9.2 Заходи з
адаптації легкових автомобілів
Більшість
світових виробників, які представлені на вітчизняному автомобільному ринку, підтверджують серйозне
ставлення до пристосування своєї продукції до українських доріг та умов експлуатації.
Корпорація
MAZDA дуже відповідально ставиться до вивчення дорожньо-кліматичних умов, у яких експлуатуються її
автомобілі. Тому для кожного ринку пропонуються окремі моделі, обов’язково
адаптовані до даного регіону. Дослухатися до клієнтів, знати їх бажання,
турбуватися про те, щоб транспортні засоби у різних умовах надійно працювали
увесь відведений їм термін служби – один із стрижнів філософії фірми MAZDA.
Перш ніж
розпочати постачання автомобілів в Україну, делегація MAZDA MOTORS Corp на початку 1990 року здійснила ознайомлювальну поїздку
від Карпат до Луганська. По шляху руху фахівці фірми зробили виміри підйомів
(спусків) дороги, відібрали на заправних станціях зразки пального, мастильних
матеріалів, вивчали глибину снігового покриву, кількість опадів тощо. Ця
своєрідна лабораторія на колесах провела ґрунтовне дослідження дорожніх та
кліматичних умов України і лише після завершення повного циклу робіт восени
1990 року надійшла перша партія нових автомобілів, у паспортах яких був запис
“Зроблено в Японії для України”. Вони мали підвищений дорожній просвіт,
посилені вузли підвісок, збільшену жорсткість та додаткову антикорозійну
обробку кузова.
Усі легковики
BMW, що офіційно продаються в Україні, оснащені спеціальним “пакетом для
поганих доріг”, який може ще носити назву la-ost –
“східний” пакет. Він передбачає збільшення дорожнього просвіту на 20-25мм,
підсилену ходову частину, включаючи елементи підвіски, захист картера двигуна,
встановлення шин з більшою висотою профілю, а весь комплекс з адаптації охоплює
понад чотири десятки нових деталей. За підрахунками інженерів компанії, такі
заходи скорочують на 40% неполадки, пов’язані із експлуатацією автомобілів BMW
по дорогах країн СНД.
Легковики Audi в офіційного імпортера фірми АГ “Віпос”
виготовляються для українського ринку за спеціальною версією “погані дороги” ще
на заводі в Німеччині. В них зроблені зміни у підвісці та амортизаторах,
збільшений дорожній просвіт, встановлений захисний кожух картера двигуна,
проведена адаптація до пального.
Автомобілі Volkswagen, які завозяться в Україну генеральним імпортером
Intercar Ukraine Ltd., також складаються спеціально для українського ринку.
Вони мають підсилену підвіску, пристосовану до місцевих доріг, а паливна
система автомобілів з бензиновими двигунами доопрацьована для використання
марок бензину, починаючи з октанового числа 92 і вище.
OPEL вважає
Україну з “поганими та пильними дорогами”, тому ще у 1997 році ввів внутрішній
стандарт Bad Road – “погана
дорога”. Сьогодні майже всі автомобілі фірми, що поставляються на український
ринок офіційними дилерами УкрАВТО, мережею салонів АВТОХАУС та іншими,
оснащуються спеціальними пакетами для поганих (Bad Road Package) і пильних (Dust Package) доріг, які
передбачають збільшення дорожнього просвіту та ходу підвісок, високопрофільні шини, підсилення стійок
та амортизаторів, встановлення бризковиків,
додаткових ущільнень тощо.
Продукція
французького концерну RENAULT розподілена по так званих конференціях залежно
від експлуатаційних умов у тій чи іншій країні. Україна віднесена до
конференції DOI, в яку входять країни з проблемними умовами експлуатації. Сюди
ж включені інші члени СНД, а також країни Скандинавії, де досить холодний
клімат. Відповідно в автомобілях Renault
застосовуються мастильні та експлуатаційні матеріали, адаптовані до подібних
умов, всі гумовотехнічні вироби, здатні витримувати низькі температури,
посилена обробка днища кузова, збільшений дорожній просвіт, захищений двигун,
підсилена підвіска проведені інші заходи.
