Тема
8. Етапи проектування організаційних структур управління
Завдання
1.
Том-менеджер однієї з американських компаній повідомив, що вони змінюють
організаційну структуру кожні декілька років. Він також зазначив, що якщо
структуру не змінювати, їй загрожує небезпека. Вони змінюють організаційну
структуру не тому, що їм так подобається: вони роблять це у зв’язку з тим, що
змінюється ситуація та проблеми, а відповідно і шляхи їх розв’язку мають бути
іншими. Регулярні реорганізації вибивають бюрократа з колії як раз в той
момент, коли йому починає здаватися, що попереду лежить вже прокладений шлях.
Вони дозволяють відносно безболісно позбутися від тих керівників, які вже
досягли свого рівня некомпетентності.
Запитання:
1. Чи згодні Ви з твердженням топ-менеджера?
2. Чому на Вашу думку слід періодично змінювати
організаційну структуру?
3. Що може відбутися з підприємствами, якщо не
змінювати організаційну структуру?
Завдання
2.
Міні-кейс: «Реорганізаційні процеси в IBM»
З середини 80-х років організаційна структура
корпорації IBM зазнала кардинальних змін. 28 січня 1986 року стало видатною
датою в IBM. В цей день головний виконавчий директор IBM Джон Екерс заявив про
початок грандіозної реорганізації, яку деякі розцінили як вторинне створення
IBM. Після трьох років різкого скорочення обсягу продажу та прибутку Екерс
вирішив, що ситуація потребує змін. Організаційна структура IBM в той час могла
характеризуватися як централізована структура, в якій основні рішення приймалися
вищим керівництвом. Місцеві менеджери були не в змозі впливати на ринок та
вдосконалення техніки, тому що вони не мали на це прав, їх поведінка була
обмежена існуючою організаційною структурою IBM.
Першим етапом реорганізації стало делегування
повноважень для прийняття рішення по відношенню до товарів та ринків менеджерам
автономних ліній бізнесу, яким це було ближче ніж вищому керівництву. Це
рішення торкнулось більш ніж 20 000 чоловік, які були переведені на нові
посади, на нові місця. Деякі посади було змінено, деякі були ліквідовано (IBM
дозволила ранні виходи на пенсію та переводи по службі, щоб послабити наслідки
ліквідації посад). Найбільшим результатом реорганізації стало створення п’яти автономних
промислових груп: персональні ЕОМ, середні ЕОМ, великі ЕОМ, комунікації та
мікропроцесорна техніка. У рамках своєї сфери діяльності ці групи мали майже
необмежені повноваження вдосконалювати продукції та послуги, находити ринки
збуту.
Запитання:
1. Які фактори вплинули на рішення про
проведення реорганізації?
2. Як можна класифікувати нову організаційну
структуру IBM?
Завдання
3.
Оберіть довільне підприємство. Вивчіть історію реорганізації його
організаційної структури. З’ясуйте чинники, які могли спонукати керівництво
підприємства до реогранізації організаційної структури. Розробіть пропозиції
щодо можливого удосконалення наявної організаційної структури.
Тема
9. Інформаційне забезпечення організаційного проектування
Завдання
1.
Розгляньте ситуацію, виявіть основні проблеми та поясніть як їх можна уникнути.
Персонал компанії для
підтримки її стійкого стану збирає всю можливу інформацію про конкурентів,
ринки збуту та інше, не завжди дбаючи про її впорядкованість, систематизацію та обсяг. Зазвичай у компанії
зберігаються рекламні листки, ксерокопії будь-яких «важливих» повідомлень,
досьє на якихось осіб або компанії, текстові файли в комп'ютерах про минулі або
майбутні події, нерідко в декількох екземплярах. Велика частина цих даних є
інформаційним «сміттям». Компанія витрачає великі гроші на утримання явної та
неявної служби інформаційної розвідки для збільшення достовірності та цінності
одержуваної інформації, оскільки конкуренти можуть підкинути недостовірну
інформацію. Іноді компанія виходить на сумнівні джерела нібито «дуже цінної»
інформації. Багато з цих джерел носять кримінальний характер.
Завдання
2.
Зберіть інформацію про використання сучасними організаціями автоматизованих
систем управління. Поясніть як їх використання впливає на діяльність
організацій.
Завдання
3.
Розробіть проект посадових інструкцій начальника відділу: маркетингу, збуту,
матеріально-технічного забезпечення, логістики, бухгалтерії.
