Тема 9. Облік результатів виконання кошторису
бюджетних установ
План
1. Порядок складання проектів
кошторисів бюджетних установ.
2. Порядок розгляду і затвердження
кошторисів бюджетних установ.
3. Облік результатів виконання
кошторису бюджетних установ у системі рахунків.
1. Порядок складання проектів
кошторисів бюджетних установ
Базовим документом, який визначає особливості складання,
затвердження і виконання кошторису бюджетної установи є Постанови КМУ від
28.02.2002 № 228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та
основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ» (http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/228-2002-%D0%BF).
Головні розпорядники забезпечують організацію та координацію
роботи відповідальних виконавців, розпорядників нижчого рівня із складання
проектів кошторисів, планів асигнувань загального фонду бюджету, планів надання
кредитів із загального фонду бюджету, планів спеціального фонду, зведення
показників спеціального фонду кошторису, планів використання бюджетних коштів
та помісячних планів використання бюджетних коштів на плановий бюджетний період
та складання таких документів за бюджетними програмами, що виконуються
безпосередньо головними розпорядниками.
Головні розпорядники, керуючись відповідними методичними
вказівками Мінфіну, Міністерства фінансів Автономної Республіки Крим, місцевих
фінансових органів щодо складання розпису відповідного бюджету, доводять
відповідальним виконавцям, розпорядникам нижчого рівня вказівки щодо складання
проектів кошторисів, планів асигнувань загального фонду бюджету, планів надання
кредитів із загального фонду бюджету, планів спеціального фонду, зведення
показників спеціального фонду кошторису, планів використання бюджетних коштів
та помісячних планів використання бюджетних коштів, термінів їх подання і
показники, які необхідні для визначення обсягів видатків бюджету та надання
кредитів з бюджету.
Розпорядники під час складання проектів кошторисів, планів
асигнувань загального фонду бюджету, планів надання кредитів із загального
фонду бюджету, планів спеціального фонду, зведення показників спеціального
фонду кошторису, планів використання бюджетних коштів та помісячних планів
використання бюджетних коштів забезпечують дотримання принципів, на яких
ґрунтується бюджетна система, а також дотримання вимог законодавства під час
проведення розрахунків до кошторису, розподілу видатків бюджету та надання кредитів
з бюджету відповідно до економічної класифікації видатків бюджету та
класифікації кредитування бюджету, визначення показників надходжень бюджету в
частині доходів, фінансування або повернення кредитів, додержання тарифних
ставок (посадових окладів), норм, цін, лімітів, а також інших показників
відповідно до законодавства.
Визначення обсягів видатків в проектах кошторисів, планів
асигнувань загального фонду бюджету, планів спеціального фонду, зведення
показників спеціального фонду кошторису, планів використання бюджетних коштів
та помісячних планів використання бюджетних коштів здійснюється з урахуванням,
зокрема:
‒ нормативно-правових актів, що регулюють діяльність
головного розпорядника у відповідній галузі (сфері діяльності), у тому числі
надання послуг, гарантованих державою, та інших послуг, що надаються фізичним
та юридичним особам (публічних послуг);
‒ зобов’язань, передбачених договорами
(контрактами);
‒ періодичності виконання окремих бюджетних програм,
а також окремих заходів, що здійснюються в межах бюджетних програм;
‒ цін і тарифів на відповідні товари (роботи,
послуги), закупівлю яких передбачається здійснювати у межах бюджетної програми.
Проекти кошторисів складаються усіма установами на плановий
бюджетний період, якщо такі установи функціонували до початку бюджетного
періоду, на який плануються видатки бюджету та/або надання кредитів з бюджету.
У разі коли установи утворені не з початку поточного бюджетного періоду,
кошториси складаються і затверджуються для кожної установи з часу її утворення
до кінця бюджетного періоду в загальному порядку. Кошториси установ, які
протягом бюджетного періоду реорганізовані або підпорядкування яких змінено
згідно із законодавством, складаються і затверджуються в загальному порядку, в
тому числі за новим підпорядкуванням.
У частині надходжень проектів кошторисів зазначаються планові
обсяги, які передбачається спрямувати на здійснення видатків бюджету та надання
кредитів з бюджету із загального та спеціального фондів проектів відповідних
бюджетів.
У процесі складання та затвердження проектів кошторисів залишки
бюджетних коштів за спеціальним фондом кошторисів не плануються.
Обсяги надходжень до спеціального фонду проекту кошторису
визначаються на підставі розрахунків, які складаються за кожним джерелом
доходів та/або фінансування бюджету чи повернення кредитів до бюджету, що
плануються на наступний бюджетний період.
