Тема 2. Облік доходів та витрат бюджетної установи бюджетної установи

План

1. Поняття та класифікація доходів бюджетної установи.

2. Принципи і методи фінансування бюджетних установ.

3. Облік фінансування бюджетної установи.

4. Облік доходів бюджетної установи.

5. Облік витрат бюджетної установи.

6. Закриття рахунків доходів та витрат.

 

1. Поняття та класифікація доходів бюджетної установи

 

Облік доходів бюджетної установи регламентує Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 124 «Доходи», затверджене наказом МФУ від 24.12.2010 р. № 1629 (Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0089-11#Text).

Доходи суб’єктів державного сектору класифікуються в бухгалтерському обліку за такими групами:

– доходи від обмінних операцій;

– доходи від необмінних операцій.

Обмінна операція – це господарська операція з продажу/придбання активів в   обмін на грошові кошти, послуги (роботи), інші активи або погашення зобов’язань.

Необмінна операція – це господарська операція, яка не передбачає передачі активів, послуг (робіт) в обмін на отриманий дохід або активи, але може передбачати виконання певних умов.

Доходи від обмінних операцій включають:

‒   бюджетне асигнування. Бюджетне асигнування – повноваження суб’єкта державного сектору, надане відповідно до бюджетного призначення, на взяття бюджетного зобов’язання та здійснення платежів, яке має кількісні, часові та цільові обмеження;

‒   доходи від надання послуг (виконання робіт): плата за послуги, що надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю; надходження бюджетних установ від додаткової (господарської) діяльності;

‒   доходи від продажу (доходи від операцій з капіталом, доходи від продажу нерухомого майна);

‒   доходи від відсотків, роялті та дивідендів;

‒   інші доходи від обмінних операцій.

Доходи від необмінних операцій включають:

‒   податкові надходження;

‒   неподаткові надходження (збори та платежі);

‒   трансферти та кошти, що отримують бюджетні установи від підприємств, організацій, фізичних осіб та від інших бюджетних установ для виконання цільових заходів;

‒   надходження до державних цільових фондів;

‒   зобов’язання, що не підлягають погашенню.

Визнання доходів від обмінних операцій.

Доходи від обмінних операцій визнаються у такому порядку:

1. Не визнаються доходами від обмінних операцій  такі
надходження:

‒       суми податку на додану вартість, акцизного податку, інших  податкових надходжень, що підлягають перерахуванню до бюджету та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування;

‒       сума попередньої оплати (авансу) в рахунок оплати товарів, робіт, послуг;

‒       сума завдатку під заставу або в погашення бюджетної позики (кредиту) у випадках, передбачених законодавством;

‒       надходження, що належать іншим особам.

2. Дохід визнається у разі,  якщо  існує  ймовірність надходження суб’єкту державного сектору економічних вигід або потенціалу корисності, пов’язаних з обмінною операцією. Визнаний дохід не коригується на ту його частину, яка не оплачена покупцем (замовником тощо), з визнанням цієї суми витратами.

3. Бюджетні асигнування визнаються доходом при визнанні понесених витрат, пов’язаних із виконанням суб’єктом державного сектору своїх повноважень,  визначених  законодавством, або отриманні активу, послуг (робіт) на виконання заходів, не пов’язаних із основною діяльністю.

4. Дохід, пов’язаний з наданням послуг (виконанням робіт), визнається виходячи зі ступеня завершеності операції з надання послуг (виконання робіт) на дату балансу, якщо  може  бути достовірно оцінений результат цієї операції.

Результат операції з надання послуг (виконання робіт) може бути достовірно оцінений за наявності всіх наведених нижче умов:

‒       можливості достовірної оцінки доходу;

‒       ймовірності надходження економічних вигід від надання послуг (виконання робіт);

‒       можливості достовірної оцінки ступеня завершеності надання послуг (виконання робіт) на дату балансу;

‒       можливості достовірної оцінки витрат, здійснених для надання послуг (виконання робіт) та необхідних для їх завершення.

5. Дохід  від  продажу  активів  визнається,  якщо задовольняються такі умови:

‒       суб’єкт державного сектору  передав  споживачеві  суттєві ризики, пов’язані з контролем над активом;

‒       суб’єкт державного сектору не здійснює надалі управління та контроль за проданим активом;

‒       суму доходу можна достовірно визначити;

‒       існує ймовірність надходження до суб’єкта державного сектору економічних вигід або потенціалу корисності;

‒       витрати, пов’язані з продажем, можна достовірно визначити.

