5. ПЛАНУВАННЯ ЯКОСТІ
5.1. Планування – процес
управління якістю
Управління
якістю - діяльність оперативного характеру, що здійснюється керівниками та персоналом
підприємства, які впливають на процес створення продукції з метою забезпечення
її якості шляхом виконання функцій планування і контролю якості, комунікації,
розробки та впровадження заходів і прийняття рішень по якості. Під плануванням
якості продукції розуміється встановлення обґрунтованих завдань по її випуску з
необхідними значеннями показників якості на певний момент або протягом заданого інтервалу часу.
Планування підвищення якості має спиратися на науково обґрунтоване
прогнозування потреб внутрішнього і зовнішнього ринку. При цьому велику роль у
правильному обґрунтуванні планів підвищення якості набувають використання даних
про результати експлуатації продукції, узагальнення та аналіз інформації про
фактичний рівень її якості.
У перелік головних завдань планування підвищення
якості продукції входять:
- забезпечення випуску продукції з максимальною
відповідністю її властивостей існуючим і перспективним потребам ринку;
- досягнення і підвищення технічного рівня і
якості кращих вітчизняних і закордонних зразків;
- встановлення економічно оптимальних завдань з
підвищення якості продукції з точки зору їх ресурсного забезпечення та запитів
споживачів;
- вдосконалення структури своєї продукції шляхом
оптимізації її типорозмірного ряду;
- збільшення випуску сертифікованої продукції;
- поліпшення окремих споживчих властивостей
(надійності, довговічності, економічності);
- своєчасна заміна, скорочення виробництва або
зняття з виробництва застарілої і неконкурентоспроможною продукції;
- забезпечення суворого дотримання вимог
стандартів, технічних умов та іншої нормативної документації, своєчасне впровадження
знову розроблених і перегляд застарілих стандартів;
- розробка та реалізація конкретних заходів, що
забезпечують досягнення заданого рівня якості;
Предметами
планування якості продукції є в кінцевому підсумку різні заходи і показники, що
відображають як окремі властивості продукції, так і різноманітні характеристики
системи і процесів управління якістю. Такі показники знаходять своє відображення в
конкретних завданнях щодо поліпшення якості продукції, в планах
науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт, стандартизації та
метрологічного забезпечення, впровадження систем управління якістю, технічного
розвитку підприємства, підготовки кадрів.
Планування
підвищення якості продукції базується на загальних принципах планування та
застосуванні методів планування. До загальних принципів планування відносять:
1. поєднання
централізованого керівництва з самостійністю підрозділів;
2.
пропорційність, тобто збалансований облік ресурсів і можливостей підприємства;
3. комплексність
(повнота) – взаємопов’язанність всіх сторін діяльності підприємства;
4. деталізація -
ступінь планування;
5. точність -
ступінь допусків і відхилень параметрів плану;
6. простота і
ясність - відповідність рівню розуміння розробників і користувачів плану;
7. науковість -
облік в плануванні новітніх досягнень науки і техніки, вимог перспективних
стандартів, потреб ринку (як існуючих, так і перспективних);
8.
безперервність - цілісність часового простору планування;
9. еластичність
і гнучкість - можливість використання резервів;
10.
економічність - ефективність планової діяльності.
До методів планування відносять:
•
розрахунково-аналітичний, заснований на виконання робіт і угрупуванню використовуваних ресурсів
за елементами і взаємозв'язками, аналізі умов найбільш ефективної їх взаємодії та
розробці на цій основі проектів планів;
•
експериментальний (дослідний) - проектування норм, нормативів і моделей
підсистем управління підприємством на основі проведення та вивчення вимірювання
і дослідження, а також врахування досвіду менеджерів, інших фахівців;
•
звітно-статистичний - розробка проектів планів на основі звітів, статистики та
іншої фактичної інформації, що характеризує реальний стан і зміну характеристик
підсистем управління.
5.2.
Системний підхід до планів якості
Планування – це
насамперед процес прийняття рішень, що дозволяють забезпечити ефективне
функціонування і розвиток фірми в майбутньому. Такі рішення зазвичай утворюють цілісну систему, в
рамках якої взаємно впливають один на одного, що, зрозуміло, викликає на
практиці значні труднощі, зумовлені необхідністю їх ув'язки. Розв'язання дозволяє
забезпечити оптимальне поєднання рішень в системі і зменшити число
невикористовуваних можливостей, що відкриваються перед фірмою.
Планування – складання
спеціальних документів – планів, що визначають конкретні кроки фірми по
підвищенню якості продукції в рамках майбутнього (планового) періоду.