Формування спеціального фонду проекту кошторису в частині
власних надходжень бюджетних установ (далі - власні надходження) здійснюється
за групами та підгрупами, визначеними.
Спеціальний фонд проекту кошторису передбачає складення зведення
показників спеціального фонду кошторису за всіма джерелами надходження коштів
до цього фонду та відповідними напрямами їх використання.
Розподіл видатків бюджету та надання кредитів з бюджету
спеціального фонду проекту кошторису проводиться виключно в межах і за рахунок
відповідних надходжень, запланованих на цю мету в зазначеному фонді.
Відповідальність за виникнення заборгованості, що склалася за
видатками спеціального фонду, несе виключно розпорядник, з вини якого вона
утворилась.
Під час визначення обсягів видатків бюджету та/або надання
кредитів з бюджету розпорядників нижчого рівня головні розпорядники повинні
враховувати об'єктивну потребу в коштах кожної установи, виходячи з її основних
виробничих показників і контингентів, які встановлюються для установ (кількість
класів, учнів у школах, ліжок у лікарнях, дітей у дошкільних закладах тощо),
обсягу виконуваної роботи, штатної чисельності, необхідності здійснення
видатків на охорону праці, погашення дебіторської і кредиторської заборгованості
та реалізації окремих програм і намічених заходів щодо скорочення витрат у
плановому бюджетному періоді.
Обов'язковим є виконання вимоги щодо першочергового забезпечення
бюджетними коштами видатків на оплату праці з нарахуваннями, виплату стипендії,
а також на оплату комунальних послуг та енергоносіїв. Під час визначення
обсягів видатків у проекті кошторису установи повинен забезпечуватися режим
економії коштів і матеріальних цінностей. До кошторисів можуть включатися
тільки видатки, передбачені законодавством, необхідність яких обумовлена
характером діяльності установи. При цьому видатки на заробітну плату з коштів
спеціального фонду обчислюються залежно від обсягу діяльності, що провадиться
за рахунок цих коштів, із застосуванням встановлених законодавством норм, які
використовуються установами аналогічного профілю.
Мінфін має право визначати на кожний рік порядок врахування у
кошторисах обсягів заборгованості, яка виникла внаслідок непогашення бюджетних
зобов'язань установ.
Бюджетні асигнування на централізовані заходи, які здійснюються
головними розпорядниками, включаються до кошторисів тільки у разі, коли
проведення таких заходів за рахунок коштів бюджету не суперечить законодавству.
До централізованих заходів належать заходи з організації та
здійснення безпосередньо апаратом головного розпорядника або апаратом
уповноваженого ним розпорядника нижчого рівня або уповноваженою ним установою закупівель товарів, робіт і послуг у рамках реалізації
затверджених у встановленому порядку державних цільових програм, а також
загальнодержавних заходів програмного характеру з метою забезпечення
відповідними товарами, роботами, послугами закладів та установ системи
головного розпорядника та/або співвиконавців відповідних державних цільових
програм.
До кошторисів можуть включатися бюджетні асигнування на
закупівлі товарів і послуг, що здійснюються безпосередньо апаратом головного
розпорядника або уповноваженою ним централізованою закупівельною організацією
відповідно до законодавства, з метою централізованого забезпечення товарами та
послугами установ системи головного розпорядника.
Показники видатків бюджету та надання кредитів з бюджету, що
включаються до проекту кошторису, повинні бути обґрунтовані відповідними
розрахунками за кожним кодом економічної класифікації видатків бюджету або
класифікації кредитування бюджету і деталізовані за видами та кількістю товарів
(робіт, послуг) із зазначенням вартості за одиницю.
Видатки спеціального фонду кошторису за рахунок власних
надходжень плануються у такій послідовності: за встановленими напрямами
використання, на погашення заборгованості установи з бюджетних зобов'язань за
спеціальним та загальним фондом кошторису та на проведення заходів, пов'язаних
з виконанням основних функцій, які не забезпечені (або частково забезпечені)
видатками загального фонду.
При цьому розпорядник здійснює коригування обсягів узятих
бюджетних зобов'язань за загальним фондом кошторису для проведення видатків за
цими зобов’язаннями із спеціального фонду кошторису відповідно до бюджетного
законодавства.
Кошториси та штатні розписи установ, які належать до сфери
управління МЗС і специфіка діяльності яких пов’язана з функціонуванням за
кордоном, можуть складатися за окремим порядком, погодженим з Мінфіном.
2. Порядок розгляду і затвердження
кошторисів бюджетних установ
У двотижневий строк з дня прийняття закону про Державний бюджет
України, відповідного рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим,
місцевих рад Мінфін, Міністерство фінансів Автономної Республіки Крим, місцеві
фінансові органи доводять до головних розпорядників лімітні довідки про
бюджетні асигнування та кредитування (далі – лімітна довідка).
