8.4 Якість легкового автомобіля

 

На думку американського фахівця у галузі якості А. Фейгенбаума, нині для 80 % покупців якість промислових і споживчих товарів важить стільки ж або навіть більше ніж ціна. Тому пріоритети споживачів щодо якості пропонованих товарів та послуг стають визначальними для формування товарної політики і стратегії конкуренції підприємств.

Згідно з визначенням Міжнародної організації із стандартизації, наведеного у стандарті ISO 8402-86, якість – це сукупність властивостей і характеристик продукції або послуг, які надають їм здатність задовольняти обумовлені або передбачувані потреби. У свою чергу, якість автомобіля – це сукупність властивостей, які визначають ступінь придатності автомобіля (агрегату, механізму, вузла) до виконання заданих функцій при використанні за призначенням, і від неї, значною мірою, буде залежати ефективність його експлуатації.

Кожна властивість автомобіля характеризується одним або кількома параметрами (показниками), які можуть приймати різні кількісні значення. Перелік властивостей, що визначають якість такого складного технічного  виробу як автомобіль, досить великий, тому для зручності використання їх бажано об’єднати у кластерні групи, застосовуючи ієрархічний принцип. Варіант побудови структурної схеми якості легкового автомобіля з точки зору споживача показаний на рисунку 8.3.

Необхідно зазначити, що вперше система якісних характеристик автомобіля була розглянута основоположником радянської теорії конструювання автомобілів академіком Е. Чудаковим у 1928 році. Він виділив вісім основних експлуатаційних якостей: динаміку, економічність, надійність, прохідність, стійкість, легкість керування, м’якість ходу і простоту догляду. Пізніше в Радянському Союзі були запроваджені державні стандарти, які встановлювали номенклатуру показників якості для автомобілів, у тому числі легкових.

Запропонована схема розширює перелік класифікацій показників якості транспортних засобів. Їй притаманна певна варіативність, оскільки ряд параметрів можуть належати до різних кластерних груп. Так, наприклад, окремі автори поєднують динамічні та гальмівні властивості автомобіля з активною безпекою, паливну економічність відносять до витратних показників, а ергономічні властивості та плавність ходу об’єднують в окрему групу “зручність у керуванні”.

З різних причин (втомленість матеріалів, корозія, зношування, некваліфіковане водіння) рівень деяких показників транспортного засобу знижується, що об’єктивно впливає на його якість. Разом з тим, окремі властивості автомобіля можна підтримувати і відновлювати, тобто керувати ними, як це видно з графіка показаного на рисунку 8.4.

Крім вимог до товару, які висуваються кожним окремим споживачем, існують вимоги, спільні для усіх товарів та обов’язкові для виконання. Це нормативні параметри, що визначаються діючими міжнародними, зарубіжними і вітчизняними стандартами, технічними регламентами країни-експортера і країни-імпортера, встановленими вимогами на продукцію, яка ввозиться в країну та інше. Так, перед виходом на український ринок усі легкові автомобілі не залежно від віку повинні пройти процедуру обов’язкової сертифікації згідно з переліком національних вимог, викладених у спеціальних правилах.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рисунок 8.4 – Схема зміни показників якості автомобіля (Пя) в часі:       

1 – початкове значення показника якості (Пя1); 2– зміна показника якості у часі;

3 – показник якості, який реалізується при експлуатації;4 – показник якості, який регулюється терміном служби; 5 – показник якості, який регулюється

експлуатаційними заходами

 

Найбільш жорсткі вимоги щодо якості містяться у міжнародних стандартах (серія ISO 9000), розроблених міжнародною організацією із стандартизації  ISO (International Standardization Organization). Поштовхом для створення таких стандартів стало зростаюче підвищення вимог споживачів до якості товарів та послуг. Як  свідчить світовий досвід, продукція найбільше відповідає вимогам споживачів, коли на підприємстві діє ефективна система забезпечення її якості.

Серед автовиробників першою сертифікат якості ISO 9001 отримала компанія FORD Motor Co. Наявність сертифіката підтверджує високу якість повного виробничо-сервісного циклу компанії – від етапу проектування та розробки продукції до її збуту та обслуговування. Відповідність стандартові ISO 9001 суворо перевіряється кожні півроку спеціальною комісією, і сертифікат може бути анульований у випадку, якщо система якості не підтримується на належному рівні, або постійно не покращується. Аналогічним сертифікатом володіє також компанія MAZDA – перша серед японських автовиробників.

Запровадження виробником сертифікованої системи якості, тобто системи, яка відповідає стандартам ISO, дає змогу значно підвищити конкурентоспроможність продукції, зменшити невиробничі витрати, удосконалити діяльність підприємства. Достатньо зазначити, що при наявності у автовиробника такої системи якості, сертифікат відповідності на його продукцію, згідно з вітчизняними Правилами обов’язкової сертифікації ДТЗ, видається з терміном дії до п’яти років, а не трьох, якщо подібна система відсутня.