ТЕМА 8.

АНАЛІЗ ФІНАНСОВИХ РЕЗУЛЬТАТІВ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА.

 

1.     Аналіз доходів, витрат і фінансових результатів діяльності підприємства.

2.     Аналіз показників рентабельності.

3.     Ефект фінансового важеля.

 

1. Аналіз доходів, витрат і фінансових результатів діяльності підприємства.

Аналіз фінансових результатів передбачає:

1)   вивчити обсяги, склад і динаміку фінансових результатів діяльності підприємства;

2)   виявити конкретні фактори, які їх визначають, установити їх динаміку та характер впливу на прибуток підприємства;

3)   розрахувати вплив факторів на прибуток від реалізації;

4)   дати оцінку виконанню підприємством зобов’язань перед бюджетом за платежами із прибутку;

5)   дати оцінку використанню чистого прибутку за напрямами;

6)   виявити резерви збільшення прибутку.

Джерелами інформації для здійснення аналізу фінансових результатів є:

-  фінансовий план (розрахунковий баланс доходів і витрат);

-  бізнес-план підприємства;

-  форма № 1 «Баланс»;

-  форма № 2 «Звіт про фінансові результати»;

-  декларація про прибуток підприємства;

-  особисті спостереження, матеріали маркетингових досліджень;

-  аналітичні дані до бухгалтерських розрахунків доходів і витрат.

Аналіз фінансових результатів починають з вивчення складу та структури доходів і витрат підприємства.

У процесі аналізу формування валового прибутку (збитку) та прибутку (збитку) від операційної діяльності слід порівняти отримані доходи з витратами підприємства, з’ясовувати причини їх зростання або спадання. Це стосується величини собівартості реалізованої продукції, інших операційних, збутових витрат, адміністративних витрат, які прямо впливають на зменшення валового прибутку та прибутку від операційної діяльності.

Особливої уваги потребує аналіз прибутку від реалізації. Аналіз виконання плану прибутку від реалізації продукції виконується за даними ф. № 2 та за обліковими даними підприємства.

На відхилення фактичного прибутку від реалізації від планового його рівня впливають фактори зміни:

-  обсягу реалізації продукції;

-  собівартості продукції;

-  структури та асортименту продукції;

-  оптових цін на продукцію.

Фінансові результати від інвестиційної діяльності за звітний та попередній періоди наводяться у звітній ф. № 2 «Звіт про фінансові результати» за статтями: інші доходи (ряд. 2240), інші витрати (ряд. 2270). Доцільно проаналізувати склад і структуру цих доходів за звітний період і порівняти в динаміці з попередніми періодами.

У процесі аналізу фінансових результатів від інвестиційної діяльності з’ясовуються причини зростання або спадання доходів від цього виду діяльності, наявність, склад і причини втрат від неї.

Фінансові результати від фінансової діяльності подаються за ф. № 2 за статтями:

-  дохід від участі в капіталі (ряд. 2200);

-  інші фінансові доходи (ряд. 2220),

-  фінансові витрати (ряд. 2250);

-  втрати від участі в капіталі (ряд. 2255).

Після визначення валового прибутку (збитку), прибутку (збитку) від операційної діяльності, фінансових результатів від інвестиційної та фінансової діяльності розраховують фінансові результати до оподаткування.

У формуванні чистого прибутку велику роль відіграє відрахування від прибуткуце податок на прибуток.

У процесі аналізу розподілу та використання прибутку виконується:

1)   контроль за дотриманням зобов’язань перед бюджетом за платежами з прибутку, оцінювання повноти та своєчасності їх надходження до бюджету. Для цього виявляють відповідність фактичних платежів у бюджет із прибутку сумам, які мають бути внесені за розрахунком підприємства відповідно до чинних нормативних актів. З’ясовуються наявність кредиторської або дебіторської заборгованостей за платежами до бюджету з прибутку, наявність і сума пені, сплаченої за несвоєчасне перерахування платежів із прибутку в бюджет;

2)   оцінювання дотримання планових напрямів використання чистого прибутку на:

-  збільшення статутного капіталу;

-  збільшення резервного капіталу;

-  виплату дивідендів;

-  інші використання;

3)   вивчається динаміка використання прибутку за напрямами, при цьому за великі проміжки часу досліджуються абсолютні відхилення та структура;

4)   виявляються шляхи поліпшення використання прибутку.