Лімітна довідка – це документ, який містить затверджені бюджетні
призначення (встановлені бюджетні асигнування) та їх помісячний розподіл, а
також інші показники, що згідно із законодавством повинні бути визначені на
основі нормативів, і видається відповідно Мінфіном, Міністерством фінансів
Автономної Республіки Крим, місцевим фінансовим органом, головним
розпорядником. Лімітна довідка доводиться Мінфіном, Міністерством фінансів
Автономної Республіки Крим, місцевим фінансовим органом до відповідного головного
розпорядника. Головний розпорядник доводить показники лімітної довідки до
відповідальних виконавців, розпорядників нижчого рівня для складання кошторисів
і планів асигнувань загального фонду бюджету, планів надання кредитів із
загального фонду бюджету, планів спеціального фонду, зведення показників
спеціального фонду кошторису, планів використання бюджетних коштів (крім планів
використання бюджетних коштів одержувачів), помісячних планів використання
бюджетних коштів.
Форма лімітної довідки затверджується Мінфіном.
Відповідальні виконавці подають головному розпоряднику зведені
кошториси та зведені плани асигнувань загального фонду бюджету, зведені плани
надання кредитів із загального фонду та зведені плани спеціального фонду,
зведення показників спеціального фонду, зведені плани використання бюджетних
коштів (крім планів використання бюджетних коштів одержувачів) і зведені
помісячні плани використання бюджетних коштів за кожною бюджетною програмою, за
виконання якої вони відповідають.
Бюджетні асигнування одержувачів та установ, які не створені на
початок бюджетного періоду, враховуються відповідальними виконавцями,
розпорядниками нижчого рівня в показниках зведеного кошторису, зведеного плану
асигнувань загального фонду, зведеного плану спеціального фонду та в зведенні
показників спеціального фонду.
Відповідальні виконавці, розпорядники нижчого рівня складають
кошториси, плани асигнувань загального фонду бюджету, плани надання кредитів із
загального фонду бюджету, плани спеціального фонду, зведення показників
спеціального фонду кошторису, плани використання бюджетних коштів, помісячні
плани використання бюджетних коштів, засвідчують підписами керівника установи
та керівника її фінансового підрозділу або бухгалтерської служби і подають їх
відповідальним виконавцям або головним розпорядникам для складання зведених
кошторисів, зведених планів асигнувань загального фонду бюджету, зведених
планів надання кредитів із загального фонду бюджету та зведених планів
спеціального фонду, зведення показників спеціального фонду, а також зведених
планів використання бюджетних коштів (крім планів використання бюджетних коштів
одержувачів) і зведених помісячних планів використання бюджетних коштів.
Розпорядники розрахункові обсяги витрат приводять у
відповідність з бюджетними асигнуваннями та іншими показниками, що доведені
лімітними довідками. Для цього чисельність працівників установи, що
пропонується до затвердження за штатним розписом, та інші витрати повинні бути
приведені у відповідність з обсягами бюджетних асигнувань таким чином, щоб
забезпечити виконання покладених на установу функцій.
Форма штатного розпису (типового штатного розпису) установи
затверджується Мінфіном. У разі потреби міністерства та інші центральні органи
виконавчої влади за погодженням з Мінфіном можуть установлювати форму штатного
розпису для відповідної галузі. Штатний розпис установ затверджується у
порядку, визначеному відповідним міністерством, іншим центральним органом
виконавчої влади, якщо інше не передбачено законом.
Головні розпорядники під час розгляду отриманих кошторисів,
планів асигнувань загального фонду бюджету, планів надання кредитів із
загального фонду бюджету, планів спеціального фонду, зведення показників
спеціального фонду кошторису, планів використання бюджетних коштів (крім планів
використання бюджетних коштів одержувачів), помісячних планів використання
бюджетних коштів перевіряють:
‒ дотримання вимог законодавства,
а також вказівок щодо складання кошторисів на плановий бюджетний період;
‒ дотримання режиму економії,
включення до кошторисів бюджетних асигнувань, зумовлених характером діяльності
установи;
‒ дотримання доведених у лімітних довідках
річних обсягів бюджетних асигнувань та їх помісячного розподілу з урахуванням
строків проведення окремих заходів і можливості здійснення відповідних видатків
бюджету та надання кредитів з бюджету протягом бюджетного періоду;
‒ підтвердження показників
розрахунками та економічними обґрунтуваннями.
