Самостійна робота №9
Планування товарного асортименту
1.
Планування товарного
асортименту.
2.
Планування товарної
номенклатури.
1. Планування товарного асортименту
При
розробці стратегії товару необхідно працювати над формуванням товарного
асортименту. Товарний асортимент — це група товарів, тісно пов'язаних
між собою схожістю принципів функціонування, продажем одним й тим самим групам
покупців, реалізацією через аналогічні канали збуту або належністю до одного й
того самого діапазону цін.
Більшість
рішень, які приймаються відносно товарного асортименту, стосуються його ширини
— загальної кількості товарних одиниць. Широта товарного асортименту
залежить від цілей та ресурсів фірми. Наприклад,
у товарному асортименті ПрАТ «Оболонь» у 2019 році зазначалось 14
найменувань пива, 18 – безалкогольних напоїв, 16 мінеральних та питних вод, 6 –
слабоалкогольних напоїв, 2 – сидру та 5 найменувань промислових товарів.
З
часом товарний асортимент фірми розширюється. Це відбувається внаслідок
намагання фірми повніше задовольнити запити споживачів, для збільшення обсягів
продажу та прибутку. Однак додавання
нових товарів збільшує окремі статті витрат: на розробку та проєктування
товару, на придбання необхідного для виробництва обладнання, на обробку замовлень,
на транспортування та просування нового товару на ринок. Іноді менеджери
відмовляються від ідеї розширення товарного асортименту. Непотрібні або
неприбуткові товари виключаються з асортименту для збільшення загального
прибутку.
Розширення асортименту
може відбуватися у двох напрямках — за рахунок власне розширення та за рахунок насичення.
Розширення асортименту відбувається
у випадку, якщо фірма збільшує кількість товарів, які випускаються, за межі їх
теперішнього цінового діапазону. Фірма може нарощувати товарний асортимент або
вверх, або вниз, або в обох напрямах. Багато фірм починають свою діяльність у
верхній (дорожчій) частині ринку, а потім поступово поширюють свою діяльність у
нижчу (дешевшу) частину. У фірм, які діють на нижньому сегменті ринку, виникає
бажання прорватися у вищий сегмент.
Замість
розповсюдження діяльності на нижній та верхній сегменти ринку компанія може наситити
асортимент товарів, які випускаються, додаючи до нього нові вироби. Є
декілька причин насичення товарного асортименту: прагнення до додаткових прибутків,
спроба задовольнити дилерів, бажання задіяти надлишкові виробничі потужності,
спроби стати провідною компанією з вичерпним асортиментом, прагнення стримати
натиск конкурентів.
2. Планування товарної номенклатури
Деякі
фірми можуть пропонувати не одну, а декілька асортиментних груп товарів, які
створюють товарну номенклатуру. Товарній номенклатурі компанії притаманні
чотири важливі характеристики: широта, насиченість, глибина та гармонійність.
Під
широтою товарної номенклатури розуміють кількість асортиментних груп,
які випускає компанія. Наприклад,
товарна номенклатура компанії Avon включає в себе чотири основні асортиментні
групи товарів — косметику, ювелірні вироби, одяг та побутові прилади.
Під насиченістю товарної номенклатури мають
на увазі загальну кількість окремих товарів, які її складають. Наприклад, компанія Procter
& Gamble продає одинадцять
найменувань прального порошку, вісім сортів туалетного мила, шість видів
шампуню та чотири види засобів для миття посуду.
Глибина
товарної
номенклатури визначається кількістю варіантів виконання кожної торгової марки
(товару) в межах асортиментної групи. Наприклад,
майонез «Торчин» 67% Традиційний» продається вагою 190 г., 400 г., 670 г.
Гармонійність
товарної
номенклатури характеризує ступінь схожості між товарами різних асортиментних
груп з точки зору їхнього кінцевого використання, умов виробництва, каналів
розповсюдження або інших показників. Наприклад,
товарну номенклатуру ТОВ «ВО «Ковельсільмаш» складають ланцюги, поковки та
штамповки, сільськогосподарські машини та інвентар.
Розробляючи стратегію товару, фірма може:
-
створювати нові асортиментні групи товарів;
-
розширити вже існуючі асортиментні групи;
-
поглибити свою товарну номенклатуру;
-
досягати більшої
гармонійності товарів
різних асортиментних груп.