1.3 Виробництво легкових автомобілів в Україні

 

Проаналізувати вітчизняні тенденції виробництва легкових автомобілів виявилося складніше, ніж світові, з ряду причин. У засобах масової інформації, спеціалізованих і статистичних виданнях друкуються і продовжують друкуватися ще сьогодні суперечливі дані про число автомобілів, зібраних на вітчизняних заводах. Постійно змінюється і кількість автоскладальних підприємств залежно від того, чи отримують вони машинокомплекти (оскільки власного повного циклу виробництва автомобілів може не бути), чи ні.

На початок 2015 року в Україні функціонувало чотири заводи, сумарна програма випуску яких складала 430 тисяч і більше легковиків – ЗАТ ЗАЗ (Запоріжжя і Іллічівськ), “Богдан” (Черкаси), Єврокар (Ужгород-Соломоново) і КрАСЗ (Кременчук), з яких лише перший освоїв повний цикл виготовлення окремих моделей, зокрема ЗАЗ Forza і ЗАЗ Vida. Все інше – це крупновузлове складання.

Оцінити можливості забезпечення населення України автомобілями власного виробництва допоможе графік, показаний на рисунку 1.14 з результатами роботи українських автозаводів за п’ятнадцять років.

 

Рисунок 1.14 – Динаміка обсягів виробництва і продажу в Україні

легкових автомобілів у 2004–2018 роках, тис. одиниць

 

Як видно з графіка, задоволення потреб українців автомобілями вітчизняного виробництва протягом усього зазначеного періоду проходило неритмічно. Особливо різкий спад відбувся у післякризовий період  (2008 рік), що віддзеркалилося на структурі парку.

Сьогодні випуск продукції вітчизняні автозаводи планують вже виходячи з потреб ринку. Зрештою так робиться у всьому світі, коли програма виробництва формується на основі заявок дилерів і дистриб’юторів.

Тому, станом на початок 2019 року в Україні залишилося лише одне підприємство на продукцію якого існує ринковий попит. Це завод “Єврокар” у селі Соломоново Закарпатської області, який займається крупновузловим складанням автомобілів чеського підрозділу ŠKODA об’єднання, що входить у VOLKSWAGEN Group. Підприємство пропонує ринку сучасні моделі ŠKODA Fabia, Rapid, Octavia і Superb, а 2018 рік завершило на позначці 5659 легковиків.

Чи зможе українське автомобілебудування досягти світового рівня? Очевидно, що найближчим часом ні, оскільки галузь не відповідає жодному з критеріїв, означених схемою (див. рис. 1.13). Сьогодні вітчизняна автомобільна промисловість продовжує переважно “період викруткового складання”, хоча окремі заводи й виношують плани на майбутнє працювати за системою SKD1 – дрібновузлове складання (з штампуванням, зварюванням і фарбуванням кузовів) та переходом у, так званий, “період повноцінного складального виробництва”.