Тема
1. Організація: сутність, характеристики, розвиток
Завдання 1. Прокоментуйте наведені твердження:
– «Організація – це подовжена тінь однієї людини».
– «Якщо ви намагаєтеся створити компанію, це схоже на випікання торта. У
вас повинні бути в наявності всі інгредієнти в правильних пропорціях».
– «Всі складні системи, які працюють ефективно, розвинулись з простих
систем, які працювали ефективно».
Завдання 2.
Системний аналіз структурних компонентів організації
Оберіть будь-яку організацію. Розгляньте цю
організацію з позиції системного підходу. Доведіть, що ця організація є відкритою системою і виділіть основні складові її внутрішнього та
зовнішнього середовища.
Визначте
набір чинників макросередовища, які, на вашу думку, можуть чинити найсильніший
вплив на організацію. Запропонуйте шляхи зменшення негативного впливу цих
чинників на діяльність організації.
Завдання
3.
Серед елементів (чинників) внутрішнього та зовнішнього середовища виділіть
тільки ті елементи, які найбільше впливають на діяльність та ефективність
функціонування:
-
університету;
-
молокозаводу;
-
кафе;
-
фітнес-клубу.
Завдання 4.
Виберіть організаційно-правову форму:
- для
невеликого магазину побутової техніки;
-
майстерні по ремонту взуття;
-
крупного підприємства, що виробляє взуття;
-
стоматологічної клініки;
-
будівельної організації.
Відповідь
обґрунтуйте.
Завдання
5.
Ігрове завдання «Організаційне забезпечення створення організації для
реалізації бізнес-ідеї»
Основний зміст ігрового завдання:
- вибрати форму власності для організації;
-обрати найбільш перспективний напрямок
діяльності організації і обґрунтувати власний вибір;
-розробити фірмовий стиль організації
(найменування, фірмовий знак);
-визначте орієнтовну потребу в ресурсах,
оберіть місце розташування, сегмент ринку, на який буде зорієнтована
організація тощо.
Тема
2. Сутність організаційного проектування
Завдання
1.
Вивчіть літературу та визначить відмінності між термінами «організаційне
проектування», «організаційна структура», «організаційний дизайн». Заповніть
таблицю 1.
Таблиця 1. Підходи до тлумачення термінів
«організаційне проектування», «організаційна структура», «організаційний
дизайн»
Організаційне проектування |
Організаційна структура |
Організаційний дизайн |
|
|
|
Завдання
2.
Ідентифікуйте відповідні дії з організаційною структурою організації: створення
організації та її організаційної структури; відкриття відділу маркетингу в
організації; об’єднання відділу маркетингу та збуту в один відділ; кардинальна
зміна напрямку діяльності організації і її організаційної структури; створення
власного транспортного господарства; створення посади комерційного директора в
організації; створення посади логіста в організації; відкриття регіональної
філії. Заповніть таблицю 2.
Таблиця 2. Ідентифікація дій з
організаційною структурою
Створення нової системи |
Часткове удосконалення наявної організаційної системи |
Радикальне перетворення наявної організаційної системи |
|
|
|
Завдання
3.
Вивчіть історію розвитку ЛНТУ (використовуючи сайт ЛНТУ https://lntu.edu.ua/uk).
Охарактеризуйте зміни, що відбулися в його організаційній структурі,
ідентифікуйте їх рівень, використовуючи дані таблиці 2. Якими чинниками,
на вашу думку, були зумовлені зміни організаційної структури ЛНТУ і чи були
вони виправданими? Відповідь
обгрунтуйте.
Завдання
4.
Оберіть довільну організацію, вивчіть процес трансформації її організаційної
структури. Поясніть які чинники зумовили зміни її організаційної структури.