6. Дохід від продажу визнається за датою передачі суттєвих ризиків, пов’язаних з контролем над активом.

7. Дохід у вигляді  відсотків  роялті  та  дивідендів визнається, якщо:

‒       існує ймовірність надходження до суб’єкта державного сектору економічних вигід або потенціалу корисності;

‒       сума доходу може бути достовірно оцінена.

‒       Такий дохід має визнаватися у такому порядку:

‒       відсотки визнаються у тому звітному періоді, до якого вони належать, виходячи з бази їх нарахування та строку користування відповідними активами;

‒       роялті визнаються за принципом нарахування згідно з економічним змістом відповідної угоди;

‒       дивіденди визнаються у періоді прийняття рішення про їх виплату.

8. Інші доходи від обмінних операцій, зокрема, включають доходи від курсових різниць, від реалізації необоротних активів (крім нерухомого майна), оборотних активів, дооцінки активів в межах суми попередньої уцінки, від відновлення корисності активів. Доходи від курсових різниць визнаються доходом на дату балансу та на дату операції.

Визнання доходів від необмінних операцій.

Доходи  від  необмінних операцій визнаються у такому порядку:

1. Дохід від податкових надходжень визнається на дату настання податкової події.

2. Авансові платежі, отримані відповідно до законодавства, не визнаються доходом. Такі  надходження  відображаються  як збільшення активу (грошові кошти на рахунках) та збільшення зобов’язання.

3. Ресурс, отриманий унаслідок необмінної операції, крім послуг в натуральній формі, визнається активом у разі, якщо:

‒       існує ймовірність отримання майбутніх економічних  вигід, пов’язаних  з  його використанням, та/або він має потенціал корисності; і

‒       достовірно можна оцінити його вартість.

4. Дохід від необмінних операцій визнається одночасно з отриманням активів, послуг (робіт).

5. Дохід від трансфертів у разі цільового призначення (субвенція тощо) визнається в міру виконання умов його отримання з одночасним зменшенням  зобов’язання,  обумовленого отриманням ресурсу у сумі понесених витрат, пов’язаних з його виконанням.

6. Безоплатно  отримані  товари,  роботи,  послуги  в натуральній формі суб’єкт державного сектору може  визнавати доходом та активом звітного періоду, в якому вони фактично були отримані.

7. Суми зовнішньої безоплатної допомоги визнаються активом (дебіторською  заборгованістю) та доходом на момент набрання чинності договором.

8. Суми внутрішньої безоплатної допомоги визнаються активом та доходом того звітного періоду, коли вони були отримані.

9. Суми штрафів, неустойки, пені, отримані за рішенням сторін договору або  відповідних  державних  органів,  суду, включаються до складу доходів звітного періоду за датою фактичного їх надходження.

10. Доходом звітного періоду визнається сума зобов’язання бюджету, що не підлягає погашенню, списаного у цьому звітному періоді  (крім  кредиторської заборгованості, строк позовної давності якої минув).

 

 

2. Принципи і методи фінансування бюджетних установ

 

Принципи бюджетного фінансування

безповоротність надання коштів, тобто отримані бюджетною організацією кошти не повертаються до джерела фінансування, адже бюджетна організація не має власних доходів для компенсації витрачених сум;

цільове призначення наданих коштів, тобто отримані з бюджету кошти повинні витрачатися суворо відповідно до передбачених у кошторисі статей економічної класифікації видатків бюджетних установ;

систематичний суворий контроль за використанням наданих коштів за їх цільовим призначенням здійснюють органи державного казначейства, місцеві фінансові органи, вищі розпорядники коштів, контролюючі органи;

зв’язок обсягу фінансування з виконанням плану бюджетною установою, тобто бюджетна установа отримує кошти не під план (заплановані заходи), а відповідно до фактичного виконання плану. При цьому чергова сума надходжень грошових коштів повністю залежить від якісного та раціонального використання попередньо наданих коштів і дотримання установою фінансової дисципліни.

