1.2 Автомобільні об’єднання і альянси та
критерії їх функціонування
Сьогодні розвиток світового
автомобілебудування можна охарактеризувати трьома важливими моментами.
По-перше, це обов’язковість надлишку виробничих потужностей,
що є суттєвим для організації більш гнучкого і безболісного оновлення
модельного ряду. Однак, це, у свою чергу, збільшує витрати і здорожує
виробництво.
По-друге, автомобілебудування завжди було і
залишається галуззю машинобудування з високими постійними затратами коштів.
Дотримання жорстких міжнародних вимог з витрати пального, безпеки руху і
захисту навколишнього середовища заставляють виробників ускладнювати
конструкцію своїх автомобілів, використовувати нові матеріали і технології
високої вартості, складні технічні рішення. Освоєння виробництва лише однієї
нової моделі коштує фірмі приблизно один мільярд доларів. Витрати переносяться
на собівартість майбутнього автомобіля і роблять його виробництво рентабельним
лише за умови мільйонних тиражів.
По-третє, перенасиченість основних
автомобільних ринків і жорстка боротьба за споживача призводить до постійного
зниження прибутковості підприємства. Нічого подібного не можуть собі дозволити
дрібні і середні фірми, тому вони або розорюються, або переходять до більш
крупніших і фінансово міцніших компаній.
Непримиримі колись конкуренти починають
кооперуватися, створювати спільні виробництва, дослідницькі центри, збутову
мережу. Але, якщо раніше такі об’єднання були характерними для фірм однієї
країни ( до недавнього часу PSA – Peugeot і Citroen у Франції, VAG – Volkswagen
і Audi у Німеччині), то сьогодні кооперація вийшла на
більш високий міжнародний рівень, примушуючи до співробітництва значно
віддалені географічно компанії Європи, Америки та Азії (наприклад, французько-японське об’єднання RENAULT+NISSAN або італійсько-американське
FIAT+CHRYSLER).
Число незалежних виробників скорочується з
кожним роком. Якщо у 1964 році їх було 52, у 1998-му – 18, 2000-му – 15, то за
прогнозами експертів до 2020 року крупних і самостійних компаній залишиться не
більше 8...10. У доповнення до традиційного методу поглинання слабких
сильнішими долучився ще один спосіб: два великі, достатньо конкурентні концерни
у спробі зміцнитися купляють або обмінюють пакети акцій один в одного, утворюючи,
таким чином, спільні об’єднання (альянси). Іде процес концентрації і
глобалізації світового автомобілебудування, внаслідок якого дедалі більша
частина економічної активності, економічного обміну проходить між людьми і
організаціями, які живуть і функціонують у різних, часто досить віддалених
країнах світу.
На рисунках 1.2-1.12 схематично показані
сучасні автомобільні об’єднання і альянси, які утворилися і діяли на початок
третього тисячоліття.
Однак утворення транснаціональних об’єднань ще
не означає автоматично їх успішної діяльності. Беззаперечним залишається факт:
якщо концерн хоче зберегти або збільшити обсяги реалізації, то неможливо
підвищувати ціни на автомобілі. Потрібно менше затрачати на їх розробку і
виробництво. У той же час росте число споживачів, які хотіли б придбати
транспортний засіб відмінний від більшості, так званий “нішевий”
автомобіль. Він може коштувати дорожче, але за умови, що випуск його малими
серіями все ж буде для фірми рентабельним.
Рисунок 1.2 –
Структура концерну GENERAL MOTORS
Рисунок 1.3 – Структура фірм FORD і HONDA
Рисунок 1.5 – Структура транснаціонального
альянсу RENAULT-NISSAN-MITSUBISHI
Рисунок 1.6 – Структура транснаціонального альянсу FCA
Рисунок 1.7 – Структура альянсу PSA
Рисунок 1.8 – Структура концерну BMW
Рисунок 1.9 – Структура фірми
TOYOTA
Рисунок 1.10 – Структура фірми HYUNDAI
Рисунок 1.11 – Структура фірми TATA
Рисунок 1.12 – Структура концерну
DAIMLER
Сьогодні автовиробники мають володіти такими якостями як кількість (необхідні обсяги випуску), новаторство і компетентність. Зарубіжні експерти називають шість критеріїв, у разі дотримання яких стає можливим
функціонування міжнародних автомобільних альянсів. Для зручності їх можна
об’єднати у два блоки, як це
показано на рисунку 1.13.
Досягти необхідних масштабів випуску вдається лише за умови, коли діяльність концерну відповідає
одному з трьох кратерів
блоку “Присутність на ринках”, а саме
10...20% охоплення одного з трьох
найбільших світових ринків – Європи, Північної Америки чи Південно-Східній Азії. Ще три критерії першого блоку – це надійні позиції у виробництві автомобілів класу “люкс”, де найперше впроваджуються нові ідеї; довгий модельний
ряд (охоплення максимальної
кількості ніш), що позитивно впливає на конкурентоспроможність марки; крупносерійність,
яка забезпечує потрібну кількість.
Кожний з представлених
сьогодні на ринку виробників
відповідає одному з перерахованих
шести критеріїв, інакше б його там (на ринку) не було. Ті з продуцентів, які хочуть протриматися
довший час, мають відповідати двом вимогам. Однак, якщо хтось виношує
плани на майбутнє, то необхідна кількість критеріїв у такому випадку зростає до чотирьох. Утворення об’єднань чи альянсів дозволяє
досягти поставленої мети швидше і з меншими затратами.
Рисунок 1.13 – Критерії
функціонування автомобільних
об’єднань (альянсів)
Крім того, існує ще один чинник,
який суттєво впливає на розвиток світової автоіндустрії. У зв’язку з насиченням і стабілізацією традиційних ринків Західної Європи, Північної Америки і Японії найближчі десять років автомобілебудування
особливо інтенсивно буде розвиватися
у країнах Азії, Східної Європи і Південної Америки. Аналітики вважають, що кращі
шанси для зростання будуть мати ті
компанії, які налагодять у цих регіонах власні виробничі потужності або прикуплять вже існуючі. Останні
події в Україні свідчать про те, що вона поступово втягується у світові процеси глобалізації, натомість сучасний стан автомобілізації країни ще далекий від бажаного.