Головні розпорядники після одержання лімітних довідок подають
Мінфіну, Міністерству фінансів Автономної Республіки Крим, місцевим фінансовим
органам зведені кошториси, зведені плани асигнувань загального фонду бюджету,
зведені плани надання кредитів із загального фонду бюджету, зведені плани
спеціального фонду, а головні розпорядники коштів, через які отримують бюджетні
призначення розпорядники – заклади фахової передвищої
та вищої освіти, наукові установи та заклади охорони здоров’я, – також зведені
плани використання бюджетних коштів і зведені помісячні плани використання
бюджетних коштів для складання і затвердження згідно з бюджетними
призначеннями, встановленими у відповідному бюджеті для загального і
спеціального фонду в розрізі головних розпорядників, розпису відповідного
бюджету, до якого входять:
‒ річний розпис асигнувань (за винятком надання
кредитів з бюджету) відповідного бюджету за повною економічною класифікацією
видатків бюджету, що відповідає зведеним показникам усіх кошторисів;
‒ річний розпис повернення кредитів до відповідного
бюджету та надання кредитів з відповідного бюджету за класифікацією
кредитування бюджету, що відповідає зведеним показникам усіх кошторисів;
‒ річний розпис витрат спеціального фонду з
розподілом за видами надходжень за відповідними розділами бюджетної
класифікації, що відповідає зведеним показникам усіх кошторисів;
‒ помісячний розпис асигнувань загального фонду
відповідного бюджету та помісячний розпис спеціального фонду державного бюджету
(за винятком власних надходжень бюджетних установ та відповідних видатків) за
скороченою економічною класифікацією видатків бюджету та за класифікацією
кредитування бюджету, що відповідають зведеним показникам усіх планів
асигнувань загального фонду бюджету та планів спеціального фонду;
‒ помісячний розпис повернення кредитів до
загального фонду відповідного бюджету та помісячний розпис надання кредитів із
загального фонду відповідного бюджету за класифікацією кредитування бюджету, що
відповідають зведеним показникам усіх планів надання кредитів із загального
фонду бюджету.
Зведені кошториси та зведені плани асигнувань загального фонду
бюджету, зведені плани надання кредитів із загального фонду бюджету, зведені
плани спеціального фонду, зведені плани використання бюджетних коштів (крім
планів використання бюджетних коштів одержувачів), зведені помісячні плани
використання бюджетних коштів повинні відповідати отриманим лімітним довідкам.
Після затвердження розписів державного та місцевих бюджетів
показники зведених кошторисів та інших зведених планових документів у разі
необхідності приводяться головними розпорядниками у відповідність з показниками
розпису відповідного бюджету.
Мінфін надсилає Казначейству для реєстрації, обліку та виконання
затверджений розпис державного бюджету.
Казначейство протягом трьох робочих днів після затвердження
зазначеного розпису доводить до головних розпорядників витяги з розпису.
Показники витягів з розпису є підставою для затвердження в
установленому порядку:
‒ кошторисів, планів асигнувань загального фонду
бюджету, планів надання кредитів із загального фонду бюджету, планів
спеціального фонду, планів використання бюджетних коштів і помісячних планів
використання бюджетних коштів – усіма розпорядниками;
‒ планів використання бюджетних коштів –
одержувачами.
Мінфін надсилає для реєстрації, обліку та виконання помісячний
розподіл міжбюджетних трансфертів за кодами бюджетів за відповідними місцевими
бюджетами згідно із затвердженим розписом державного бюджету Казначейству.
Органи Казначейства доводять витяги з розпису до відома Міністерства фінансів
Автономної Республіки Крим і відповідних місцевих фінансових органів.
Зазначений розподіл є підставою для перерахування Казначейством
таких трансфертів з державного бюджету до відповідного місцевого бюджету та
враховується під час складання помісячного розпису асигнувань загального фонду
відповідного місцевого бюджету.
Міністерство фінансів Автономної Республіки Крим, місцеві
фінансові органи доводять до відповідних органів Казначейства затверджені
розписи відповідних місцевих бюджетів, а до головних розпорядників – витяги із
зазначених розписів, які є підставою для затвердження в установленому порядку
кошторисів, планів асигнувань загального фонду бюджету, планів надання кредитів
із загального фонду бюджету – розпорядниками, планів використання бюджетних
коштів – одержувачами.
Кошториси, плани асигнувань загального фонду бюджету, плани
надання кредитів із загального фонду бюджету, плани спеціального фонду,
помісячні плани використання бюджетних коштів та плани використання бюджетних
коштів повинні бути затверджені протягом 30 календарних днів після затвердження
розписів відповідних бюджетів.