Поняття бюджетного фінансування тісно пов’язане з поняттям розпорядника коштів:

Головні розпорядники коштів:

‒      міністри та керівники інших центральних органів виконавчої влади (використання асигнувань з державного бюджету)

‒      керівники відділів обласних, міських, районних держадміністрацій (використання асигнувань з місцевих бюджеті) відповідного рівня);

‒      голови сільських та селищних рад (використання кошти сільських та селищних бюджетів).

Нижчі розпорядники коштів поділяються на розпорядників коштів другого і третього рівня (ступеня). До розпорядників коштів другого рівня належать такі керівники, які одержують кошти як на утримання своєї установи, так і для переказу безпосередньо їм підпорядкованим установам (розпорядника; коштів). Розпорядники коштів третього рівня отримують і використовують кошти тільки на утримання очолюваної ним установи.

Відкриттю фінансування передує доведення обсягу асигнувань та затвердження кошторису видатків. Зазначена процедур здійснюється у такій послідовності:

1. Міністерство фінансів України доводить лімітні довідки головним розпорядникам коштів, де зазначаються обсяги асигнувань, що виділяються їм з бюджету.

2. Головні розпорядники коштів доводять нижчим розпорядникам коштів лімітні довідки про витрати з бюджету на наступний рік, які є підставою для складання єдиного кошторису доходів і видатків у частині використання бюджетних асигнувань.

3. Розпорядники коштів усіх рівнів складають кошториси доходів і видатків, подають їх на затвердження керівникам вищих органів. При цьому головні розпорядники коштів складають зведений кошторис доходів і видатків. Загальна сума такого кошторису повинна відповідати сумі розпису доходів та видатків державного бюджету, затвердженого міністром фінансів.

4. При настанні відповідного бюджетного періоду та за наявності необхідних підстав органи Державного казначейства зараховують суми виділених асигнувань у передбачених кошторисом обсягах на реєстраційні рахунки установ, з яких останні можуть використовувати їх за призначенням.

Форми виписок з реєстраційних рахунків можуть бути різними залежно від застосовуваних технічних засобів, але загальними для них є такі реквізити: дата операції; номер документа, що є підставою для здійснення операції; номер кореспондуючого рахунка; вид операції; символ статистичної звітності банку. При складанні бухгалтерських проведень на підставі виписки банку слід враховувати, що суми в ній показуються у тому значенні, яке вони мають для банку, тобто надходження коштів на рахунок установи відображається за кредитом рахунка, а їх списання — за дебетом, тоді як у бухгалтерському обліку бюджетної установи — власника рахунка — навпаки.

                   

 

3. Облік фінансування бюджетної установи

 

Для обліку бюджетного фінансування та наявності і руху бюджетних коштів на рахунках їх розпорядників у банках (органах казначейства) планом рахунків для бюджетних організацій призначені синтетичні рахунки:

‒      7011 «Бюджетні асигнування»;

‒      2313 «Реєстраційні рахунки».

На субрахунку 7011 «Бюджетні асигнування» ведеться облік доходів розпорядниками бюджетних коштів, що отримані за рахунок бюджетних асигнувань на виконання суб’єктом державного сектору своїх повноважень, визначених законодавством (крім асигнувань капітального характеру, які обліковуються у складі цільового фінансування).

За кредитом рахунку відображається отримання бюджетних асигнувань, за дебетом – зменшення доходу за бюджетними асигнуваннями на суму цільового фінансування, яка включається до вартості об’єкта основних засобів; списання з рахунків залишків коштів, не витрачених у звітному році; закриття рахунку обліку доходів на фінансовий результат виконання кошторису (бюджету) звітного періоду.

Кредитові обороти  по рахунку 7011 «Бюджетні асигнування» протягом року показують суму асигнувань з бюджету наростаючим підсумком з початку року. В кінці кварталу рахунок 70 закривається на рахунок 5511 «Фінансові результати виконання кошторису звітного періоду».

Аналітичний облік асигнувань з бюджету ведеться у спеціальних регістрах:

‒      картка аналітичного обліку отриманих асигнувань;

‒      картка аналітичного обліку відкритих (виділених) асигнувань;

‒      книга аналітичного обліку асигнувань, перерахованих підвідомчим установам. Остання відкривається на рік у розрізі підвідомчих установ.