Досить
об’ємним є пакет заходів з адаптації до умов СНД легковиків чеської фірми
ŠKODA. У зв’язку із складанням моделей в Україні, доцільним буде навести
весь перелік конструкційних рішень, впроваджених в автомобілі. Він включає:
– збільшений
на 15...20 міліметрів кліренс за допомогою встановлення нових пружин та
амортизаторів;
– підсилені
рейка рульового механізму і рульова трапеція;
– блок керування двигуном дозволяє використовувати менш якісний
бензин;
–
електроізоляція дротів має підвищену вологостійкість;
– акумуляторна батарея встановлюється у чохлі, який запобігає
проникненню пилу та вологи;
– передні пружини підвіски для зниження корозії захищені
пластиковими обтічниками;
– порожнини у днищі кузова заповнені антикорозійною речовиною – пластизолем;
–
трубопроводи одягнуті у пластикові чохли;
– задні гальмові механізми оснащені спеціальними “відсічниками” бруду.
На додаток
фірма пропонує проводити технічне обслуговування автомобіля частіше – через 10,
а не через 15 тисяч кілометрів, як у Європі.
Одночасно, на
автомобільному ринку України пропонується безліч моделей, не пристосованих до
місцевих умов експлуатації, чому є ряд пояснень. По-перше, такі автомобілі
завозяться фізичними особами або “сірими” дилерами, які не мають статусу
офіційних імпортерів. Більше того, вони можуть пропонувати транспортні засоби,
виготовлені не для Європи, а, наприклад, для країн Близького Сходу, де дорожньо-кліматичні умови кардинально відрізняються від
українських. Експлуатація подібного автомобіля в Україні може поставити перед
його власником вже від початку ряд проблем, важких до розв’язання.
По-друге, є
моделі, які гідно переносять вітчизняні умови, тому
виробники постачають на український ринок свою продукцію у європейській
специфікації. Найбільше це стосується позадорожників
таких фірм як DAIHATSU (модель Terios), LAND ROVER (Defender, Discovery),
MERCEDES-BENZ (G-klasse, M-klasse),
NISSAN (Patrol, Terrano),
SUZUKI (Vitara, Jimny),
TOYOTA (Land Cruizer, Prado) та інших. Спроектовані для складних умов руху,
більшість з них мають рамну конструкцію, наділені достатнім запасом міцності,
тому не потребують спеціальної адаптації, принаймні, до поганих українських
доріг.
І, нарешті,
по-третє, існує точка зору, яка піддає сумніву доцільність для виробника
проведення адаптації продукції до конкретних умов експлуатації. Якщо концерн
випускає в рік мільйон і більше легковиків різних моделей, то заради сотні чи
навіть тисячі – призначених для українського ринку, навряд чи буде вигідним
впроваджувати значні зміни у конструкцію автомобіля, який і без цього
демонструє свої переваги у надійності і довговічності перед вітчизняними
виробами. Хороший автомобіль залишається таким навіть у незадовільних
експлуатаційних умовах.
Разом з тим,
аналіз вітчизняних умов, у яких експлуатуються іномарки підтверджує доцільність
їх адаптації, принаймні, сьогодні і в найближчому майбутньому. Важлива роль у
процесі пристосування транспортних засобів відводиться також аналітичній
інформації про місцеві експлуатаційні умови. Її фірми можуть отримати
самостійно, шляхом проведення спеціальних досліджень, або безпосередньо від
своїх дилерів (дистриб’юторів). Актуальними залишаються і види адаптації (до
пального та дорожньо-кліматичних умов), тому
українські оператори змушені ініціювати реалізацію в автомобілях відповідних
рішень, якщо вони не передбачені планами виробників, або виконувати окремі
роботи самостійно. Орієнтовний перелік заходів з пристосування легкових
автомобілів до українських умов експлуатації наведений в таблиці 9.1.
Адаптація
інжекторних двигунів до бензину з октановим числом 95 і менше проводиться
шляхом змін у електронній системі, коли задаються нові умови роботи – момент
запалювання, тривалість імпульсу впорскування. Виглядає подібне
переналагодження “мізків” як звичайна заміна “чіпа”. Безперечно, параметри двигуна погіршуються (зменшується
максимальна потужність, обертовий момент), але не настільки, щоб це було
помітним при експлуатації автомобіля. Регулювання запалювання може
здійснюватися також напівавтоматично або автоматично
за допомогою октан-коректора, що дозволяє заливати в бак бензин різних марок,
починаючи з А-92.