Кошториси, плани асигнувань загального фонду бюджету, плани
надання кредитів із загального фонду бюджету, плани спеціального фонду, плани
використання бюджетних коштів (крім планів використання бюджетних коштів
одержувачів), помісячні плани використання бюджетних коштів і штатні розписи
затверджуються керівником установи вищого рівня, за винятком випадків,
зазначених у пункті 33 Порядку
КМУ від 28.02.2002 № 228 (якщо законодавством не встановлено інший порядок
затвердження).
Кошториси, плани асигнувань загального фонду бюджету, плани
надання кредитів із загального фонду бюджету, плани спеціального фонду і штатні
розписи окремих установ затверджуються, якщо законом не встановлено інший
порядок затвердження:
Секретаріату Кабінету Міністрів України – Державним секретарем
Кабінету Міністрів України за погодженням з Мінфіном у межах бюджетних
асигнувань, передбачених для забезпечення діяльності Секретаріату Кабінету
Міністрів України;
‒ міністерств за бюджетною
програмою “Керівництво та управління” – державним секретарем міністерства за
погодженням з Мінфіном, за іншими бюджетними програмами, що виконуються
безпосередньо апаратом міністерства, – керівником міністерства; територіальних
органів міністерства – державним секретарем міністерства;
‒ інших центральних органів
виконавчої влади за бюджетною програмою “Керівництво та управління” – їх
керівниками за погодженням з Мінфіном, за іншими бюджетними програмами, що
виконуються безпосередньо апаратом центрального органу виконавчої влади –
керівником центрального органу виконавчої влади; територіальних органів
центрального органу виконавчої влади – керівником центрального органу
виконавчої влади;
‒ обласних, Київської та
Севастопольської міських держадміністрацій – головами відповідних
держадміністрацій;
‒ Президій національних академій
наук за бюджетними програмами "Наукова і організаційна діяльність
президії" – їх керівниками за погодженням з Мінфіном; за іншими бюджетними
програмами, що виконуються безпосередньо апаратом цих установ, – їх керівниками;
‒ бюджетних установ, що
утримуються за рахунок бюджетів сільських, селищних, міських територіальних
громад, бюджетів районів у містах (у разі утворення районних у місті рад), –
міськими, сільськими, селищними головами відповідних територіальних громад або керівниками
відповідних виконавчих органів сільських, селищних, міських рад (районних у
місті рад);
‒ бюджетних установ, залучених до
вирішення завдань, пов’язаних із запровадженням і здійсненням заходів правового
режиму воєнного стану, – їх керівниками у разі надання таких повноважень
головним розпорядником.
Кошториси, плани асигнувань загального фонду бюджету, плани
надання кредитів із загального фонду бюджету, плани спеціального фонду, плани
використання бюджетних коштів, помісячні плани використання бюджетних коштів і
штатні розписи національних закладів вищої освіти, яким безпосередньо
встановлені призначення у державному бюджеті, затверджуються керівниками цих
закладів за погодженням з головним розпорядником, якщо інше не передбачено
законодавством.
Кошториси, плани асигнувань загального фонду бюджету, плани
надання кредитів із загального фонду бюджету, плани спеціального фонду, плани
використання бюджетних коштів, помісячні плани використання бюджетних коштів і
штатні розписи закладу фахової передвищої освіти,
який є структурним підрозділом або відокремленим структурним підрозділом
закладу вищої освіти, що не має статусу юридичної особи, підписуються
керівником такого закладу, керівником його фінансового підрозділу або
бухгалтерської служби, погоджуються керівником закладу вищої освіти та
затверджуються головним розпорядником, якщо інше не передбачено законом.
Кошториси, плани асигнувань загального фонду бюджету, плани
надання кредитів із загального фонду бюджету, плани спеціального фонду і штатні
розписи таких установ підписуються керівником фінансового підрозділу або
бухгалтерської служби та затверджуються керівником установи, уповноваженої
затверджувати такі документи, підпис якого скріплюється гербовою печаткою, із
зазначенням дати.
Погодження з Мінфіном здійснюється із використанням системи
електронної взаємодії органів виконавчої влади шляхом оформлення аркуша
погодження із накладенням уповноваженою посадовою особою кваліфікованого
електронного підпису.
Плани використання бюджетних коштів одержувачів затверджуються
їх керівниками за погодженням з розпорядниками, через яких вони отримують
бюджетні кошти.
Кошториси, плани асигнувань загального фонду бюджету, плани
надання кредитів із загального фонду бюджету, плани спеціального фонду, плани
використання бюджетних коштів і помісячні плани використання бюджетних коштів
(для закладів фахової передвищої та вищої освіти, що
утримуються за рахунок бюджетних коштів) і штатні розписи установ, які не мають
установи вищого рівня, затверджуються райдержадміністраціями або виконавчими
органами відповідних місцевих рад.
