ТЕМА 8. Облік витрат діяльності підприємства

8.1. Облік витрат на виробництво продукції

Предметом обліку витрат є собівартість продукції, робіт, послуг, як в цілому по підприємству, так і в розрізі його структурних підрозділів, центрів витрат і сфер відповідальності.

Завдання обліку витрат:

1)    визначення переліку статей витрат на виробництво;

2)    обґрунтування методики відображення витрат і їх оцінка;

3)    встановлення принципів розподілу витрат між готовою продукцією і незавершеним виробництвом;

4)    розробка обґрунтованих способів розподілу непрямих витрат між окремими видами продукції, робіт, послуг;

5)    оцінка незавершеного виробництва;

6)    встановлення центрів витрат і сфер відповідальності, а також видів продукції по яких складають стандарти (нормативи) і фактичні калькуляції.

Витрати виробництва – це спожиті в процесі виробництва засоби виробництва, які втілюють у собі минулу працю (сировину, матеріали, амортизацію основних засобів, працю працівників, зайнятих у процесі виробництва з відповідними нарахуваннями на неї, та ін.). Витрати відображаються  в бухгалтерському обліку одночасно із зменшенням активів або збільшенням зобов’язань.

Собівартість – грошовий вираз безпосередніх затрат підприємства, пов’язаних з виробництвом і реалізацією продукції, виконаних робіт та наданих послуг.

Основними завданнями обліку витрат на виробництво є:

1.     облік і контроль за випуском продукції по обсягу, асортименту і якості;

2.     облік витрат на виробництво і контроль за виконанням кошторису витрат;

3.     калькулювання собівартості і контроль за виконанням плану собівартості;

4.     виявлення невикористаних резервів, боротьба із безгосподарністю, втратами від браку і непродуктивних витрат.

Місця виникнення витрат – це структурні підрозділи, в яких відбувається споживання ресурсів у виробничих, збутових, адміністративних та інших цілях, пов’язаних з оборотом коштів підприємства.

Об’єкт витрат – продукція, роботи, послуги або вид діяльності підприємства, які потребують визначення пов’язаних з їх виробництвом (виконанням) витрат.

В певному періоді витрати визнаються одночасно з доходом, для отримання якого вони здійсненні. Витрати, які неможливо прямо пов’язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.

Якщо актив забезпечує одержання економічних вигод протягом кількох звітних періодів, то витрати визнаються шляхом систематичного розподілу його вартості (наприклад, у вигляді амортизації) між відповідними звітними періодами.

За способами перенесення вартості на продукцію витрати поділяються на прямі та непрямі.

Прямими витратами називають економічно однорідні витрати, що відносяться на собівартість конкретного виду продукції прямо, безпосередньо у відповідності з обґрунтованими нормами та нормативами. До них відносяться витрати на сировину та основні матеріали, заробітна плата робітників основного виробництва, відрахування на соціальні заходи від заробітної плати робітників тощо.

Непрямими витратами називають витрати, які неможливо розрахувати по окремих видах продукції за ознакою прямої приналежності оскільки вони  пов’язані з виготовленням декількох видів продукції або з різними стадіями її обробки. Їх включають до собівартості конкретних видів продукції шляхом розподілу пропорційно до будь-якої умовної бази.

До непрямих відносять витрати на утримання і експлуатацію машин та обладнання на підготовку та освоєння виробництва, втрати від браку, загальновиробничі, адміністративні та інші виробничі витрати.

Отже, непрямі витрати – це витрати, що не можуть бути віднесені до певного об’єкту витрат економічно можливим шляхом.

Вираз «економічно можливим шляхом» означає, що при вирішенні питання про віднесення витрат до певного об’єкту слід керуватись принципом співвідношення витрат і вигод.

Загальновиробничі витрати поділяються на постійні та змінні. До змінних належать витрати на обслуговування і управління виробництвом, що змінюються прямо (чи майже прямо) пропорційно до зміни обсягу виробництва. До постійних – витрати на обслуговування і управління виробництвом, що залишаються незмінними (чи майже незмінними при зміні обсягів виробництва). Перелік та склад постійних та змінних витрат встановлюється підприємством самостійно.

Витрати операційної діяльності за економічним змістом поділяються на елементи. До таких елементів, які в своїй основі далі не діляться, відносять:

§ матеріальні витрати;

§ витрати на оплату праці;

§ відрахування на соціальні заходи;

§ амортизація;

§ інші операційні витрати.