Усування
різноманітних домішок ведеться за допомогою встановлення у системі подачі
пального двох-трьох додаткових фільтрів. Спочатку пальне проходить через
фільтр, встановлений разом з насосом у паливному баці.
Таблиця 9.1 – Заходи щодо адаптації
легкових автомобілів в Україні
|
ВИД
АДАПТАЦІЇ |
РЕКОМЕНДОВАНІ
ЗАХОДИ |
|
Пристосування
двигуна до бензину з октановим числом 95 і менше |
1.
Встановлення на автомобілі карбюраторного двигуна (в даний час рішення не
застосовується) 2.
Переналагодження електронної системи
керування подачею пального інжекторних двигунів |
|
Пристосування
двигуна і систем живлення до хімічних та механічних домішок у пальному |
1.
Встановлення в системі подачі пального додаткових очисних фільтрів 2. Вилучення
з вихлопної системи каталітичного нейтралізатора і кисневого датчика1
3.
Скорочення терміну проходження
технічного обслуговування |
Пристосування
до низької температури
|
1. “Зимовий
пакет” для водія: додаткова теплоізоляція кузова; обігрівач салону більшої
потужності; підігрів керма і крісел 2. “Зимовий
пакет” для автомобіля: акумуляторна батарея, стартер і генератор підвищеної
потужності; підігрів зовнішніх дзеркал,
заднього і переднього стекол, бачка і
форсунок змивачів вітрового скла та фар; морозостійкі гумовотехнічні і
пластмасові вироби або їх захист спеціальним покриттям; використання
експлуатаційних рідин і мастильних матеріалів на синтетичній основі, які
зберігають свої властивості при низьких температурах; встановлення,
спеціально адаптованих до мінусових температур, охоронної системи,
сигналізації |
|
Пристосування
до підвищеної вологості |
1.
Додаткова антикорозійна обробка кузова 2.
Встановлення у колісних нішах окремих підкрилків 3.
Кріплення в арках за колесами спеціальних бризковиків 4.
Збільшення об’єму бачка змивача стекол і фар 5. Покриття днища автомобіля комплектом
пластмасових щитів |
Збільшення
дорожнього просвіту
|
1.
Збільшення на 0,5...1,0 виток пружин підвісок та подовження штоків
амортизаторів або встановлення нового комплекту 2.
Встановлення спеціальних прокладок під пружини 3.
Застосування коліс або шин більших розмірів |
Зміна
характеристик підвісок
|
Збільшення
(зменшення) ходу підвісок з одночасним дотриманням компромісу між плавністю
ходу та стійкістю і керованістю автомобіля |
Збільшення
міцності кузова, підвісок, інших елементів автомобіля
|
1.
Підвищення жорсткості кузова автомобіля за допомогою введення додаткових
підсилюючих елементів, нарощування січення найбільш навантажених деталей чи
використання для них металу з кращими механічними властивостями 2.
Встановлення підсилених, як правило, газонаповнених амортизаторів 3.
Зміцнення важелів, шарнірів підвіски 4.
Збільшення числа витків або товщини дроту пружини підвіски 5.
Підсилення підшипників коліс, кульових опор, основних елементів ходової
частини |
Захист від
механічних пошкоджень
|
1. Захист
піддона картера двигуна чи повністю нижньої частини моторного відсіку
пластиковим кожухом 2. Захист
паливного баку і паливопроводів 3.
Перекриття повітрезабірника для повітря, що
спрямовується до радіатора, спеціальною сіткою |
Захист від
дорожнього пилу (снігу)
|
1. Перенесення патрубків забирання
повітря у місце, де концентрується менше куряви, у тому числі, снігової 2. Встановлення додаткових фільтрів
очищення повітря для двигуна, клімат-контролю, кондиціонера, системи
вентиляції 3.
Застосування “протипилевого” пакета – додаткових
ущільнень і заглушок, здатних запобігати проникненню в салон пилу чи снігу |
|
Застосування спеціального “пакету для поганих доріг” |
1.
Обов’язковість підсилювача керма навіть для легковика особливо малого класу 2.
Присутність механізму блокування заднього міжколісного
диференціала для позадорожників 3.
Наявність традиційного повноцінного запасного колеса замість “докатки” з більш зручним для діставання розміщенням 4.
Розширена комплектація інструменту, у
тому числі, спеціальний домкрат з хитною “п’ятою” |
|
Адаптація автомобілів, виготовлених у США (у тому числі, відповідно, до європейських вимог) |
1. Фари
головного світла з американським світлорозподілом замінюються на фари
європейського типу 2.
