ПРАКТИЧНА РОБОТА №4.
РЕМОНТ ПОБУТОВИХ ПРАЛЬНИХ МАШИН
ТИПУ СМ
Прання в машинах здійснюється механічним перемішуванням
білизни в пральному розчині. Перемішування білизни і активація прального
розчину в машинах проводяться диском (активатором), що обертається, лопатками,
або барабаном. Кожен спосіб має свої переваги і недоліки. В Україні найбільшого
поширення набули машини з активатором. Для віджимання у вітчизняних машинах
застосовуються ручні віджимні вали і центрифуги. При швидкому обертанні
центрифуги під дією відцентрової сили білизна притискається до стінок барабана,
рідина, що знаходиться в білизні, піднімається і через отвори стікає в бак
центрифуги. Спеціальні прилади-таймери (реле часу), що є на пральних машинах,
дозволяють встановити необхідний режим прання або віджимання білизни. Насоси
перекачують рідину в баки і відкачують її з машини.
Таким чином, багато процесів механізовано і прання
білизни в машині не представляє особливої праці. Але є ще ряд операцій, які
виконуються уручну. Наприклад, підготовка і заливка в машину миючого розчину.
Крім того, його заздалегідь підігрівають до необхідної температури. Вітчизняною
промисловістю випускаються пральні машини різних конструкцій , які поділяються
на наступні типи: СМ — пральна машина без віджимання; СМР — пральна машина з
ручним віджимним пристроєм; СМП — пральна машина напівавтоматична, у якої
управління окремими процесами обробки тканин виконується людиною; СМА — пральна
машина автоматична, у якої управління процесами обробки тканин виконується відповідно
до заданої програми.
Рис. 4. Пральна машина типу СМ «Міні-Вятка»:
1 — піддон; 2, 6, 12, 16— гвинти; 3 — кулачок; 4 —підставка; 5 — стінки; 7,
9— хомути; 8, 10 — конденсатори;11 — кришка приводу; 13, 21, 33 — гайки; 14 —
ручка; 15 — пробка;17 — реле часу; 18 —
кришка бака; 19 — бак; 20— стопор;22 — підшипник активатора; 23, 24, 30, 31
—шайби; 25 — активатор; 26 — колодка затисків; 27 — кронштейн; 28 —
електродвигун; 29 — шланг; 32 — шків активатора; 34 — пасова передача; 35 —
стопорне кільце; 36 — шків двигуна; 37 — болт;
Пральна машина «Мини-Вятка» типу СМ-1,5. Складається з
прального бака 19 (мал. 4) прямокутної форми, приводу, кришки 18 бака,
активатора 25 і сполучного шнура. Пральний бак, кожух і кришка 11 приводу і
кришка 18 бака виконані з пластмаси. Пральний бак має виїмку в днище для
установки активатора і виступи на внутрішній стінці, які вказують на
максимальний і мінімальний рівень води для прання і полоскання. Активатор
приводиться в обертання електродвигуном через ремінну передачу 34. Привід
машини складається з електродвигуна 28 типу АВЕ-071-4С, реле часу 17 типа
РВЦ-б-50 і конденсаторів 8 і 10. Пуск і зупинка приводу активатора здійснюються
за допомогою реле часу, ручка 14 якого виведена на панель пульта управління.
Час прання регулюється реле часу від 0 до 6 хв. Цикл роботи: 50 с — обертання в
один бік, 10 с — перерва, 50 с — в інший бік, 10 с — перерва і т.д. На дні
машини розташований зливний патрубок із стаціонарно закріпленим зливним шлангом
29.
Розбирання машини. Вийняти пробку 15 (мал.4), відвернути
гвинт 16 і зняти ручку 14. Відвернути гайку 13, зняти кришку 11 приводу,
відвернути гвинт 2 кріплення кулачка 3 і зняти стінку 5 з електроустаткуванням.
Перевернути машину, відвернути гвинти і зняти піддон 1.
Зібрати машину в зворотній послідовності. При цьому слід
врахувати, що допустимий зазор між баком 19 і стінкою 5 не більше
Заміна підшипника активатора. Ослабити болти кріплення
електродвигуна. Зняти ремінь 34 з шківа 32. Відвернути гайку 21 кріплення
шківа, вибити стопор 20, зняти активатор 25, зняти шайби 23 і 24, відвернути
гайку 33 і сяяти підшипник 22. Встановлюють підшипник в зворотній
послідовності; Необхідно знати, що допустимий виступ поверхні активатора над
площиною дна бака не більше
Заміна електродвигуна. Ослабити болти 37 кріплення
електродвигуна, зняти ремінь, вийняти стопорне кільце 35. Зняти за допомогою
знімача шків з валу електродвигуна. Від'єднати електропроводи від затисків 26.
Зняти електродвигун. Новий двигун встановити в зворотній послідовності.
Заміна реле часу. Від'єднати електропроводи. Відвернути
гвинти 12 кріплення реле, зняти реле. Нове реле встановити в зворотній послідовності.
Заміна конденсаторів. Від'єднати електропроводи.
Відвернути гвинт 6 кріплення кронштейна 27 і вийняти кронштейн з пазів в
стінці. Відвернути гвинти кріплення хомутів 7 і 9 до кронштейна. Зняти
конденсатори. Встановити нові конденсатори в зворотній послідовності.
Заміна паса. Ослабити болти 37 кріплення електродвигуна
до підставки. Зняти пас і встановити новий. Натягнення паса повинне бути таким,
щоб забезпечувалося прогинання паса на 3—4 мм під впливом сили 400 гс.