Для кожного коду функціональної класифікації видатків відкривають окрему книгу. Записи у ці регістри здійснюють на підставі виписок з реєстраційних рахунків за кодами економічної класифікації видатків бюджету.

Для обліку наявності та руху коштів, виділених РК (розпорядниками коштів) на утримання установи за загальним фондом та на централізовані заходи, призначений субрахунок 2313 «Реєстраційні рахунки».

Основні проводки обліку фінансування наведені в таблиці 2.1.

Таблиця 2.1. – Основні бухгалтерські записи для обліку фінансування бюджетної установи

Зміст операції

Дебет

Кредит

1

Отримання асигнувань на виконання суб’єктом державного сектору своїх повноважень, визначених законодавством

2313 «Реєстраційні рахунки»

70 «Доходи за бюджетними асигнуваннями», 54 «Цільове фінансування»

2

Списання з рахунків залишків коштів, виділених асигнувань, не витрачених у звітному році

70 «Доходи за бюджетними асигнуваннями», 54 «Цільове фінансування»

2313 «Реєстраційні рахунки»

3

Закриття рахунків доходів у кінці кварталу

7011 «Бюджетні асигнування»

5511 «Фінансові результати виконання кошторису звітного періоду»

 

Зазначені операції відображаються в «Накопичувальних відомостях руху коштів загального фонду в органах Державного казначейства України (установах банку)» т. ф. № 381 (бюджет) (меморіальний ордер № 2), які складаються за кожним реєстраційним рахунком окремо. Аналітичний облік ведеться у розрізі реєстраційних рахунків, відкритих за кодами функціональної класифікації.

 

 

4. Облік доходів бюджетної установи

 

Для обліку доходів бюджетної установи призначені рахунки 7-го класу діючого Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, Наказ Міністерства фінансів України 31.12.2013 р. № 1203.  

Рахунки цього класу призначені для відображення інформації про доходи за обмінними (доходи за бюджетними асигнуваннями, доходи від реалізації продукції (робіт, послуг), доходи від продажу активів, фінансові доходи тощо) та необмінними операціями (податкові та неподаткові надходження, трансферти тощо). Склад доходів та порядок їх визнання визначаються відповідними національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку в державному секторі.

Рахунок 70 «Доходи за бюджетними асигнуваннями» призначено для обліку й узагальнення інформації про доходи, отримані за рахунок бюджетних асигнувань на виконання суб’єктом державного сектору своїх повноважень, визначених законодавством.

За кредитом рахунку відображається отримання бюджетних асигнувань, за дебетом – зменшення доходу за бюджетними асигнуваннями на суму цільового фінансування, яка включається до вартості об’єкта основних засобів; списання з рахунків залишків коштів, не витрачених у звітному році; закриття рахунку обліку доходів на фінансовий результат виконання кошторису (бюджету) звітного періоду.

Рахунок 70 «Доходи за бюджетними асигнуваннями» має такі субрахунки:

‒   7011 «Бюджетні асигнування»;

‒   7021 «Асигнування державних цільових фондів на утримання апарату».

На субрахунку 7011 «Бюджетні асигнування» ведеться облік доходів розпорядниками бюджетних коштів, що отримані за рахунок бюджетних асигнувань на виконання суб’єктом державного сектору своїх повноважень, визначених законодавством (крім асигнувань капітального характеру, які обліковуються у складі цільового фінансування).

На субрахунку 7021 «Асигнування державних цільових фондів на утримання апарату» ведеться облік установами державних цільових фондів доходів, виділених з бюджету державних цільових фондів на утримання апарату (крім асигнувань капітального характеру, які обліковуються у складі цільового фінансування).

Рахунок 71 «Доходи від реалізації продукції (робіт, послуг)» призначено для обліку й узагальнення інформації про доходи від реалізації продукції (робіт, послуг), що надаються (виконуються) згідно із законодавством.

За кредитом рахунку відображається збільшення (отримання) доходів від реалізації продукції (робіт, послуг) або зарахування коштів до державного бюджету (місцевих бюджетів), за дебетом – зменшення доходу від реалізації продукції (робіт, послуг) на суму цільового фінансування, яка включається до вартості об’єкта основних засобів, закриття рахунку обліку доходів на фінансовий результат виконання кошторису (бюджету) звітного періоду або повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного бюджету (місцевих бюджетів).

