2. ПОКАЗНИКИ ЯКОСТІ ПРОДУКЦІЇ

2.1. Показники якості, як основна категорія оцінки споживчих цінностей

 

Кількісна характеристика одного або декількох властивостей продукції, які складають її якість, називається показником якості продукції. Всі споживчі цінності можна умовно класифікувати за декількома категоріями, що відрізняється один від одного тимчасовими факторами дії: базові, постійні, тимчасові цінності, супутні, привнесені, універсальні.

Базові цінності - це споживчі цінності, закладені в продукцію на етапі проектування і характеризуються експлуатаційними показниками якості, до яких відносяться показники призначення (функціональні), надійності (безвідмовність, довговічність, ремонтопридатність, збереженість), технічної естетики (цілісність композиції, досконалість товарного вигляду), екологічні (фізичні, хімічні, мікробіологічні), ергономічні (відповідність ергономічним вимогам в робочій зоні), патентно-правові (патентна чистота, патентний захист), безпеки та транспортабельності.

Постійні цінності - це такі додаткові споживчі цінності, які діють протягом усього життєвого циклу продукції, але мають до базових цінностей пряме відношення. Наприклад, імідж фірми-виробника продукції, престиж магазину, сертифікат на систему якості, популярність торгової марки. Такі цінності мають різний рейтинг. Їх вплив на покупця дозволяє набагато збільшити споживчу вартість продукції.

Тимчасові цінності - додаткові цінності, що мають пряме відношення до вигляду і якості продукції, але діючі тимчасово, іноді сезонно, зазвичай менше життєвого циклу товару: новизна, мода, престиж. Такі цінності, як правило, на якийсь час дозволяють тримати ударні ціни на продукцію. Ідеально коли життєвий цикл товару сумірний з тривалістю дії тимчасових цінностей. Тимчасові цінності реалізуються потенційною можливістю націнки до собівартості товару, спадної у часі.

Супутні цінності - додаткові споживчі цінності, не пов'язані з продукцією безпосередньо, але полегшують умови її придбання або експлуатації: сезонний попит на продукцію, рівень інфляції (для експортованих або імпортованих товарів). Супутні цінності можуть як сприяти ліквідності продукції, так і ускладнювати її реалізацію. Націнка до продукції за рахунок дії супутніх цінностей може значно коливатися в часі.

Інформаційні цінності - реклама, виставки, конкурси, які самі по собі не мають ні прямого, ні побічного відношення до продукції, але за рахунок нової або повторюваної інформації про цінності, що мають відношення до продукції, значно збільшують її споживчу вартість для багатьох покупців. До інформаційних цінностей також відносяться чутки, думки, життєвий досвід. Вплив інформаційних цінностей може бути як тимчасовим, так і постійним (наприклад, реклама). Інформаційні цінності в часі діють аналогічно супутнім. Коливальний характер націнки викликаний послабленням в часі впливу інформаційних заходів (до її відновлення).

Універсальні цінності - ринкова вартість продукції або ціна. Разом з цим ціна, якою б не була продукція, має універсальну розмірність (у грошовому вираженні), тобто по ній можна порівнювати цінність різних за виглядом і якістю виробів. Успішне просування на ринок нового виробу багато в чому буде залежати від правильного обліку всіх факторів, що впливають на ліквідність продукції, і особливо від можливості підприємства-виробника виявити або сформувати додаткові споживчі цінності, які посилюють базова якість продукції.

 

2.2. Класифікація показників якості продукції.

 

Висока якість виробів зумовлюється різними факторами, основними з яких є:

- фактори технічного характеру (конструктивні, технологічні, метрологічні);

- фактори економічного характеру (фінансові, нормативні, матеріальні);

- фактори соціального характеру (організаційні, правові, кадрові тощо).

Сукупність показників якості продукції можна класифікувати за такими ознаками:

- за кількістю властивостей (одиничні, комплексні та інтегральні показники);

- за відношенням до різних властивостей продукції (показники надійності, технологічності, ергономічності);

 - за стадією визначення (проектні, виробничі і експлуатаційні показники);

- за методом визначення (розрахункові, статистичні, експериментальні, експертні показники);

- за характером використання для оцінки рівня якості (базові та відносні показники);

- за способом вираження (розмірні показники і показники, виражені безрозмірними одиницями виміру, наприклад, балами, відсотками).

Показник якості продукції, що характеризує одне з її властивостей, називається одиничним показником якості продукції (наприклад, потужність, калорійність палива).

Комплексний показник якості продукції - це показник, що характеризує декілька її властивостей.

Ергономічні показники характеризують систему «людина - виріб» і враховують комплекс властивостей людини, що виявляються у виробничих і побутових процесах. До них відносяться гігієнічні (освітленість, температура, тиск, вологість), антропометричні (одяг, взуття, меблі, пульти управління) та психофізіологічні (швидкісні і силові можливості, пороги слуху, зору).

 Психофізіологічні характеризують пристосованість вироби до органів чуття людини.

 Психологічні характеризують можливість сприйняття й обробки різної інформації.

 Фізіологічні характеризують допустимі фізичні навантаження на різні органи людини.