Тема 3. Складові організаційного
проектування
Завдання 1. Кейс
«Делегування повноважень»
Головний бухгалтер пішла
в декрет. На її місце призначили Людмилу В. в обов’язки якої, крім основних,
входила перевірка звітів працівників. Крім цього, Людмилу В. щомісяця мала
готувати відомість на виплату премій. Людмилу В. була відповідальним і
скрупульозним працівником. Вона ретельно перевіряла всі звіти працівників
знаючи, що деякі з них не роблять помилок. Це забирало багато часу і вона не
встигала виконувати інші обов'язки, часто залишалася допізна на роботі.
Провідний спеціаліст запропонував Людмилі В. віддати частину звітів йому на
перевірку йому але Людмила відмовилась. У результаті кілька разів вона не
склала відомість і працівники не отримали премію, що погіршило атмосферу у колективі.
Чи потрібні такі ретельні
перевірки роботи працівників? Як правильно Людмилі організувати роботу в
відділі?
Завдання
2.
Поясніть, в чому полягає і до чого може призвести порушення законів та
принципів управління в таких ситуаціях:
1. Спеціалісти часто виконують ті види робіт,
які вимагають меншої кваліфікації.
2. На керівників і спеціалістів щодня
обрушується велика кількість інформації, яку вони не встигають переробити.
3. Багато наказів і розпоряджень на
підприємстві не виконуються в строк.
4. Працівники ряду відділів часто залишаються
ввечері, щоб закінчити свою роботу.
5.Працівникам часто даються завдання без
пояснень як їх слід виконати.
Завдання
3.
Ви – менеджер, якому потрібно виконати наступні завдання:
1. Трьох осіб треба повідомити, що вони
одержать підвищення платні на 10%.
2. Одну особу потрібно повідомити, що їй
визначено випробувальний термін і вона втратить роботу, якщо не виправиться (не
змінить своє ставлення до роботи).
3. Одну особу потрібно привітати з одержанням
ступеня магістра.
4. Усіх потрібно проінформувати про графік
виконання роботи на наступний період.
5. Двох осіб треба повідомити, що їх прохання
про переведення задоволене, а третьої – відхилене. Крім того, ще одну особу
буде переведено на іншу роботу, хоча вона не подала відповідної заяви (ви
знаєте, що їй це буде неприємно).
6. Домовитися про зустріч з п’ятьма підлеглими.
7. Привітати співробітницю, яка недавно
народила дитину.
8. Попередити працівника, який запізнюється на
роботу кілька останніх днів.
9. Домовитися про зустріч з шефом.
10. Вирішити конфлікт між двома підлеглими, які
хочуть узяти відпустку одночасно.
Цю інформацію можна передати телефоном протягом
робочого дня, у розмові по мобільному телефону дорогою додому цього ж вечора,
написавши офіційний лист, записку від руки, безпосередньо під час зустрічі або
через електронну пошту.
Завдання:
1. Виберіть спосіб передавання кожного
повідомлення.
2. Які чинники впливають на ваше рішення у
кожній ситуації?
3. Яким був би найменш приємний спосіб кожного
повідомлення?
4. Якими б були наслідки кожного невідповідного
вибору?
5. Проранжуйте методи для кожної ситуації від
найліпшого до найгіршого.
6. Порівняйте ваше ранжування з ранжуванням
інших студентів і обговоріть відмінності.
Завдання
4.
Один, із працівників відділу обліку і звітності під час складання річного звіту
раптово занедужав. Робота відсутнього має бути виконана у визначений строк. Дії
керівника в даній ситуації?
1) доручити виконання роботи відсутнього одному
зі своїх підлеглих;
2) запропонувати колективу: «Давайте подумаємо
разом, хто візьме на себе цю роботу. Зважимо, скільки часу необхідного для
виконання своєї роботи, а потім вирішимо разом, як закінчити роботу
співробітника, який занедужав»;
3) сказати колективу: «Я дуже перевантажений
роботою! Розподіліть самостійно між собою роботу співробітника, який занедужав.
Виручайте один одного й весь колектив. Людина видужає відпрацює. За справу!»;
4) виконати роботу самому.
