7.3 Визначення ємності ринку автомобільних послуг

 

При дослідженні ринку автомобільних послуг важливим аспектом є встановлення факторів, які формують на них попит. До таких факторів необхідно віднести:

1) парк автомобілів, які знаходяться у користуванні приватних осіб і організацій – їх загальна чисельність, розподіл по марках і моделях;

2) інтенсивність експлуатації автомобілів, яка залежить від середньорічного пробігу і пробігу від початку експлуатації – віку авто. Експлуатаційний пробіг суттєво впливає на обсяг поточного ремонту, середню його періодичність, номенклатуру ремонтних робіт та питому вартість технічного обслуговуввання;

3) якість і комплексність послуг, що надаються. Чим вищий рівень пропонованих автопослуг і ширша їх номенклатура, тим менше робіт виконується населенням у режимі самообслуговування, а значить вища частка робіт, що припадають на СТО;

4) щільність розміщення СТО та інших підприємств з обслуговування автомобілів і автовласників. Оптимальне розміщення підприємств автосервісу дозволяє знизити непродуктивні втрати часу і кошти клієнтів (транспортування автомобіля, чекання у черзі) і тим самим підвищити рівень попиту на послуги;

5) доходи споживачів і рівень цін на послуги автосервісу (доступність автомобільних послуг);

6) протяжність і щільність доріг та їх стан. Висока щільність доріг та інтенсивність дорожнього руху формують великий потік автовласників – потенційних клієнтів СТО у певних районах. Попит на послуги знаходиться у зворотній залежності від стану дорожньої мережі;

7) надійність конструкції і якість автомобілів, тобто експлуатаційні властивості транспортних засобів. Цей фактор має також зворотній вплив на кількість звернень на СТО;

8) якість паливно-мастильних, інших експлуатаційних матеріалів, запасних частин. Високий рівень перерахованих чинників збільшує довговічність автомобіля та зменшує число відмов автомобільних агрегатів і механізмів;

9) умови експлуатації автомобіля, які впливають на режими роботи його агрегатів, механізмів і деталей, прискорюючи або сповільнюючи інтенсивність зміни параметрів їх технічного стану, що своєю чергою потребує відповідного ТО і ремонту. До умов експлуатації можна віднести способи зберігання автомобілів, кваліфікацію і навики їх власників як водіїв, інтенсивність дорожнього руху;

10) комплекс соціальних умов, що включає в себе такі показники, як демографічну характеристику населення, структуру зайнятості, транспортну рухливість населення у сукупності з розгалуженістю мережі громадського транспорту. Так тенденції до росту частки чоловічого населення веде до збільшення кількості потенційних автовласників (хоча сьогодні все більше жінок сідають за кермо автомобіля), а необхідність щоденного долання значних відстаней і відсутність розвинутої мережі громадського транспорту підвищує рівень автомобілізації.

Усі перераховані фактори впливають на зміну попиту і структуру ринку автомобільних послуг. Останні вимагають великої номенклатури робіт – за складом більше 1500 операцій різноманітних форм.

Розрахунок у першому наближенні технічної потреби у послугах ведеться через трудомісткість залежно від загального пробігу автомобіля, а річна ємність ринку послуг з поточного ремонту Еп знаходиться за формулою:

 

Еп=Р∙La∙tпр∙сп∙(1-Кс)/1000, грн,

 

де Р – парк легкових автомобілів;

     La – середній річний пробіг одного автомобіля, тис. км;

     tпр – питома трудомісткість при поточному ремонті, людино-год на 1000 км;

     сп– середня вартість однієї людино-год, грн;

     Кс – коефіцієнт самообслуговування.

Знаючи, яку кількість годин ефективного часу один робітник може виробити за рік (~1600 год.) можна визначити скільки робітників потребуватиме весь ринок, який досліджується.

Отримані результати будуть цікаві надавачам послуг, однак не дають конкретної інформації для них з ряду причин. По-перше, практика показує, що приблизно 30% власників автомобілів не звертаються на СТО і займаються самообслуговуванням. По-друге, необхідно врахувати фактор конкуренції, що веде до зниження цін на 10...20%. І нарешті, по-третє: не має такої СТО, яка могла б охопити увесь ринок послуг різних як за видами робіт так і за транспортними засобами. Чогось подібного не дозволить здійснити Антимонопольний комітет України.

 Тому для тих, хто бажає стати виробником автомобільних послуг можна запропонувати такі ніші (сегменти) ринку:

1) легкові, вантажні автомобілі або автобуси;

2) бензинові чи дизельні автомобілі або ті і інші;

3) легкові автомобілі усіх марок та моделей;

4) легкові автомобілі окремих марок та моделей;

5) автомобілі будь-якого терміну експлуатації;

6) лише нові (до визначеного віку) автомобілі;

7) усі або окремі види робіт;

8) звичайне обслуговування клієнтури;

9) елітарні послуги та елітарне обслуговування і т.д.

Визначивши свої інтереси стосовно того чи іншого сегменту ринку, виробник послуг може розрахувати загальну ємність цієї частини ринку, а також оцінити на ньому конкуренцію.