Джерелами інформації є: планова та нормативна документація, засновницькі документи, дані бухгалтерського обліку (рахунки доходів, витрат, рахунки 98, 64, 17, 54, 67, 44, 43, 40), звітність підприємства.

 

2. Аналіз показників рентабельності.

Кінцевими результатами діяльності суб’єктів господарювання є фінансові результати у вигляді прибутку або збитку. Ефективність фінансово-господарської діяльності оцінюється загальним обсягом одержаного прибутку та його величиною на одиницю вкладеного капіталу, ресурсів, понесених витрат.

Коефіцієнт прибутковості (рентабельності) – це відношення прибутку до капіталу, що інвестується.

Він показує, скільки гривень прибутку одержує підприємство від 1 грн. вкладеного в його діяльність капіталу (активів, пасивів) при понесених витратах у розрахунку на 1 грн. Збільшення є позитивною динамікою.

Показники рентабельності поділяють на такі групи (табл. 8.1):

-  показники рентабельності щодо реалізації (дохідні);

-  показники рентабельності щодо активів (ресурсні, актив);

-  показники рентабельності щодо власного капіталу та зобов’язань (ресурсні, пасив);

-  показники рентабельності витрат і продукції (витратні).

Таблиця 8.1

Показники рентабельності

Показник

Порядок розрахунку

Формула

Економічний зміст

1

2

3

4

1. Показники рентабельності по відношенню до реалізації

Рентабельність за валовим прибутком

Валовий прибуток / Чистий дохід

ВП / ЧДРП

Показує, скільки валового прибутку припадає на 1 грн. чистого доходу

Рентабельність за операційним прибутком

Прибуток від операційної діяльності / Чистий дохід

ПОД / ЧДРП

Показує, скільки операційного прибутку припадає на 1 грн. чистого доходу

Рентабельність за чистим прибутком

Чистий прибуток / Чистий дохід

ЧП / ЧДРП

Показує, скільки чистого прибутку припадає на 1 грн. чистого доходу

2. Рентабельність по відношенню до активів

Рентабельність активів

Чистий прибуток / Активи

ЧП / Ас

Показує, скільки чистого прибутку припадає на 1 грн. вкладених активів (інвестицій)

Рентабельність необоротних активів

Чистий прибуток / Необоротні активи

ЧП / НОАс

Показує, скільки чистого прибутку припадає на 1 грн. необоротних активів

Рентабельність оборотних активів

Чистий прибуток / Оборотні активи

ЧП / ОАс

Показує, скільки чистого прибутку припадає на 1 грн. оборотних активів

Рентабельність виробничих фондів

Чистий прибуток / Виробничі фонди

ЧП / (ОЗ+ВЗ+НЗВ)с

Показує, скільки чистого прибутку припадає на 1 грн. виробничих фондів

3. Рентабельність по відношенню до власного капіталу та зобов’язань

Рентабельність власного капіталу

Чистий прибуток / Власний капітал

ЧП / ВКс

Показує, скільки чистого прибутку припадає на 1 грн. власного капіталу

Рентабельність позикового капіталу

Чистий прибуток / Позиковий капітал

ЧП / ПКс

Показує, скільки чистого прибутку припадає на 1 грн. позикового капіталу

4. Витратні показники рентабельності

Рентабельність операційних витрат

Прибуток від операційної діяльності / Операційні витрати

ПОД / ОВ

Показує, скільки прибутку припадає на 1 грн. понесених операційних витрат, тобто вигідність для підприємства виробництва продукції, виконання робіт, надання послуг, продажу товарів, понесених інших витрат операційної діяльності