Кошториси, плани асигнувань загального фонду бюджету, плани
надання кредитів із загального фонду бюджету, плани спеціального фонду,
передбачені на проведення централізованих заходів, затверджуються окремо на
кожний захід керівниками міністерств, інших центральних органів виконавчої
влади, держадміністрацій та виконавчих органів місцевих рад, що запланували
зазначені заходи. Такі кошториси, плани асигнувань загального фонду бюджету,
плани надання кредитів із загального фонду бюджету, плани спеціального фонду
можуть бути затверджені за загальним обсягом видатків бюджету та надання
кредитів з бюджету.
Кошториси, плани асигнувань загального фонду бюджету, плани
надання кредитів із загального фонду бюджету, плани спеціального фонду,
зведення показників спеціального фонду кошторису, плани використання бюджетних
коштів (крім планів використання бюджетних коштів одержувачів), помісячні плани
використання бюджетних коштів, а також розрахунки, які обґрунтовують показники
видатків бюджету та надання кредитів з бюджету, що включаються до кошторису,
підписуються керівником установи (централізованої бухгалтерії) та керівником її
фінансового підрозділу або бухгалтерської служби.
Одночасно з кошторисом затверджуються план асигнувань загального
фонду бюджету, план надання кредитів із загального фонду бюджету, план
спеціального фонду, план використання бюджетних коштів (крім плану використання
бюджетних коштів одержувачів), помісячний план використання бюджетних коштів і
штатний розпис установи, включаючи структурні підрозділи, які утримуються за
рахунок власних надходжень. Зазначені документи, а також розрахунки, які
обґрунтовують показники видатків бюджету та надання кредитів з бюджету, що
включаються до кошторису, подаються у двох примірниках, один з яких
повертається такій установі, а другий залишається в установі, керівник якої
затвердив кошторис.
Кошторис затверджується за загальним і спеціальним фондами на
плановий бюджетний період без розподілу за періодами року в обсязі, який
дорівнює сумі цих фондів.
Кошторис, плани асигнувань загального фонду бюджету, плани
надання кредитів із загального фонду бюджету, плани спеціального фонду, плани
використання бюджетних коштів (крім планів використання бюджетних коштів
одержувачів), помісячні плани використання бюджетних коштів і штатні розписи
установ затверджуються керівником установи, уповноваженої затверджувати такі
документи, підпис якого скріплюється гербовою печаткою, із зазначенням дати.
У тижневий термін після затвердження штатних розписів головні
розпорядники подають Мінфіну, Міністерству фінансів Автономної Республіки Крим,
місцевим фінансовим органам зведені показники за мережею, штатними розписами і
контингентами установ та одержувачів за формами, встановленими Мінфіном.
Апарат Верховної Ради України, Державне управління справами,
Секретаріат Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Рахункова
палата, Центральна виборча комісія, Верховний Суд, Конституційний Суд України,
Вища рада правосуддя, Вищий антикорупційний суд, Вищий суд з питань
інтелектуальної власності, Офіс Генерального прокурора, Національне агентство з
питань запобігання корупції та інші установи, яким затверджені бюджетні
призначення і які відповідно до законодавства самостійно затверджують кошториси,
плани асигнувань загального фонду бюджету, плани надання кредитів із загального
фонду бюджету, плани спеціального фонду і штатні розписи, у тритижневий термін
після затвердження розпису державного бюджету подають Мінфіну затверджені
кошториси, розрахунки до них, плани асигнувань загального фонду бюджету, плани
надання кредитів із загального фонду бюджету, плани спеціального фонду і штатні
розписи.
Затвердження кошторисів, планів
асигнувань загального фонду бюджету, планів надання кредитів із загального
фонду бюджету, планів спеціального фонду, планів використання бюджетних коштів
(крім планів використання бюджетних коштів одержувачів), помісячних планів
використання бюджетних коштів, а також здійснення видатків бюджету та надання
кредитів з бюджету у сумі, що перевищує встановлені бюджетні призначення, тягне
за собою відповідальність згідно із законодавством.
Мінфін, Держаудитслужба,
Міністерство фінансів Автономної Республіки Крим, місцеві фінансові органи
щороку у межах своєї компетенції після прийняття відповідних бюджетів
перевіряють правильність складення, затвердження і внесення змін до кошторисів,
планів асигнувань загального фонду бюджету, планів надання кредитів із
загального фонду бюджету, планів спеціального фонду, планів використання
бюджетних коштів (крім планів використання бюджетних коштів одержувачів),
помісячних планів використання бюджетних коштів та складення зведення
показників спеціального фонду кошторису.
