ТЕМА 15. ЕТИКА ПРАЦІВНИКА ДПСУ.

 

1.   Поняття про державну службу. Принципи  державної служби.

2.   Сутність та завдання етики працівників ДПС.

3.   Етичні вимоги суспільства до працівників ДПС.

4.   Правила етичної поведінки в органах ДПС.

5.   Морально-етичні принципи професійної діяльності працівника ДПС.

6.   Норми поведінки працівника ДПС.

7.   Протидія корупції в органах ДПС України.

 

 

1.   Поняття про державну службу. Принципи державної служби.

Закон України «Про державну службу» визначає принципи, правові та організаційні засади забезпечення публічної, професійної, політично неупередженої, ефективної, орієнтованої на громадян державної служби, яка функціонує в інтересах держави і суспільства, а також порядок реалізації громадянами України права рівного доступу до державної служби, що базується на їхніх особистих якостях та досягненнях [16].

Державна служба – це публічна, професійна, політично неупереджена діяльність із практичного виконання завдань і функцій держави [16].

Державний службовець – це громадянин України, який займає посаду державної служби в органі державної влади, іншому державному органі, його апараті (секретаріаті), одержує заробітну плату за рахунок коштів державного бюджету та здійснює встановлені для цієї посади повноваження, безпосередньо пов’язані з виконанням завдань і функцій такого державного органу, а також дотримується принципів державної служби [16].

Державна служба здійснюється з дотриманням таких принципів: верховенства права, законності, професіоналізму, патріотизму, доброчесності, ефективності, забезпечення рівного доступу до державної служби, політичної неупередженості, прозорості, стабільності [16].

 

2.     Сутність та завдання етики працівників ДПС.

Етика працівників ДПС є специфічним видом професійної етики, яка з врахуванням норма закону аналізує дію загальних принципів  та норм моралі у сфері діяльності працівників ДПС.

Основними завданнями етики працівника ДПС України є:

-     підвищення довіри і впевненості суспільства в його етичних діях;

-     узаконення накладення санкцій за неетичну поведінку;

-     зменшення кількості неетичних вчинків шляхом їх засудження та покарання за них;

-     виховування чуйності і підвищення підготовленості працівників державної податкової служби до ухвалення більш етичних варіантів рішень;

-     подолання невпевненості у виборі між етичною і неетичною поведінкою;

-     розвиток здібностей і вміння аналізувати етичний і вартісний результат;

-     допомога працівникам ДПС у вирішенні дилеми співвідношення етики вчинку і власного інтересу;

-     підвищення рівня моральності державних службовців.

Обов’язки працівника ДПС:

-     поважати себе як особистість і з повагою ставитися до всіх відвідувачів;

-     усвідомлювати, що професійна репутація – понад усе;

-     цінувати співробітництво;

-     пам’ятати, що ніщо так не компроментує, як розгубленість;

-     бути терпимим до недоліків відвідувача.

 

3.     Етичні вимоги суспільства до працівників ДПС.

Загальні позитивні моральні якості, якими має володіти працівник ДПС: чесність, порядність, ввічливість, тактовність, доброзичливість, охайність, вихованість, терпіння, гуманізм.

Спеціальні позитивні моральні якості, якими має володіти працівник ДПС: ерудованість, компетентність, принциповість, людяність, стриманість, рішучість, сміливість, уважність, чуйність, самокритичність.

Дії та рішення працівників ДПС торкаються прав та інтересів громадян, тому вони повинні відповідати принципам і нормам моралі, охороні авторитету державної влади і її представників. Виконання державних обов’язків потребує від представників влади розвинутого почуття відповідальності за свої рішення, дії. Процес стягування податків не є завжди добровільним, тому співробітники ДПС виконують комунікативні, організаторські, виховні та інші функції, реалізація яких вимагає найвищого напруження психіки, зібраності у спілкуванні з платником податків. Їх дії та рішення повинні відповідати закону.

Спілкуючись із близькими та знайомими людьми, працівник ДПС не повинен розголошувати службову інформацію, демонструвати власну поінформованість, брати на себе обов’язок вирішувати питання, які не входять до кола його службових обов’язків.

Працівникам ДПС забороняється займатись іншою роботою, крім професійної діяльності, особливо якщо вона входить у протиріччя з службовими обов’язками.

 

4.     Правила етичної поведінки в органах ДПС.

Наказом ДПС України від 02.09.2019 р. № 52 «Про затвердження правил етичної поведінки в органах Державної податкової служби» затверджені Правила етичної поведінки в органах Державної податкової служби [20], тобто фактично кодекс етики посадових осіб ДПС.

Даний документ розроблений з метою впровадження високих етичних стандартів поведінки Працівників, добросовісного, чесного та професійного виконання ними посадових обов’язків, а також для надання вичерпної інформації про обов’язки працівників щодо недопущення вчинення корупційних правопорушень та правопорушень, пов’язаних з корупцією, формування у них «нульової» толерантності (нетерпимості) до корупції та сприяння зміцненню суспільної довіри [20].

Документ складається з дев’яти частин:

1. Загальні положення.

2. Особи та підрозділи, уповноважені на забезпечення дотримання Правил.

3. Загальні обов’язк працівників.