До складу елемента «Матеріальні витрати» включаються витрати на:

§ сировину й матеріали, які використані як основні та допоміжні матеріали в операційній діяльності підприємства при виготовленні продукції (робіт, послуг) або для господарських потреб, технічних цілей та сприяння у виробничому процесі;

§ купівельні напівфабрикати та комплектуючі вироби;

§ придбане у сторонніх підприємств і організацій будь-яке паливо та енергія всіх видів;

§ тару й тарні матеріали;

§ будівельні матеріали, які використані як основні та допоміжні матеріали в операційній діяльності підприємства;

§ запасні частини, які використані для ремонту основних засобів, інших необоротних матеріальних активів та малоцінних і швидкозношуваних предметів підприємства;

§ малоцінні й швидкозношувані предмети (МШП), що використовуються протягом не більше одного року або нормального операційного циклу, якщо він більше одного року, зокрема: інструмент, господарський інвентар, спеціальне оснащення;

§ спеціальний одяг, спеціальне взуття та інші засоби індивідуального захисту;

§ мило та інші миючі засоби, знешкоджувальні засоби, молоко і лікувально-профілактичне харчування тощо;

§ відшкодування витрат працівникам за придбання ними спеціального одягу, спеціального взуття та інших засобів індивідуального захисту у випадках невидачі їх адміністрацією.

До складу елемента «Витрати на оплату праці» включаються:

§ заробітна плата за окладами й тарифами;

§ надбавки та доплати до тарифних ставок та посадових окладів у розмірах, передбачених діючим законодавством;

§ премії та заохочення;

§ матеріальна допомога;

§ компенсаційні виплати;

§ оплата відпусток та іншого невідпрацьованого часу;

§ інші витрати на оплату праці.

Витрати на оплату праці складаються з основної заробітної плати, додаткової заробітної плати та інших заохочувальних і компенсаційних виплат.

До складу елемента «Відрахування на соціальні заходи» включаються:

§ відрахування на обов’язкове державне пенсійне страхування;

§ відрахування на обов’язкове державне соціальне страхування з тимчасової втрати працездатності;

§ відрахування на обов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття;

§ відрахування на обов’язкове державне соціальне страхування від нещасних випадків;

§ відрахування на індивідуальне страхування персоналу підприємства;

§ відрахування на інші соціальні заходи.

До елемента «Амортизація» включається сума нарахованої амортизації основних засобів, малоцінних необоротних матеріальних активів та нематеріальних активів.

До елемента «Інші операційні витрати» належать:

§ витрати на відрядження фізичних осіб;

§ витрати на придбання літератури для інформаційного забезпечення господарської діяльності підприємства;

§ витрати щодо сплати за участь у семінарах;

§ витрати на проведення аудиту;

§ витрати на транспортне обслуговування;

§ витрати на придбання ліцензій та інших спеціальних дозволів, що видані для ведення господарської діяльності;

§ витрати на охорону праці;

§ витрати, пов’язані з оплатою послуг комерційних банків та інших  кредитно-фінансових установ;

§ інші операційні витрати .

Калькуляція – це розрахунок собівартості одиниці продукції, виконаних робіт та послуг. Калькуляції складають на продукцію основного й допоміжного виробництв щомісячно, за квартал, за рік, за призначенням.

Розрізняють такі види калькуляцій:

§ планові (складають на основі прогресивних норм витрачання засобів виробництва та робочого часу й використовують як вихідні дані при встановленні цін);

§ кошторисні (стосуються нових видів продукції, робіт та послуг для розрахунку відпускних цін);

§ нормативні (складають на основі існуючих норм використання засобів виробництва та робочого часу).

Перелічені види калькуляції є попередніми, їх розробляють до початку виробництва продукції і використовують при складанні кошторису.

Калькуляції, що за даними бухгалтерського обліку відображають фактичні витрати, називають звітними. Вони потрібні для контролю за виконанням планових завдань із собівартості продукції і для виявлення резервів подальшого зниження витрат.

Для кожного об’єкта калькулювання вибирається калькуляційна одиниця – одиниця його кількісного вимірювання (у штуках, метрах, тоннах, кіловат-годинах тощо). При калькулюванні продукції (робіт, послуг) витрати групуються за калькуляційними статтями, перелік і склад яких установлюється підприємством  самостійно.