У разі виявлення за результатами
перевірок завищених асигнувань Мінфін, Міністерство фінансів Автономної
Республіки Крим, місцеві фінансові органи готують пропозиції щодо зменшення їх
обсягів шляхом внесення у встановленому законодавством порядку змін до закону
про Державний бюджет України (рішення про місцевий бюджет) або головні
розпорядники подають Мінфіну, Міністерству фінансів Автономної Республіки Крим,
місцевим фінансовим органам пропозиції щодо перерозподілу таких обсягів чи
здійснюють перерозподіл між розпорядниками нижчого рівня в межах бюджетної
програми на проведення інших пріоритетних заходів, що плануються
розпорядниками, шляхом внесення змін у встановленому законодавством порядку до
кошторисів, планів асигнувань загального фонду бюджету, планів надання кредитів
із загального фонду бюджету, планів спеціального фонду, планів використання
бюджетних коштів (крім планів використання бюджетних коштів одержувачів),
помісячних планів використання бюджетних коштів.
3. Облік результатів виконання
кошторису бюджетних установ у системі рахунків
Усі доходи й видатки загального і спеціального фонду
завершальними оборотами в кінці року списуються на результати виконання
кошторису (зокрема доходи та видатки з незавершеного капітального будівництва).
Крім того, на результати виконання кошторису списуються доходи та видатки за
іншими джерелами власних надходжень бюджетних установ, вартість переоцінених
запасів та матеріалів, а також таких, що отримані від ліквідації, розбирання
матеріальних цінностей, оприбутковані за результатами інвентаризації та нараховані
курсові різниці. Також на результати фінансової діяльності в кінці кварталу
відноситься депонентська та кредиторська заборгованість, терміни позовної
давності якої минули, та безнадійна дебіторська заборгованість.
Не списуються на результати фінансової діяльності витрати
виробничих (навчальних) майстерень, підсобних господарств за договорами з
науково-дослідних робіт, з виготовлення експериментальних пристроїв тощо за
незакінченими або закінченими, але не зданими роботами.
Перед складанням фінансової звітності необхідно обробити усі
первинні документи, відобразити господарські операції на рахунках в облікових
регістрах, визначити результати виконання кошторису, закрити рахунки доходів та
витрат, розрахувати фінансові результати, звірити залишки аналітичних і
синтетичних рахунків (субрахунків).
Річне закриття рахунків регламентується чинними
нормативно-правовими актами і роз’ясненнями Мінфіну з цього питання, а саме:
– НП(С)БОДС 101 «Подання фінансової звітності»;
– Наказом Міністерства фінансів України № 307 «Про затвердження
Порядку заповнення форм фінансової звітності в державному секторі та Змін до
Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі
101 «Подання фінансової звітності від 28.02.2017 р.
Згідно з Планом рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі затверджений Наказом
Міністерства фінансів України 31.12.2013 р. № 1203 інформація
про результати виконання бюджету (кошторису) суб’єктами держсектору
узагальнюється на рахунку 55 «Фінансовий результат», який призначений для
обліку фінансового результату.
Рахунок 55 «Фінансовий результат» призначено для обліку й
узагальнення інформації результатів виконання бюджету (кошторису) суб’єктами
державного сектору.
За кредитом рахунку ведеться облік сум у порядку закриття
рахунків обліку доходів, віднесення результатів переоцінки активів при списанні
або щорічно пропорційно нарахованій амортизації та
віднесення суми дефіциту звітного періоду до накопичених фінансових
результатів, суми фінансових результатів виконання кошторису (бюджету)
попередніх звітних періодів, якщо накопичена сума профіциту за попередні
періоди перевищує накопичену суму його дефіциту, суми доходів державного
(місцевого) бюджету, які надійшли в поточному році, та суми проведених
коригувань, суми фінансових результатів виконання державного бюджету (місцевих
бюджетів) попередніх бюджетних періодів, якщо накопичена сума профіциту за
попередні бюджетні періоди перевищує накопичену суму його дефіциту.
За дебетом рахунку ведеться облік суми в порядку закриття
рахунків обліку витрат та віднесення сум профіциту звітного періоду до
накопичених фінансових результатів, суми фінансових результатів виконання
кошторису попередніх періодів, якщо накопичена сума дефіциту за попередні
періоди перевищує накопичену суму його профіциту, суми витрат державного
(місцевого) бюджету, які проведено в поточному році, та суми проведених
коригувань, суми фінансових результатів виконання державного (місцевого)
бюджету попередніх бюджетних періодів, якщо накопичена сума дефіциту за
попередні бюджетні періоди перевищує накопичену суму його профіциту.
