ПРАКТИЧНА РОБОТА №3.

РЕМОНТ ПОБУТОВОГО ПИЛОСОСА

 

Побутові електропилососи призначені для прибирання приміщень, чищення одягу, килимів і м'яких меблів, а також для інших робіт, пов’язаннях з використанням розрідження або руху повітря.

Застосування пилососів скорочує час і зусилля, що витрачаються на прибирання квартири, а також значно покращує санітарно-гігієнічний стан житла. Принцип дії пилососа полягає в наступному. Агрегат, що всмоктує повітря , поміщений в. корпус пилососа, через систему фільтрів, шлангів і спеціальних насадок втягує повітря разом з пилом і дрібним сміттям.

Пилососи виготовляються двох типів: ПН — підлогові, ПР — ручні. По напряму повітряного потоку в корпусі пилососи типа ПН класифікуються на П — прямоточні  і В — вихрові. Пилососи типа ПР окрім звичайного виконання залежно від конструктивних особливостей і способу експлуатації класифікуються на Ш — штангові, Р — ранцеві, Щ — щітки і А — автомобільні.

Пилососи працюють від електричної мережі однофазного змінного струму напругою 220 В. Автомобільні пилососи працюють від мережі постійного струму напругою 12 . Коректований рівень звукової потужності (рівень звуку) пилососів при номінальній напрузі не повинен перевищувати 78 дБА  для виробів вищої категорії якості і 80 дБА для виробів першої категорії.

У пилососах з номінальною споживаною потужністю 280 Вт і більш передбачається регулювання витрати повітря.

Електродвигун — найважливіша складальна одиниця побутових машин і приладів, оскільки в ньому електрична енергія перетворюється в механічну через спеціальні пристрої (редуктор, муфту, пас і ін.), створюючи разом з електродвигуном електропривод, який приводить в дію робочі органи.

Агрегат, що всмоктує повітря для побутового пилососа (АВП), складається з конструктивно зв'язаних колекторного електродвигуна і вентилятора.

 Технічна характеристика АВП

Агрегати виготовляються на номінальну напругу 220 і 127 В змінного струму частотою 50 Гц.

Середній рівень звуку на відстані 1 м від зовнішнього контуру агрегатів встановлюється: при максимальній продуктивності до 0,0315 м3/с — 85 дБА; при максимальній продуктивності від 0,0315 до 0,0580 м3/с — 87 дБА, при максимальній продуктивності від 0,0580 м3/с — 90 дБА.

Рис. 2.   Агрегат, що всмоктує повітря:

1 — нижній корпус; 2 — верхній корпус; 3, 8 — кришки підшипників; 4, 9— підшипники; 5 — щит; 6 — гвинт; 7 — щіткотримач; 10 — ковпачок; 11—вугільні щітки; 12 — статор; 13—якір; 14 — турбіни; 15 — пристрій вентилятора; 16 — гайка.

 

 Агрегат, який всмоктує повітря, складається з верхнього 2 (мал.2) і нижнього 1 корпусів, щита 5 і електродвигуна з пристроєм вентилятора 15, конструктивно зв'язаних між собою. Електродвигун колекторного типу. Якір 13 електродвигуна встановлений на двох підшипниках 4 і 9 № 60029. Верхній підшипник закритий кришкою 8, нижній — кришкою 3. Вільний об'єм підшипників заповнений мастилом ЦИАТИМ-202. Обертання якоря ліве. Статор 12 електродвигуна закріплений на щиті 5 і верхньому корпусі 2 за допомогою гвинтів 6. У верхній частині агрегату на щиті 5 розташовані щіткотримачі 7 вугільних щіток 11. Щітки закриті ковпачком 10. У нижній частині агрегату на валу якоря розташовані турбіни 14 пристрою вентилятора і закріплені гайкою 16.

Пристрій для автоматичного прибирання шнура є барабан, що обертається, насаджений на нерухому вісь і такий, що приводиться в обертання спіральною пружиною. Пристрій працює за принципом вимірювальної рулетки, тобто при додатку зусиль сполучний шнур витягується на певну довжину, при цьому положення барабана фіксується собачкою. При натисненні кнопки собачка звільняє пружину, барабан обертається у зворотний бік і намотує шнур. На торцях поверхні барабана укріплено два контактні кільця. До них приєднаний шнур, намотаний на барабан. Живлення на електродвигун подається за допомогою двох нерухомих контактів, приєднаних до електродвигуна і до рухомих контактних кілець барабана для намотування шнура.