Витрати, пов’язані з виробництвом продукції (робіт, послуг), можуть групуватись за такими статтями калькуляції (типовими для більшості підприємств):

1)    сировина та матеріали;

2)    куповані комплектуючі вироби, напівфабрикати, роботи та послуги виробничого характеру сторонніх підприємств та організацій;

3)    паливо й енергія на технологічні потреби;

4)    зворотні відходи (вираховуються);

5)    основна заробітна плата;

6)    додаткова заробітна плата;

7)    відрахування на соціальні заходи;

8)    витрати, пов’язані з підготовкою та освоєнням виробництва продукції;

9)    відшкодування зносу спеціальних інструментів і пристосувань цільового призначення та інші спеціальні витрати;

10)      витрати на утримання й експлуатацію машин та обладнання;

11)      загальновиробничі витрати;

12)      втрати від браку;

13)      інші виробничі витрати;

14)      попутна продукція (вираховується).

 

Джерелом даних про витрати на виробництво є первинні документи, які несуть інформацію про величину витрат і необхідні групувальні ознаки. (Таблиця 8.1).

Таблиця 8.1

Документування операцій з обліку витрат діяльності

п/п

Шифр

рахунку

Документи

1

2

3

1

20

Акти-вимоги, акти на списання палива, енергії, накладна, лімітно-забірна картка, довідка бухгалтерії, розрахунок бухгалтерії

2

66

Наряд, табель, акт виконаних робіт, довідка бухгалтерії, розрахунок бухгалтерії

3

65

Розрахунок бухгалтерії, довідка бухгалтерії

4

13

Розрахунок бухгалтерії, довідка бухгалтерії

5

90

Розрахунок бухгалтерії, довідка бухгалтерії

6

91

Авансовий звіт, акт виконаних робіт, ВКО, накладна, рахунок, посвідчення про відрядження, РПВ, довідка бухгалтерії, розрахунок бухгалтерії, акт відремонтованих об’єктів

7

92

Авансовий звіт, акт виконаних робіт, ВКО, накладна, рахунок, посвідчення про відрядження, РПВ, довідка бухгалтерії, розрахунок бухгалтерії, акт відремонтованих об’єктів, виписка банку

8

93

Авансовий звіт, акт виконаних робіт, ВКО, накладна, рахунок, посвідчення про відрядження, РПВ, довідка бухгалтерії, розрахунок бухгалтерії, акт відремонтованих об’єктів

9

94

Авансовий звіт, акт виконаних робіт, ВКО, накладна, рахунок, посвідчення про відрядження, РПВ, довідка бухгалтерії, розрахунок бухгалтерії, акт відремонтованих об’єктів, акт уцінки, порівняльна відомість, акт інвентаризації, інвентаризаційний опис

10

95

ВКО, виписка банку, розрахунок бухгалтерії, довідка бухгалтерії

11

96

Розрахунок бухгалтерії, довідка бухгалтерії

12

97

Акт на списання основних засобів, виписка банку, ВКО, акт уцінки, порівняльна відомість, інвентаризаційний опис, довідка бухгалтерії, розрахунок бухгалтерії

13

98

Розрахунок бухгалтерії, довідка бухгалтерії

14

99

Авансовий звіт, акт виконаних робіт, ВКО, накладна, рахунок, посвідчення про відрядження, РПВ, довідка бухгалтерії, розрахунок бухгалтерії, тощо.

 

Аналітичний облік витрат на виробництво кожне підприємство організовує відповідно до характеру виробничого процесу, а також особливостей продукції, що випускається, або робіт, що виконуються (послуг, що надаються).

Для узагальнення інформації про витрати на виробництво призначено рахунок 23 «Виробництво» і рахунки класу 9 «Витрати діяльності».

На Дт рах.23 «Виробництво» групуються всі витрати, що складають собівартість основної продукції. На Кт – собівартість готової продукції, вартість повернених на склади матеріальних цінностей, відходів, тощо. Рах.23 може мати такі субрахунки:231 – основне виробництво; 232 – допоміжне виробництво (обслуговують основне виробництво – котельня, транспортний ї ремонтний цех).