Завдання
4.
Розробіть проект положень про відділи організації: маркетингу, збуту,
матеріально-технічного забезпечення, логістики, бухгалтерії.
Завдання
5.
Охарактеризуйте популярні автоматичні рішення для впровадження електронного
документообігу в організації.
Тема
10. Управління командами у забезпеченні ефективного функціонування
організаційних структур
Завдання 1.
Проаналізуйте цитати видатних людей та з’ясуйте їх значення для командної
роботи та тимбілдингу.
Таблиця 1. Цитати відомих людей
Ральф
Уолдо Емерсон |
Спільна
праця запалює в людях таку лють звершення, якої вони рідко можуть досягти
поодинці |
Франсуа
де Ларошфуко |
Той,
хто уявляє, що може обійтися без інших людей – дуже помиляється, а той, хто
уявляє, що інші не можуть обійтися без нього - помиляється ще більше… |
Лі
Якокка |
«Персонал
підприємства - це як футбольна команда: хлопці повинні грати як єдина
команда, а не збіговисько яскравих особистостей. |
Готфрид
Келлер |
Свічка
нічого не втрачає, якщо від її полум'я запалилася інша свічка |
Завдання 2.
Розгляньте кейс.
Геннадій Львович – топ-менеджер фірми,
діяльність якої спрямована на постачання та реалізацію оригінальних запчастин
для марок автомобілів класу «преміум» та «люкс». Фірма тісно співпрацює з
японською корпорацією Toyota Motor, японською компанією Nissan Motor, німецькою
компанією Porsche Automobil Holding SE. Нещодавно лави провідних працівників
фірми поповнив друг керівника – Максим Мойсейович. Він несе відповідальність за
зв’язок та оформлення документації із німецькою компанією. Наради серед
менеджерів підрозділів починаються о 10:00 ранку, але Максим Мойсейович
постійно спізнюється (хвилин на 10-15). На цих нарадах дуже часто відбуваються
відеопереговори із закордонними партнерами. З огляду на давні дружні стосунки,
топ-менеджер не вступав у конфлікт із Максимом, але через тривалий термін на
наради деякі члени колективу почали спізнюватися, а інші менеджери почали
обурюватися з цього приводу. Натяки та дружні бесіди не давали ніякого ефекту.
Кожного разу в Максима знаходилися вагомі причини та обґрунтовані пояснення…
Запитання:
1. В чому полягає проблема?
2. Як описана ситуація відображається на
роботі усього колективу підприємства?
3. Які шляхи вирішення цієї ситуації ви
запропонуєте та який результат вони принесуть (особистісного та корпоративного
значення)?
Завдання 3.
«Аналіз матеріальної та нематеріальної мотивації команди».
Зробіть на шаблоні для виконання практичної
вправи диференціацію прикладів матеріальної та нематеріальної мотивації, які Ви
знаєте та проранжуйте свої варіанти (перше місце має мотивація більш ефективна
для командної роботи та окремих її членів, друге місце – менш ефективна…).
Таблиця 2. Мотивація команди
Види матеріальної мотивації |
Номер рангу |
Види нематеріальної мотивації |
Номер рангу |
|
|
|
|
Завдання
4.
Олексія Івановича щойно призначили на посаду керівника крупної авіакомпанії
Reliable Airways. Перші його кроки були спрямовані на створення «своєї»
команди. При цьому в організації працюють багато років провідні фахівці, які
володіють всіма особливостями успішної діяльності авіакомпанії. У той же час,
новому керівникові необхідно оточити себе фахівцями, яких він знає багато
років, але вони не є працівниками даної компанії. Запропонуйте шляхи вирішення
цієї ситуації?
Завдання 5.
«Шляхи та методи досягнення завдань тимбілдингу» Знайдіть та проаналізуйте
шляхи та методи досягнення завдань тимбілдингу. Заповніть таблицю 3.
Таблиця 3. Шляхи та методи досягнення
завдань тимбілдингу
Завдання |
Шляхи та методи досягнення завдань тимбілдингу |
Підсилення
командних комунікацій |
|
Покращення
рольового розподілу (підвищення ефективності) |
|
Розвиток
лідерського потенціалу |
|
Підвищення
самооцінки та самосвідомості |
|
Розкриття
внутрішніх резервів членів команди |
|
Оптимізація
прийняття рішень |
|
Підвищення
ефективності взаємодії в команді |
|
Стимуляція
корпоративного духу |
|
Формування
довіри |
|
Посилення
мотивації |
|
Зростання
задоволеності співробітників |
|
Тема 11. Організаційна культура як чинник забезпечення ефективності організаційного
проектування
Завдання
1.
