4.2 Закон підвищення потреб

 

Для власника автомобіля потрібно:

а) щоб транспортний засіб був надійним, довговічним та справним під час їзди;

б) витрачати якнайменше часу і коштів на обслуговування та ремонт;

в) бути впевненим, що система ТО і ремонту якісна та ефективна.

Разом з цим споживачі мають неоднакові можливості щодо способів підтримання і відновлення роботоздатності своїх автомобілів. При виникненні несправності автомобіля постає потреба її усунути. Ця потреба стає предметом зацікавлення фірми здатної її задовольнити але у випадку, якщо вона буде оплачена. Іншими словами, фірма мусить займатися не потребами взагалі, а попитом тобто лише тими потребами, які можуть бути оплачені покупцем.

Попит – це потреби, що забезпечені й обмеженні платоспроможністю. Попит буває різним. Наприклад, якщо в автомобіля перегоріла лампочка, а власник має гроші лише на її купівлю, то інше доведеться йому робити самому. Якщо ж у власника є достатньо грошей, але він має певний рівень технічних знань і вміння, що дозволяє йому самостійно усувати несправності, то це його справа. Проте якщо споживач платоспроможний, то він може позбавити себе турботи про справність автомобіля і оплатити повністю усі роботи, які виконає за нього автосервіс.

Все вищесказане ілюструє дію закону підвищення потреб, який говорить: у міру зростання добробуту і культури людей, потреби все більше переходять з товарів на послуги. Як видно з рисунка 4.1, зі зростанням добробуту і культури людей питома вага попиту на товари зменшується, а на послуги зростає.

 

Рисунок 4.1 –  Закон підвищення потреб

 

За даними досліджень, в Україні 70% автовласників вважають за краще купити запасні частини і не користуватися послугами автосервісу. Особливо така думка поширена у промислових містах (Харків, Донецьк, Луганськ), аграрних областях (Волинь, Житомирщина), сільській місцевості. Навпаки у Києві цей відсоток значно нижчий. Так у столиці витрати на ТО і ремонт на СТО у 2 рази вищі, ніж у Луцьку чи Тернополі. Очевидно, що фірми, які займаються обслуговуванням та ремонтом автомобілів повинні сьогодні враховувати таку обставину і включати у свою діяльність торгівлю запчастинами.

Перебуваючи на стадії зародження і розвитку ринкових відносин, автомобільний бізнес – це, передовсім, бізнес запасних частин. Оскільки запасні частини однаковою мірою потрібні і безпосереднім споживачам, і СТО, продаж їх стає для фірми-продуцента необхідною умовою розвитку системи підтримання і відновлення роботоздатності автомобіля.

Споживач, який придбав запчастини, не завжди має змогу та умови для проведення робіт з ТО і ремонту автомобіля; йому потрібні інструменти, обладнання, потрібні приміщення, технічні знання тощо. Тому мають бути задіяні підсистеми торгівлі інструментами, пристроями, обладнанням, а також технічної підготовки і технічної консультації споживачів.

Несправність автомобіля не завжди очевидна. Постає проблема її визначення, для чого необхідні технічні знання, пристрої і діагностичне устаткування. Отже, виникає необхідність у створенні підсистеми виявлення несправностей і визначення параметрів стану автомобіля (діагностування). Є такі технічні параметри відхилення від яких недопустиме з огляду на безпеку руху і негативного впливу на навколишнє середовище. Тому виникає необхідність у системі примусового контролю технічного стану транспортного засобу.

Автомобіль – складна технічна система; підтримання і відновлення його роботоздатності вимагає вагомих технічних знань, спеціальної технології і обладнання. Є роботи з ТО і ремонту, які можна виконати лише відповідно до технології за допомогою спеціального обладнання, інструментів і необхідної кваліфікації, що не під силу автовласникам. Тому навіть за умов недостатньої платоспроможності  виникає потреба у СТО.

І нарешті, багато власників сприймають автомобіль як засіб пересування і не бажають вникати в подробиці його стану. Вони готові оплатити піклування про свій автомобіль та хочуть бути впевненими, що фірма гарантує його справність. Тому фірма-продуцент створює або сприяє створенню системи автосервісу, яка не лише обслуговує і ремонтує але й бере на себе турботу про автомобіль.