Рахунок 23 «Виробництво» після відображення господарських операцій виглядає наступним чином (рис.8.1).

Дебет                                               Кредит

Сальдо на початок звітного періоду (незавершене виробництво)

-             Вартість повернених на склади матеріальних цінностей, зворотних відходів, побічної продукції, супутньої продукції, одержаних у процесі виробництва цінностей

Виробничі витрати за звітний період

Брак у виробництві (собівартість забракованих виробів і витрат на виправлення браку)

-             Брак у виробництві (технологічний)

-             Фактична собівартість готової продукції основного виробництва

Оборот по дебету рахунка

Оборот по кредиту рахунка

Сальдо на початок нового звітного періоду (незавершене виробництво)

 

Рис.8.1. Схема рахунка 23

Незавершене виробництво – являє собою продукцію, роботи і послуги, які не пройшли всіх стадій технологічного процесу і, як наслідок, є недоукомплектованими або такими, що не пройшли відповідного технічного контролю.

Типову кореспонденцію бухгалтерських рахунків по обліку виробництва представлено у табл.8.2.

Таблиця 8.2

Бухгалтерські проводки з обліку витрат виробництва

п/п

Зміст господарської операції

Дебет

Кредит

1.

 

Відпущено на потреби виробництва виробничі запаси, МШП (лімітно-забірна картка)

23

20, 22

2.

Нараховано з/п виробничим робітникам та проведено відрахування на соціальне страхування згідно з чинним законодавством (розрахунок бухгалтерії)

23

66, 65

3.

Нараховано амортизацію основних засобів, нематеріальних активів, що використовуються для потреб виробництва

23

13

4.

Акцептовано рахунок постачальника за послуги, надані для потреб виробництва (вода, енергія, зв’язок)

23

63

5.

Включено до собівартості продукції, робіт, послуг відповідну частку загальновиробничих витрат

23

91

6.

Оприбутковано готову продукцію, напівфабрикати власного виробництва

26, 25

23

7.

Відображено вартість наданих на сторону послуг, виконаних робіт

903

23

Узагальнення інформації про собівартість реалізації готової продукції, товарів, виконаних робіт, наданих послуг ведеться на рахунку 90 «Собівартість реалізації».

За дебетом рахунку 90 «Собівартість реалізації» на підставі бухгалтерських довідок (розрахунків), накладних, рахунків відображається собівартість реалізованої готової продукції, товарів, робіт, послуг; фактична собівартість реалізованих товарів (без торгових націнок), за кредитом – списання на рахунок 79 «Фінансові результати», яке оформляється довідкою бухгалтерії.

Адміністративні витрати, витрати на збут та інші операційні витрати не включаються до складу виробничої собівартості готової та реалізованої продукції, а тому інформація про такі витрати узагальнюється на рахунках обліку витрат звітного періоду – 92 «Адміністративні витрати», 93 «Витрати на збут», 94 «Інші витрати операційної діяльності».

Дані рахунку 90 «Собівартість реалізації» відображаються в журналі 5 (5А).

У журналі 5 відображаються дані за дебетом рахунку 23 «Виробництво» та всіх рахунків дев’ятого класу (90, 91, 92, 93, 94 та 99) у кореспонденції з кредитом рахунків, які формують собівартість продукції (прямі та загальновиробничі витрати), а також тих, які переносяться з інших журналів.

У випадках, коли підприємство веде облік витрат за елементами, необхідно використовувати для узагальнення витрат журнал 5А. Цей журнал відрізняється від журналу 5 тим, що в ньому в розділі III Б відображаються витрати за елементами.

Облік виробничих накладних витрат на організацію виробництва та управління цехами, ділянками, відділеннями, бригадами й іншими підрозділами основного та допоміжного виробництва, а також витрат на утримання та експлуатацію машин і устаткування ведеться на рахунку 91 «Загальновиробничі витрати».

Змінні загальновиробничі витрати повністю включаються до складу виробничої собівартості продукції (робіт, послуг) у періоді їх виникнення, тобто списуються на витрати виробництва (за дебетом рахунка 23 «Виробництво») щомісяця у повному обсязі (23-91).