Покажчики поворотів мають бути оранжевого, а не червоного кольору, включатися
не почергово, а синхронно і розміщатися у зовнішньому секторі світлових
блоків 3. Тоновані
стекла автомобіля мають пропускати більший відсоток світла, ніж в
американському варіанті 4. Для
встановлення номерних знаків вітчизняного стандарту передбачається спеціальний кронштейн або
підготовлене нове місце на бамперах, кришці багажника чи задніх дверцятах, що
підсвічується 5.
Нейтралізатор демонтується, а комп’ютерне керування двигуном перепрограмовується на використання нижчих сортів пального1 6. Дорожній
просвіт, за необхідності, збільшується за рахунок висоти профілю шин або
деталей підвіски 7. “М’яка”
підвіска робиться жорсткішою за допомогою нових пружин, стабілізаторів поперечної стійкості,
газонаповнених амортизаторів 8.
Градуювання спідометра в милях дублюється або виконується у кілометрах |
1) Захід був дійсний до початку дії
заборони експлуатації автомобілів без нейтралізаторів
Потім, після
первинної фільтрації, воно потрапляє в основний фільтр з водорозділювачем
(сепаратором), пізніше – у форсунку, де проходить перед розпиленням додатковий
щілинний фільтр супертонкого очищення. Таким чином
вдається відділити сірку, воду і механічні частинки.
Особливо шкідливими
вважаються свинець та
його сполуки, яких найбільше міститься в етилованому
бензині. Вони швидко виводять з ладу каталітичний нейтралізатор вихлопних газів
і зв’язаний з ним кисневий датчик (лямбда-зонд). За таких умов найпростіше, що
роблять фірми, – це вилучають із вихлопної системи нейтралізатор, після чого
переналагоджується електронна система керування двигуном або встановлюється
новий електронний блок.
Наявність
смоли у пальному, навіть якщо її концентрація відповідає вимогам стандарту,
спричиняє набагато гірші наслідки, ніж це можна передбачити. В процесі роботи
двигуна вона осідає і твердне на втулках клапанів, внаслідок чого останні
“зависають”. Як результат, двигун виходить з ладу та потребує складного
ремонту. Тому в інструкції з експлуатації автомобіля мають вказуватися марка та
вимоги до пального, а також призначатися скорочені терміни проходження
технічного обслуговування з обов’язковою перевіркою присутності смолистих відкладень.
Адаптація
продукції західних автовиробників до місцевих кліматичних умов, як вже
зазначалося, охоплює два напрями: адаптацію до низької температури та адаптацію
до вологого клімату. В свою чергу адаптація до низької температури передбачає
виконання робіт, які стосуються водія, пасажирів та безпосередньо автомобіля.
На противагу від “пакета для жаркого клімату” такі заходи об’єднуються під
назвою “зимовий пакет”.
З метою створення та підтримання оптимального
температурного режиму (17...24°С) в
салоні автомобіля проводиться додаткова теплоізоляція “життєвого” простору
кузова, допрацьовується кліматична установка, встановлюється опалювач підвищеної
потужності і т. п.
Значна
частина змін стосується автомобіля. У першу чергу вирішується проблема запуску
двигуна і безперебійної роботи електромережі при низьких температурах, для чого
встановлюються акумуляторна батарея, стартер та генератор підвищеної
потужності. Пристосування авто до холодного клімату включає також ряд інших
заходів.
Адаптація до вологого середовища
передбачає, у першу чергу, додаткову антикорозійну обробку кузова. Адже
агресивним може бути не лише суміш для посипання доріг взимку, але й звичайне
атмосферне повітря, яке насичене солями моря у приморських населених пунктах та
територіях. Додаткова антикорозійна обробка проводиться навіть у тому випадку,
якщо кузов автомобіля повністю оцинкований. Практикується також обробка антикорозійним
покриттям водовідвідних жолобів на автомобілі та встановлення з метою
запобігання корозії колісних ніш, окремих підкрилків.
Зменшення
загального забруднення легковика під час руху гряззю досягається за допомогою
кріплення за колесами спеціальних бризковиків (чого
немає на європейських комплектаціях), спойлерів інших
елементів. Захист моторного відсіку від дорожнього бруду здійснюється за
допомогою кожуха, встановленого під силовим агрегатом. Можливе покриття
повністю днища автомобіля комплектом щитів, виготовлених з пластмаси.