Рахунок 71 «Доходи від реалізації продукції (робіт, послуг)» має такі субрахунки, які використовує бюджетна установа:

‒   7111 «Доходи від реалізації продукції (робіт, послуг)»;

‒   7112 «Дохід від оприбуткування активів, раніше не врахованих в балансі».

На субрахунку 7111 «Доходи від реалізації продукції (робіт, послуг)» ведеться облік доходів від реалізації продукції (робіт, послуг) розпорядником бюджетних коштів.

На субрахунку 7112 «Дохід від оприбуткування активів, раніше не врахованих в балансі» ведеться облік доходів від оприбуткування основних засобів, інших необоротних матеріальних активів, нематеріальних активів, виробничих запасів, малоцінних та швидкозношуваних предметів та інших нефінансових активів, які виявлені в результаті інвентаризації, отримані внаслідок демонтажу, отримані в результаті списання майна тощо та будуть використовуватись для потреб установи.

Рахунок 72 «Доходи від продажу активів» призначено для обліку й узагальнення інформації про доходи від реалізації активів.

За кредитом рахунку відображається отримання доходу суб’єктом державного сектору або зарахування коштів до державного (місцевого) бюджету, за дебетом – списання у порядку закриття субрахунку обліку доходів на фінансовий результат виконання кошторису (бюджету) звітного періоду або повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного (місцевого) бюджету (місцевих бюджетів) тощо.

Рахунок 72 «Доходи від продажу активів» має субрахунок 7211 «Дохід від реалізації активів».

На субрахунку 7211 «Дохід від реалізації активів» ведеться облік доходів від реалізації в установленому порядку майна (крім доходів від продажу майна, які вважаються доходами відповідного бюджету).

Рахунок 73 «Фінансові доходи» призначено для обліку й узагальнення інформації суб’єктами державного сектору про доходи від відсотків, роялті та дивідендів, від операцій з кредитування та надання гарантій та коштів, що отримує розпорядник бюджетних коштів від розміщення на депозитах тимчасово вільних бюджетних коштів, отриманих за надання платних послуг, якщо розпоряднику бюджетних коштів законом надано відповідне право.

За кредитом рахунку відображається збільшення (отримання) нарахування фінансових доходів суб’єкта державного сектору або зарахування коштів до державного бюджету (місцевих бюджетів), за дебетом – списання у порядку закриття на фінансовий результат виконання кошторису (бюджету) звітного періоду або повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного бюджету (місцевих бюджетів).

Рахунок 73 «Фінансові доходи» має субрахунки, серед яких 7311 «Фінансові доходи розпорядників бюджетних коштів».

На субрахунку 7311 «Фінансові доходи розпорядників бюджетних коштів» ведеться облік доходів від відсотків, роялті, дивідендів та коштів, що отримують розпорядники бюджетних коштів від розміщення на депозитах тимчасово вільних бюджетних коштів, отриманих за надання платних послуг, якщо їм законом надано відповідне право.

Рахунок 74 «Інші доходи за обмінними операціями» призначено для обліку й узагальнення інформації про інші доходи за обмінними операціями, які не відображені на рахунках 70-73 цього класу.

За кредитом рахунку відображається збільшення (отримання) інших доходів від операцій з дооцінки активів, операцій з відновлення корисності необоротних активів, а також нарахована курсова різниця на кошти при збільшенні курсу або зарахування інших доходів державного (місцевого) бюджету за обмінними операціями, за дебетом – списання інших доходів за обмінними операціями на фінансовий результат виконання кошторису (бюджету) або повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного (місцевого) бюджету.

Рахунок 74 «Інші доходи за обмінними операціями» має різні субрахунки, серед яких 7411 «Інші доходи за обмінними операціями».

На субрахунку 7411 «Інші доходи за обмінними операціями» ведеться облік доходів за обмінними операціями, які не відображені на рахунках 70-73 цього класу, зокрема доходів від відновлення корисності, курсових різниць, суми дооцінки активів.