На рахунок української компанії, яка займається виготовленням хімічних речовин
для їх подальшого застосування в косметології, надійшла велика сума грошей від
їхніх іноземних партнерів. Ці гроші були направлені на створення більш
комфортних умов праці та оздоровлення членів організації. Керівник даної
компанії вирішив їх витратити на капітальний ремонт свого кабінету та своїх
заступників. Решту грошей витратили на косметичний ремонт їдальні, якою
користувалися всі члени організації.
Запитання:
1. Як ви можете охарактеризувати дії
керівника?
2. Які елементи прояву корпоративної
культури ви бачите?
3. Які шляхи вирішення цієї ситуації ви
можете запропонувати?
Завдання
2.
Проаналізуйте систему цінностей компанії Apple. Які, на Вашу думку, цінності Ви
б впровадили в діяльність власної компанії. Відповідь обґрунтуйте.
До системи цінностей компанії Apple відносять
наступні постулати:
1. Фірма – корпоративний громадянин
суспільства.
2. Ми ставимо «агресивні» цілі та змушуємо себе
досягати їх.
3. Робота в командах є важливою для успіху
фірми.
4. Ми розраховуємо на захопленість та
досягнення кожного.
5. Ми підтримуємо один одного та разом
розділяємо перемоги та винагороди.
6. Ми прагнемо до створення атмосфери, в якій
кожний може відчути дух пригод та радощі від роботи на фірмі.
7. Винагорода повинна бути моральною та
грошовою одночасно.
8. Ставлення менеджерів до працівників має
пріоритетне значення.
9. Ми схвалюємо взаємодію працівника з
керівником будь-якого рівня.
10. Співробітники повинні мати підстави
довіряти мотивам та чесності керівників.
11. Керівництво відповідає за створення
середовища, в якому процвітають цінності фірми.
Завдання
3.
Проаналізуйте вісім принципів корпоративної культури Apple. Визначте, чи
існують слабкі сторони, та виділіть сильні сторони корпоративної культури
Apple. Відповідь обґрунтуйте.
Принципи корпоративної культури Apple:
1. Компанією керують інженери, а не
менеджери. Управління компанією Apple знаходиться в руках інженерів. Більшість
проектних груп невеликі на чолі з інженерами. Всі менеджери організації також
інженери (а не лише управлінці зі ступенем МВА). Тобто абсолютно всі члени
проектної групи розуміються на технологіях, що полегшує та оптимізує роботу над
продуктом.
2. Побудовано таку культуру, в основу якої
закладено повагу між членами управління та співробітниками компанії. Всі
менеджери є колишніми інженерами, тому існує тісний зв’язок та взаєморозуміння
між ними та пересічними рядовими членами компанії. Розуміння того, що керівник
став таким після 10 років роботи інженером, змушує працювати ще наполегливіше
для того, щоб досягти таких самих результатів. Атмосфера довіри та поваги в
кожній маленькій проектній групі створює великий пазл успіху Apple.
3. Співробітникам дозволено
використовувати та покращувати продукти компанії. Всі, хто працює в компанії,
мають право використовувати нові її продукти (їх можна придбати зі знижкою у
фірмовому магазині) та надавати пропозиції щодо їх покращення, при цьому
співпрацюючи безпосередньо з проектною групою. Відсутні будь-які обмеження,
погодження з менеджментом тощо. Політика компанії спрямована на те, що ніхто не
в змозі оцінити продукт краще від інженера.
4. Компанія стимулює зростання
співробітників. Члени компанії звикли до того, що поставлені завдання незначною
мірою виходять за кордони їх можливостей та здібностей, однак саме це сприяє їх
розвитку. Через півроку після отримання роботи співробітники можуть входити до
складу проектної групи, щоб показати себе. Компанія зацікавлена в зростанні та
розвиткові своїх співробітників та надає можливості це зробити.
5. Пріоритет дедлайнам. Apple ніколи не
затримує вихід чергової нової розробки на ринок. Якщо якість якогось компоненту
поки що не відповідає стандартам компанії, він просто вилучається з її готового
продукту. Але терміни, які заявлені щодо випуску продукції на ринок завжди
відповідають реальності. Можна безмежно щось покращувати та вдосконалювати, а
можна – запустити нову розробку у виробництво та вчасно представити на ринок, а
згодом надати доопрацьовану версію.