Завдання 5. Ви – керівник підприємства. Вам
необхідно поїхати в тривале відрядження. Замість вас залишаються два
заступники. Перший добре працює в команді, але ухиляється від досягнення мети,
інший завжди домагається поставленої мети, але має труднощі з делегуванням
повноважень. Між ними існує конфлікт. Кого з них слід призначити старшим?
Завдання 6. У таблиці 1 наведено ієрархію
навичок за їх значущістю для керівників різних рівнів. Вкажіть, які з них
необхідні керівникам нижчої, середньої і вищої ланок управління. Обґрунтуйте
свій вибір.
Таблиця 1. Навички, притаманні менеджерові
Ступінь вагомості |
А |
Б |
В |
1 |
Вміння
згуртовувати |
Технологічні
навички |
Вміння
передбачувати |
2 |
Вміння
планувати |
Вміння
згуртовувати |
Вміння
згуртовувати |
3 |
Технологічні
навички |
Вміння
проявляти ініціативу |
Вміння
йти на компроміс |
4 |
Вміння
йти на компроміс |
Вміння
йти на компроміс |
Вміння
приваблювати до себе |
5 |
Вміння
передбачувати |
Вміння
планувати |
Вміння
планувати |
6 |
Вміння
творчо мислити |
Вміння
виховувати |
Вміння
швидко приймати рішення |
Завдання 7. В будівельній організації працюють
наступні керівники:
- начальник будівельно-монтажного відділу;
- старший виконроб;
- головний інженер – 1-й заступник директора;
- головний економіст;
- головний директор;
- старший бригадир;
- начальник відділу матеріально-технічного
постачання;
- заступник директора з адміністративних та
соціальних питань;
- начальник планового відділу;
- старший диспетчер;
- начальник відділу маркетингу;
- начальник кошторисно-договірного відділу;
- головний геодезист;
- начальник оперативно-диспетчерського відділу;
- начальник відділу охорони праці;
- начальник відділу контролю якості;
- начальник юридичного відділу;
- головний бухгалтер – 2-й заступник директора;
- завідувач складу;
- начальник відділу організації праці та
зарплати;
- начальник відділу виробничо-технологічної
комплектації;
- старший майстер;
- начальник відділу кадрів та соціального
розвитку;
- начальник адміністративно-господарського
відділу;
- начальник будівельно-монтажної дільниці.
Розмістіть керівних осіб будівельної
організації згідно рівнів управління, заповніть таблицю 2.
Таблиця 2. Рівні управління
Рівні управління |
Посадові особи – представники рівнів управління |
Інституційний |
|
Управлінський |
|
Технічний |
|
Тема
4. Методологічні підходи до організаційного проектування
Завдання 1. Використовуючи характеристики
механістичного та біхевіористичного підходів до проектування організації
заповніть таблицю 1. Поясніть логіку заповнення.
Перелік характеристик
механістичного та біхевіористичного підходів до проектування організації:
широка спеціалізація праці; мало правил і процедур; суб'єктивна система
винагороди; відносини неформальні та мають особистісний характер; суб'єктивні
критерії відбору кадрів; об'єктивна система винагороди; чіткість в рівнях
ієрархії; чіткі права та відповідальність; відповідальність основана на
амбіціях; робота за правилами; рівні управління нечіткі; вузька спеціалізація
праці; відносини формальні та мають офіційний характер; об'єктивні критерії
відбору кадрів.
Таблиця 1. Характеристика
механістичного та біхевіористичного підходів до проектування організації
Показники |
Механістичний тип організації |
Біхеворістичний тип організації |
Характеристика |
|
|
Завдання
2. Вивчіть
умови використання механістичного та біхевіористичного підходів до проектування
організації. Заповніть таблицю 2. Поясніть логіку заповнення.
Перелік умов застосування механістичного та
біхевіористичного підходів до проектування організації: визнається наявна
влада; завдання прості та зрозумілі; нескладне, стабільне оточення; складне,
нестабільне оточення; завдання не мають чітко визначених меж; завдання чіткі та
піддаються поділу; мотивація потреб верхнього рівня; завдання складні; оплата
праці мотивує; авторитет влади завойовується; невизначеність цілей і завдань;
роботу можна легко виміряти; цілі та завдання відомі; роботу виміряти складно.
