1.1 Світове виробництво легкових автомобілів
Минуле століття справедливо вважається століттям автомобіля, про
що свідчить динаміка світового виробництва транспортних засобів. Якщо у 1940
році було вироблено чотири мільйони автомобілів усіх типів, то вже через десять
років одних тільки легковиків зійшло з конвеєрів у два рази більше, а 2017 рік
став рекордним за всю історію світового автомобілебудування – 73456531 легкових
автомобілів. На рисунку 1.1 наведена динаміка світового виробництва легковиків
протягом останніх 58-ти років.

Рисунок 1.1 – Динаміка
світового виробництва легкових
автомобілів за роками,
тис. одиниць
Необхідно зазначити, що наведені статистичні дані до 2000
року враховували усі види легкових авто, за винятком позадорожників,
оскільки в окремих країнах вони разом з пікапами кваліфікуються як легкі
вантажівки. Пізніше до традиційних легкових автомобілів почали додавати і цей
вид транспортних засобів (див. рис. 1.1).
У таблиці 1.1 показаний обсяг випуску легкових
автомобілів усіх типів у 2017 році тридцятьма найбільшими
країнами-продуцентами. Майже 60% легкових автомобілів було вироблено в
азіатсько-тихоокеанському регіоні. Цей факт підтверджує, що центр ваги автомобільного
виробництва знаходиться в Азії і з кожним роком набуває все більшого значення.
Безумовним лідером з випуску
легкових автомобілів, як у своєму регіоні, так і у світовому масштабі залишається Китай де у 2017 році кожен третій легковий
автомобіль, вироблений на планеті, був зібраний
у КНР.
Друге місце, як азіатсько-тихоокеанського, так
і світового рейтингу країн, що виробляють легковики займає Японія. У 2017 році
в Японії було виготовлено 8347837 легкових автомобілів або 11,4% світової
продукції.
Таблиця 1.1 – Випуск легкових
автомобілів у 2017 році
найбільшими країнами-продуцентами,
одиниць
|
№ з/п |
Країна |
Кількість |
№ з/п |
Країна |
Кількість |
|
1 |
Китай |
24806687 |
16 |
Словаччина |
1001520 |
|
2 |
Японія |
8347836 |
17 |
Індонезія |
982356 |
|
3 |
ФРН |
5645581 |
18 |
Таїланд |
818440 |
|
4 |
Індія |
3952550 |
19 |
Канада |
749458 |
|
5 |
Південна Корея |
3735399 |
20 |
Італія |
742642 |
|
6 |
США |
3033216 |
21 |
Польща |
514700 |
|
7 |
Іспанія |
2291492 |
22 |
Угорщина |
502000 |
|
8 |
Бразилія |
2269468 |
23 |
Малайзія |
424880 |
|
9 |
Мексика |
1900029 |
24 |
Румунія |
359240 |
|
10 |
Франція |
1748000 |
25 |
Марокко |
341802 |
|
11 |
Великобританія |
1671166 |
26 |
Бельгія |
336000 |
|
12 |
Іран |
1418550 |
27 |
ПАР |
321358 |
|
13 |
Чехія |
1413881 |
28 |
Тайвань (КНР) |
230356 |
|
14 |
РФ |
1348029 |
29 |
Швеція |
226000 |
|
15 |
Туреччина |
1142906 |
30 |
Аргентина |
203700 |
На території
Європи, включаючи Туреччину найбільшим виробником залишається Німеччина, яка
випродукувала 5645581 легковиків У першу
десятку також входять Іспанія, Франція, Великобританія, Чехія та інші (див. табл. 1.1). Загалом європейський
регіон залишається другим світовим майданчиком за обсягами виробництва.
Третє місце в
конкуренції регіонів зайняла Північна Америка. Консолідований показник
виробництва легкових автомобілів у країнах NAFTA (США, Канада і Мексика) склав
5682703 легкових автомобілі. Лідером регіону залишаються Сполучені Штати, на
частку яких припадає 53,4% північноамериканського виробництва пасажирських
авто. Серед країн Південної Америки лідерство збереглося
за Бразилією, обсяг продукції її заводів у 2017 році склав 2269468 легковиків.
У таблиці 1.2
наведений перелік 18 світових компаній, груп, корпорацій і альянсів –
виробників легкових автомобілів, які у 2018 році виготовили і продали найбільше
легкових автомобілів. Тут рейтинг очолює група
VOLKSWAGEN, яка об’єднує такі фірми: власне VOLKSWAGEN, а також ŠKODA, SEAT, AUDI, PORSCHE, BENTLI, LAMBORGHINI і BUGATTI.
На другому
місці розмістилася корпорація TOYOTA MOTOR, яка включає у себе LEXUS, SUBARU і DAIHATSU, а на третьому, з досить розгалуженою у
світі мережею заводів – RENAULT-NISSAN. Альянс володіє акціями у Східній Європі
таких виробників, як DACIA, АвтоВАЗ і ЗАО “Рено Россия”, Південній Кореї – SAMSUNG, Японії – MITSUBISHI і США – INFINITI.
Аналіз статистичних даних в
автомобілебудуванні засвідчує, що не всі виготовлені автомобілі можуть були
реалізовані. Так, у різні роки не знаходили
своїх власників від 4 до
8,5% легковиків щорічно.
Ще більша різниця спостерігається, коли порівнювати виробничі потужності
галузі з фактичним випуском. Сумарний
потенціал світової автоіндустрії, ще у
2012 році оцінювався на рівні 74,5 мільйонів транспортних засобів, у той час як
було випущено лише 63,081 млн одиниць, тобто, 85% від можливого. Тим не менше,
будівництво нових автозаводів продовжується і сьогодні.
Таблиця 1.2 – Рейтинг світових
виробників
легкових автомобілів у 2018 році, тис.
одиниць
|
№ з/п |
Концерн (альянс) |
Кількість |
№ з/п |
Концерн (альянс) |
Кількість |
|
1 |
VOLKSWAGEN Gr. |
10830,63 |
10 |
SUZUKI MOTOR Co. |
3213,22 |
|
2 |
TOYOTA MOTOR Co. |
10520,66 |
11 |
DAILMLER AG |
2742,25 |
|
3 |
RENAULT-NISSAN Allance |
10361,00 |
12 |
BMW AG |
2493,74 |
|
4 |
GENERAL
MOTORS Co. |
8786,99 |
13 |
GEELY Gr. |
2293,78 |
|
5 |
HYUNDAI MOTOR Comp. |
7507,95 |
14 |
MAZDA MOTOR Co. |
1633,98 |
|
6 |
FORD MOTOR Comp. |
5734,31 |
15 |
TATA MOTORS Co. |
1302,17 |
|
7 |
HONDA MOTOR Co. |
5261,13 |
16 |
CHANGAN Co. |
1260,46 |
|
8 |
FCA Gr. |
4840,66 |
17 |
SUBARU Co. |
1068,33 |
|
9 |
PSA Gr. |
4125,68 |
18 |
DONGFENG Comp. |
962,64 |