Рахунок 55 «Фінансовий результат» має такі субрахунки, які
використовує бюджетна установа:
‒ 5511 «Фінансові результати
виконання кошторису звітного періоду»;
‒ 5512 «Накопичені фінансові
результати виконання кошторису».
На субрахунку 5511 «Фінансові результати виконання кошторису
звітного періоду» ведеться облік фінансових результатів виконання кошторису за
звітний період розпорядниками бюджетних коштів.
На субрахунку 5512 «Накопичені фінансові результати виконання
кошторису» ведеться облік фінансових результатів виконання кошторису за
попередні звітні періоди розпорядниками бюджетних коштів.
Основі бухгалтерські записи, які складаються для обліку
результатів виконання кошторису бюджетних установ у системі рахунків наведено у
табл. 9.1.
Таблиця
9.1. – Основі бухгалтерські записи, які складаються для обліку результатів
виконання кошторису бюджетних установ у системі рахунків
№ |
Зміст операції |
Дебет |
Кредит |
1 |
Списано на фінансові
результати (доходи) |
|
|
|
асигнування по
загальному фонду |
7011 |
5511 |
|
доходи від надання
послуг, реалізації продукції |
7111 |
5511 |
|
цільову фінансову
допомогу |
7511 |
5511 |
2 |
Списано на фінансові
результати: |
|
|
|
видатки загального
фонду |
5511 |
801 |
|
видатки спеціального
фонду |
5511 |
811 |
3 |
Списано суму кредиторської
заборгованості, строк позовної давності якої минув |
6414 |
5512 |
4 |
Віднесено суми профіциту звітного
періоду до накопичених фінансових результатів |
5511 |
5512 |
Бюджетні установи визначають фінансові результати наприкінці
звітного періоду, тобто кварталу та року. Результат виконання кошторису є
фінансовим результатом бюджетної установи за звітний період, який
відображається у формах фінансової звітності: Баланс (форма № 1-дс) та Звіт про
фінансові результати (форма № 2-дс).
У Балансі у рядку 1420 «Фінансовий результат» (розділ 1 «Власний
капітал та фінансовий результат» пасиву) узагальнюється інформація про
фінансові результати. Фактично у цьому рядку зазначають сальдо субрахунку 5512.
У Звіті про фінансові результати розпорядники бюджетних коштів
наводять інформацію про доходи, витрати і фінансові результати за звітний
період. Форма складається із чотирьох розділів, а саме:
‒ Розділ І «Фінансовий
результат діяльності»;
‒ Розділ ІІ «Витрати бюджету
(кошторису) за функціональною класифікацією витрат і кредитування бюджету»;
‒ Розділ ІІІ «Виконання
бюджету (кошторису)»;
‒ Розділ ІV «Елементи витрат
за обмінними операціями».
У Розділі
I розраховують профіцит/дефіцит розпорядника бюджетних коштів за звітний
період. Для його наводиться така інформація за звітний період:
‒ нараховані доходи за обмінними і необмінними
операціями;
‒ фактичні витрати, понесені у звітному
періоді за цими операціями;
‒ фінансовий результат діяльності бюджетної
установи – як профіцит (коли доходи перевищують витрати) або дефіцит (коли
витрати перевищують доходи).
Показник
рядка 2390 «Профіцит/дефіцит за звітний період» розраховується як різниця між
доходами і витратами (рядки 2200 «Всього доходів» та 2380 «Всього витрат»
відповідно). До річного балансу бюджетної установи додається довідка органу ДКС
або установи банку про залишки коштів загального та спеціального фондів на
реєстраційних (спеціальних реєстраційних) або поточних рахунках установи станом
на 1 січня. На підставі цієї довідки складається реєстр залишків коштів
загального і спеціального фондів державного (місцевого) бюджету на
реєстраційних (спеціальних реєстраційних) і поточних рахунках установи станом
на 1 січня. Інші форми бухгалтерської звітності складаються на підставі даних
регістрів аналітичного обліку до рахунків активів, витрат і доходів.
До
річного звіту, складеного з дотриманням вимог НП(С)БОДС 101, додається
пояснювальна записка та ряд звітів та довідок, передбачених Порядком № 44.
Звіти установ, що знаходяться у подвійному підпорядкуванні, подаються вищому
органу та органу ДКС за місцем знаходження і за підпорядкуванням. Розпорядники
коштів державного і місцевих бюджетів подають фінансову звітність розпорядникам
вищого рівня з відміткою органів ДКС про її відповідність даним обліку про
виконання бюджетів.