) нова техніка
зведення монолітних стін на основі так званого римського бетону (розчин
вапна і піску із щебенем).
Візантійський стиль (V– ХVІ
н.е.) – архітектурний стиль країн східнохристиянського ареалу. Найбільше
поширеним був тип хрестокупольного храму на плані хреста, вписаного в квадрат і
оздобленого мозаїкою [10, с.122-130].
Романський стиль (Х-ХІІ
ст., від лат. romanus — римський) своїм корінням входить у пізньоримську
архітектуру. Провідне місце займають базиліки (будівлі з вищою і
додатково освітленою середньою частиною) у тісному зв'язку з монументальним
живописом, скульптурою та орнаментальним мистецтвом, яке вражає багатством і
різноманітністю мотивів із своєрідним сплетінням традицій античності Візантії,
Ірану й навіть Далекого Сходу [8, с.74-79; 10, с.135-136].
Готика (ХІІ-ХVІ ст., від італ. gotico
— готський, з принизливим значенням «варварський»)
— стиль, якому характерний підкреслений вертикалізм форм, шпилясті завершення,
круглі вікна (рози або розети) [8, 79-89; 10, с.137-138].
Ренесанс (ХV-ХVІІ ст., франц. renaissance
від лат. renascov – відродження)
– архітектурний стиль періоду Відродження – розквіту європейської культури
після епохи середньовіччя до нового часу. Ознаки стилю: логіка античної
ордерної системи; парадність композиції; наявність двох незалежних шарів стін –
конструктивного і лицювального [8, 90-104; 10, с.138-146].
Бароко (ХVІ-ХVІІІ ст., від італ. barocco
— вигадливий, химерний) — стиль
у європейському мистецтві і архітектурі, що є продовженням Ренесансу.
Характерна пишність, парадність, яскравість кольорів, контрастність,
екстравагантність орнаменту, асиметрія конструкцій і велика експресивність. В
архітектурі панують примхливі криволінійні форми планів, сильні контрасти
об'ємів, перебільшена пластика фасадів, світлотіньові та кольорові ефекти [8,
105-111; 10, с.147-151].
Рококо («пізнє бароко», кінцевий
етап стилю бароко – 1720-1780 рр.) – проявився в опорядженні та декорі інтер’єрів
з використанням дзеркал, живописних панно, різьблених та ліпних орнаментів,
картушів [10, с.151].
Класицизм (кінець ХVІІ - перша
половина ХІХ ст., від лат. classicus — зразковий, досконалий) –
напрям і стиль, які пов’язані із відтворенням і переосмисленням ідеалів,
принципів і форм античності (Стародавньої
Греції та Риму). Розвиваючи естетику Ренесансу
вирізнявся грандіозністю містобудівних ансамблів, монументальністю ордерних
форм, їх абстрагованістю, чіткістю та суворістю композиції, урівноваженістю
об’ємів, стриманістю декору [8, 111-119; 10, с.151-154].
Ампір («пізній класицизм», перша третина ХІХ ст., від фр. empire
— імперія) – підкреслює урочистість та парадність архітектурних форм,
яка часто переходить в помпезність [10, с.152, 154].
Романтизм (кін. ХVІІІ - перша
половина ХІХ ст.) характеризується зверненням до минулого, зацікавленням
середньовіччям, історизмом. Залишив в архітектурі слабий слід. З часом (друга
половина ХІХ – поч. ХХ ст.) переродився в еклектику
– історизм – неоготику [10, с.154-155].
Модерн («нове мистецтво», кін. ХІХ – поч. ХХ ст.) заснований на концепції
домінування форми на противагу змісту. Його характерні ознаки: асиметрія планів
і експресивність композиції, кривизна у віконних та дверних отворах, металевих
карнизах і огородженнях, розкішність декоративної символічної орнаментики і
скульптури, переважне використання нових матеріалів (залізобетону, металу,
скла, кераміки, майоліки) [8, 224-229; 10, с.165].
Експресіонізм (перше
30-ліття ХХ ст.) в архітектурі виявися у пошуку незвичайного, емоційно
яскравого художнього образу, що відповідає новій епосі, її індустріальному
духу. Серед основних ознак – пластичність об’ємів, прагнення до сильних
контрастів та світлотіньових ефектів [8, 236-238; 10, с.165, 166].
Конструктивізм і функціоналізм (перша
половина ХХ ст.) відображають архітектурні форми через функціональні вимоги та
технічні можливості (конструкції) із врахуванням побутових, виробничих та інших
процесів, що проходять у них [10, с.172].
Постмодерн (друга половина ХХ ст.) –
напрям у зарубіжній архітектурі, пов'язаний із запереченням принципів
функціоналізму і конструктивізму («сучасного духу»). Йому характерні
ускладнення архітектурних форм, метафоричність та символізм композиції,
включення споруди в існуюче оточення [8, с.255-259;10, с.188].
Хай-тек (кін. ХХ ст., від англ. High-Tech
– високі технології) – особлива лінія подолання канонів «сучасного
руху». Найважливіші риси будівель цього стилю: розкриття несучих конструкцій з
метою полегшення їх монтажу і демонтажу; полегшення огороджуючих поверхонь, що
здешевлює будівлю; експлуатаційне маркування конструктивно-технологічних
структур їх фарбуванням [10, с.188-190].
5.2. Формування архітектурних стилів в
Україні.
Візантійське
мистецтво, яке поєднувало в собі західну класичну (грецьку і римську) культуру
і культуру Сходу, досягло в Х ст. теренів Київської Русі. Давньоруська
архітектура і мистецтво прийняли візантійські канони (хрестокупольна
система культових споруд, фрескові розписи). Починаючи із ХІІ ст. з’являються
цибулясті куполи, підлоги – з полив’яних керамічних плиток замість мозаїчних,
архітектурне мистецтво зближується з романським, посилюється вплив
народних художніх традицій. В Україні відобразилися всі архітектурні стилі, що
зародились в Європі [8, с.61-68; 10, с.130-135].