 

8.2. Облік адміністративних витрат

Адміністративними є витрати, пов’язані із обслуговуванням виробництва і управлінням ним в масштабі всього підприємства. До адміністративних витрат відносяться такі витрати:

§ загальні та корпоративні витрати (організаційні витрати, витрати на проведення річних зборів, представницькі витрати тощо);

§ витрати на службові відрядження і утримання апарату управління підприємством та іншого адміністративного персоналу;

§ витрати на утримання основних засобів, інших матеріальних необоротних активів загальногосподарського призначення (оренда, амортизація, ремонт, опалення, освітлення, водопостачання, охорона);

§ винагороди за професійні послуги (юридичні, аудиторські, з оцінки майна тощо);

§ витрати на зв’язок (поштові, телеграфні, телефонні, телекс, факс тощо);

§ амортизація нематеріальних активів загальногосподарського призначення;

§ витрати на врегулювання спорів у судових органах;

§ податки, збори та інші передбачені законодавством обов’язкові платежі (крім податків, зборів та обов’язкових платежів, що включаються до виробничої собівартості продукції, робіт, послуг);

§ плата за розрахунково-касове обслуговування та інші послуги банків; інші витрати адміністративного призначення.

Загальногосподарські витрати, пов’язані з управлінням та обслуговуванням підприємства відображаються на рахунку 92 «Адміністративні витрати». Рахунок 92 є активним, витратним, призначений для обліку господарських процесів.

Аналітичний облік адміністративних витрат ведеться за статтями витрат або в розрізі елементів витрат, передбачених кошторисом.

Списання адміністративних витрат на фінансові результати оформлюється довідкою (розрахунком) бухгалтерії.

Таблиця 8.3

Відображення адміністративних витрат бухгалтерськими проводками

№ п/п

Зміст господарської операції

Кореспондуючі рахунки

Дебет

Кредит

1

2

3

4

1

Нараховано знос освоєних засобів та нематеріальних активів загальногосподарського призначення

92 «Адміністративні витрати»

13 «Знос необоротних активів»

2

Списано виробничі запаси на загальногосподарські потреби

92 «Адміністративні витрати»

20 «Виробничі запаси»

3

Передано в експлуатацію МІТТП

загальногосподарського призначення

92 «Адміністративні витрати»

22 «Малоцінні та швидкозношувані предмети»

4

Включено до складу адміністративних витрат вартість готової продукції, що використана для загальногосподарсь­ких потреб

92 «Адміністративні витрати»

26 «Готова продукція»

5

Включено до складу адміністративних витрат вартість товарів, що використані для загальногосподарських потреб

92 «Адміністративні витрати»

28 «Товари»

6

Оплачено готівкою загальногосподарські витрати

92 «Адміністративні витрати»

301 «Каса в національній валюті»

7

Списано на загальногосподарські витрати суму незадоволеної претензії

92 «Адміністративні витрати»

374 «Розрахунки за претензіями»

8

Відображено витрати на службові відрядження управлінського персоналу

92 «Адміністративні витрати»

372 «Розрахунки з підзвітними особами»

9

Списано на загальногосподарські витрати звітного періоду відповідну частину витрат майбутніх періодів

92 «Адміністративні витрати»

39 «Витрати майбутніх періодів»

10

Отримано юридичні послуги по оцінці майна

92 «Адміністративні витрати»

631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками»

11

Нараховано фінансові санкції за результатами перевірки податковими органами

92 «Адміністративні, витрати»

64 «Розрахунки за податками й платежами»

12

Нараховано заробітну плату адміністративному апарату та проведені відрахування на соціальні заходи від зарплати згідно з чинним законодавством

92 «Адміністративні витрати»

66 «Розрахунки з оплати пращ»«, 65 «Розрахунки за страхуванням»

ІЗ

Нараховано орендну плату, комунальні послуги, ремонт, здійснений сторонніми організаціями, послуги зв’язку, охорони, аудиторські, юридичні, консультаційні послуги

92 «Адміністративні витрати»

685»Розрахунки з

Іншими кредиторами»

14

Списано суми витрат за елементами на адміністративні витрати (для підприємств, що застосовують рахунки класу 8)

92 «Адміністративні витрати’

80 «Матеріальні витрати»,

81 «Витрати на оплату праці»,

82 «Відрахування на соціальні заходи»,

83«Амортизація»,

84«Інші операційні витрати»

15

Списано адміністративні витрати на фінансові результати

791 «Результат основної діяльності»

92 «Адміністративні витрати»

 