Таблиця 2. Характеристика умов
застосування механістичного та біхевіористичного підходів до проектування
організації
Показники |
Механістичний тип організації |
Біхеворістичний тип організації |
Умови застосування |
|
|
Завдання
3.
Бюрократичні структури ґрунтуються на правилах, що дуже рідко беруть до уваги
людей. Вони підпорядковують інтереси особистості інтересам організації. Крім
того недоліки бюрократичних структур посилюються через великі зміни у
середовищі, і тому більшість підприємств відмовляється від
механічнобюрократичних на користь гнучких організацій структур.
Запитання:
1. Чому більшість організацій рухаються до
гнучкіших організаційних систем?
2. Які Ви можете визначити причини, що змушують
організації відмовитися від старих організаційних структур управління?
Завдання
4.
Оберіть будь-яку організацію. Опишіть особливості її функціонування, зовнішнє
середовище функціонування. Поясніть який підхід до організаційного проектування
використовується в даній організації. Чи правильним на вашу думку є
використання такого підходу до організаційного проектування? Відповідь обґрунтуйте.
Тема 5. Структура організації та її роль у
системі управління
Завдання
1.
Ідентифікуйте характеристики типу технології та заповніть таблицю 1:
-характеризується вузькою номенклатурою виробів
(один чи декілька), які випускаються в значній кількості, на робочому місці
виконується 1-3 деталеоперації впродовж тривалого часу (рік і більше),
обладнання і робочі місця завантажені по випуску виробів тільки одного
найменування;
-характеризується виготовленням одиничних
екземплярів виробів широкої номенклатури, виробництво яких впродовж тривалого
часу (рік і більш) чи не повторюється, чи повторюється через невизначені
інтервали часу, на кожному робочому місці виконуються різнобічні операції;
-немає ні стадій, ні
окремих частин, існує тільки один процес, виробництво безперервне.
Таблиця 1. Рекомендована організаційна
структура
Показники |
Тип технології |
||
Одиничне виробництво |
Масове виробництво |
Процесне виробництво |
|
Характеристики |
? |
? |
? |
Рекомендована
організаційна структура |
? |
? |
? |
Завдання
2. Оберіть
довільну організацію. Використовуючи дані рис. 1, визначить яка технологія в
ній використовується. Обґрунтуйте, який вид організаційної структури варто
використовувати в даній організації, враховуючи тип технології, який
використовується. Відповідь обґрунтуйте.
Рис.1.
Класифікація технологій за Ч.Перроу
Завдання
3. Ідентифікуйте
використовуваний механізм координації в даних ситуаціях: два весляра гребуть в байдарці;
працівники складального конвеєра автомобілебудівного заводу; хірург і
анастезіолог в операційній; таксист, який перевозить пасажирів; командир взводу
та військові.
Заповніть таблицю 2.
Таблиця 2. Механізм координації
Пряме управління |
Стандартизація робочих
процесів |
Стандартизація виходу |
Стандартизація знань |
Взаємна узгодженість |
|
|
|
|
|
Завдання
4. Ідентифікуйте
до якої частини організації належить: друкарня в ЗВО, відділ нормування праці на виробничому
підприємстві, директор підприємства, робітники на промисловому підприємстві,
декан факультету, лікарі в лікарні.
Заповніть таблицю 3.
Таблиця 3. Ключова
частина організації
Стратегічна верхівка |
Оперативна база |
Середня лінія |
Техноструктура |
Штат, що обслуговує |
|
|
|
|
|
Завдання
6. Оберіть
довільну організацію. Використовуючи дані таблиці 4, визначить який тип
структури в ній варто використовувати. Відповідь обґрунтуйте.
Таблиця 4.