Рахунок 75 «Доходи за необмінними операціями» призначено для обліку й узагальнення інформації про доходи від безоплатно отриманих активів, послуг (робіт), трансфертів; податкові і неподаткові надходження, надходження єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування; благодійні внески, гранти та дарунки; кошти, що отримують розпорядники бюджетних коштів від підприємств, організацій, фізичних осіб та від інших розпорядників бюджетних коштів для виконання цільових заходів, у тому числі заходів з відчуження для суспільних потреб земельних ділянок та розміщених на них інших об’єктів нерухомого майна, що перебувають у приватній власності фізичних або юридичних осіб; зобов’язання, що не підлягають погашенню (крім кредиторської заборгованості, строк позовної давності якої минув), тощо.

За кредитом рахунку відображається збільшення (одержання) доходу за необмінними операціями, в тому числі зарахування податкових і неподаткових надходжень, трансфертів, інших доходів за необмінними операціями до державного бюджету (місцевих бюджетів), за дебетом – списання доходів за необмінними операціями на фінансовий результат виконання кошторису (бюджету) та повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного бюджету (місцевих бюджетів).

Рахунок 75 «Доходи за необмінними операціями» має такі субрахунки для бюджетних установ:

‒   7511 «Доходи за необмінними операціями»;

‒   7512 «Трансферти».

На субрахунку 7511 «Доходи за необмінними операціями» ведеться облік доходів від безоплатно отриманих активів, послуг (робіт).

Також на цьому субрахунку обліковуються суми штрафів, неустойки, пені, отримані за рішенням сторін договору або відповідних державних органів, суду, що включаються до складу доходів звітного періоду відповідно до законодавства, зобов’язання, що не підлягають погашенню (крім кредиторської заборгованості, строк позовної давності якої минув), а також відображається отримання спонсорських, благодійних внесків та іншої гуманітарної допомоги (у тому числі надходження у натуральній формі) тощо.

На субрахунку 7512 «Трансферти» ведеться облік розпорядниками бюджетних коштів надходжень, пов’язаних з перерахуванням сум трансфертів, та коштів, отриманих для виконання цільових заходів.

Аналітичний облік ведеться окремо за кожним кодом бюджетної класифікації доходів.

 

 

5. Облік витрат бюджетної установи

 

Облік витрат бюджетної установи ведеться з використанням рахунків 8-го класу Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, Наказ Міністерства фінансів України 31.12.2013 р. № 1203. Рахунки цього класу призначені для відображення інформації про витрати за обмінними та необмінними операціями. Склад витрат та порядок їх визнання визначаються відповідними національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку в державному секторі.

Рахунок 80 «Витрати на виконання бюджетних програм» призначено для обліку й узагальнення інформації про витрати, пов’язані із виконанням суб’єктом державного сектору своїх повноважень, визначених законодавством.

За дебетом рахунку відображаються суми визнаних витрат, пов’язаних із виконанням бюджетних програм та витрат на утримання державних цільових фондів, суми касових видатків розпорядників коштів державного (місцевого) бюджету, за кредитом – суми коштів, які надійшли на відновлення витрат, і списання їх в порядку закриття на фінансовий результат виконання кошторису (бюджету).

Рахунок 80 «Витрати на виконання бюджетних програм» має такі субрахунки:

‒   8011 «Витрати на оплату праці»;

‒   8012 «Відрахування на соціальні заходи»;

‒   8013 «Матеріальні витрати»;

‒   8014 «Амортизація».

На субрахунках 8011 «Витрати на оплату праці» ведеться облік витрат на оплату праці, що здійснюються в процесі основної діяльності суб’єкта державного сектору та на виконання бюджетних програм (заробітна плата, грошове забезпечення військовослужбовців тощо).

На субрахунках 8012 «Відрахування на соціальні заходи» ведеться облік сум, витрачених та відрахованих на соціальні заходи, що нараховуються в процесі основної діяльності суб’єкта державного сектору та на виконання програм.

На субрахунках 8013 «Матеріальні витрати» ведеться облік матеріальних витрат, які здійснюються суб’єктом державного сектору у процесі основної діяльності та на виконання програм, зокрема витрати на придбання предметів, матеріалів, обладнання, інвентарю (крім капітальних витрат), медикаментів та перев’язувальних матеріалів, продуктів харчування, витрат на оплату послуг, отриманих від сторонніх підприємств тощо.

На субрахунках 8014 «Амортизація» ведеться облік сум нарахованої амортизації основних засобів, інших необоротних матеріальних активів та нематеріальних активів, що використовуються суб’єктом державного сектору в процесі звичайної діяльності та на виконання програм, не пов’язаних із основною діяльністю.