8.4. Облік витрат на збут

Витрати на збут включають витрати, пов’язані з реалізацією (збутом) продукції (товарів, робіт, послуг). До них відносяться:

§ витрати матеріалів для пакування готової продукції на складах;

§ витрати на ремонт тари;

§ оплата праці і комісійні винагороди продавцям, торговим агентам, працівникам підрозділу, що забезпечують збут;

§ витрати на рекламу та дослідження ринку (маркетинг);

§ витрати на відрядження працівників, зайнятих збутом;

§ витрати на утримання основних засобів,

§ інших матеріальних необоротних активів, пов’язаних зі збутом продукції, товарів, робіт, послуг (операційна оренда, страхування, амортизація, ремонт, опалення, освітлення, охорона);

§ витрати на транспортування, перевалку і страхування готової продукції (товарів), транспортно-експедиційні та інші послуги, пов’язані з транспортуванням продукції (товарів) відповідно до умов договору (базису) поставки;

§ витрати на гарантійний ремонт і гарантійне обслуговування;

§ інші витрати, пов’язані зі збутом продукції, товарів, робіт, послуг.

У торговельних організаціях до складу витрат на збут включаються частина витрат обігу, за винятком адміністративних витрат, інших операційних витрат, фінансових витрат.

Облік витрат, пов’язаних зі збутом (реалізацією, продажем) продукції, товарів, робіт і послуг, ведеться на рахунку 93 «Витрати на збут». Рахунок 93 є активним, витратним, призначеним для обліку господарських процесів.

Аналітичний облік витрат на збут ведеться у відомостях в розрізі статей витрат та за економічними елементами. При організації обліку за центрами витрат відповідні регістри ведуть в розрізі складів і служб, пов’язаних зі збутом готової продукції.

Первинними документами при відображенні накопичення витрат на збут є накладна, рахунок, ВКО, розрахунок бухгалтерії тощо. Списання витрат на збут на фінансові результати оформлюється довідкою (розрахунком) бухгалтерії. Розподіл витрат по збуту відображається бухгалтерськими проводками (табл. 8.4).

Таблиця 8.4

Відображення витрат на збут бухгалтерськими проводками

№ п/п

Зміст господарської операції

Кореспондуючі рахунки

Дебет

Кредит

1

2

3

4

1

Нараховано амортизацію торговельного обладнання

93 «Витрати на збут»

13 «Знос необоротних активів»

2

Списано пакувальні матеріали

93 «Витрати на збут»

20 «Виробничі запаси»

3

Передано в експлуатацію МШП для потреб по збуту

93 «Витрати на збут»

22 «Малоцінні та швидкозношувані предмети»

4

Включено у витрат на збут вартість продукції для потреб по реалізації

93 «Витрати на збут»

26 «Готова продукція»

5

Відображено витрати на службові відрядження працівників збуту

93 «Витрати на збут»

372 «Розрахунки з підзвітними особами»

6

Нараховано заробітну плату продавцям та проведені відрахувашія на соціальні заходи від зарплати згідно з чинним

93 «Витрати на збут»

66 «Розрахунки з оплати праці» 65 «Розрахунки за страхуванням»

7

Отримано маркетингові послуги

93 «Витрати на збут»

631 «Розрахунки з постачальниками»

 

 

8.5. Облік інших операційних витрат

До інших операційних витрат включаються:

§    витрати на дослідження та розробки відповідно до П(С)БО 8 «Нематеріальні активи»;

§ собівартість реалізованої іноземної валюти, яка для цілей бухгалтерського обліку визначається шляхом перерахунку іноземної валюти в грошову одиницю в еквіваленті, вираженому в грошовій одиниці України за курсом Національного банку України на дату продажу іноземної валюти, плюс витрати, пов’язані з продажем іноземної валюти;

§ собівартість реалізованих виробничих запасів, яка для цілей бухгалтерського обліку складається з їх облікової вартості та витрат, пов’язаних з їх реалізацією;

§ сума безнадійної дебіторської заборгованості та відрахування до резерву сумнівних боргів;

§ втрати від операційної курсової різниці (тобто від зміни курсу валюти за операціями, активами і зобов’язаннями, що пов’язані з операційною діяльністю підприємства);

§ втрати від знецінення запасів; недостачі і втрати від псування цінностей; визнані штрафи, пені, неустойка;

§ витрати на виплати матеріальної допомоги, утримання об’єктів соціально-культурного призначення;

§ інші витрати операційної діяльності. Для обліку інших витрат операційної діяльності використовують рахунок 94 «Інші витрати операційної діяльності». Рахунок 94 є активним, витратним, призначений для обліку господарських  процесів. На рахунку 94 ведеться облік, витрат операційної діяльності підприємства, крім витрат, які відображаються на рахунках 90 «Собівартість реалізації», 91 «Загальновиробничі витрати», 92 «Адміністративні витрати», 93 «Витрати на збут».

