4.9
Перспективи розвитку вітчизняного автосервісу
Слід
зауважити, що автомобільно розвинутими вважаються не лише країни, які
виробляють самі у достатній кількості транспортні засоби (ФРН, Франція, Італія,
США, Японія), але й ті, які не мають власного виробництва, однак відзначаються
високим рівнем автомобілізації (Швейцарія, Австрія, Нідерланди). Україна не
володіє сьогодні розвинутою автопромисловістю, але має великий автопарк, що
нараховує більше 10 млн. транспортних засобів; на 1000 мешканців припадає 158
легкових автомобілів (дані 2012 р.)
Значним є і
середній вік парку автомобілів. Через 5...10 років вони стануть фізично
непридатними до експлуатації, тому стоятиме питання “омолодження” автопарку.
Фірми, які
продають свої автомобілі в Україні, створюють автосалони та організовують
фірмовий сервіс. Останній базується повністю на засадах заводу-виробника, несе
в собі технологічні досягнення продуцента і є його “продовженням” безпосередньо
за місцем експлуатації транспортного засобу.
Разом з тим в
Україні є багато автомобілів які перебувають, так би мовити, поза увагою
фірмового обслуговування. Тому закономірно виникає потреба в автосервісі який
називають “сервісом загального користування” або як, наприклад, у ФРН –
“незалежним”. В Україні такий сервіс складає понад 80% від усіх потужностей, а у тій же Німеччині – перевищує 50%. Більше
того, статистика свідчить, що автосалони обслуговують не всі свої автомобілі,
які продали (від 60 до 90%) і то лише у перші роки. Далі слід їх губиться,
тобто вони відходять до “незалежних” СТО.
Відповісти на
питання, чому незалежний сервіс займає такий величезний обсяг ринку послуг
досить легко, якщо проаналізувати вікову структуру вітчизняного автомобільного
парку. Із загальної кількості автомобілів майже половина придбана у радянські
часи – до 1991 року. За оцінками експертів у віковій структурі парку автомобілі
старші 5 років займають більше 90% і лише 10% парку – нові авто. В Україні
автомобільний парк у два рази старший, ніж у розвинутих країнах. Типова вікова
структура парку таких країн – 50% на 50% (половина автомобілів у віці до 5
років і половина старше п’яти).
Отже,
розвиток автосервісу в Україні має перспективу насамперед завдячуючи таким
чинникам:
1) постійне
зростання парку автомобілів і зміна його структури;
2) повільне
відновлення і, як наслідок, старіння парку;
3) розширення
і зміна структури автомобільних послуг;
4) відкриття
станцій фірмового обслуговування;
5) зміна
структури підприємств автосервісу у їх загальній кількості, виходячи з
розміщення населених пунктів, мережі доріг тощо.