Тема 7. Мережеві, віртуальні та оболонкові організації

 

1. Мережеві організації.

2. Віртуальні організації.

3. Оболонкові організації.

 

1.Мережеві організації.

Мережева структура – це форма організації колективних зусиль, яка ґрунтується на добровільній взаємодії її учасників, передбачає наявність у них спільних інтересів, об’єднання ресурсів, можливостей, компетенцій. Мережа об’єднує незалежні суб’єкти з метою досягнення власних інтересів за допомогою реалізації спільної для всіх місії, що дозволяє кожному учаснику досягти свого, без дублювання і підміни діяльністі один одного (рис. 15).

Рис. 15. Мережева структура організації

 

Особливості функціонування мережевої структури:

- усвідомлення того, що найбільшою мірою загальну мету можна досягнути кожним її учасником в межах мережевої взаємодії;

- добровільні зв’язки між учасниками мережі;

- відповідальність учасників за досягнення кінцевої цілі, що зобов’язує їх постійно взаємодіяти один з одним;

- наявність кількох лідерів, кожен з яких доповнює один одного знаннями, компетенцією, що сприяє стійкості і еластичності мережі;

- множинна взаємодія, де кожний учасник може безпосередньо налагоджувати контакти з іншими учасниками.

Мережевий тип організаційних структур є відкритим, має дуже високу гнучкість щодо запитів зовнішнього середовища, їх конфігурацію можна змінювати залежно від потреб. Мережеві організації одночасно мають риси, які різнять їх від інших організаційних форм і  містять елементи попередніх організаційних структур. Мережева організація має автономність дивізіональної структури, спеціалізації функціональної форми, можливість маневрування ресурсами матричної організації. Відмінності традиційної і мережевої організації наведені у таблиці 2.

Переваги мережевої організаційної структури:

- гнучке пристосування до середовища;

- розвиток разом кожним членом мережі і середовищем;

- мінімальні накладні витрати на утримання.

Недоліки мережевої організаційної структури:

- труднощі координації функцій між членами мережі;

- висока залежність функціонування організації від складу працівників;

-  втрата основними особами контролю і влади над ресурсами;

-  ризик появи конфліктів;

-  недостатній контроль якості процесу виробництва.

Таблиця 2. Відмінності традиційних і мережевих організацій

Критерій

Організація

традиційна

мережевого типу

Ієрархічна структура

Багаторівнева, домінують вертикальні зв’язки

Домінують горизонтальні зв’язки

Головний ресурс

Фінансовий

Людський

Основний механізм координації діяльності

План

Формальні і неформальні домовленості

Економічне зростання

Прогнозоване

Важко піддається прогнозуванню, що зумовлено високим впливом людського чинника

Методика розподілу прибутку

Адміністративні методи

Пропорційно внеску у кінцевий прибуток

Ключовий інструмент розвитку

Капітал

Інформація

Конкуренто-спроможність

Залежить від розміру організації, її  потужностями

Залежить від швидкості розвитку каналів комунікації

Організація робочих процесів

Стабільна

Гнучка, ситуативна

Комунікації в середині організації

Регламентовані, ієрархічно структуровані

Значна свобода при формуванні каналів комунікації

Роль неформальних відносин

Незначна

Визначальна

 

2. Віртуальні організації.

Віртуальні організації є окремим типом мережевих. Усі віртуальні організації є мережевими, проте не усі мережеві організації є віртуальними.

Віртуальна організація – це мережева, комп’ютерна інтегрована організаційна структура, яка об’єднує неоднорідні ресурси, розміщені у різних місцях. 

Віртуальна організація є формою співпраці юридично незалежних суб’єктів господарювання для отримання прибутку за рахунок аутсорсингу і кооперації з застосуванням мережі Інтернет. Мережа  Інтернет забезпечує спільну роботу територіально віддалених членів у режимі реального часу. 

Віртуальним організаціям притаманне об’єднання (тимчасове чи постійне) географічно розподілених осіб (груп, структурних підрозділів), які не належать до цієї ж організації, залежать від електронного зв’язку, який забезпечує їм процес виробництва.