Роботи з
пристосування легковика до поганих дорожніх умов можна розділити за кількома
напрямками, починаючи від збільшення дорожнього просвіту і закінчуючи
застосуванням окремих агрегатів, вузлів, обладнання у спеціальній комплектації
для поганих доріг. Кожний з напрямків передбачає серію окремих заходів (див.
табл. 9.1). Наприклад, збільшення дорожнього просвіту можна отримати,
застосувавши колеса більших розмірів за умови, що встановлені на них шини
будуть мати відношення висоти профілю до ширини не нижче 0,6. У протилежному
випадку розміри коліс зменшують. Це дозволяє використовувати звичайні, а не низькопрофільні шини, що у свою чергу усуває небезпеку
деформації дисків коліс під час їзди поганою дорогою або при паркуванні на
тротуарі.
При зміні
дорожнього просвіту за рахунок елементів підвіски часто відбувається зміна її
пружної характеристики. Надмірно “жорсткі” чи надто “м’які” підвіски не
підходять для українських доріг. Тому у першому випадку намагаються збільшити
хід підвіски, а в другому, навпаки, – зробити його меншим, внаслідок чого
вступають у протиріччя такі споживчі якості автомобіля як плавність ходу
(комфорт) та стійкість і керованість. Відповідно, результати регулювання
підвіски у такому випадку – це своєрідний компроміс між зазначеними
властивостями легковика.
Найпопулярнішим
захистом від механічних пошкоджень агрегатів автомобілів, які експлуатуються на
території країн СНД, є захист піддона картера двигуна чи повністю нижньої
частини моторного відсіку металевим або рідше – пластмасовим кожухом. Можливий
також захист днища кузова, крил та радіатора, зокрема від дрібних камінців,
яких безліч на проїжджій частині і узбіччі дороги. З цієї ж причини нижній повітрезабірник для повітря, що направляється до радіатора,
перекривається спеціальною сіткою (автомобілі MAZDA). Передбачений також ряд
заходів убезпечення автомобіля від дорожнього пилу, а зимою – снігу.
Низька якість
східноєвропейських доріг заставляє зарубіжних виробників задавати специфікацію
автомобіля, відмінну від західноєвропейської. Так, у пакеті для важких дорожніх
умов є обов’язковим підсилювач керма навіть для легковика особливо малого класу
(Ford Ka) чи механізм
блокування заднього міжколісного диференціала для позадорожників (Nissan Patrol GR). Розширений штатний перелік водійських
інструментів включає у тому числі спеціальний домкрат з хиткою “п’ятою” для
безпечного виважування автомобіля на нерівній (!) опорній поверхні.
Не прийшли
сьогодні до спільної думки автовиробники щодо діапазону передатних чисел
коробки передач. Зокрема, автомобілі фірми OPEL для російського ринку, де
дорожні умови не набагато різняться від українських, комплектуються трансмісією
з коротким рядом передатних чисел, що забезпечує кращу динаміку руху. Український
дилер німецької фірми нічого не говорить про подібну комплектацію. І навпаки –
розтягнуті передатні числа коробки таких автомобілів як Daewoo
Nubira, Renault Sumbol дають можливість здійснювати плавний набір швидкості
(миттю розганятися не дозволяє і стан доріг), що позитивно позначається на
економії пального.
Окремо
пристосовуються до європейських (українських) умов експлуатації також
автомобілі, виготовлені у США (див. табл. 9.1).
Водночас
адаптації властиві й певні недоліки. Автомобіль з жорсткою підвіскою більш
чутливо реагує на вибоїни і дорожні нерівності. Передача динамічних навантажень
(аж до “пробиття” підвіски) на кузов скорочує термін служби останнього.
Збільшення кліренсу знижує стійкість транспортного засобу при русі та підвищує
витрати пального. В процесі експлуатації можуть виявитися і інші вади, які не
спостерігаються у серійних (не адаптованих) автомобілях. Тому покупцеві перед
придбанням легковика необхідно особисто пересвідчитися у їздових, комфортних
якостях вибраної моделі з тим, щоб детально обговорити з дилером її
комплектацію в частині пристосування до українських умов. Потребує особливої
уваги і економічне обґрунтування впроваджених рішень.