Об'єктами планування якості є:
1. Цілі та стратегії
підприємства по завоюванню тієї чи іншої ринкової позиції.
2. Параметри
якості продукції, що дозволяють підвищити її конкурентоспроможність.
3. Прогнозування ринкових
тенденцій якісних характеристик продукції та плани по досягненню показників
відповідно до даних тенденціями.
Предметом
планування якості продукції є різні показники, що відображають як окремі
властивості продукції, так і різноманітні характеристики системи і процесів
управління якістю. Ці показники знаходять своє відображення в конкретних
завданнях щодо поліпшення якості продукції, в планах науково-дослідних і
дослідно-конструкторських робіт, стандартизації та метрологічного забезпечення,
впровадження систем управління якістю, технічного розвитку підприємства, підготовки
кадрів.
Одним з
найважливіших напрямків планування якості продукції на підприємстві є
внутрішньовиробниче планування. Його завдання полягають у наступному:
1. Формулювання
цілей її діяльності та конкретні завдання, за допомогою яких вони досягаються.
2. Створення
необхідної основи для перебудови структури фірми і системи управління нею.
3. Створення
основи для координації діяльності працівників у процесі досягнення цієї мети.
4. Забезпечує
вибір найкращого варіанту рішення;
5. Формування
систему стандартів і показників, за допомогою яких відбувається оцінка
результатів діяльності фірми і заохочення найбільш відзначених співробітників.
5.3.
Чинники та умови, що впливають на забезпечення якості продукції
Якість продукції
формується на етапах її проектування і виготовлення та підтримується на етапі
експлуатації. На кожному етапі на якість впливають певні чинники та умови. Під
фактором забезпечення якості продукції розуміється певна сила, що змінює
властивості сировини, матеріалів, конструктивних елементів або виробу в цілому.
Сюди відносяться: предмети і знаряддя праці, устаткування, оснащення,
інструмент, технологія, а також професійні знання та навички розробників,
робітників, організаторів виробництва. Під умовами забезпечення якості продукції розуміються
виробничі обставини, середовище, в яких діють фактори забезпечення якості
продукції. По відношенню до місця забезпечення якості продукції умови поділяться на
внутрішні і зовнішні.
Внутрішні умови:
1. Характер
виробничого процесу, його інтенсивність, ритмічність, тривалість.
2. Рівень
оснащеності та обслуговування робочих місць.
3. Екологічний
стан виробничих приміщень.
4. Інтер'єр і виробничий дизайн.
5. Стан безпеки
праці.
6. Стан в середині
колективних і міжособистісних відносин.
7. Морально -
психологічний клімат у колективі, характер вирішення конфліктних ситуацій.
8. Характер
матеріального і морального стимулювання за якість.
По відношенню до місця забезпечення якості
продукції умови діляться на внутрішні і зовнішні.
Зовнішні умови:
- Науково - технічний розвиток країни;
- екологічний
стан навколишнього середовища;
- діючий
господарський механізм;
- система
управління якістю на підприємстві;
- економічне
стимулювання діяльності підприємства;
- принципи ціноутворення;
- законодавче і правове середовище;
-стан соціально - матеріального середовища працівників.
Умови
забезпечення якості продукції в ряді випадків мають вирішальний вплив на ті
сили, які безпосередньо змінюють властивості продукції. Вони можуть сприяти
повному прояву можливостей факторів або в різного ступеня стримувати їх,
гальмувати прояв їх можливостей (наприклад, зміна пріоритету преміювання - за
якісні або кількісні показники та ін.). Забезпечення найбільш гармонійного
поєднання чинників і умов - одна з найважливіших і складних завдань
забезпечення якості, управління якістю продукції.
Розглянемо
основні фактори, що визначають якість продукції на різних етапах її життєвого
циклу. На етапі проектно-конструкторських розробок основними факторами, що
забезпечують якість виробів, є:
1.
Техніко-економічне обґрунтування конструкції та експлуатаційних характеристик
виробу.
3. Бездефектне
проектування.
4. Широке
застосування типових схем, максимальне використання уніфікованих, стандартизованих
деталей, вузлів, агрегатів.
5. Включення у
виріб вбудованих систем контролю, в тому числі автоматичного.
6. Включення в
конструкцію виробу дублюючих життєво важливих для нього систем.
7. Проведення
лабораторних випробувань в ускладнених умовах.
8. Перевірка та
уточнення за результатами відпрацювання дослідної партії і даних експлуатації.