 

ПІДЛОГОВІ ЕЛЕКТРОПИЛОСОСИ

Підлогові пилососи випускаються двох типів: прямоточного і вихрового. Прямоточні пилососи мають корпус, розташований горизонтально і виконаний у вигляді циліндра або усіченого конуса. Вихрові пилососи мають корпус, розташований вертикально і виконаний у вигляді циліндра або усіченого конуса.

                                         

Рис. 3. Електропилосос «Ракета-9»:

1 — корпус; 2— поворотна опора; 3— передня кришка; 4— вхідний отвір; 5 — пристрій - запір; 6 — гумове кільце; 7 —решітковий фільтр; 8 — тканинний фільтр; 9— ручки; 10 — дно фільтру; 11—опорна прокладка; 12— звукопоглинальна оболонка; 13 — всмоктуючий агрегат; 14 — решітка; 15 — вихідний отвір; 16 —шумозахисний ковпак; 17 — проміжна кришка; 18 — пристрій намотування шнура; 19 — задня кришка; 20— колеса; 21 —педаль; 22 — кільце ущільнювача

 

Прямоточні електропилососи типу «Ракета». Пилосос «Ракета-9» складається з металевого корпусу 1 (мал.3) циліндрової форми, забезпеченого ручкою 9 і передньою поворотною рий 2. У корпусі встановлені  агрегат всмоктування пилу 13 типа МД-010 і збірник пилу з пристроєм для пресування пороши. На корпусі пилососа закріплена передня кришка 3 з вхідним різьбовим отвором 4 для приєднання шланга-повітропроводу і задня кришка 19 з колесами 20, В передній частині ручки вмонтований покажчик запиленості фільтру, а з протилежного боку ручка забезпечена знімними решітками 14, що прикривають вихідний отвір 15 пилососа. Установка і зняття передньої кришки 3 з пилососа здійснюється за допомогою запірного пристрою 5. Включення пилососа і пристрою 18 для прибирання шнура здійснюється за допомогою педалей 21. Збірник пилу включає два фільтри. Усередині тканинного фільтру 8 розташований решітковий фільтр 7. Пилосос укомплектований насадками, шлангом-повітропроводом, подовжувальною трубкою телескопічного типу, розприскувачем рідини і щитком для укладання приладдя.

Розбирання пилососа «Ракета-9». Натиснути на клавіш запірного пристрою 5 (див. мал.3) і зняти передню кришку 3. Вийняти збірник пилу з пристроєм пресування пороши. Поставити пилосос вертикально задньою кришкою вгору. Зняти задню кришку 19 з механізмом прибирання шнура. Для цього зняти опори, що закривають отвори в задній кришці; відвернути чотири гвинти кріплення задньої кришки; зняти кришку, утримуючи в ній через отвір виходу шнура механізм прибирання шнура; вийняти із задньої кришки механізм прибирання шнура; зняти педалі 21, вивівши пружину з їх пазів.

Відвернути гвинт кріплення пружини педалей 21. Зняти пружину і втулку. Повернути проміжну кришку за годинниковою стрілкою до виходу її із зачеплення з корпусом (у, пилососах, що мають гвинтове кріплення кришки, відвернути два гвинти). Зняти кришку. Зняти задню опору  агрегату, що всмоктує повітря і витягнути його з корпусу. Розтиснути контактні ковпачки в напрямі, перпендикулярному заводському затисканню. Зняти ковпачки з контактними трубками. Від'єднати контакти агрегату від контактів вимикача і проміжної кришки. Від'єднати вимикач від проміжної кришки. Витягнути з корпусу пилососа опорне кільце. Відвернути гайку кріплення поворотної опори 2 і зняти її. Зняти решітку 14, зняти верхню накладку з лінзою, вивести тягу діафрагми із зачеплення з прапорцем, відвернути гайки трьох болтів кріплення ручки і зняти ручку. Зняти з корпусу пилососа діафрагму разом з тягою.

Розбирання агрегату, що всмоктує повітря. Зняти ковпачки щіткотримачів, вийняти вугільні щітки. Витягнути конденсатор з утримувача. Відвернути два гвинти кріплення заднього щита до переднього, зняти задній щиток електродвигуна. Витягнути із заднього щитка підшипник. Вийняти якір. Відвернути два гвинти кріплення статора, вийняти статор. Відокремити щиток від повітродувки

Ремонт механізму прибирання шнура. Зняти задню кришку з механізмом прибирання шнура. Змотати шнур з барабана. Відвернути три гвинти, що скріплюють привід і барабан. Від'єднати барабан від приводу. Зняти кожух з барабана. Відпаяти шнур від контактних кілець. Відремонтувати механізм і зібрати пилосос в зворотному порядку.

