ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 1

Тема: Маркетингова товарна політика.

Мета заняття: Здобуття практичних навичок прийняття маркетингових товарних рішень.

 

Приклади вирішення типових завдань

Завдання 1

У минулому році асортиментний перелік продукції кондитерської фабрики становив 55 сортів цукерок. Фактично фабрика випускала 46 сортів цукерок. У поточному році асортиментний перелік продукції становив 59 сортів цукерок, а фактичний випуск складав 47 сортів цукерок. Визначити коефіцієнт повноти асортименту кондитерської фабрики у минулому та поточному роках та зробіть висновок.

Розв’язок

Коефіцієнт повноти асортименту обчислюється:

де Nф – фактична кількість різновидів товарів;

Nа – кількість різновидів товарів, передбачена обов’язковим асортимент­ним переліком.

Коефіцієнт повноти асортименту у минулому році:

Коефіцієнт повноти асортименту у поточному році:

Висновок: коефіцієнт повноти асортименту кондитерської фабрики у поточному році знизився, що є негативним явищем.

 

Завдання 2

Кількість різновидів товарів, передбачених товарним асортиментом роздрібного магазину становить 125 різновидів товарів. Протягом поточного року було проведено 6 перевірок фактичної наявності різновидів товарів. Внаслідок проведених перевірок, загальна кількість різновидів товарів, що були відсутні у магазині під час перевірки, становила 49 різновидів товарів. Визначити коефіцієнт стійкості (стабільності) асортименту роздрібного магазину.

Розв’язок

Коефіцієнт стійкості (стабільності) асортименту обчислюється за формулою:

де Nв – кількість різновидів товарів, що були відсутні у магазині під час перевірки;

Nа – кількість різновидів товарів, передбачених обов’язковим асортимент­ним переліком;

n – кількість перевірок.

Коефіцієнт стійкості (стабільності) асортименту роздрібного магазину становитиме:

Відповідь: коефіцієнт стійкості (стабільності) асортименту роздрібного магазину становить 0,93.

 

Завдання 3

Кількість різновидів товарів, передбачених товарним асортиментом роздрібного магазину становить 268 різно­видів товарів. Під час проведення перевірок була виявлена така фактична кількість різновидів товарів: січень – 236 різновидів, травень – 219 різновидів, липень – 255 різновидів, вересень – 260 різновидів, листопад – 213 різновидів. Визначити коефіцієнт стійкості (стабільності) асортименту роздрібного магазину.

Розв’язок

Коефіцієнт стійкості (стабільності) асортименту обчислюється:

де N1,N2,…, Nn – фактична кількість різновидів товарів у момент перевірок;

Nа – кількість різновидів товарів, передбачена обов’язковим асортиментним переліком;

n – кількість перевірок.

Коефіцієнт стійкості (стабільності) асортименту роздрібного магазину становитиме:

Відповідь: коефіцієнт стійкості (стабільності) асортименту роздрібного магазину становить 0,88.

 

Завдання 4

Фірма «Електроніка» випускала радіоприймачі «Електрон» за ціною 120 грн за одиницю. Обсяг про­дажу становив 25 тис. одиниць продукції за рік. Фірма вирішила вийти на нові сегменти ринку та випустити нові модифікації товару – радіоприймач «Електрон FМ» за ціною 85 грн за одиницю та  радіоприймач «Електрон Стерео» за ціною 170 грн за одиницю. Обсяги продажу кожного з продуктів після впровадження новинок становили: «Електрон» – 18 тис. одиниць продукції за рік, «Електрон FM» – 9 тис. одиниць, «Електрон Стерео» – 4 тис. одиниць. Витрати на впровадження на ринок нових видів продукції та її рекламу становили 75 тис. грн. Обчислити ефекти участі та заміни під час впровадження новинок і встановити, чи вигідний підприємству вихід на нові сегменти ринку.

Розв’язок

1. Визначаємо ефект участі – обсяг продажу нових модифікацій продукції.

ЕУ = ЕУЕлектрон FM + ЕУЕлектрон Стерео ,

де ЕУЕлектрон FM, ЕУЕлектрон Стерео  – обсяги продажу відповідних видів продукції;

ЕУЕлектрон FM = 85 × 9 = 765 тис. грн;

ЕУЕлектрон Стерео  = 170 × 4 = 680 тис. грн;

ЕУ = 765 + 680 = 1445 тис. грн.

2. Визначаємо ефект заміни – зміну обсягу продажу старого різновиду продукції – радіоприймача «Електрон».

ЕЗ = 120 × (25 – 18) = 840 тис. грн.

3. Визначаємо прибуток (збиток) фірми від виходу на нові сегменти ринку.

П = ЕУ – ЕЗ – В ,

де В – витрати на впровадження на ринок нових видів продукції та її рекламу.

П = 1445 – 840 – 75 = 530 тис. грн.

Висновок: оскільки внаслідок випуску нових видів продукції  фірма отримала прибуток 530 тис. грн, вихід на нові сегменти ринку вигідний.