Тема 2. Класифікація ресурсів організації

 

1. Класифікація ресурсів

2. Стратегічні ресурси організації

3. VRIO-аналіз ресурсів організації

 

1.Класифікація ресурсів

За компонентами:

 матеріальні;

 людські;

 фінансові;

 нематеріальні.

Матеріальні ресурси у вузькому значенні – це предмети праці, які перетворюють у процесі виробництва і з яких виготовляють продукцію в організації.

Матеріальні ресурси у широкому значенні представляють собою основні і оборотні засоби, які утворюють матеріально-речову базу організації.

Матеріальні ресурси – це сировина, основні та допоміжні матеріали, напівфабрикати, незавершене виробництво, паливо, енергія, комплектуючі вироби, запасні частини, тарні матеріали, технологічне устаткування і оснащення, виробничий і господарський інвентар, інструмент, транспортні засоби тощо.

Фінансові ресурси – це сукупність усіх видів грошових засобів, фінансових активів, які знаходяться у розпорядженні організації.

Людські ресурси – це сукупність осіб, які працюють в організації і вкладають свою працю, фізичні і розумові здібності, знання, навички у здійснення фінансово-господарської діяльності організації, реалізацію її завдань.

Нематеріальні ресурси – це цінності, які не мають матеріальної форми, але потрібні для діяльності організації. До нематеріальних ресурсів належать винаходи, корисні моделі, патенти, комп’ютерні програми, товарні знаки, бази даних, репутація, технології тощо.

За походженням:

 первинні (створені природою).

 вторинні (створені людиною).

За відчутністю:

 відчутні;

 невідчутні.

За характером використання:

 одноцільового використання;

 багатоцільового використання.

За вичерпністю:

 вичерпні;

 невичерпні.

За способом використання:

 споживані, які повністю споживаються у ході їх використання і втрачають свою матеріально-речову форму;

 застосовувані, які можуть використовуватись упродовж тривалого часу, не змінюючи своєї матеріально-речової форми.

За залученням до господарського обігу:

 дійсні (реальні) – це ресурси, які у даний час використовуються;

 можливі (потенційні) – це наявні ресурси, які не використовуються з певних причин (економічної неефективності, недостатнього рівня розвитку техніки і технології).

За дефіцитністю:

 недефіцитні;

 дефіцитні.

Іноземні фахівці поділяють ресурси на дві групи:

 доступні (кореневі) ресурси;

 ресурси, які створюють вартість і сприяють досягненню стратегічних показників ефективності і  забезпечують стійкі конкурентні переваги.  

 

2.Стратегічні ресурси організації

Стратегічні ресурси забезпечують реалізацію місії і досягнення цілей організації. Вони є результатом формування стійких конкурентних переваг і передбачають створення в організації ефективної системи управління ними.

Стратегічні ресурси організації – це активи, здібності, знання, організаційні процеси,  інформація, які є цінними, рідкісними, незамінними, важко копіюються.

Риси стратегічного ресурсу за Колліс, Монтгомері:

 важко скопіювати;

 повільно застаріває;

 належить організації, а не її працівникам;

 його важко або неможливо замінити;

 перевершує подібні ресурси конкурентів.

Властивості стратегічних ресурсів:

 унікальність;  

 обмеженість;  

 незамінність

 гнучкість використання;  

 ефективність.

 

3. VRIO-аналіз ресурсів організації

VRIO − це абревіатура англійськіх слів, які означають:

 цінність (value) характеризує спроможність ресурсу відкривати для організації нові можливості, забезпечувати її здатність протистояти зовнішнім загроза. Стратегічним може бути лише цінний ресурс, що дозволяє підвищити продуктивність і ефективність;

− рідкість (rarity) залежить від того скільки конкурентів володіють аналогічним ресурсом. Стратегічним може бути лише дефіцитний ресурс, який користується високим попитом;

− труднощі імітації (inimitability) залежать від наскільки довго і важко зімітувати ресурс. Стратегічним може бути ресурс, який неможливо або дуже важко зімітувати;

− організація (organization). Характеризує наскільки організація використовує ресурс.

Cтійку конкурентну перевагу організації може забезпечити ресурс, який відповідає усім критеріям VRIO-аналізу (рис. 2.1).

 

 

 

Рис. 2.1. Модель VRIO

 

Контрольні запитання:

1. Дайте визначення стратегічного ресурсу.

2. Перерахуйте які ресурси можуть бути стратегічними.

3. Наведіть приклади вичерпних ресурсів.

4. Поясніть для чого проводять VRIO-аналіз.

5. Розшифруйте абревіатуру VRIO.