7.1 Ємність та прогнозування ринку автомобілів
Ринок – це сукупність
продавців і покупців, які здійснюють продаж та купівлю певних товарів та
послуг. Ємність ринку – це той обсяг
продажу, який може мати місце на даному ринку – потенційний, максимально можливий
попит. Ринковий попит – це кількість
товарів, які будуть придбані покупцями у відповідному регіоні за певний
проміжок часу.
Попит на автомобілі залежить від:
а) стану економіки у країні;
б) доходу на душу населення;
в) існуючого рівня автомобілебудування;
г) інфраструктури автотранспорту тощо.
Із точки зору динаміки і структури автомобільного парку ринок
може бути стабільним і таким, що розвивається. Ринок, що розвивається – той, на
якому більша частина автомобілів, що продаються іде на інтенсивний приріст
парку. Питома вага реалізованих авто, які замінюють старі, – мінімальна.
Стабільний ринок – той,
на якому більша частина реалізованих автомобілів (70…80%) іде на заміну,
оновлення вже існуючого парку. При високому рівні насиченості ринку спостерігається
високий рівень продажу і низькі темпи приросту парку, що своєю чергою
віддзеркалює позитивну тенденцію економічного зростання країни. Так, у США 83%
проданих автомобілів іде на заміну парку і лише 17% на поповнення. У Німеччині
автомобільний ринок і парк стабілізувалися, щорічний приріст останнього не
перевищує 1,0…1,8% на відміну від країн Східної Європи і Росії.
Україну
сьогодні можна охарактеризувати як країну з економікою, що розвивається; теж
саме стосується і ринку автомобілів. Відповідно і невисокий (однак зростаючий
див. рис. 1.15) платоспроможний попит населення на нові транспортні засоби.
Розрахунки показують, що автомобіль можна купити за умови, коли річний дохід
сім'ї з 3-4 осіб дорівнює його вартості; якщо 0,85...0,9 від вартості – зробити
це важко, а якщо менше – то купити неможливо.
Ємність ринку автомобілів можна визначити такими способами:
а) за допомогою аналізу обсягів та структури продажу у
попередні роки;
б) за допомогою
оперативного вивчення на момент продажу (фактичний обсяг та структура продажу);
в) за допомогою прогнозування, який здійснюється на базі
факторів ринкового попиту.
Цих факторів
дуже багато і тенденції зміни кожного з них різні. Тому прогнозування –
складний метод і до того ж дає приблизний результат, однак використовується він досить часто. Зокрема,
ємність українського автомобільного ринку неодноразово прогнозувалася
вітчизняними і зарубіжними спеціалістами.
Перша спроба була зроблена
ще у 1992 році, коли фахівці об’єднання АвтоЗАЗ разом
з відповідними службами Мінмашпрому України вивчали кон’юнктуру внутрішнього і
зовнішнього ринків. Результати цих досліджень знайшли відображення у державній
програмі розвитку автомобілебудування України, яку Кабінет Міністрів затвердив
у вересні 1993 року. За цією програмою щорічна потреба країни у легкових
автомобілях до кінця століття оцінювалася у 1,25 млн. одиниць і більше.
Одночасно із зростанням власного виробництва, а на довгострокову перспективу
планувалося виготовляти 1,2 млн
транспортних засобів у 2005 році і 1,5 млн – 2010-му; передбачався також імпорт
автомобілів.
На початку 1996 року центр маркетингових досліджень видавництва
“Блиц-информ” провів свою оцінку українського ринку,
результати якого показали, що в населення України існувала потреба (та
можливість купити за цінами 1995 р.) в одному мільйоні легкових автомобілів.
Прогноз базувався на низьких митних ставках, які дозволяли, у свою чергу,
ввозити з-за кордону уживані автомобілі вартістю 1000 доларів США і менше.
У другій половині 1996 року, коли розглядалася перспектива
створення АвтоЗАЗом і концерном GENERAL MOTORS
спільного підприємства, ринок України вивчався його маркетинговими службами. За
прогнозами американських спеціалістів, країна до 2003 року потребувала б
щорічно майже 500 тисяч автомобілів, що власне і підтвердилося (див. рис.
1.14).
Аналогічний прогноз був опублікований на початку 1998 року у
вітчизняному тижневику “Автоцентр”. Обсяг можливого щорічного продажу
оцінювався 500...600 тисячами одиниць, 80% з яких, були однак не новими
автомобілями. Це ж видання, посилаючись на думку Financial
Times, видрукувало найоптимістичніший прогноз 90-х
років. Якщо виходити з географічних особливостей і чисельності населення, то
український ринок може споживати близько трьох мільйонів легковиків на рік.
Побіжно про великий потенційний попит на автомобілі свідчить
також факт наведений у 2000 році російським журналом “За рулем” – в Україні
вперше посвідчення водія отримують більше 700 тисяч осіб щорічно.
Напередодні створення СП “АвтоЗАЗ-DAEWOO”
у 1997 році розрахунки попиту на ринку України виконували європейські
спеціалісти. Беручи до уваги пункт генеральної угоди про створення СП, за яким
передбачався експорт 50% виробленої продукції, на початку третього тисячоліття
продаж нових автомобілів власного виробництва на внутрішньому ринку планувався
у кількості від 100 до 200 тис одиниць.
Натомість найближчими до реальностей
були короткочасні прогнози, які базувалися на результатах продажу попередніх
років. При відкритті у 2001 році нових складальних заводів (автомобілів ГАЗ у
м. Кременчуці та ŠKODA у с. Соломоново
Закарпатської області) обсяги випуску узгоджувалися з минулорічним продажем і були встановлені на відмітці 5000 одиниць із
можливістю нарощування потужностей у майбутньому.
Таким чином, аналіз прогнозів автомобільного ринку України,
складених у 90-х роках вітчизняними і зарубіжними спеціалістами, дозволяє
говорити про його теоретично величезний потенціал – від 500 тисяч до 1,5 млн. і більше легковиків щорічно.
Одночасно реальний продаж нових автотранспортних засобів залишається меншим, що
цілком закономірно, зважаючи на економічну ситуацію у державі, низький рівень
доходів її громадян та, як наслідок, відсутність у країні вагомого прошарку
середнього класу – основного споживача легкових автомобілів.