Первинними документами обліку інших витрат операційної діяльності є накладна, акт про оцінку, інвентаризаційний опис, порівняльна відомість, розрахунок бухгалтерії. Списання інших витрат операційної діяльності на фінансові результати оформляється довідкою (розрахунком) бухгалтерії. Надходження та списання інших витрат операційної діяльності відображають бухгалтерськими проводками, зазначеними в таблиці 8.5.

Таблиця 8.5

Кореспонденції з обліку інших витрат операційної діяльності


з/п

Зміст господарської операції

Кореспондуючі рахунки

Дебет

Кредит

1

Списано недостачу основних засобів за залишковою вартістю

94 «Інші витрати операційної діяльності»

10 «Основні засоби»

2

Нараховано знос основних засобів та нематеріальних активів, що досліджень та розробок житлово-комунального господарства і об’єктів соціально-культурного призначення

94 «Інші витрати операційної діяльності»

13 «Знос необоротних активів»

3

Відпущено зі складу виробничі запаси на утримання об’єктів житлово-комунального господарства і соціально

94 «Інші витрати операційної діяльності»

20 «Виробничі запаси»

4

Відображено собівартість реалізованих запасів

943 «Собівартість реалізованих

20 «Виробничі запаси»

5

Відпущено зі складу малоцінні і швидкозношувані предмети для виконання досліджень та розробок

941 «Витрати на дослідження і розробки»

22 «Малоцінні та швидкозношувані предмети»

6

Здійснено безоплатну передачу: - сума ПДВ

94 «Інші витрати діяльності»

20 «Виробничі запаси»

64 «Розрахунки за податками

7

Списано суму уцінки товарів до чистої вартості їх реалізації

94 «Інші витрати операційної

28 «Товари»

8

Списано недостачу готової продукції

947 «Нестачі і втрати від псування»

26 «Готова продукція»

9

Здійснено коригування податкового кредиту з ПДВ при віднесенні недостач на витрати звітного періоду

94 «Інші витрати операційної діяльності»

64 «Розрахунки за податками й платежами»

10

Сплачено штрафи в бюджет

948 «Визнані штрафи, пені, неустойки»

311 «Поточні рахунків в національній валюті

11

Відображено вартість реалізованої іноземної валюти на дату її реалізації

942 «Собівартість реалізованої іноземної валюти»

33 «Інші кошти»

12

Відображено втрати від операційних курсових різниць (від змін курсу валюти за операціями, пов’язаними з операційною діяльністю)

945 «Втрати від операційної курсової різниці»

30 «Каса», 33 «Інші кошти»,

36 «Розрахунки з покупцями та замовниками», 63 «Розрахунки з постачальниками та підрядчиками», 68 «Розрахунки за іншими операціями»

13

Створено резерв сумнівних боргів

944 «Сумнівні та безнадійні борги»

38 «Резерв сумнівних боргів»

14

Нараховано заробітну плату працівникам житлово-комунального господарства та проведені відрахування на соціальні заходи

949 «Інші витрати операційної діяльності»

66 «Розрахунки з оплати праці» 65 «Розрахунки за страхуванням

15

Нараховано матеріальну допомогу працівнику підприємства

949 «Інші витрати операційної діяльності»

66 «Розрахунки з оплати праці»

16

Віднесено на витрати визнані економічні санкції

948 «Визнані штрафи, пені, неустойки»

63 «Розрахунки з постачальниками та підрядниками», 64 «Розрахунки за податками й платежами»

17

Списано суми витрат за елементами на інші витрати операційної діяльності (для підприємств, що застосовують рахунки класу 8)

94 «Інші витрати

операційної

діяльності»

80 «Матеріальні витрати», 81 «Витрати на оплату праці», 82 «Відрахування на соціальні заходи», 83 «Амортизація», 84 «Інші операційні витрати»

18

Списано інші витрати операційної діяльності на фінансові результати

791 «Результат основної діяльності»

94 «Інші витрати операційної діяльності»

 

8.6. Облік фінансових витрат

Крім операційної діяльності (основної діяльності підприємства, а також інших видів діяльності, ще не є інвестиційною або фінансовою діяльністю), підприємство може здійснювати фінансову діяльність. Під фінансовою діяльністю розуміють діяльність, яка призводить до змін розміру і складу власного та позикового капіталу підприємства. У результаті такої діяльності виникають фінансові витрати.

