7.2 Ємність ринку запасних частин і матеріалів

 

Технічна потреба в запасних частинах та матеріалах значною мірою залежить від інтенсивності експлуатації автомобілів. Сама ж інтенсивність є відображенням тієї платоспроможності, яка реально випливає з можливостей та потреб життя.

Визначити ємність ринку запчастин (гальмових колодок, акумуляторних батарей, шин), експлуатаційних матеріалів (пального, моторної та трансмісійної оливи) у першому наближенні можна теоретично за такими формулами:

1) річна потреба в гальмових колодках Qгк визначається за формулою:

 

Qгк = Р∙La/tк, комплектів,

 

де Р – парк легкових автомобілів;

     La – середній річний пробіг одного автомобіля, тис. км;

     tк – термін служби гальмових колодок, тис. км;

2) річна потреба в акумуляторних батареях Qаб визначається за формулою:

 

Qаб = Р/ tаб, одиниць,

 

де tаб – термін служби акумуляторної батареї, роках;

3) річна потреба в шинах Qш визначається за формулою:

 

Qш =Р∙La∙Кш/ tш, одиниць,

 

де Кш – кількість робочих коліс автомобіля;

     tш – термін служби шин до заміни (ресурс), тис. км;

4) річна потреба в пальному Qп визначається за формулою:

 

Qп = Р ∙ Laqср/100, л,

 

де qср – середня витрата пального автомобілем на 100 км пробігу;

5) річна потреба в мастильних матеріалах визначається за формулами:

– моторної оливи Qмм:

Qмм = QпНмм /100, л;

 

– трансмісійної оливи Qтм:

 

Qтм = QпНтм /100, л,

 

де Нмм – норма витрати моторної оливи на 100л пального;

    Нтм  – норма витрати трансмісійної оливи на 100л пального.

Наведені розрахунки запасних частин і експлуатаційних матеріалів вважаються швидше технічними, аніж ринковими. У ринкових умовах присутній фактор диференційованого платоспроможного попиту. Справді, якщо таким чином розраховувати, наприклад, потребу в деталях для двигуна, не виключеним буде запитання: “А можливо споживач захоче купити двигун, а не запчастини до нього?” Щоб отримати відповіді на подібні питання необхідно проводити маркетингові дослідження.

Другий метод визначення ємності ринку запчастин та матеріалів – практичний, тобто пробний їх продаж. Суть його проста: продавець бере на продаж пробну партію, наприклад, фільтрів та вивчає попит на них в залежності від ціни. Підвищуючи чи знижуючи її він знаходить оптимальний варіант і визначає той фактичний обсяг продажу, який реально може здійснити. Якщо продавець сам працює на ринку, то це буде загальна ємність, якщо є конкуренти, то це буде лише його частка.

При тривалій роботі та накопиченні багаторічного досвіду подібний метод визначення ємності ринку дає хороші результати. Однак він має істотний недолік, а саме, результат прив’язаний до конкретного регіону, міста і не може бути перенесений на інший об’єкт досліджень.

Окрім інтенсивності експлуатації важливими показниками для визначення ємності ринку запчастин та матеріалів є також парк автомобілів та його структура. На базі даних про кількість автомобілів, питому вагу та розподіл їх за терміном експлуатації можна більш детально визначити особливості ринку. Адже відомо, що нові автомобілі потребують менше запчастин обмеженої номенклатури, а транспортні засоби, що мають значний вік, вимагають дуже багато запчастин і їх номенклатура суттєво змінюється та розширюється.