Тема 2. Класифікація ресурсів організації
1. Класифікація ресурсів
2. Стратегічні ресурси організації
3. VRIO-аналіз
ресурсів організації
1.Класифікація ресурсів
За компонентами:
− матеріальні;
− людські;
− фінансові;
− нематеріальні.
Матеріальні
ресурси у вузькому значенні – це предмети праці, які перетворюють у процесі
виробництва і з яких виготовляють продукцію в організації.
Матеріальні
ресурси у широкому значенні представляють собою основні і оборотні засоби, які
утворюють матеріально-речову базу організації.
Матеріальні ресурси – це
сировина, основні та допоміжні матеріали, напівфабрикати, незавершене
виробництво, паливо, енергія, комплектуючі вироби, запасні частини, тарні
матеріали, технологічне устаткування і оснащення, виробничий і господарський
інвентар, інструмент, транспортні засоби тощо.
Фінансові ресурси – це
сукупність усіх видів грошових засобів, фінансових активів, які знаходяться у
розпорядженні організації.
Людські ресурси – це
сукупність осіб, які працюють в організації і вкладають свою працю, фізичні і
розумові здібності, знання, навички у здійснення фінансово-господарської
діяльності організації, реалізацію її завдань.
Нематеріальні ресурси – це цінності, які не мають матеріальної форми, але потрібні для
діяльності організації. До нематеріальних ресурсів належать винаходи, корисні
моделі, патенти, комп’ютерні програми, товарні знаки, бази даних, репутація,
технології тощо.
За походженням:
− первинні (створені природою).
− вторинні (створені людиною).
За відчутністю:
− відчутні;
− невідчутні.
За характером використання:
− одноцільового використання;
− багатоцільового використання.
За вичерпністю:
− вичерпні;
− невичерпні.
За способом використання:
− споживані, які повністю споживаються у ході
їх використання і втрачають свою матеріально-речову форму;
− застосовувані, які можуть використовуватись упродовж
тривалого часу, не змінюючи своєї матеріально-речової форми.
За залученням до господарського обігу:
− дійсні (реальні) – це ресурси, які у даний
час використовуються;
− можливі (потенційні) – це наявні ресурси, які
не використовуються з певних причин (економічної неефективності, недостатнього
рівня розвитку техніки і технології).
За дефіцитністю:
− недефіцитні;
− дефіцитні.
Іноземні фахівці поділяють ресурси на дві групи:
− доступні (кореневі) ресурси;
− ресурси, які створюють вартість і сприяють
досягненню стратегічних показників ефективності і забезпечують стійкі конкурентні переваги.
2.Стратегічні ресурси організації
Стратегічні ресурси забезпечують
реалізацію місії і досягнення цілей організації. Вони є результатом формування
стійких конкурентних переваг і передбачають створення в організації ефективної
системи управління ними.
Стратегічні ресурси організації – це активи, здібності, знання, організаційні процеси, інформація, які є цінними, рідкісними,
незамінними, важко копіюються.
Риси стратегічного ресурсу за Колліс, Монтгомері:
− важко скопіювати;
− повільно застаріває;
− належить організації, а не її працівникам;
− його важко або неможливо замінити;
− перевершує подібні ресурси конкурентів.
Властивості стратегічних ресурсів:
− унікальність;
− обмеженість;
− незамінність
− гнучкість використання;
− ефективність.
3. VRIO-аналіз
ресурсів організації
VRIO −
це абревіатура англійськіх слів, які означають:
− цінність (value)
характеризує спроможність ресурсу відкривати для організації нові можливості,
забезпечувати її здатність протистояти зовнішнім загроза. Стратегічним може
бути лише цінний ресурс, що дозволяє підвищити продуктивність і ефективність;
−
рідкість (rarity) залежить від того скільки
конкурентів володіють аналогічним ресурсом. Стратегічним може бути лише
дефіцитний ресурс, який користується високим попитом;
−
труднощі імітації (inimitability) залежать від наскільки довго і важко
зімітувати ресурс. Стратегічним може бути ресурс, який неможливо або дуже важко
зімітувати;
− організація
(organization). Характеризує наскільки організація
використовує ресурс.
Cтійку конкурентну перевагу організації може забезпечити ресурс, який
відповідає усім критеріям VRIO-аналізу (рис. 2.1).
Рис. 2.1.
Модель VRIO
Контрольні запитання:
1. Дайте визначення
стратегічного ресурсу.
2. Перерахуйте які
ресурси можуть бути стратегічними.
3. Наведіть приклади
вичерпних ресурсів.
4. Поясніть для чого
проводять VRIO-аналіз.
5. Розшифруйте
абревіатуру VRIO.