6. Компанія не ставить пріоритетом
відмінності від конкурентів. Apple не вірить, що можна перемогти конкурентів,
якщо запропонувати покращення якоїсь частини їх продукту. У фокус уваги
потрапляють не діяльність конкурентів, а випуск принципово нового продукту,
який покращує якийсь із сегментів, виводить його на новий, вищий рівень та
змінює статус-кво індустрії. Основним принципом роботи компанії стає гасло:
«Треба кидати виклик трендам, а не наслідувати їх.
7. Компанія бере на роботу людей, які
люблять Apple. Люди, що працюють в компанії Apple, дуже хочуть працювати в ній.
Вони фанатіють від компанії. Ентузіазм – головний принцип, керуючись яким
наймають на роботу співробітників, адже вони повинні повністю поділяти
філософію та місію компанії, бути готовими вкладати в роботу всю свою душу.
Кожний, кого винаймають менеджери компанії, повинен любити її продукти та
хотіти створювати його, вдосконалювати тощо.
8. Дотримання балансу між роботою та
особистим життям. Компанія за пріоритетний напрямок розвитку ставить дотримання
балансу між роботою та особистим життям та його збереження. Співробітники
компанії багато працюють, але вільний час вони використовують на власний
розсуд. Повне медичне страхування, свята, які організує компанія, завжди
відбуваються на широку ногу, є щедрими, особливими св’ятами є Різдво та День
Подяки, сприятлива атмосфера, позитивна, доброзичлива роблять роботу в ній
приємною для людей. Девіз членів компанії Apple: «Ми любим працювати тут, ми
багато працюємо, але коли роботу закінчено – ми можемо насолоджуватись життям».
Завдання
4.
Проаналізуйте корпоративну культуру ЛНТУ, охарактеризуйте її. Виявіть основні
цінності ЛНТУ. Визначить сильні та слабкі місця в корпоративній культурі ЛНТУ,
розробіть пропозиції щодо її удосконалення.
Завдання
5.
Оберіть довільну організацію, проаналізуйте її корпоративну культуру,
охарактеризуйте її. Виявіть основні цінності організації. Визначить сильні та
слабкі місця в корпоративній культурі організації, розробіть пропозиції щодо її
удосконалення.
Перелік відомих організацій з найпродуктивнішою
організаційною культурою наведено на рисунку 1.
Рис. 1. Організації-чемпіони з культури
2020 р. з-поміж провідних американських компаній
Тема
12. Оцінка ефективності організаційних структур управління організацією
Завдання
1.
Фактична кількість ланок в організації становить 11, а оптимальна становить 10.
Розрахуйте коефіцієнт ланковості та
зробіть висновок.
Завдання
2.
Фактична кількість ланок в організації становить 15, а оптимальна становить 17.
Розрахуйте коефіцієнт ланковості та зробіть висновок.
Завдання
3. Порівняйте
гнучкість двох підрозділів організації. Зробіть висновки.
Таблиця 1. Вихідні дані
Показники |
Підрозділ 1 |
Підрозділ 2 |
Чисельність працівників, осіб |
18 |
7 |
Чисельність працівників, що можуть виконувати
не лише безпосередні функції, а й суміжні, осіб |
4 |
1 |
Завдання
4. Порівняйте
централізацію управління у трьох підприємствах. Зробіть висновки.
Таблиця 2. Вихідні дані
Показники |
Підприємство 1 |
Підприємство 2 |
Підприємство 3 |
Кількість працівників середнього рівня
управління, осіб |
8 |
7 |
9 |
Кількість працівників вищого рівня
управління, осіб |
4 |
3 |
5 |
Завдання
5. Оцініть
раціональність організаційної структури підприємств наведених в таблиці 3.
Зробіть висновки.
Таблиця 3. Вихідні дані
Показники |
Підприємство 1 |
Підприємство 2 |
Підприємство 3 |
Фактична чисельність управлінців, осіб |
9 |
12 |
11 |
Нормативна чисельність управлінців, осіб |
8 |
12 |
12 |
Завдання
6.
Проаналізуйте організаційну структуру ЛНТУ, оцініть її ефективність
(https://lntu.edu.ua/uk/pro_nas/ofitsiyna-informatsiya). Зробіть висновки.
Завдання
7.
Оберіть довільне підприємство та проведіть оцінювання ефективності
організаційної структури управління. Зробіть висновки.