4. Використання робочого часу.

5. Використання службового становища.

6. Використання ресурсів ДПС, територіальних органів та підвідомчих підприємств.

7. Використання інформації.

8. Обмін інформацією.

9. Відповідальність працівників за порушення Правил [20].

Етична поведінка працівників ґрунтується на принципах державної служби, визначених Законом України «Про державну службу» [16], а також загальних вимогах до поведінки, визначених Законом України «Про запобігання корупції» [17] та Загальними правилами етичної поведінки державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування [18].

 

5.   Морально-етичні принципи професійної діяльності працівника ДПС.

Працівник ДПС зобов’язаний служити Українському народові, демонструючи етичну поведінку, усвідомлюючи, що державна служба передбачає: відданість Українському народу, зобов’язання діяти в інтересах держави та відстоювати національні інтереси, утверджуючи базові суспільні цінності; свідоме підпорядкування власних інтересів суспільним вимогам та інтересам і державним пріоритетам; професійне, сумлінне виконання службових обов’язків згідно з Конституцією України, законами України, іншими нормативно-правовими актами.

Визначальні правові принципи діяльності працівників ДПС:

-     правомірність;

-     правова впевненість;

-     рівність перед законом.

Ці принципи мають розглядатися на фоні доцільності та дієвості.

Принцип правомірності в діяльності ДПС означає: правильне застосування законів; гарантію бездоганності адміністративних процедур та доброчесності працівників; чітке обґрунтування рішень за скаргами та апеляціями платників податків.

Принцип правової впевненості означає: визначеність прав та обов’язків як платника податків, так і ДПС; надання платникам податків достовірної та повної інформації, передбаченої правовими актами; чіткість розподілу обов’язків та персональної відповідальності серед працівників податкової служби; належну оперативність розгляду справ (своєчасну підготовку та видачу платникам податків передбачених законодавством довідок, посвідчень, інших документів); усвідомлене ставлення до своїх повноважень у відносинах з платниками податків.

Принцип рівності перед законом вимагає від ДПС чіткості у проведенні податкової політики.

 

6.     Норми поведінки працівника ДПС.

Працівник ДПС є представником суспільних інтересів і повинен служити народу України. Своїми діями та вчинками він має сприяти зміцненню позитивного іміджу та авторитету державної служби, дорожити своїм ім’ям та статусом. Він також є представником організації, призначеної дотримуватися закону, і своїми діями та вчинками має сприяти добровільному виконанню платниками податків своїх податкових зобов’язань.

«Професійна чесність» означає, що працівники ДПС у своїй діяльності дотримуються вимог законів і не входять у змову з платниками податків. Такі поняття, як бездоганність і порядність на сьогодні дещо знецінені, але саме вони адекватні змісту професійної чесності. Професійна чесність податківців не повинна підлягати сумніву.

Працівник ДПС повинен усвідомлювати, що державна посада є виявом довіри народу. Проходження державної служби в органах ДПС несумісне з корумпованістю і хабарництвом.

Працівник ДПС повинен дотримуватись таких норма у своїй поведінці, як патріотизм, справедливість, законність, нейтральність та неупередженість, ефективність, прозорість і відкритість, корпоративність.

Працівник ДПС повинен відстоювати професійну честь і гідність як особисту, так і своїх колег, не допускати розголошення недостовірної інформації та упередженої критики на їх адресу.

Працівник ДПС зобов’язаний мати охайний діловий зовнішній вигляд.

Етичні правила поведінки керівника органу державної податкової служби.

Керівник зобов’язаний бути відданим етичним принципам і нормам професійної діяльності та демонструвати підлеглим і громадянам зразкову етичну поведінку та здійснювати добір працівників до органу державної податкової служби, враховуючи їх моральні, професійні та ділові якості.

Також керівник повинен бути справедливим в оцінці роботи підлеглих, застосовуючи відповідне моральне і матеріальне стимулювання працівника, у тому числі просування по службі.

 

7.     Протидія корупції в органах ДПС України.

Ускладі ДПС України функціонує Управління з питань запобігання та виявлення корупції, діяльність якого здійснюється за трьома напрямками: Антикорупційна діяльність; Антикорупційне законодавство України; Антикорупційна програма ДПСУ.

Основні завдання Управління з питань запобігання та виявлення корупції в органах ДПСУ:

-     підготовка, забезпечення та контроль за здійсненням заходів щодо запобігання корупції відповідно до вимог антикорупційного законодавства;

-     надання методичної та консультативної допомоги з питань дотримання вимог антикорупційного законодавства;

-     участь в інформаційному та науково-дослідному забезпеченні здійснення заходів щодо запобігання та виявлення корупції, а також міжнародному співробітництві в зазначеній сфері;

-     проведення організаційної та роз’яснювальної роботи із запобігання, виявлення і протидії корупції;

-     здійснення контролю за дотриманням вимог законодавства щодо врегулювання конфлікту інтересів;

-     здійснення контролю за дотриманням антикорупційного законодавства;

-     здійснення контролю за дотриманням працівниками ДПС Правил етичної поведінки [28].

Джерело: [16; 17; 18; 20; 28].

 

Рекомендована література: [2; 16; 17; 18; 20; 28].