На етапі
виробництва продукції фактори, що впливають на її якість, можна розділити на:
технічні, організаційні, інформаційні, соціальні, економічні.
Технічні фактори:
Якість предметів праці: сировини, матеріалів,
покупних комплектуючих виробів, документації тощо. Забезпечення якості тут може
бути досягнуто за рахунок підвищення ефективності вхідного контролю сировини,
матеріалів, напівфабрикатів і комплектуючих виробів;
Якість засобів праці: обладнання, апаратури,
технологічного оснащення, інструменту, засобів вимірювань, засобів
автоматизації праці та ін. Основними шляхами реалізації цього фактора є
технічне переозброєння і реконструкція виробництва, комплексна механізація і
автоматизація виробничих процесів, використання високоточного обладнання;
Якість технологічних процесів. Посилення дії
цього чинника може бути забезпечено шляхом розробки поопераційних технологій,
типізації технологічних процесів, впровадження прогресивних технологій,
активного контролю якості в процесі виробництва.
Організаційні фактори:
Організація виробництва: спеціалізація, виробнича
структура, організація оперативно-виробничого планування. Підвищення якості
продукції за рахунок цього фактора може бути досягнуто шляхом впровадження
ефективних форм внутрішньозаводської спеціалізації: предметної, детальної;
організації поточного виробництва (конвеєрних та потокових ліній); розробки
циклових та оперативних графіків виробництва, що забезпечують ритмічну роботу
підприємства.
Організація праці: раціональне розподіл і
кооперація праці, раціональна організація робочих місць та їх обслуговування,
раціональний режим праці та відпочинку, поширення передових прийомів і методів
праці.
Організація управління: раціональна структура
управління, раціоналізація документообігу, раціональна технологія взаємодії
підрозділів, автоматизація управління виробництвом.
Інформаційні
фактори:
- реєстрація даних
про якість, їх ідентифікація, зберігання;
- автоматизація збору та обробки інформації про
якість;
- забезпечення оперативною
інформацією про якість керівників і
фахівців, її використання та ін.
Соціальні чинники:
• професійну структуру кадрів;
• підвищення кваліфікації
кадрів;
• атестацію кадрів;
• мотивацію персоналу;
• соціально-побутове
обслуговування працівників та ін.
Економічні фактори:
1.
Фінансування
робіт із забезпечення якості продукції.
2.
Матеріальна
відповідальність працівників за виготовлення недоброякісної продукції.
3.
Матеріальне
стимулювання персоналу за створення і випуск продукції високої якості.
4.
Облік, аналіз і
регулювання витрат на забезпечення якості продукції.
На етапі експлуатації основними факторами, що
впливають на підтримання якості та надійності технічних пристроїв, є:
1. Використання пристроїв за прямим призначенням з
дотриманням режимів, передбачених технічною документацією.
2. Поліпшення обслуговування та проведення
регламентних робіт в передбачені терміни.
3. Підвищення якості поточного,
планово-попереджувального і капітального ремонтів.
Розглянуті фактори дозволяють сформулювати
основні напрями підвищення якості технічних пристроїв:
1.
Створення
технологічних конструкцій пристроїв.
2.
Вдосконалення
технологічних процесів виготовлення.
3.
Підвищення рівня уніфікації
виробів.
4. Підвищення
технічного рівня виробництва, комплексна механізація і автоматизація виробничих
процесів (основних і допоміжних);
5. Ритмічна робота всіх
підрозділів підприємства;
6. Розробка і застосування прогресивних методів
контролю та аналізу якості продукції;
7. Безумовне дотримання технологічної, виробничої та
виконавчої дисципліни;
8. Виконання вимог
стандартів;
9. Впровадження прогресивної організації праці та
підвищення культури виробництва;
10. Розвиток і стимулювання творчої активності
працівників, їх зацікавленості в підвищенні якості продукції.
5.4.
Питання для самоконтролю.
1.
Що ви розумієте під плануванням якості?
2.
Яка специфіка планування якості?
3. Які напрямки планування підвищення якості
продукції на підприємстві?
4. У чому полягає нова стратегія в управлінні якістю
і як вона впливає на планову діяльність підприємства?
5. Яка особливість планової роботи в підрозділах
підприємства?
6. Які міжнаціональні та національні органи
управління якістю ви знаєте?
7. Який склад служб управління якістю на
підприємстві?
8. Що таке «фактори» і «умови» забезпечення якості
продукції?
9. Які чинники визначають якість продукції
на різних етапах її життєвого циклу?
10. Які умови впливають на забезпечення якості
продукції?