ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 1
Тема:
Маркетингова товарна політика.
Мета
заняття:
Здобуття практичних навичок прийняття маркетингових товарних рішень.
Приклади вирішення
типових завдань
Завдання 1
У минулому році
асортиментний перелік продукції кондитерської фабрики становив 55 сортів
цукерок. Фактично фабрика випускала 46 сортів цукерок. У поточному році
асортиментний перелік продукції становив 59 сортів цукерок, а фактичний випуск
складав 47 сортів цукерок. Визначити коефіцієнт повноти асортименту
кондитерської фабрики у минулому та поточному роках та зробіть висновок.
Розв’язок
Коефіцієнт повноти
асортименту обчислюється:
де Nф –
фактична кількість різновидів товарів;
Nа –
кількість різновидів товарів, передбачена обов’язковим асортиментним
переліком.
Коефіцієнт повноти
асортименту у минулому році:
Коефіцієнт повноти
асортименту у поточному році:
Висновок: коефіцієнт
повноти асортименту кондитерської фабрики у поточному році знизився, що є
негативним явищем.
Завдання 2
Кількість різновидів
товарів, передбачених товарним асортиментом роздрібного магазину становить 125
різновидів товарів. Протягом поточного року було проведено 6 перевірок фактичної
наявності різновидів товарів. Внаслідок проведених перевірок, загальна
кількість різновидів товарів, що були відсутні у магазині під час перевірки,
становила 49 різновидів товарів. Визначити коефіцієнт стійкості (стабільності)
асортименту роздрібного магазину.
Розв’язок
Коефіцієнт стійкості
(стабільності) асортименту обчислюється за формулою:
де Nв –
кількість різновидів товарів, що були відсутні у магазині під час перевірки;
Nа –
кількість різновидів товарів, передбачених обов’язковим асортиментним
переліком;
n – кількість
перевірок.
Коефіцієнт стійкості
(стабільності) асортименту роздрібного магазину становитиме:
Відповідь:
коефіцієнт стійкості (стабільності) асортименту роздрібного магазину становить
0,93.
Завдання 3
Кількість різновидів
товарів, передбачених товарним асортиментом роздрібного магазину становить 268
різновидів товарів. Під час проведення перевірок була виявлена така фактична
кількість різновидів товарів: січень – 236 різновидів, травень – 219
різновидів, липень – 255 різновидів, вересень – 260 різновидів, листопад – 213
різновидів. Визначити коефіцієнт стійкості (стабільності) асортименту
роздрібного магазину.
Розв’язок
Коефіцієнт стійкості
(стабільності) асортименту обчислюється:
де N1,N2,…,
Nn – фактична кількість різновидів товарів у момент перевірок;
Nа –
кількість різновидів товарів, передбачена обов’язковим асортиментним переліком;
n – кількість
перевірок.
Коефіцієнт стійкості
(стабільності) асортименту роздрібного магазину становитиме:
Відповідь:
коефіцієнт стійкості (стабільності) асортименту роздрібного магазину становить
0,88.
Завдання 4
Фірма «Електроніка»
випускала радіоприймачі «Електрон» за ціною 120 грн за одиницю. Обсяг продажу
становив 25 тис. одиниць продукції за рік. Фірма вирішила вийти на нові
сегменти ринку та випустити нові модифікації товару – радіоприймач «Електрон
FМ» за ціною 85 грн за одиницю та
радіоприймач «Електрон Стерео» за ціною 170 грн за одиницю. Обсяги
продажу кожного з продуктів після впровадження новинок становили: «Електрон» –
18 тис. одиниць продукції за рік, «Електрон FM» – 9 тис. одиниць, «Електрон
Стерео» – 4 тис. одиниць. Витрати на впровадження на ринок нових видів
продукції та її рекламу становили 75 тис. грн. Обчислити ефекти участі та
заміни під час впровадження новинок і встановити, чи вигідний підприємству
вихід на нові сегменти ринку.
Розв’язок
1. Визначаємо ефект
участі – обсяг продажу нових модифікацій продукції.
ЕУ = ЕУЕлектрон FM + ЕУЕлектрон Стерео ,
де ЕУЕлектрон FM, ЕУЕлектрон
Стерео – обсяги
продажу відповідних видів продукції;
ЕУЕлектрон FM = 85 × 9 = 765 тис. грн;
ЕУЕлектрон Стерео = 170 × 4 = 680 тис. грн;
ЕУ = 765 + 680 =
1445 тис. грн.
2. Визначаємо ефект
заміни – зміну обсягу продажу старого різновиду продукції – радіоприймача
«Електрон».
ЕЗ = 120 × (25
– 18) = 840 тис. грн.
3. Визначаємо
прибуток (збиток) фірми від виходу на нові сегменти ринку.
П = ЕУ – ЕЗ – В ,
де В – витрати на
впровадження на ринок нових видів продукції та її рекламу.
П = 1445 – 840 – 75
= 530 тис. грн.
Висновок:
оскільки внаслідок випуску нових видів продукції фірма отримала прибуток 530 тис. грн, вихід
на нові сегменти ринку вигідний.