У електропилососах застосовуються колекторні двигуни, що вимагають спеціального нагляду в період експлуатації. При огляді пилососа необхідно звернути увагу на стан і ступінь іскріння вугільних щіток, стан пластин колектора, герметизацію корпусу, справність замків, шланга і пилового фільтру, герметичність в місцях з'єднання шланга і подовжувальних труб з корпусом пилососа.

Ступінь іскріння на колекторі (клас комутації) повинен бути рівним 2. Це означає слабке іскріння під більшою частиною щітки. При цьому стан колектора і щіток характеризується появою слідів почорніння на колекторі, що легко усуваються протиранням поверхні колектора спиртом або спеціальним синтетичним миючим засобом, а також слідів нагару на щітках.

Для виконання профілактичного огляду і ремонту пилососа рекомендується наступний набір інструментів і контрольних приладів: викрутки з шириною леза 3,4 і 7 мм; гайкові ключі 14 і 17 мм; плоскогубці; кусачки; ніж; молоток; знімач для зняття підшипників; електропаяльник; прилади електричних вимірювань, що дозволяють вимірювати струм 10 А і напруга до 250 В.

Ремонт електродвигуна. Очистити електродвигун від пилу. Перевірити опір ізоляції обмоток щодо корпусу мегомметром на напругу 500 В (опір ізоляції повинен бути не меншого 100 Мом). Вийняти вугільні щітки з щіткотримачів. Перевірити стан колектора. Очистити пази між колекторними пластинами від вугільного пилу, продути сухим повітрям. Протерти поверхню колектора спиртом або одеколоном. Перевірити стан вугільних щіток. При зносі щіток до 4 мм замінити їх запасними і притерти до колектора. Притирання (підгонку) проводити на холостому ході протягом 1,5—2 годин при напрузі не понад половину номінального. Після притирання необхідно очистити двигун від вугільного пилу.

Перевірити наявність мастила в підшипниках. При необхідності додати мастило до заповнення 2/3 об'єму підшипника.

 Таблиця 2.

Можливі несправності електропилососів і електричних натирачів підлоги і способи їх усуненні.                      

Пилосос не працює або працює з перебоями

Причина

Спосіб усунення

1. Несправна штепсельна розетка

Перевірити розетку, відремонтувати

2. Обрив у сполучному шнурі

Знайти і усунути несправність або замінити шнур

3. Не працює вимикач

Зняти і розібрати вимикач, усунути              несправності в нім або замінити

4.Порушений контакт в електричній схемі

 Перевірити контактні  з’єднання в місцях паяння, усунути обрив   

5. Зносилися вугільні щітки

Замінити новими щітками і притерти   

 по колектору

6. Колектор сильно забруднений, іскрить

 Почистити колектор чистою ганчіркою, злегка змоченою в спирті або одеколоні. Забруднення, що не знімаються ганчіркою, видалити дрібним скляним папером

7. Ослабіли пружини вугільних щіток

Вийняти вугільні щітки, розтягнути або замінити пружини

8. Немає контакту в кільцях механізму прибирання шнура

Розібрати механізм прибирання шнура, зачистити прибирання сполучного шнура і підігнути контакти;

9. Заїдання в підшипнику

Протерти і змастити підшипникові втулки

10. Механізм прибирання сполучного шнура пилососа не працює

Зіскочила або лопнула пружина Закріпити або замінити пружину барабана намотування

 

Ремонт електродвигуна. Очистити електродвигун від пилу. Перевірити опір ізоляції обмоток щодо корпусу мегомметром на напругу 500 В (опір ізоляції повинен бути не меншого 100 Мом). Вийняти вугільні щітки з щіткотримачів. Перевірити стан колектора. Очистити пази між колекторними пластинами від вугільного пилу, продути сухим повітрям. Протерти поверхню колектора спиртом або одеколоном. Перевірити стан вугільних щіток. При зносі щіток до 4 мм замінити їх запасними і притерти до колектора. Притирання (підгонку) проводити на холостому ході протягом 1,5—2 годин при напрузі не понад половину номінального. Після притирання необхідно очистити двигун від вугільного пилу.

Обкатка пилососа проводиться протягом 40 хв. Після закінчення її заміряють рівень шуму і величину розрідження.

Працездатність пилососа перевіряють при запуску і функціонуванні пилососа, змінюючи живлячу напругу на ±10% номінального.