Рентабельність витрат

Чистий прибуток / Витрати

ЧП / В

Показує, скільки отримано прибутку з кожної гривні витрат

Рентабельність продукції за валовим прибутком

Валовий прибуток / Собівартість реалізованої продукції

ВП / СвРП

Показує, скільки отримано прибутку з кожної гривні, витраченої на виробництво

Коефіцієнт адміністративних витрат

Адміністративні витрати / Собівартість реалізованої продукції

АВ / СвРП

Показує частку адміністративних витрат в собівартості реалізованої продукції

Коефіцієнт витрат на збут

Витрати на збут / Собівартість реалізованої продукції

ВЗб / СвРП

Показує частку витрат на збут в собівартості реалізованої продукції

Рентабельність окремих видів продукції

(Ціна – Собівартість) / Собівартість

(Ц – СвРП) / СвРП

Показує, скільки прибутку припадає на 1 грн. собівартості реалізованої продукції

* позначення:

А – активи;

АВ – адміністративні витрати;

В – витрати;

ВЗ – виробничі запаси;

Взб – витрати на збут;

ВК – власний капітал;

ВП – валовий прибуток;

НЗВ – незавершене виробництво;

НОА – необоротні активи;

 

ОА – оборотні активи;

ОВ – операційні витрати;

ОЗ – основні засоби;

ПК – позиковий капітал;

ПОД – прибуток від операційної діяльності;

СвРП – собівартість реалізованої продукції;

Ц – ціна;

ЧДРП – чистий дохід від реалізації продукції;

ЧП – чистий прибуток.

Розраховують також термін окупності активів (капіталу) як відношення 1 до рентабельності активів (капіталу). Терміни окупності активів (капіталу) показують період часу (в роках), протягом якого капітал чи кошти, вкладені в активи, окупляться (повернуться) за досягнутого рівня рентабельності.

 

3. Ефект фінанового важеля.

До показників оцінки ефективності використання позикового капіталу належить ефект фінансового важеля (ЕФВ):

 

,                        (8.1)

 

де Копкоефіцієнт оподаткуваннявідношення суми податків до суми прибутку;

Рарентабельність активів, %;

СП – ставка позикового відсотку, %;

ПК – позиковий капітал;

ВК – власний капітал.

Ефект фінансового важеля показує, на скільки відсотків збільшилася рентабельність власного капіталу за рахунок залучення позикових коштів в оборот підприємства. Виникає тоді, коли рентабельність активів вища за позиковий відсоток.

Ефект фінансового важеля складається з двох елементів:

1)         диференціал фінансового важеля – різниця між рентабельністю активів і відсотковою ставкою за кредитиа – СП);

2)         плеча фінансового важеля, тобто співвідношення позикового і валсного капіталу ПК / ВК.

Позитивний ефект фінансового важеля виникає, коли диференціал фінансового важеля має знак «плюс»: (Ра – СП) > 0.

В умовах інфляції ефект фінансового важеля залежить від таких факторів:

-  різниці між ставкою доходності всього інвестованого капіталу і ставкою позикового відсоток;

-  рівня оподаткування;

-  суми боргових зобов’язань;

-  темпів інфляції.

Отже, зовнішня заборгованість (позиковий капітал) виступає, з одного боку, джерелом подальшого розвитку діяльності підприємства, з іншого – є фактором підвищення фінансового ризику.

Залучаючи позиковий капітал, господарюючий суб’єкт може швидше досягти поставленої мети. А для зменшення зростаючого у зв’язку із цим фінансового ризику, необхідно робити прогноз щодо економічної рентабельності підприємства, ставки банківського відсотка та рівня інфляції.

 

Рекомендована література: [1-10].