Тема 8.
Організація маркетингу
1.
Організація маркетингу на підприємстві.
2. Маркетингові
організаційні структури.
3. Реалізація
маркетингу.
1. Організація маркетингу на
підприємстві
Організація
маркетингу – це структура управління маркетинговими функціями, яка
встановлює підпорядкованість і відповідальність за реалізацію поставлених цілей
і виконання завдань.
Організація маркетингу на підприємстві передбачає:
- побудову та вдосконалення структури управління маркетингом;
- добір фахівців з маркетингу;
- розподіл завдань, прав і відповідальності серед працівників маркетингових
служб;
- забезпечення ефективної взаємодії маркетингової служби з іншими службами
фірми.
Обираючи організаційну структуру маркетингу, підприємство
повинне дотримуватись таких принципів:
-
наявність чітко
сформульованих цілей і завдань підприємства;
-
забезпечення
оперативного обміну інформацією між службами маркетингу;
-
відсутність подвійного
підпорядкування;
-
обмеження кількості
персоналу;
-
обмеження кількості
ланок управління;
-
чітке визначення і
координація завдань керівництва і функціональних служб.
Дотримання цих принципів дасть змогу вибрати
найприйнятнішу організаційну структуру управління маркетингом і забезпечити
ефективність її подальшої роботи.
2. Маркетингові
організаційні структури
Маркетингові
організаційні структури – це сукупність
підрозділів – групи досліджень ринку, замовлень і планування, управління
процесами товароруху, збуту готової продукції, ціноутворення, комунікації,
сервісу, маркетингового контролю та аналізу, закупівель тощо.
Кожне підприємство самостійно формує свою маркетингову
структуру. Однак існують кілька типових моделей, серед яких виділяють:
-
неінтегровані маркетингові структури – це сукупність відповідних підрозділів, нескоординованих у своєму впливі
на споживача;
-
інтегровані маркетингові структури – здійснюють свою діяльність комплексно і управляються з одного
координаційного центру.
-
Інтегровані
маркетингові структури можуть бути таких типів:
-
функціональна модель – діяльність фахівців організована, виходячи
з функцій маркетингу (маркетингові дослідження, реклама, збут);
-
товарна модель – служба маркетингу організована на
основі управління окремими товарами чи товарними марками;
-
модель, орієнтована на споживачів (ринки) – служба маркетингу поділяється на декілька підрозділів, які несуть
відповідальність за розробку і впровадження маркетингового комплексу на певних
ринках;
-
матрична модель – поєднання попередніх
моделей.
3. Реалізація
маркетингу
Найкраща маркетингова стратегія може
бути неефективною, якщо підприємство неспроможне реалізувати її належним чином.
Реалізація маркетингу
– це процес перетворення
маркетингових планів у маркетингові заходи з метою досягнення стратегічних
цілей маркетингу.
Для реалізації маркетингових планів та
стратегій потрібна злагоджена робота на всіх ріням маркетингової системи.
Менеджери з маркетингу приймають рішення відносно цільових сегментів, торгових
марок, упаковок, ціноутворення, методів просування та збуту товарів. Разом з
технологічним відділом маркетологи обговорюють дизайн товару, з виробничим –
питання виробництва і управління запасами, з фінансовим – питання фінансування
і використання готівки. Здійснюється співпраця також з рекламними агенціями, з
представниками засобів масової інформації.
Успішна
реалізація маркетингу залежить від того, наскільки вдало підприємство підбирає
співробітників, від її організаційної структури, від системи прийняття рішень і
схеми заохочень, а також від уміння
підприємства створити програму дій, що забезпечувала б підтримку обраної
стратегії. На всіх рівнях підприємство повинно укомплектовуватись кадрами, що
мають необхідні навички, мотивацію і особисті якості.
Насамкінець
для успішної реалізації, маркетингові стратегії повинні відповідати загальній
культурі підприємства. Культура підприємства – це система цінностей і
переконань, що розділяють співробітники організації.