Типи організаційних структур за класифікацією Г.Мінцберга
Структурна
конфігурація (тип структури) |
Основний
механізм координації |
Ключова
частина організації |
Тип
децентралізації |
1. Проста структура |
Пряме управління |
Стратегічна верхівка |
Вертикальна та
горизонтальна централізація |
2. Машинна бюрократія |
Стандартизація робочих
процесів |
Техноструктура |
Обмежена горизонтальна
децентралізація |
3. Професійна бюрократія |
Стандартизація знань |
Оперативна база |
Вертикальна та
горизонтальна децентралізація |
4. Дивізіональна форма |
Стандартизація виходів |
Середня лінія |
Обмежена вертикальна
децентралізація |
5. Адхократія |
Взаємне узгодження |
Штат, що обслуговує |
Вибіркова децентралізація |
Тема
6. Класифікація організаційних структур управління
Завдання
1. Ви
консультуєте керівництво таких підприємств:
– хлібопекарської галузі, яке виготовляє
широкий асортимент хлібо-булочних виробів, печива і тортів та реалізує його на
національному ринку;
– IT-сфери, яке має в планах упровадження
інноваційних новинок у сфері програмного забезпечення;
– меблевої сфери, що виготовляє меблі та
постачає свою продукцію у три регіони країни (західний, центральний і східний);
– швейної галузі, яке
виготовляє продукцію на експорт для країн Європи та Азії широкий асортимент
дитячого, жіночого та чоловічого одягу. Частина продукції також реалізується і
на внутрішньому ринку.
Для кожного з підприємств
запропонуйте найкращу для нього організаційну структуру. Відповідь зобразіть
схематично й обґрунтуйте.
Завдання
2.
У складі лінійно-функціональної структури вирішено створити підсистеми
маркетингу, виробництва, фінансів та персоналу. Розподіліть між ними перелічені
у таблиці 1 види робіт та оціночні показники їхньої діяльності. Проаналізуйте
можливості виникнення суперечливих інтересів різних функціональних підсистем та
запропонуйте способи їх вирішення.
Таблиця 1. Розподіл видів робіт та
показників оцінки діяльності
Показники оцінки роботи функціональних підсистем |
Функціональні підсистеми організації |
|||
Маркетинг |
Виробництво |
Фінанси |
Персонал |
|
Графік
випуску продукції |
|
|
|
|
Показники
оновлення продукції |
|
|
|
|
Продуктивність
праці |
|
|
|
|
Впровадження
інновацій |
|
|
|
|
Оборотні
кошти |
|
|
|
|
Обсяг
продаж |
|
|
|
|
Прибуток |
|
|
|
|
Умови
праці робітників |
|
|
|
|
Ціноутворення |
|
|
|
|
Системи
оплати праці працівників |
|
|
|
|
Виробнича
потужність |
|
|
|
|
Частка
продукції на ринку продаж |
|
|
|
|
Завдання
3. ТзОВ «Сталді» займається складанням велосипедів з іноземних
комплектуючих, а готову продукцію продає на вітчизняному ринку. ТзОВ «Сталді»
має організаційну структур зображену на рисунку 1.
У зв'язку зі зростанням митних тарифів на
комплектуючі до велосипеду закупівля їх у іноземних виробників стала
невигідною. У зв’язку з цим на підприємстві прийняли рішення організації
виробництва комплектуючих власними силами. Накресліть нову організаційну
структуру підприємства, враховуючи заплановані зміни. Відповідь обґрунтуйте.
Рис. 1. Наявна організаційна структура
ТзОВ «Сталді»
Завдання
4.
Організаційна структура управління підприємством ресторанного бізнесу має
наступний перелік посад, служб та підрозділів: директор ресторану, шеф-кухар,
офіціанти, бухгалтерія, артдиректор, заступник директора з фінансів та
маркетингу, бармени, відділ маркетингу; звукооператори,
вокально-інструментальний колектив, планово-економічний відділ, кухарі,
адміністратор ресторану, відділ стратегічного планування, завідувач
виробництвом.