До фінансових витрат відносяться витрати н» проценти (за користування кредитами отриманими, за облігаціями випущеними, за фінансовою орендою тощо) та інші витрати підприємства, пов’язані із залученням позикового капіталу.

Облік витрат фінансової діяльності ведеться на рахунку 95 «Фінансові витрати», який є активним, призначений для обліку господарських процесів та витрат, пов’язаних з нарахуванням та сплатою відсотків за користування кредитами банків, випуском, триманням і обігом цінних паперів (у т.ч. відсотки за випущеними облігаціями, сума дисконту тощо), нарахуванням відсотків за договорами кредитування, фінансового лізингу та інших витрат підприємства, пов’язаних із залученням позикового капіталу.

Рахунок 95 «Фінансові витрати» має такі субрахунки:

951«Відсотки за кредит»;

952«Інші фінансові витрати».

Первинними документами при відображенні нагромадження фінансових витрат є ВКО, виписка банку, довідка бухгалтерії тощо. Списання витрат на фінансові результати оформляється довідкою (розрахунком) бухгалтерії.

У ході здійснення діяльності підприємство може зазнавати втрат від участі в капіталі. Метод участі в капіталі передбачає збільшення або зменшення балансової вартості фінансових інвестицій на суму, відповідно збільшення або зменшення частки інвестора у власному капіталі об’єкта інвестування. Такими інвестиціями можуть бути інвестиції в асоційовані або спільні підприємства. Асоційоване підприємство – це підприємство, в якому інвестору належить блокувальний пакет акцій (більше 25%) і які не є дочірнім або спільним підприємством інвестора. Втрати від участі в капіталі виникають у випадку, якщо результатом діяльності підприємства, інвестиції в яке обліковуються методом участі в капіталі, є збиток. Основні вимоги до обліку інвестицій викладені в П(С)БО 12 «Інвестиції». Облік втрат від зменшення вартості інвестицій за методом участі в капіталі, що виникають в процесі інвестиційної діяльності підприємства ведеться на рахунку 96 «Втрати від участі в капіталі».

Рахунок 96 «Втрати від участі в капіталі» активний, призначений для обліку господарських процесів, має такі субрахунки:

961«Втрати від інвестицій в асоційовані підприємства»;

962«Втрати від спільної діяльності»;

963«Втрати від інвестицій в дочірні підприємства».

Первинними документами по відображенню суми визначених втрат від участі в капіталі та списання на фінансові результати є довідки (розрахунки) бухгалтерії.

 

8.7. Облік надзвичайних витрат

Під надзвичайними витратами розуміють невідшкодовані збитки від надзвичайних подій, включаючи затрати на запобігання виникненню втрат від стихійного лиха та техногенних аварій, які визначені за вирахуванням суми страхового відшкодування та покриття втрат від надзвичайних ситуацій за рахунок інших джерелі.

Відповідно до П(С)БО 16 «Витрати» надзвичайні витрати включаються до фінансової звітності за вирахуванням суми, на яку зменшується податок на прибуток від діяльності підприємства внаслідок збитків від надзвичайних подій. Зміст і вартісну оцінку витрат від кожної надзвичайної події слід окремо розкривати в примітках до фінансових звітів. Облік втрат і витрат, пов’язаних з подіями або операціями, які відрізняються від звичайної діяльності підприємства, та не очікується, що вони повторюватимуться періодично або в кожному звітному періоді, ведеться на рахунку 99 «Надзвичайні витрати».

Рахунок 99 «Надзвичайні витрати» має такі субрахунки:

991«Втрати від стихійного лиха»;

992«Втрати від техногенних катастроф і аварій»;

993«Інші надзвичайні витрати».