Рахунок 81 «Витрати на виготовлення продукції (надання послуг, виконання робіт)» призначено для обліку й узагальнення інформації про витрати, пов’язані з організацією та наданням послуг, виготовленням продукції, виконанням робіт.

За дебетом рахунку відображаються суми визнаних витрат, пов’язаних із організацією та наданням послуг, виготовленням продукції, виконанням робіт, за кредитом – списання на суму витрат, пов’язаних з організацією та наданням послуг, виконанням робіт, виготовленням продукції, які відносяться на рахунок 16 «Виробництво», а також суми коштів, які надійшли на відновлення витрат та списання у порядку закриття на фінансовий результат виконання кошторису (бюджету).

Рахунок 81 «Витрати на виготовлення продукції (надання послуг, виконання робіт)» має такі субрахунки:

‒   8111 «Витрати на оплату праці»;

‒   8112 «Відрахування на соціальні заходи»;

‒   8113 «Матеріальні витрати»;

‒   8114 «Амортизація»;

‒   8115 «Інші витрати».

На субрахунках 8111 «Витрати на оплату праці» ведеться облік витрат на оплату праці, пов’язаних із організацією та наданням послуг, виготовленням продукції, виконанням робіт.

На субрахунках 8112 «Відрахування на соціальні заходи» ведеться облік витрат та відрахувань на соціальні заходи, що нараховуються в процесі надання послуг, виготовлення продукції, виконання робіт.

На субрахунках 8113 «Матеріальні витрати» ведеться облік матеріальних витрат, які виникають в процесі надання послуг, виготовлення продукції, виконання робіт, витрат на оплату послуг, отриманих від сторонніх підприємств.

На субрахунках 8114 «Амортизація» ведеться облік сум нарахованої амортизації основних засобів, інших необоротних матеріальних активів та нематеріальних активів, що використовуються в процесі організації та надання послуг, виготовлення продукції, виконання робіт.

На субрахунках 8115 «Інші витрати» ведеться облік витрат, які не відображені на субрахунках 8111-8114.

Рахунок 82 «Витрати з продажу активів» призначено для обліку й узагальнення інформації про собівартість проданої продукції (робіт, послуг) та витрат, пов’язаних із реалізацією майна.

За дебетом рахунку відображається собівартість проданої продукції (робіт, послуг), за кредитом – списання в порядку закриття на фінансовий результат.

Рахунок 82 «Витрати з продажу активів» має субрахунки:

‒   8211 «Собівартість проданих активів»;

‒   8212 «Витрати, пов’язані з реалізацією майна».

На субрахунках 8211 «Собівартість проданих активів» ведеться облік виробничої собівартості продукції, робіт, послуг.

На субрахунках 8212 «Витрати, пов’язані з реалізацією майна» ведеться облік витрат, пов’язаних із реалізацією в установленому порядку майна (крім майна, доходи від продажу якого вважаються доходами відповідного бюджету).

Рахунок 83 «Фінансові витрати» призначений для обліку й узагальнення інформації про витрати суб’єкта державного сектору, пов’язані із запозиченнями згідно із законодавством: відсотки за користування кредитами, премії за цінними паперами, витрати на обслуговування боргу тощо.

За дебетом рахунку відображаються суми визнаних фінансових витрат та суми касових видатків державного бюджету (місцевих бюджетів), за кредитом – суми коштів, які надійшли на відновлення витрат та списання їх в порядку закриття на фінансовий результат виконання кошторису (бюджету).

Рахунок 83 «Фінансові витрати» має субрахунок, який використовується бюджетною установою:

‒   8311 «Фінансові витрати».

На субрахунку 8311 «Фінансові витрати» ведеться облік витрат на сплату відсотків за користування кредитами та інших витрат, пов’язаних із запозиченням, згідно із законодавством.

На субрахунку ведеться облік витрат за фінансовими інвестиціями, які оцінюються за амортизованою собівартістю (на суму амортизації премії).

Аналітичний облік ведеться окремо за кожним кодом функціональної, відомчої та економічної класифікації видатків.

Рахунок 84 «Інші витрати за обмінними операціями» призначено для обліку й узагальнення інформації про витрати, які не відображені на рахунках 80 – 83.