1. Побудуйте організаційну структуру управління
рестораном та покажіть на схемі зв’язки між її елементами.
2. До якого типу належить побудована структура
управління?
3. Назвіть переваги та недоліки обраної
організаційної структури управління.
Завдання
5.
Оберіть довільне підприємство. Визначить тип його організаційної структури.
Виявіть недоліки та розробіть пропозиції щодо їх усунення.
Завдання
6.
Спроектуйте продуктову, споживчу та територіальну дивізіональні структури
управління, за наступними вихідними параметрами: директор – 1; кількість
заступників директора – 5; кількість лінійних підрозділів – 7; кількість
функціональних служб – 5; кількість міст України, в які постачається продукція
підприємства – 6; кількість країн світу, в які постачається продукція
підприємства – 2; кількість видів продукції, яку виготовляє підприємство – 6;
кількість груп споживачів, потреби яких забезпечує підприємство – 4. Дайте
назви посад заступників директора, керівників функціональних служб та назви
департаментів.
Тема 7. Мережеві, віртуальні та оболонкові організації
Завдання
1.
Визначте відмінності між традиційними та мережевими організаціями. Заповніть таблицю 1.
Таблиця 1.
Відмінності традиційних та мережевих організацій
Критерій |
Традиційна організація |
Організація мережевого типу |
Основний ресурс |
|
|
Ключовий інструмент розвитку |
|
|
Економічне зростання |
|
|
Конкуренто-спроможність |
|
|
Комунікації в середині організації |
|
|
Організація робочих процесів |
|
|
Ієрархічна структура |
|
|
Основний механізм координації діяльності |
|
|
Роль неформальних відносин |
|
|
Методика розподілу прибутку |
|
|
Завдання
2.
Визначте відмінності між традиційними та віртуальними організаціями,
використовуючи наступні їх характеристики:
– паперовий документообіг, електронний документообіг;
– автоматизований зв'язок із використанням комп’ютерних мереж; традиційна пошта;
– електрона реклама; реклама на вулиці і у ЗМІ;
– використання комп’ютерів у сфері обліку та документообороту;
підключення до мережі Інтернет, що усуває вплив географічного фактора під час
отримання інформації й управління фінансовими, матеріальними й інформаційними
потоками;
– наявна печатка і
підпис; електронний підпис, який не потребує присутності учасників у одному
місці під час підписання договору;
– використання
готівкових розрахунків і безготівкових банківських переказів; використання
пластикових карт та електронних грошей, систем Інтернет-банкінгу;
– орієнтація на
масового споживача, сегментування ринку; орієнтація на індивідуальні вподобання споживачів;
– використання
механізмів телероботи на місцях та мобільної комерції; об’єднання
робітників у межах локальних офісів;
– постійне навчання
протягом всього життя; основа – отримання знань та навичок;
– залучення нових
партнерів для організації і реалізації бізнес-процесів разом; реалізація усіх
бізнес-процесів силами організації;
– основа діяльності –
інтелектуальний капітал, показник – інформативність ресурсів; основа діяльності –
капітал та показники енерго- та матеріаломісткості;
– вплив географічного фактора на діяльність; немає кордонів для
співпраці географічно віддалених контрагентів.
Заповніть таблицю 2.
Таблиця 2.
Організаційно-економічні аспекти традиційної і віртуальної організації
Традиційна організації |
Віртуальна організація |
|
|
|
|
|
|
Завдання
3. Використовуючи інтернет-ресурси знайдіть
інформацію про відомі мережеві організації. Вивчіть історію їх виникнення,
поясніть переваги для них від створення мережевої організації.
Завдання
4. Використовуючи інтернет-ресурси
знайдіть інформацію про відомі віртуальні організації. Вивчіть історію їх
виникнення, поясніть переваги для них від створення віртуальної організації.
Завдання
5.
Використовуючи інтернет-ресурси знайдіть інформацію про відомі оболонкові
організації. Вивчіть історію їх виникнення, поясніть переваги для них від
створення оболонковаої організації.