Показники призначення характеризують властивості продукції, що визначають основні функції, для виконання яких вона призначена, і обумовлюють область її застосування. У  групу входять:

а) класифікаційні показники, що встановлюють приналежність виробів до класифікаційного угруповання (класи автомобілів, точності приладів);

б) функціональні (експлуатаційні), що характеризують корисний результат від експлуатації виробів (швидкодія комп'ютера, продуктивність стану, точність вимірювального приладу);

в) конструктивні, що дають точне уявлення про основні проектно-конструкторські рішення (двигуни дизельні, бензинові, електричні);

г) показники складу і структури, що визначають зміст у продукції хімічних елементів, їх сполук (процентний вміст сірки і золи в коксі). Показники цієї групи відіграють основну роль в оцінці рівня якості, вони часто використовуються як критерії оптимізації і застосовуються спільно з іншими видами показників.

Показники надійності характеризують властивості безвідмовності, довговічності, ремонтопридатності і зберігання.

Безвідмовність - властивість виробу зберігати працездатність протягом деякого часу або напрацювання.

Довговічність - властивість виробу зберігати працездатність до граничного стану з необхідними перервами для технічного обслуговування і ремонту.

 Ремонтопридатність - здатність продукції піддаватися ремонту.

 Збереженість - властивість виробів і продуктів зберігати справний і придатний до споживання стан протягом встановленого в технічній документації терміну зберігання і транспортування, а також після нього.

Естетичні показники характеризують інформаційну виразність, раціональність форми, цілісність композиції, досконалість виробничого виконання, стабільність товарного виду (характеристики художніх стилів, відтінків, запахів, гармонійності).

Показники технологічності характеризують властивості продукції, що зумовлюють оптимальний розподіл витрат матеріалів, часу і коштів праці при технічній підготовці виробництва, виготовленні та експлуатації продукції. Це показники трудомісткості, матеріало- і фондомісткості, собівартості виробів. Обчислюються як загальні (сумарні) так і структурні, питомі, порівняльні або відносні показники. Показники стандартизації та уніфікації характеризують насиченість продукції стандартними, уніфікованими і оригінальними частинами, а також рівень уніфікації з іншими виробами.

Патентно-правові показники характеризують ступінь оновлення технічних рішень, використаних у продукції, їх патентний захист, а також можливість безперешкодної реалізації продукції в нашій країні та за кордоном.

Екологічні показники характеризують рівень шкідливих впливів на навколишнє середовище, що виникають при експлуатації або споживанні продукції. Наприклад: вміст шкідливих домішок, що викидаються в навколишнє середовище, імовірність викиду шкідливих часток, газів, випромінювань при зберіганні, транспортуванні та використанні продукції.

Показники безпеки характеризують особливості продукції, що зумовлюють при її експлуатації або споживанні безпеки людини. Вони відображають вимоги до норм і засобів захисту людей, що знаходяться в зоні можливої небезпеки при виникненні аварійної ситуації, і передбачені системою держстандартів з безпеки праці, а також міжнародними стандартами.

Економічні показники характеризують витрати на розробку, виготовлення, експлуатацію або споживання продукції, що враховуються в інтегральному показнику якості продукції (різні види витрат, собівартість, ціна).

 

2.3. Оцінка рівня якості продукції.

 

Оцінка рівня якості продукції представляє сукупність операцій, які включають вибір номенклатури показників якості оцінюваної продукції, визначення значень цих показників і порівняння їх з базовими значеннями відповідних показників.

Оцінка рівня якості продукції необхідна при вирішенні таких завдань:

-прогнозування потреб, технічного рівня та якості;

-планування підвищення якості та обсягів виробництва;

-обґрунтування  та освоєння нових видів;

-вибір найкращих зразків;

-обґрунтування доцільності зняття з виробництва;

-атестація якості;

-обґрунтування можливостей реалізації за кордоном;

-оцінка науково-технічного рівня розроблячих і діючих стандартів;

-контроль якості;

-стимулювання підвищення якості;

-аналіз динаміки рівня якості;

-аналіз інформації про якість.

Оцінка рівня якості продукції може здійснюватись на різних стадіях життєвого циклу. На етапі розробки оцінюється рівень розробленої продукції, в результаті чого встановлюються вимоги до якості продукції. На етапі виробництва визначаються фактичні значення показників якості продукції за результатами контролю та випробуванні, оцінюється рівень якості виготовлення продукції і приймаються відповідні рішення при управлінні якістю. На етапі експлуатації або споживання оцінюється рівень якості виготовленої продукції та за результатами експлуатації або споживання її приймаються управлінські рішення, спрямовані на збереження або підвищення рівня якості продукції.

 

2.4. Питання для самоконтролю.

1. Які фактори впливають на рівень якості виробів?

2. Яка динаміка і взаємозв'язок рівня якості продукції?

3. Як групують споживчі цінності?

 4. Що ви розумієте під показником якості?

5. За якими ознаками класифікують показники якості?

6. Що таке одиничний, відносний, комплексний і

інтегральний показники якості?

7. Якими методами встановлюють числові значення показників якості?