ПРАКТИЧНА РОБОТА №4.

РЕМОНТ ПОБУТОВИХ ПРАЛЬНИХ МАШИН ТИПУ СМ

 

Прання в машинах здійснюється механічним перемішуванням білизни в пральному розчині. Перемішування білизни і активація прального розчину в машинах проводяться диском (активатором), що обертається, лопатками, або барабаном. Кожен спосіб має свої переваги і недоліки. В Україні найбільшого поширення набули машини з активатором. Для віджимання у вітчизняних машинах застосовуються ручні віджимні вали і центрифуги. При швидкому обертанні центрифуги під дією відцентрової сили білизна притискається до стінок барабана, рідина, що знаходиться в білизні, піднімається і через отвори стікає в бак центрифуги. Спеціальні прилади-таймери (реле часу), що є на пральних машинах, дозволяють встановити необхідний режим прання або віджимання білизни. Насоси перекачують рідину в баки і відкачують її з машини.

Таким чином, багато процесів механізовано і прання білизни в машині не представляє особливої праці. Але є ще ряд операцій, які виконуються уручну. Наприклад, підготовка і заливка в машину миючого розчину. Крім того, його заздалегідь підігрівають до необхідної температури. Вітчизняною промисловістю випускаються пральні машини різних конструкцій , які поділяються на наступні типи: СМ — пральна машина без віджимання; СМР — пральна машина з ручним віджимним пристроєм; СМП — пральна машина напівавтоматична, у якої управління окремими процесами обробки тканин виконується людиною; СМА — пральна машина автоматична, у якої управління процесами обробки тканин виконується відповідно до заданої програми.

 

Рис. 4. Пральна машина типу СМ «Міні-Вятка»:

1 — піддон; 2, 6, 12, 16— гвинти; 3 — кулачок; 4 —підставка; 5 — стінки; 7, 9— хомути; 8, 10 — конденсатори;11 — кришка приводу; 13, 21, 33 — гайки; 14 — ручка; 15 — пробка;17 — реле часу;  18 — кришка бака; 19 — бак; 20— стопор;22 — підшипник активатора; 23, 24, 30, 31 —шайби; 25 — активатор; 26 — колодка затисків; 27 — кронштейн; 28 — електродвигун; 29 — шланг; 32 — шків активатора; 34 — пасова передача; 35 — стопорне кільце; 36 — шків двигуна; 37 — болт;

 

Пральна машина «Мини-Вятка» типу СМ-1,5. Складається з прального бака 19 (мал. 4) прямокутної форми, приводу, кришки 18 бака, активатора 25 і сполучного шнура. Пральний бак, кожух і кришка 11 приводу і кришка 18 бака виконані з пластмаси. Пральний бак має виїмку в днище для установки активатора і виступи на внутрішній стінці, які вказують на максимальний і мінімальний рівень води для прання і полоскання. Активатор приводиться в обертання електродвигуном через ремінну передачу 34. Привід машини складається з електродвигуна 28 типу АВЕ-071-4С, реле часу 17 типа РВЦ-б-50 і конденсаторів 8 і 10. Пуск і зупинка приводу активатора здійснюються за допомогою реле часу, ручка 14 якого виведена на панель пульта управління. Час прання регулюється реле часу від 0 до 6 хв. Цикл роботи: 50 с — обертання в один бік, 10 с — перерва, 50 с — в інший бік, 10 с — перерва і т.д. На дні машини розташований зливний патрубок із стаціонарно закріпленим зливним шлангом 29.

Розбирання машини. Вийняти пробку 15 (мал.4), відвернути гвинт 16 і зняти ручку 14. Відвернути гайку 13, зняти кришку 11 приводу, відвернути гвинт 2 кріплення кулачка 3 і зняти стінку 5 з електроустаткуванням. Перевернути машину, відвернути гвинти і зняти піддон 1.           

Зібрати машину в зворотній послідовності. При цьому слід врахувати, що допустимий зазор між баком 19 і стінкою 5 не більше 0,5 мм. Регулювання величини зазору забезпечується фіксацією кулачка 3 гвинтом 2.

Заміна підшипника активатора. Ослабити болти кріплення електродвигуна. Зняти ремінь 34 з шківа 32. Відвернути гайку 21 кріплення шківа, вибити стопор 20, зняти активатор 25, зняти шайби 23 і 24, відвернути гайку 33 і сяяти підшипник 22. Встановлюють підшипник в зворотній послідовності; Необхідно знати, що допустимий виступ поверхні активатора над площиною дна бака не більше 2 мм. Установку активатора регулюють шайбою 23 між активатором і шайбою 24. Допустимий осьовий зсув активатора не більш ±0,5 мм. Зсув канавки шківа 32 активатора щодо канавки шківа 36 електродвигуна допускається не більше 1 мм. При великому зсуві відрегулювати положення канавок установкою шайб 23 і 24. Не допускається радіальний зсув шківа на осі активатора.

Заміна електродвигуна. Ослабити болти 37 кріплення електродвигуна, зняти ремінь, вийняти стопорне кільце 35. Зняти за допомогою знімача шків з валу електродвигуна. Від'єднати електропроводи від затисків 26. Зняти електродвигун. Новий двигун встановити в зворотній  послідовності.

Заміна реле часу. Від'єднати електропроводи. Відвернути гвинти 12 кріплення реле, зняти реле. Нове реле встановити в зворотній послідовності.

Заміна конденсаторів. Від'єднати електропроводи. Відвернути гвинт 6 кріплення кронштейна 27 і вийняти кронштейн з пазів в стінці. Відвернути гвинти кріплення хомутів 7 і 9 до кронштейна. Зняти конденсатори. Встановити нові конденсатори в зворотній послідовності.

Заміна паса. Ослабити болти 37 кріплення електродвигуна до підставки. Зняти пас і встановити новий. Натягнення паса повинне бути таким, щоб забезпечувалося прогинання паса на 3—4 мм під впливом сили 400 гс.