Тема 8. Організація маркетингу

1. Організація маркетингу на підприємстві.

2. Маркетингові організаційні структури.

3. Реалізація маркетингу.

 

1. Організація маркетингу на підприємстві

Організація маркетингу – це структура управління маркетинговими функціями, яка встановлює підпорядкованість і відповідальність за реалізацію поставлених цілей і виконання завдань.

Організація маркетингу на підприємстві передбачає:

-     побудову та вдосконалення структури управління маркетингом;

-     добір фахівців з маркетингу;

-     розподіл завдань, прав і відповідальності серед працівників маркетингових служб;

-     забезпечення ефективної взаємодії маркетингової служби з іншими службами фірми.

Обираючи організаційну структуру маркетингу, підприємство повинне дотримуватись таких принципів:

-     наявність чітко сформульованих цілей і завдань підприємства;

-     забезпечення оперативного обміну інформацією між службами маркетингу;

-     відсутність подвійного підпорядкування;

-     обмеження кількості персоналу;

-     обмеження кількості ланок управління;

-     чітке визначення і координація завдань керівництва і функціональних служб.

Дотримання цих принципів дасть змогу вибрати найприйнятнішу організаційну структуру управління маркетингом і забезпечити ефективність її подальшої роботи.

 

2. Маркетингові організаційні структури

Маркетингові організаційні структури – це сукупність підрозділів – групи досліджень ринку, замовлень і планування, управління процесами товароруху, збуту готової продукції, ціноутворення, комунікації, сервісу, маркетингового контролю та аналізу, закупівель тощо.

Кожне підприємство самостійно формує свою маркетингову структуру. Однак існують кілька типових моделей, серед яких виділяють:

-         неінтегровані маркетингові структури  – це сукупність відповідних підрозділів, нескоординованих у своєму впливі на споживача;

-         інтегровані маркетингові структури – здійснюють свою діяльність комплексно і управляються з одного координаційного центру.

-         Інтегровані маркетингові структури можуть бути таких типів:

-         функціональна модель  – діяльність фахівців організована, виходячи з функцій маркетингу (маркетингові дослідження, реклама, збут);

-         товарна модель – служба маркетингу організована на основі управління окремими товарами чи товарними марками;

-         модель, орієнтована на споживачів (ринки) – служба маркетингу поділяється на декілька підрозділів, які несуть відповідальність за розробку і впровадження маркетингового комплексу на певних ринках;

-         матрична модель – поєднання попередніх моделей.

 

3. Реалізація маркетингу

Найкраща маркетингова стратегія може бути неефективною, якщо підприємство неспроможне реалізувати її належним чином.

Реалізація маркетингу  це процес перетворення маркетингових планів у маркетингові заходи з метою досягнення стратегічних цілей маркетингу.

Для реалізації маркетингових планів та стратегій потрібна злагоджена робота на всіх ріням маркетингової системи. Менеджери з маркетингу приймають рішення відносно цільових сегментів, торгових марок, упаковок, ціноутворення, методів просування та збуту товарів. Разом з технологічним відділом маркетологи обговорюють дизайн товару, з виробничим – питання виробництва і управління запасами, з фінансовим – питання фінансування і використання готівки. Здійснюється співпраця також з рекламними агенціями, з представниками засобів масової інформації.

Успішна реалізація маркетингу залежить від того, наскільки вдало підприємство підбирає співробітників, від її організаційної структури, від системи прийняття рішень і схеми заохочень, а також від уміння  підприємства створити програму дій, що забезпечувала б підтримку обраної стратегії. На всіх рівнях підприємство повинно укомплектовуватись кадрами, що мають необхідні навички, мотивацію і особисті якості.

Насамкінець для успішної реалізації, маркетингові стратегії повинні відповідати загальній культурі підприємства. Культура підприємства – це система цінностей і переконань, що розділяють співробітники організації.