8.5 Випробування автомобілів як метод оцінки показників якості
Раніше вже
зазначалося, що якість товару описується сукупністю окремих його властивостей,
кожна з яких проявляється переважно через кількісні показники. Визначення
фактичних значень параметрів здійснюється експериментально, шляхом проведення
різноманітних випробувань.
При купівлі
легкового автомобіля кожний споживач керується власними критеріями, однак є й
спільні для більшості, зокрема – це надійність, безпека, комфорт, зрештою, ціна
та затрати на володіння. Але, якщо вартість легковика сьогодні не є таємницею,
то отримання об’єктивної інформації про його споживчі властивості (якісні
характеристики) в Україні складає певні труднощі і, не в останню чергу, через
її упередженість, а то й просто відсутність.
За
результатами досліджень вітчизняних маркетологів приблизно 49% потенційних
покупців при виборі автомобіля
покладаються на думку друзів і знайомих, 38% – спеціалістів СТО, 8% –
продавців-консультантів в автосалонах. Інформація, яку вони отримують буде
різною за змістом та, переважно суб’єктивною, оскільки відображатиме погляди
реальних чи потенційних власників автомобілів, механіків з обслуговування і
ремонту, зрештою дилерів, кінцевою метою яких є реалізація товару.
Існує прошарок покупців, які ретельно збирають
різноманітний матеріал про майбутній
автомобіль, намагаючись особисто формувати думку про нього. Однак і цей шлях не
найкращий через те, що дані, які потрапляють у періодику, проспекти, літературу
постачаються заводами-виробниками чи його офіційними представниками.
Видрукувані технічні характеристики автомобілів часто отримуються за умов
близьких до ідеальних або складені з оптимальних результатів, а описи, як
правило, несуть рекламний відтінок. Натомість, найкращим методом отримати
достовірну інформацію про споживчі властивості автомобіля вважаються
випробування або спеціальні тести.
В автомобільній галузі розроблена та функціонує система
всебічних випробувань усіх типів транспортних засобів. Класифікація за різними
ознаками основних видів випробувань продукції автомобілебудування наведена на
рисунку 8.5.
Як видно з класифікації (див. рис. 8.5), випробування
розрізняються за об’єктами, призначенням, способами та умовами проведення,
оцінюваними експлуатаційно-технічними властивостями. В ролі об’єктів виступають
дослідні і макетні зразки нових або модернізованих автомобілів та їх
модифікації, зразки першої промислової партії і поточної продукції, зарубіжні
транспортні засоби. Автомобілі, наприклад, серійного виробництва проходять
вибірково контрольні, ресурсні, сертифікаційні випробування, а також
випробування на надійність.
За тривалістю
проведення випробування поділяються на
нормальні та прискорені. Нормальні – це випробування
автомобіля – методи
й умови
Рисунок 8.5 –
Класифікація основних видів галузевих
випробувань
автомобілів
проведення яких забезпечують отримання
необхідного об’єму інформації в термін, передбачений відповідними умовами і
режимами експлуатації. При прискорених випробуваннях необхідна інформація
одержується у більш короткий строк.
Порівняльні випробування
проводяться з метою співставлення показників (характеристик) експлуатаційних
двох або більшої кількості однотипних автомобілів. Щоб отримати більш точні
результати випробування проводять для усіх відібраних зразків, бажано
одночасно, тобто в однакових метеорологічних умовах, на одних і тих же дорогах
з використанням одного обладнання.
Експертні випробування
проводять спеціалісти в галузі випробувань та експлуатації автомобілів. Вони
залучаються в якості експертів з метою оцінити показники експлуатаційних
властивостей, в тому числі таких, для визначення яких об’єктивні
(інструментальні) методи дослідження і оцінки не дозволяють дати остаточний
результат через складність та неоднорідність системи ВАДС (“водій – автомобіль
– дорога – середовище”). Основою експертних випробувань, поруч з кваліфікацією,
є характеристики експерта-випробовувача як суб’єкта,
котрий проводить дослідження.
При дослідженні експлуатаційно-технічних властивостей автомобіля
аналізують його тягово-швидкісні і гальмівні якості, паливну економічність,
керованість та стійкість, плавність ходу тощо. З цією метою проводяться дорожні
(дорожньо-лабораторні) випробування.
Щоб оцінити пасивну безпеку, використовуються стенди для
розбивання автомобілів, спеціальне
лабораторне обладнання, в тому числі манекени, а сам процес випробувань
отримав назву краш-тестів.
Експлуатаційні випробування
ставлять за мету оцінити відповідність умовам та вимогам експлуатації, виходячи
з типу та призначення автомобіля, зібрати дані про його надійність, а також
надійність агрегатів, вузлів і деталей, уточнити параметри, необхідні для
нормування витрат паливно-мастильних матеріалів, періодичності технічних
обслуговувань, потреби в запасних частинах.
Ресурсні випробування
призначаються для підтвердження заданого технічними умовами ресурсу автомобіля,
його основних агрегатів та вузлів. Як і експлуатаційні, вони дозволяють
отримати дані про надійність транспортних засобів.
Під час
спеціальних випробувань перевіряється здатність автомобіля працювати в
особливих (північних, тропічних, високогірних районах, районах сухого, вологого
клімату) умовах та його придатність до перевезення вантажів.
Сертифікаційні випробування виконують офіційно уповноважені
органи з метою встановлення відповідності характеристик властивостей автомобіля
міжнародним і (або) національним нормативно-технічним документам на предмет
видачі дозволу на експлуатацію автомобіля у відповідній країні.