Особливим
шляхом розвивалось бароко (ХVIIІ
ст.) – сформувалась національна школа бароко, для якої характерне поєднання
європейських та місцевих прийомів і форм. У композиції споруд українського бароко прослідковується
прагнення до парадності, розвинутої архітектурної декоративності, розкриття
внутрішнього простору. В композиції споруд значне місце займали колони,
пілястри, розкріповані карнизи та пояси. Фасади оздоблювались тиньком
(штукатуркою) з ліпними орнаментами і фарбувались у контрастні кольори, що
надавало їм оптимістичного, мажорного колориту [10, с.147, 151].
Український модерн або українське необароко (кін. ХІХ – поч.
ХХ ст.) мав кілька національних шкіл (Київську, Харківську, Львівську) і
залишив велику архітектурну спадщину [10, с.215-220].
В
радянські часи – післявоєнних відбудов і
«створення матеріальної бази соціалізму» отримали розвиток такі стилі: конструктивний
функціоналізм, архітектура сталінізму, радянський
неофункціоналізм (строгий геометризм форм, сухувата раціональність
житла, однотипність фасадів та квартир, крупнопанельне будівництво) [10,
с.220-230].
Розвиток містобудування –
відображає істотну частину культури людства і пов'язаний із історичним
розвитком матеріальних умов життя суспільства. Перші міста виникли в епоху рабовласницького
ладу (древній Єгипет, Дворіччя – понад ХХ віків до н.е.) [10, с.16-43].
Вже в ті часи міста формувались за їх провідним значенням: храмові міста, столиці, торгові міста, оборонні укріпленні пункти
(міста-фортеці). Древньогрецькі міста [8, с.30-32]
вирізнялись регулярними планами –
чітким поділом на громадські (акрополі,
торгові площі-агори, театри, стадіони) та приватні сектори. Їх благоустрій
досягнув високого рівня. Головні вулиці мали тротуари і мостові проїзні частини, вимощені камінням. До водорозбірних фонтанів по керамічних і
свинцевих трубах подавалась вода. Міста мали і каналізацію – стічні канали, вимощені камінням і перекриті
кам’яними плитами.
Регулярні
плани міст древньої Греції отримали розвиток у римському містобудуванні,
яке набуло найбільшого розквіту у І і ІІ ст. н.е. [8, с.34-43; 10, с.45-46].
Засновано багато міст у завойованих провінціях. Римські міста поділялись на ремесло-торгові, адміністративно-культурного
призначення, військові табори та інші. Їх громадським центром були форуми –
великі майдани, які влаштовували на перетині головних вулиць.
Міста середньовічної
Європи (V-ХV ст. н.е.) формувались переважно на основі древніх римських
укріплених військових таборів, були невеликими (20..25 тис. мешканців) і
тісними [10, с.44-53]. Вони мали кріпосні
стіни, обнесені ровами з водою, прямокутні квартали, центральні площі [8,
с.88-89]. В подальшому міста розвивались кільцеподібно
навколо стін - Лондоніум (Лондон),
Лютеція (Париж) та ін. Радіально-кільцева планувальна система була визнана в епоху
Відродження і отримала у ХVІ ст. геометрично
правильну інтерпретацію [10, с.54-73].
Міста капіталістичного
періоду (ХVІІІ-ХІХ ст.) формувались як промислові, залізничні та
портові центри. Розростались і старі міста, околиці яких захопили промислові
підприємства. Тому вони вимушені були ущільнюватись і рости вгору та в
підземний простір [10, с.74-81]. Проблеми просторової організації,
транспортного сполучення, екології на зламі ХІХ-ХХ ст. спонукали до зародження
і розвитку нових містобудівельних концепцій – «лінійного міста», районного планування, «компактного міста»,
«організованої» децентралізації та ін.
[10, с.81-99].
Сучасні
міста мають функціональне зонування (поділ
території міста на зони – сельбищну,
промислову, зовнішнього транспорту, рекреаційну тощо), чітку планувальну
структуру, що фіксується транспортною
інфраструктурою, та просторову організацію [9; 10; 18].
Розвиток будівельних матеріалів і конструкцій.
Функціональна придатність та зовнішній вид(вигляд) будівель і
споруд визначаються не тільки конструктивними рішеннями чи архітектурними
стилями, але й, в значній мірі, будівельними
матеріалами, із яких зводять ці об’єкти. З стародавніх часів і до сьогодення
застосовують природні матеріали – дерево,
камінь (бутовий і тесаний), глину, пісок тощо. Ще з часів Стародавнього
Єгипту застосовують вапняно-піщану суміш
та цеглу-сирець. Римляни винайшли так званий римський бетон – розчин вапна і піску із щебенем. З гідравлічними
добавками із вулканічного піску (пуццолана) бетон ставав водонепроникним і
міцним. Це дало нову технологію зведення монолітних стін. Інтенсивний розвиток
техніки і науки в індустріальний період в ХІХ ст. дав нові будівельні матеріали –
цемент, бетон і залізобетон. Все
більшого поширення набувають металеві конструкції із чавуну, сталі, алюмінію, титану тощо
(Ейфелева башта і галерея машин в Парижі, Кришталевий палац в Лондоні). У
будівництві споруд застосовують збірні залізобетонні елементи – балки, ригелі, рами, ферми, панелі. В ХХ
ст. починають зводити об’ємні споруди з тонкостінних оболонок із залізобетону, металу і скла.