Віртуальна організація утворюється для виконання роботи чи задоволення потреби, яка виникає. Це дозволяє використовувати можливості, що виникають і не змінювати постійно організацію. Віртуальна організація не має цілі, вона сама є ціллю. Вона виникає у потрібний час у потрібному місці для використання можливостей і потім зникає. Створення віртуальної організації передбачає відбір потрібних організаційно-технологічних, людських, фінансових і інших ресурсів з різних організацій і їх інтеграцію з застосуванням телекомунікаційних мереж. Це дозволяє сформувати гнучку і динамічну організаційну систему, пристосовану до швидкого випуску і постачання на ринок нової продукції.

Віртуальна організація не має чіткої структури управління. До роботи над формуванням чи вирішенням поточних проблем залучаються фахівці певної сфери. Віртуальна організація представляє собою «організацію над організаціями», метаорганізацію, яка узгоджує їх розвиток, об’єднує цілі, ресурси, культуру, традиції її членів, зорієнтована на розробку складних інноваційних проектів, виробництво продукції світового рівня.

Віртуальна організація має гнучку структуру, що дозволяє швидко реагувати на зміни зовнішнього середовища і забезпечувати створення і виведення на ринок нового продукту. 

Порівняння традиційної і віртуальної організації представлено в таблиці 3.

Таблиця 3. Порівняння традиційної і віртуальної організації

Традиційна організації

Віртуальна організація

Основа діяльності – капітал, енерго- та матеріаломісткість

Основа діяльності – інтелектуальний капітал,  інформативність ресурсів

Вплив географічного чинника на діяльність

Відсутні кордони для співпраці географічно віддалених контрагентів

Реалізація бізнес-процесів силами організації

Залучення партнерів для реалізації бізнес-процесів

Орієнтація на масового споживача, сегментація ринку

Орієнтація на індивідуальні вподобання споживачів

Реклама на вулиці і у ЗМІ

Електрона реклама

Паперовий документообіг

Електронний документообіг

Традиційна пошта

Автоматизований зв'язок через комп’ютерні мережі

Облік і документообіг з використанням комп’ютерів

Підключення до мережі Інтернет та управління через неї фінансовими, матеріальними, інформаційними потоками

Наявна печатка і підпис

Електронний підпис, який не вимагає фізичної присутності учасників під час підписання договору

Готівкові розрахунки і безготівкові банківські перекази

Пластикові карти, електронні гроші, система Інтернет-банкінгу

Об’єднання працівників у локальних офісах

Використання телероботи на місцях і мобільної комерції

Основа – отримання знань і навичок

Постійне навчання впродовж життя

 

Переваги віртуальної організації:

- швидка реакція на зміни зовнішнього середовища;

- швидке вирішення поточних проблем із-за відсутності ієрархії;

- залучення спеціалістів у певній сфері;

- не обов’язкова фізична присутність менеджерів на робочих місцях;

- зниження витрат на ведення бізнесу;

- можливість надання послуги у будь-якому місці, у будь-який час при наявності мережі Інтернет.

Недоліки віртуальної організації:

- висока економічна залежність від партнерів, що зумовлено вузькою спеціалізацією учасників мережі;

- високий ризик виникнення конфліктів між партнерами;

- можлива нестача кваліфікованих фахівців при вирішенні певної проблеми;

- залежність від індивідуальних якостей партнерів по бізнесу;

- додаткові витрати на програмне забезпечення;

- ризик виникнення непорозумінь через відсутність особистого контакту зі споживачами.

 

3. Оболонкові організації.

Оболонкові організації передають частину функцій (часто виробництво)  стороннім компаніям, які підвищують ефективність за рахунок вузької спеціалізації і професіоналізму, забезпечують необхідну гнучкість, збільшують власний інноваційний потенціал. Сама організація зосереджується на стратегічній і транзакційній діяльності. Основними функціями оболонкових організацій є створення продукту, системна інтеграція, маркетинг, збут, логістика, обслуговування. Оболонкова організація не впливає на діяльність підрядника, вона розміщує замовлення і розплачується за виконані послуги.

Переваги оболонкової організації:

- випуск нові продукти без витрат на будівництво, купівлю чи оренду підприємств, придбання обладнання;

- робота з найкращими виробниками у галузі;

- концентрація на ключовій для себе сфері і унікальних перевагах;

- скорочення витрат, зменшення штату працівників.

Недоліки оболонкової організації:

- труднощі з контролем за якістю продукції;

- залежність від зовнішніх партнерів, можливі збої у постачаннях.

 

Контрольні запитання:

1.Розкрийте особливості мережевих організаційних структур.

2.Розкрийте особливості віртуальних організаційних структур.

3.Розкрийте особливості оболонкових організаційних структур.