ТЕМА 10. ДІЛОВА МІЖОСОБИСТІСНА КОМУНІКАЦІЯ.
1. Психологія ділового спілкування.
2. Репрезентативні системи у
діловій комунікації.
3. Рольові та маніпулятивні
класифікації.
4. Культура спілкування керівника.
1. Психологія ділового спілкування
Ділове спілкування – процес
взаємозв’язку і взаємодії, у якому відбувається обмін діяльністю, інформацією і
досвідом, що припускає досягнення певного результату, вирішення конкретної
проблеми чи реалізацію певної мети.
Будь-яке спілкування партнерів, яке спрямоване на вирішення
ділових питань, можна назвати діловою комунікацією.
Ділове спілкування реалізується в різних
формах: ділова бесіда; ділові
переговори; ділові наради; публічні виступи й ін.
Кожна форма ділового спілкування характеризується певною
технологією й етичними принципами реалізації, психологічними особливостями
безпосередніх учасників ділового спілкування, їхнім умінням і можливістю
впливати на партнера, здатністю досягати ефективних результатів.
Манера і стиль ділового спілкування залежать від
індивідуально-типологічних особливостей партнерів і їхніх комунікативних
намірів. На культуру ділового спілкування впливають такі особистісні фактори,
як: особливості комунікативних можливостей партнерів; сформований характер
стосунків з діловими партнерами; психотип і діловий статус партнерів;
комунікативні наміри в конкретній ситуації.
У діловій комунікації розрізняють наступні стилі
взаємодії партнерів: творчо-продуктивний;
гнобливий; дистанційний; прагматично-діловий;
популістський; загравальний; превентивний; дружній.
Вибір стилю ділової взаємодії залежить від
багатьох факторів, зокрема від: статусу людини; цілей, задач і комунікативних
намірів; особливостей ситуації, що складається під час спілкування;
індивідуальних особливостей учасників взаємодії; морально-етичних і ціннісних
настанов.
Індивідуальний стиль спілкування виявляється
в мовному етикеті, а також демонструється
невербальними сигналами тіла: рукостисканнями, поглядом і поставою голови;
тоном голосу; дистанцією і займаними позиціями за столом переговорів;
специфікою використаних поз, жестів, рухів тіла.
Комунікативна компетентність – це сукупність знань,
умінь і навичок, що включають: функції спілкування й особливості комунікативного
процесу; види спілкування й основні його характеристики; засоби спілкування
(вербальні і невербальні);
репрезентативні системи і ключі доступу до них; види слухання і техніки його
використання; «зворотний зв’язок» (питання і відповіді); психологічні і
комунікативні типи партнерів, специфіку взаємодії з ними; форми і методи
ділової взаємодії; технології і прийоми впливу на людей; методи генерування
ідей і інтеграції персоналу для конструктивної комунікації; самопрезентацію і стратегії успіху.
Розвиток комунікативної компетентності – необхідна умова
ефективної професійної діяльності.
Основні положення НЛП:
- люди сприймають,
думають і згадують по-різному;
- ці внутрішні
процеси відбуваються в трьох модальностях;
розходження відповідають трьом основним сферам сенсорного почуттєвого досвіду.
2. Репрезентативні системи у діловій комунікації
Репрезентативна система (сенсорний канал) – це система, за допомогою якої суб’єктом
сприймається й переробляється інформація, що надходить із зовнішнього світу.
Кожна людина, опанувавши всі сенсорні канали, віддає перевагу з максимальним
навантаженням використовувати, як
правило, лише один. Цей «найулюбленіший» канал має назву основний.
Кожна людина здатна передавати інформацію,
використовуючи візуальну, аудіальну
і кінестетичну
модальності. Необхідна умова ефективної комунікації – передавання
інформації в тій модальності, у якій готовий її сприймати партнер по
комунікації.
3. Рольові та маніпулятивні класифікації
Для того, щоб ефективно спілкуватися з
різними людьми, треба навчитися бути конгруентним і вміти пристроюватися. Бути
конгруентним – означає намагатися бути рівним партнеру, співзвучним йому,
синхронно брати участь у взаємодії.
Знання психотипів партнерів по спілкуванню
дає можливість визначити стратегію комунікативного процесу і тактику своєї
поведінки в ході взаємодії.
Психотип – це модель
поведінкової структури особистості і її взаємодій з навколишнім середовищем.
Підвищенню ефективності ділової комунікації сприяє знання основних психотипів
особистості, зокрема й маніпулятивних.
Комунікативні типи визначаються на основі
аналізу їх вербальних і невербальних характеристик, що виявляються в процесі
взаємодії.
Діагностика комунікативного типу дозволяє вибрати таку техніку
спілкування, що у конкретній ситуації буде сприяти досягненню поставленої цілі,
продуктивному здійсненню намірів.
4. Культура спілкування
керівника
Ефективність керування персоналом пропорційна
ефективності комунікаційних процесів в організації.
Виділяють наступні види комунікацій в
організаціях; формальні, неформальні; вертикальні (зверху вниз і знизу вверх), горизонтальні; міжособистісні
комунікації.
Стратегія спілкування характеризує
основні моменти, глобальні цілі і принципи спілкування. Тактика спілкування – це реалізація в конкретній ситуації
комунікативної стратегії на основі опанування
техніками спілкування і
знання правил спілкування. Техніка спілкування – сукупність
конкретних комунікативних умінь, що дозволяють використовувати різноманітні,
придатні для конкретної ситуації взаємодії прийоми і методи спілкування.
Спілкування керівника – це
процес передачі й одержання інформації, за рахунок чого відбувається вплив на
вчинки і стан членів колективу.
Джерело: [3].
Рекомендована література: [3; 6; 12; 21; 25].