За дебетом рахунку відображається визнання суми інших витрат за обмінними операціями, за кредитом – суми коштів, які надійшли на відновлення витрат і списання їх в порядку закриття на фінансовий результат виконання кошторису (бюджету).

Рахунок 84 «Інші витрати за обмінними операціями» має такий субрахунок для бюджетних установ:

‒   8411 «Інші витрати за обмінними операціями».

На субрахунку 8411 «Інші витрати за обмінними операціями» ведеться облік втрат за активами й зобов’язаннями суб’єкта державного сектору від зміни курсу гривні до іноземної валюти, втрат від зменшення корисності активів, суми знецінення (уцінки) необоротних активів і фінансових інвестицій, витрат на відрядження тощо.

Рахунок 85 «Витрати за необмінними операціями» призначено для обліку й узагальнення інформації про трансферти (субсидії, гранти, соціальні виплати тощо) та витрати, пов’язані з передачею активів, що передають суб’єкти державного сектору суб’єктам господарювання, фізичним особам та іншим суб’єктам державного сектору для виконання цільових заходів, неповернення депозитів тощо.

За дебетом рахунку відображаються суми визнаних витрат за необмінними операціями та суми касових видатків державного бюджету, суми трансфертів, наданих з місцевого бюджету, за кредитом – суми коштів, які надійшли на відновлення витрат та їх списання у порядку закриття на фінансовий результат виконання кошторису (бюджету).

Рахунок 85 «Витрати за необмінними операціями» має субрахунок для бюджетних установ:

‒   8511 «Витрати за необмінними операціями».

На субрахунку 8511 «Витрати за необмінними операціями» ведеться облік видатків, пов’язаних із наданням субсидій, дотацій, поточних трансфертів юридичним особам, поточних трансфертів населенню, у тому числі з виплатою всіх видів соціальної допомоги, пільг, субсидій; стипендій; пенсій; путівок на оздоровлення, капітальних трансфертів урядам іноземних держав та міжнародним організаціям, капітальних трансфертів населенню, інших поточних видатків. На цьому субрахунку ведеться облік витрат, пов’язаних із соціальним забезпеченням у вищих навчальних закладах та наукових установах, закладах охорони здоров’я, що надають первинну, вторинну, екстрену медичну допомогу, відповідно до законодавства.

 

 

6. Закриття рахунків доходів та витрат

 

Установи та організації, що утримуються за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, керуючись Планом рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі (наказ Міністерства фінансів України 31.12.2013 р. № 1203), виводять фінансовий результат виконання кошторису за кожен звітний період та за бюджетний рік з метою відображення його у формі № 1 «Баланс».

Фінансовий результат виконання кошторису визначається шляхом списання заключними оборотами доходів та видатків установ на субрахунок 5511 «Фінансові результати виконання кошторису звітного періоду» окремо за коштами загального та спеціального фонду кошторису, а також за видами діяльності.

У кінці року після виведення сальдо за субрахунком 5511 «Фінансові результати виконання кошторису звітного періоду» воно списується на субрахунок 5512 «Накопичені фінансові результати виконання кошторису».

Основні проводки для закриття рахунків доходів та витрат бюджетної установи наведені в табл. 2.2.

                  Таблиця 2.2. – Основні проводки для закриття рахунків доходів та витрат бюджетної установи

Зміст операції

Дебет

Кредит

Закриття рахунків доходів

7011 «Бюджетні асигнування»,
7111 «Доходи від реалізації продукції (робіт, послуг)»,
7211 «Дохід від реалізації активів»,
7311 «Фінансові доходи розпорядників бюджетних коштів»,
7411 «Інші доходи за обмінними операціями»,
7511 «Доходи за необмінними операціями»

5511 «Фінансові результати виконання кошторису звітного періоду»

Закриття рахунків витрат

5511 «Фінансові результати виконання кошторису звітного періоду»

8011 (8111) «Витрати на оплату праці»,
8012 (8112) «Відрахування на соціальні заходи»,
8013 (8113) «Матеріальні витрати»,
8014 (8114) «Амортизація»,
8115 «Інші витрати»,
82 «Витрати з продажу активів»,
8311 «Фінансові витрати»,
8411 «Інші витрати за обмінними операціями»,
8511 «Витрати за необмінними операціями»